LA Film School - Noen som har gått der?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av tskippe, 5 Aug 2008.

1. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Halo!

Jeg vurderer å søke LA Film School. Så jeg lurer på om noen har gått der eller har noen som helst erfaring med skolen?

Og, er det noen andre skoler du kan rekomandere? Fortell litt! hehe :D

2. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    sitter og tenker på å søke på den samme skolen jeg også:) så litt info hadde vært fint:)

tskippe sender deg en PM :)

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har hørt mye bra om Vancouver Film School om det skulle vært et aktuelt alternativ?

4. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er en post jeg la ut for noen maaneder tilbake, men her er den igjen;

Jeg gaar paa filmskole i Sydney naa (www.ifss.edu.au), og det forste vi lerte paa skolen var at man kan ikke vere regissor UTEN aa vite alt som har med produksjonen aa gjore. Jeg er baade enig og uenig.

Utdannelse trenger en ikke, men det er en veldig god maate aa kjenne yrket paa. De fleste filmskoler i verden har det slik at naar eg soker og evt. begynner paa skolen, gaar man det man kom inn paa hele skolegangen, om det saa skal vere klipping, geri, foto, produsering eller alt annet. Min skole har ikke et slikt opplegg. Vi har ikke boker, ikke karakterer (eller, vi har det, men det er ikke en viktig del av skolen, og vi faar nesten aldri vite om dem. Har gaatt her i 8 mnd naa, og har ikke sett en eneste karakter) og veldig smaa, kjappe forelesninger. Ingen analyse av film eller skriveoppgaver. Vi driver bare praksis, og lerer noe nytt naar vi trenger det. Jeg har bare gaatt paa skolen i 8 mnd, og vet saa mye om lys, foto, klipping, manusskriving, produsering og redi - altsaa saa aa si alt at det er helt utrolig! Bare forste uken hadde vi bare manusskriving, og lererne vi har er helt utrolige! De vet hva de snakker om, og er spesialiserte innen omraadet.

For aa komme inn paa skolen trenger man aa vise to ideer til filmer, og man maa ha et intervju. Ingen karakterer, og de vil ha maks 24 i halvaaret. I min klasse er det bare 16 stk fordi de sa nei til saa mange folk, saa man maa imponere dem! Skolen heter International Film School Sydney (www.sifs.com.au) og jeg anbefaler skolen paa sitt beste! Sydney er ogsaa en veldig fin by aa bo i, mye som skjer (minst 1 festival i uken en eller annen plass i Sydney) og det er 24-timers barer her!! WOOHOO!!!

Haaper du har tenkt aa soke paa skolen, den er bare helt genial. Har en kompis i Norge som skal begynne i mars. De har inntak 2 ganger i aaret; mars og juli. Saa kom deg opp fra stolen, faa inspirasjon og sok deg inn! De har ingen alder-grense heller.

Er det noe du lurer paa, kan du alltid bare PM meg. Tvitvi videre!

Skolen har ALT en trenger til en filmproduksjon; HD-kamera, steadicam, FCP, Avid, STP, PS3, be nyeste MAC-ene som finnes og helt nytt utstyr. Vi faar ogsaa RED i lopet av aaret... GLEDER MEG!!!

Saa jeg anbefaler denne skolen! Sjekk ut websiden og se hva de har aa tilby.

Har forresten vert innom LA Film School for noen aar tilbake naar jeg bare gikk fordi - de holder til i en bygning som har mange etasjer, og de har bare 2 etasjer, ellers er alle andre etasjer forretninger. Jeg synes det saa ganske daarlig ut (forsteinntrykket), men det jeg fikk av info og omvisning fra dem var veldig bra, men jeg valgte heller IFSS.

Og husk at det skader ikke aa sporre meg noe om IFSS!

5. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Høres interessant ut, Alexander! Jeg er også på utkikk etter et sted å studere, helst utenfor Norge, etter videregående og dette høres veldig lovende ut. Det blir enten en skole i USA eller denne, tenker jeg! Takk for info!

6. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, ingen problem Aleks. Men naar har dere tenkt aa soke? De har inntak i februar/mars og juli/august. Haaper dere soker til februar/mars, fordi da i 2. halvaaret maa 2-semeseret jobbe paa 4-semesteret i en film, og da hadde dere jobbet med meg :)

7. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hehe. Blir nok uaktuelt for meg, går i andre klasse fra høsten av så har nok et par år igjen. For regner med at man trenger studiekompetanse for å få lov til å studere der?

8. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Jeg kan ikke så mye om utdannelse konkret innen film, men kreative fag generelt har jeg undersøkt mye. Jeg kan ikke anbefale en skole, men kan anbefale å ringe rundt til noen firmaer, høre hvilke skoler de har erfaring med osv. Det kan være et sjansespill å ta utdannelse i utlandet, spesielt nå.

Du går glipp av helt vesentlig nettverksbygging om du studerer utenlands. Kjenner flere som har slitt veldig på arbeidsmarkedet, da jobber stort sett går til folk som har gått skoler som har kontakt ut i arbeidslivet i Norge.

Jeg sier absolutt ingenting negativt om filmskolen i Sydney, jeg vet tross alt ikke hvordan den er... men jeg vil passe på å poengtere at hvertfall innen reklame, grafisk- og industridesign samt andre grener i samme bransje, så er det mye hottere å ha utdannelse fra Norge enn fra Australia. Mye av problemet ligger i at det er mange som drar ned for å ha "fri" mens de studere, og selv om mange skoler er veldig gode (sånn som det høres ut som den filmskolen er) så sliter man på arbeidsmarkedet pga stereotypene.

Jeg ville altså mye heller forhørt meg med bedrifter enn folk som sitter på forumet her, det er tross alt jobb man er ute etter når man er ferdig. Skal man inn i reklame i Norge f.eks "må" man ha gått Westerdals, og jeg er overbevist om at det finnes noen sånne "retningslinjer" innen filmbransjer her også.

Lykke til, det er en jævelig jobb å finne ut av.

9. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk for masse info!

10. twintip6

twintip6 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    takk for info! :D Har nok 1 år igjen jeg Alexander:( må bli ferdig med 3.klasse først. Men takk for mye god info, bare å komme med info om lignende skoler eller annet:p Alexander, tok du opp lån? Får man egentlig noe stipend?

11. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I likhet med cmfossum kan jeg ikke anbefale noen spesiell skole, men jeg vil gjerne legge til noe på det han sier om nettverksbygging i Norge.

Jeg undersøkte skolen AlexanderOdegaard går på, og de skulle ha ca 20 000 australske dollar i året (rundt 100 000 kroner - vil jeg tro). Altså er både Noroff og Norges Kreative Fagskole (samt en til i Oslo som jeg ikke vet navnet på - tror jeg) også alternativer. De har en ordning hvor det skal være mulig å ta to år i Norge (og altså bygge litt nettverk) for så å ta to eller flere år i utlandet. Australia, UK, USA. Forskjellige steder. Alt jeg sier er at dette i *teorien* virker som en veldig grei ordning med tanke på nettverksbygging. Dette har jeg ikke prøvd ut i praksis, så klart. Er noe jeg har lest meg frem til.

EDIT: Og man får forresten stipend og lån fra Lånekassen dersom man velger Norges Kreative Fagskole eller Noroff (Tror at Noroffs linje har blitt akseptert av lånekassen nå - da den ikke var det i fjor).

12. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    twintip6, jeg hadde tidligere planer om å studere i Australia på en annen skole, og etter hva jeg forstod så fikk man stipend, dekket en god del av skolekostnaden og i tillegg 2 hjemreiser i året dekket av staten. Om dette er tilfellet så vil jeg si det er en god deal!

13. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det var det med penger til denne skolen da... Har snakked med NOKUT (de som faktisk godkjenner skoler) og de sa at jeg skal faa det, men Laanekassen bruker saa ufattelig lang tid paa aa gjore noe som helst, at jeg maa vente noen uker til til et endelig svar. Forelopig har jeg tatt opp ett laan.

Ja, det stemmer at vi betaler ca. 100.000,- i aaret, men dette er jo helt vanlig. Tar du utdanningen din i Norge eller utlandet, maa du ut me omtrent det samme. Vist jeg ikke husker helt feil, er det det samme som paa LA Film School...

Fikk vite idag at de nye som begynte paa mandag hadde muliget til aa gaa paa en ny klasse som er startet paa skolen - cinematography. Er dette noe du vil, saa kan du naa altsaa studere bare dette paa IFSS. Men jeg anbefaler virkelig denne skolen!

