Lage en simpel layout for hjemmesiden min

En tråd i 'Kjøp av tjenester (annonser)' startet av Plecto, 3 Jul 2006.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har nå invistert i et webhotel og er storfornøyd :D Jeg lurte på om noen har kunne laget en kjapp og stilig layout for hjemmesiden min? Dometet er www.plecto.net og det skal være en side som vi legger ut filmene jeg og en kamerat av meg lager. Har ingen planer om å bruke webhotellet til noe annet helt enda. Har ingen spesifikasjoner på hvordan det skal se ut, alt er bedre enn seks blå linker oppe i venstre hjørnet med skriftstørrelse 12 :p

Hadde nesten håpet på å få dette nesten (<- kan godt sløfes) gratis da resultatet er bedre enn det jeg klarer uansett. Jeg krever nesten ingenting

2. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg råder deg til å lage siden selv. Du vil kanskje ikke høre dette, men det er utrolig mye bedre. Lær deg html og css-koding. Det er ikke så vanskelig som det høres ut som.

Du må huske på at hvis du skal ha andre til å lage en hjemmeside til deg, så blir det dyrt. For amatører kan det fort bli over 2000 kr. Skal du derimot ha noen proffe, må du punge ut med godt over 10 000 kr. Ved å kode siden selv, så får du den akkurat slik du vil ha den, og gratis :wink:

3. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ...og man lærer noe selv i samme slengen. HTML (og css) er ikke så vanskelig å forstå, spesielt hvis man ønsker en enkel side.

Hvis du tror at kode en side er som programmering kan du ta det ganske så med ro. HTML går som en lek*, prøv å finn noen grunnleggende tutorials til å begynne med,og så er det bare å leke seg videre

*dette kommer fra noen som er fullstendig inkompetent på det meste som har med koding og porgrammering, har strøket i både java- og flash-programmering

4. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du overdriver der.
    For en stund siden, da jeg kjøpte design, kunne jeg få som www.odegaardstudio.com for 120,-. Av en grei kar, vel og merke. Jeg kjøpte noen design av han, men hvor vidt hver og en av dem finnes på nettet enda, kan vel diskuteres.

5. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Problemet er ikke at jeg ikke klarer å lage den selv, jeg har bare lite peil, jeg vet ikke hva som vil se profft ut. Så da tenkte jeg kanskje å slippe billig unnda med å poste noe her :lol: Kunne noen slengt ut noen retningslinjer for hvordan den burde være så den ikke bærer preg av amatørarbeid?

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke for å prat nedlatende om han - men sånne som tar ting så å si gratis gjør at det svir for bransjen. Det samme med de som kan gjøre animasjon, grafikk, motion graphics, foto - whatever - gratis - ødelegger for de som faktisk lever av dette. Å ta 120,- for et webdesign er ikke store timesprisen spør du meg. Og - sier kanskje noe om nivået han er på ? I dunno - men poenget er at de som jobber SERIØST med web tar seg betalt deretter. 2000,- syns jeg var lite òg. fra 7.000 og opp - da har du en seriøs og proffesjonell webdesigner til rådighet. Høres kanskje mye ut - men er nok en kvantumsgreie samt at det er en viss timespris. Mange surfer innom sida - og da vil jo den som lager det ha noe igjen for "pr par øyne som ser". :roll:

Ellers kan du kjøpe ferdig-design. Et raskt søk på google gav meg dette: http://www.templatemonster.com/

Og dersom du vil lage noe selv, men vil finne ut hva som gjør en side bra eller dårlig - bare surf rundt omkring. Se hva du liker og ikke liker. Plukk det beste fra sidene og lag din egen miks med det du syntes funka. Men hold det rent og leselig - ikke bruk uleselige fonter i headeren og for all del - ikke bruk bilder som innhold eller meny. Lykke til!

7. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, jeg overdriver fint lite.
    Kan dra frem et ganske nytt eksempel.. Jeg var innom min tantes butikk i går, og de holder på å utvikle en nettbutikk. Denne utvikler de ikke selv, men får ei her på Geilo til å utvikle siden. Vel, jeg spurte om jeg kunne få lov til å se på hvordan denne siden kom til å se ut, siden jeg har i alle fall litt peiling ang. dette. Siden var ganske enkel, og hadde ikke noe spesielt over dette. Tror de fleste med innsikt i HTML og CSS-koding ville klart dette ganske enkelt. Prøv å gjett prisen på nettsiden? 14-15 000 kr.

