Kortfilm - Hjelp

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av UlrikS, 17 Mar 2010.

1. UlrikS

UlrikS Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vanligvis har jeg ingen problemer med å komme på ideer til mine produksjoner, men nå sliter jeg litt. Jeg tenker og tenker og tenker, men ikke en eneste brukbar idè dukker opp. Jeg har en uke på å skrive synopsis og manus til kortfilmen min, så dere skjønner kanskje at jeg trenger litt hjelp her.

Dette er forresten en skoleoppgave. Filmen skal være på 5 minutter. Jeg tenker at filmen skal falle under sjangeren Action, Skrekk eller Drama. Muligens en kombinasjon.

Jeg har hatt en scene i hodet en stund hvor hovedpersonen er forteller i sin egen film. Altså man hører tankene hans. Det er en scene fra filmen Fight Club som har inspirert meg litt. YouTube- Fight Club Insomnia
    Hovedpersonen i filmen kan godt ha en ganske lik personlighet som Edward Norton sin karakter har. Altså en ganske smart person med muligens litt mentale (helst ikke med tanke på hva som er lett å vise på film) eller andre (penger, narkotika, kjærlighet) problemer. Filmen skal bli spilt inn i Bergen by.

Men som sagt har jeg virkelig problemer med å tenke kreativt for tiden og all hjelp er verdsatt. Takker på forhånd for svar :)

Sist redigert: 17 Mar 2010
  2. UlrikS

UlrikS Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Noen idèer jeg kom på nå

Hmm, virker som om jeg får noen ideer nå. Har tre til nå, ikke de mest originale ideene, men jeg vil gjerne ha deres mening om de selvom. :)

1. idè

Intro: Hovedpersonen våkner opp forvirret i en skog. Han aner ikke hvor han er eller hvorfor han er der. Retrospektiv handling. Noe ala anslaget til den første LOST-episoden. YouTube- LOST Season 1 Episode 1 Part 1 [HD Ready]

Action, Psykotisk Thriller, Actiondrama.

2. idè:

Hovedpersonen blir lekt med av en annen person som truer han med noe. Mobiltelefonen er veldig sentralt i denne filmen. Hovedpersonen blir ofte ringt opp og fortalt hva han må gjøre og hvor han må gjøre det til enhver tid. Uoriginalt, I know, men jeg kan gi historien en liten twist.

Psykotisk Thriller/Action.

Også er det ideen fra første post..

En person som har enten mentale eller andre problemer. Det kan for eksempel være kjærlighetsproblemer, pengeproblemer, narkotikaproblemer eller familieproblemer. Denne personen skal være ganske smart og være forteller i sin egen film. Man hører tankene hans ofte. er et eksempel fra filmen Fight Club.

Psykotisk Thriller/Drama

3. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    To personer blir frarøvet en kjær person. De blir går på en leting (med tortur av leterene?) etter den psykotiske gjerningsmannen, og i slutten viser det seg at gjerningsmannen er den andre personen.

Gjerne ha noen frampek som at den andre personen ikke har noe alibi for gjerningene uten at det er for tydelig. For eksempel ved at the good guy kommer til åstedet først, og deretter kommer the bad guy, og han kommer etter fordi i mellom tiden har han vært borte får å gjemme det kjære et sted/liket et sted. Men det skal være en person til som er veldig satt opp mistenkelig uten at de to personene ser det. Derfor vil seeren tro at når de merker den mistenkelige personen at: "Aha jeg vet hvem det er. Pass dere for han, han er livsfarlig!" men i slutten viser det seg at det var tilfeldigheter og at gjerningsmannen som sagt var en av de to som fikk sin kjære person frarøvet seg. Angående at de blir utsatt for store fysiske prøvelser (tortur f.eks) på letingen bør skje med begge, for da blir det enda en større overraskelse at den andre personen er the bad guy!

Kan være en liten smule hevntokt der også hvor hovedpersonen viser enorm viljestyrke ved å fortsette selvom han har dødelige sår.
    Det er jo også fult mulig og lage dette med den forteller teknikken du vil ha, implementert i filmen. Men et tips: En for grundig voice over hvor hovedpersonen forteller om seg selv bør unngås fordi det kan gi at inntrykk av du ikke klarer å fortelle slike personlige egenskaper gjennom dialog og handling men tyr til å servere det rett ut med en voice over. Resten av detaljene bør du selv finne på. Så fremt du forsto min noe uoversiktlige idé xD

4. UlrikS

UlrikS Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for svar! Det setter jeg stor pris på. Fint tips også, det skal jeg ha i bakhodet når jeg skriver filmen. Ideen kan funke, men jeg forstod ikke helt det med torturen på letingen. Hvem torturerer de? Hvis en av de to hovedpersonene er antagonisten (the bad guy), hvem er da den som torturerer de? Og de to personene som er på leting etter gjerningsmannen. Hvorfor leter de? Er de politimenn siden du skrev noe med at de ankom "åstedet" på forskjellig tidspunkt? Noe uoversiktlig, som du sa, men jeg takker og bukker for svar. En fin idè, men som sagt.. noe uoversiktlig :)

Sist redigert: 18 Mar 2010
  5. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kunne kanskje vært noe som for eksempel at gjerningsmannen legger ut spor for å hjelpe dem i saken, kanskje noe á la seven. Bare slik istedet for å legge igjen spor ved døde folk, så blir de satt slik at personene må gjennom noen skadelige prøvelser for å få tak i ting. For eksempel at sporet ligger på andre siden av et rom fylt med spiker og tegnestifter på gulvet...og de tilfeldigvis måtte ta av seg skoene tidligere xD

Og jeg tenkte at de leter etter gjerningsmannen fordi han er den eneste som vet hva som er skjedd med den kjære personen. Derfor følger de sporene til gjerningsmannen for om de finner han, finner de personen.

Og det med åstedet. Kan jo være for eksempel at de er en familie. Far og sønn, og en lillebror eller mor er den som blir kidnappet/drept? Og de kommer hjem til forskjellige tider. La oss si at faren for eksempel er the bad guy. Så kan han si at han kom hjem fra jobb da han kommer hjem og at det er derfor han kom seinere enn den andre personen. Men i slutten avsløres det at han egentlig hadde fri den dagen eller noe :p

6. UlrikS

UlrikS Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Åja, nå er jeg litt mer med.. Jeg tror det kunne blitt veldig spennende. Liker konseptet med de ledetrådene og det "spillet" som gjerningsmannen spiller. En god idè, den er notert ned. Takk skal du ha, Threethumb :)

Del denne siden