Man har ogsaa filmskolen i Prague, en filmskole som vistnok skal vere en av verdens beste (etter det jeg har hort og tror jeg har lest noen plasser naar jeg har lest om Emir Kusturica). Sok paa nettet og se hva du finner, og ta den magefolelsen sier at du skal ta!

Tvitvi med sokingen!!

14. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    NKF koster ca 43 000 kroner per semester (Altså 86 000 kroner totalt) + studietur, eksamensavgift og bøker. Du ender sikkert opp på 100 000 totalt.

Noroff kjører vel ca 45 000 kroner per semester (Altså 90 000 kroner totalt) + studietur og sikkert eksamensavgift og bøker.

Altså er prisene mye de samme uansett hvor du søker. Jeg forhørte meg også om en skole i UK. Den skulle koste ca 90 000 kroner - avhengig av valutakursen. Så du må rett og slett velge ut den skolen du tror er best, og deretter satse på at du kommer inn! Jeg vet ikke hvilke krav de har, men noen må det jo være. Lykke til. Du har god tid til å tenke på. Er jo ikke umulig at du må i militæret au?

15. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: LA Film School - Noen som har gått der?

Nei, Aleks, man trenger ikke studiekompetanse. Det eneste de forlanger er at du snakker brukbart engelsk, og at du er virkelig interesert!!

16. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Tøffe greier! Veldig interessant. Må se nærmere på det etter hvert!

17. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Studiekompetanse er uansett greit å ha i tillegg. Krever ikke så mye. Jeg vet ikke om Alexander nevnte dette her, men han sa en gang at du måtte gjennom et intervju for å komme inn på den skolen han går på, hvor det gjaldt å imponere. Så det skal sikkert litt til for å komme inn, men om dette er noe du virkelig vil så kan du klare det uten studiekompetanse.

18. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Ved nærmere ettertanke skal jeg nok gjøre meg ferdig på VGS likevel ;) Så da får jeg studiekompetanse.
    Hva slags intervju er det da? Hva handler det om?

19. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det kan nok alexander gi et mer utfyllende svar om, men jeg kan tenke meg at det omhandler din motivasjon for å gå på den skolen. Rett og slett ting du bør ha innabords dersom du har lyst til å gå der. Men jeg vet ei.

20. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er jo aldri dumt aa ha studiekompetanse! I intervjuet spor Duncan Thompson ("rektoren" paa skolen) om deg selv, hva du har gjort tidligere i livet, hvilke typer filmer du liker og hvorfor du vil soke paa skolen og hva du kunne tenke deg aa gjort etter filmskolen. Det er ikke verre enn det, men du maa vite hva du vil, ikke bare si "Jeg vil studere film fordi det virker kjekt". Det vanskeligste sporsmaalet du faar er "Hva er dine fem yndlingsfilmer?", men det er ingen som klarer aa svare paa det uansett :p

Du maa ogsaa skrive to smaa ideer du kunne tenke deg aa lage som en kortfilm. Det trenger ikke vere noe stort, men hver ide maa vere minst en halv side. Du kan ogsaa sende inn manus vist du har noen av dem.

Dette er en skole der du har minimalt liv, dama (som jeg flytta til Australia med) klager paa hvor mye tid jeg bruker paa skolen. Vi er vel paa skolen omtrent 50-60 timer i uka, men det er ingen som klager paa det, iom at vi alle vil jobbe med dette. Ellers anbefaler jeg skole paa sitt beste!! Du kan ogsaa gaa inn paa http://ifsstech.wordpress.com som en av lererne paa skolen skriver paa ganske ofte (gaa inn paa Blog). Her er det ogsaa andre ting som man kan bruke, selv om man ikke gaar paa skolen. Inne paa bloggen faar du en liten ide om hva vi lerer og hvilken erfaring vi faar fra skolen.

Akuratt naa holder skolen paa aa jobbe slik at man kan ta et 3. aar paa skolen for aa faa en bachelordegree, men dette er ikke offentlig enda, saa ikke spor om det, jeg skal i mote i lopet av uka for aa snakke med dem om det, og kan da poste her hva det endelige, offisielle svaret blir.

Tvitvi med valget!!

Del denne siden