Jeg kjenner til flere amatører som er ekstremt flink innen dette, men har ingen utdannelse og driver med dette som daglig inntekt. Disse tar nærmere 2000-5000 kr for et design, og det er billig for en webside. Kostnadene øker også, vis du skal inkludere med diverse scripts, som kontaktskjema, blogg osv.. De som har gjort dette før, vet at det er ganske enkelt og sette inn et slikt script i en nettsiden, men prisene stiger for det. Det er bare slik det er.

Jeg sa selv en tid at jeg ikke klarte koding. Jeg orket rett å slett ikke å sette meg ned å lære det, men da jeg endelig tok meg tid, fant jeg ut at det gikk lekende lett.

Hvordan en side skal være? Jeg råder deg til å se på andre sider for tips. Selv mener jeg en side skal være stilfull, og enkel. Helst ikke sett inn mye tull, som folk aldri vil få bruk for. Bruk enkle kontraster på siden.
    Hvis du ser på en normal piczo side, og en litt mer "proff" side, så forstår du hva jeg mener med at en side skal være enkel.

Til å begynne med så råder jeg deg til å ta en tur innom http://www.htmldog.com/. Lær deg det grunnleggende innen html og css-koding. Bare følg eksemplene som vises der, og prøv å forstå dem.
    Deretter kan du se på kildekodene til andre personer, se hvordan siden er bygd opp. Det er slik du lærer detaljer.

Lykke til :wink:

8. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Haha. 15 000 for designet av en webside? Det er absurd. Er du klar at du får .no-host for over femti år for den prisen? Eller både PhotoShop og DreamWeaver? Kan muligens tenke meg den prisen for et helt nytt CMS, men ikke bare for ét design!

9. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Grow up, deal with it - det er sånn bransjen er. Det er ikke bare bare å sitte på en stol hver eneste dag å skal klemme ut kreativitet så det synger etter. Det får man det man kaller "creative block" av - noe som gjør at man ikke klarer å jobbe. Ofte går man ut i sykemelding.. Da må man ha en liten forsikring på at man klarer å overleve med tanke på mat, husleie, etc.. I tillegg til alle timene man sitter å koder/designer.

Be my guest - kjøp et design til 150,- penger - det er din side. :roll: Sier ikke at du MÅ kjøpe noe til over tusenlappen - men support, hjelp, etc. er vel lettere å få og mer korrekt vil nå jeg tro. Og smell til på et godt CMS med det samme - så er du rimelig sikker på å slippe å måtte innom en tredjepart for å endre eller legge til ting. ^^

10. Thomasv

Thomasv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Altså, selv om en side SER enkel ut, så er det ikke nødvendigvis enkelt å kode den. Her er det snakk om en nettbutikk, og da er det mye man skal tenke på i forhold til sikkerhet osv., så det kan være langt mer innviklet enn det ser ut som.

11. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Greit Remi, jeg kan gi deg et bevis på at det er så dyrt.

http://www.nikiedesign.no/index.php?id=priser

Er dette nok for deg? Forstår du kanskje nå at alt ikke er så utrolig billig?
    Websider er dyrt. Skal du kjøpe deg en webside, så må du leve med det. Vil du derimot ha en billig, så lærer du deg koding og koder siden selv. Enklere blir det ikke.

12. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kan godt prøve å lage et veldig enkelt design.
    jeg er ikke spesielt god, men jeg kan prøve.

13. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du gidder det hadde jeg blitt kjempe fornøyd :D

14. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  15. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk skal du ha :D Det er godt nok for meg fåreløpig

www.plecto.net

17. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Anbefaler deg å laste ned FREEWARE WEBTEMPLATE's fra f.eks freewebmplates.com... I HTML. Så slenger du bare inn tekst og bilder der du ønsker, i f.eks MICROSOFT WORD :)

Slik jeg har gjort med bl.a: www.ai-prod.moo.no

Enkelt, og godt nok :wink:

18. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har gjort noe sånt nå, men jeg finner ikke denne html fila på serveren. Jeg la inn en fil som het "index.htm" under mappa "public_html", men nå som jeg gikk igjennom en sitebuilder som fulgte med webhotellet er forsiden byttet ut med det jeg valgte, men jeg får ikke redigert den.

19. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hm, Jeg bruker SmartFTP til å laste opp alt.. Til en HOME server, vel å merke... Da har jeg kun mapper som f.eks: index-filer osv.
    Selve sidene ligger rett i "hovedmappa"
    Hvis du skjønner :roll:

20. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bruker SmartFTP jeg og ;) Problemet er at jeg ikke får redigert den siden jeg har nå for jeg vet ikke hvor den er. Den siden jeg lagde selv la jeg i public_html mappa, selve html filene pluss files mappene som kommer med. Denne index fila er fortsatt lik (den siden jeg lagde), den ble ikke overskrevet av den nye siden jeg har... :wink:

Del denne siden