Leie av videokamera

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Joseph, 8 Okt 2011.

1. Joseph

Joseph Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei alle sammen. Dette er min første tråd her på dette forumet, så det er en stor dag for meg :)

Jeg lurer på noe som sikkert har blitt tatt opp flere ganger før, men jeg håper på en oppdatering.

Jeg ønsker å leie et videokamera for 3 - 4 dager i Oslo.
    Det jeg ønsker meg er først og fremst et HD kamera som også kan ta opp i DV formatet.
    Grunnen for det er at jeg ikke har verdens kraftigste computer + at jeg bruker et klippeprogram som er best egnet for DV produksjon. (Sony Vegas Movie Studio Platinum 9).
    Prosjektet mitt behøver heller ikke HD kvalitet.

Har funnet noen plasser på nettet, men problemet er at de er voldsomt dyre.
    som foreksempel tv-team.no - de leier ut Panasonic AG-HVX200, men med forsikring og depositum blir det altfor mye for budsjettet mitt.

Jeg ønsker først og fremst å leie HVX200 eller helst HPX170.
    Men viss dere vet om andre modeller som tar opp i DV formatet (ikke MPEG-2), så si i fra.
    Jeg ønsker også USB overføring, og ikke FireWire - siden computeren min ikke har FireWire porter.

Andre steder som leier ut HD kameraer, som jeg har funnet via Google, er TV Nor - de leier ut blant annet Canon VIXIA HF S100 (ingen DV muligheter) og Sony HVR-Z1E9; som er et HDV kamera. Det tar vel opp i DV også, men med FireWire overføring?! (Tar jeg feil her, eller.)

Så - bottom line ...

Er det noen som vet om nettsteder som har rimelig utleie av nevnte kameraer ...
    Jeg er også interessert i andre Oslo baserte utleiefirma, som leier ut andre videomodeller - Jeg kan jo alltids lage proxyfiler av HD opptakene, men det er alternativ jeg helst vil unngå.

2. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Leie av videokamera

Utenom TV-team er det disse to firmaene jeg kommer på i farten, for utleie til enkamera. Men tror nok desverre prisnivået er ganske likt over alt, men kan jo være at et av firmaene har et gammelt kamera liggende som de leier ut billig.

http://www.247.as/

http://www.kryptonfilm.no/

Ellers:

Så godt som ingen kamera (utenfor amatørsegmentet) støtter overføring av DV/HDV over USB. Et firewirekort til PC koster noen hundrelapper. Om du har tenkt å drive seriøst med dette... You do the math :)

Du sier du er på jakt etter et et HD-kamera, men det virker som om det er det samme om du gjør opptak i DV eller HDV? Kanskje jeg leste posten din litt kjapt.. Men det har jo litt å si for prisen om det er et DV-kamera eller HDV-kamera, så kan være greit å spesifisere litt tydeligere. Regner med du er klar over at DV og HDV er to ulike format, og at DV kun støtter SD. (Selv om HVD-kamera stort sett kan ta opp i DV i tillegg.)

3. Joseph

Joseph Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for linkene. Det er nok litt dyrt for meg for øyeblikket (men kan komme godt med en gang i fremtiden ).
    Laptopen min har ikke plass til FireWire kort - den har ikke PCMCIA eller Expresscard porter - kun USB. Og det finnes ikke FireWire til USB adaptere (dvs; Amazon selger en, men den funker ikke, i følge anmeldelsene).
    Men jeg har funnet et annet alternativ: Studio MovieBox HD (Pinnacle). Denne boksen har DV input/USB output.
    Grunnen for at jeg ønsker å leie HVX200 eller HPX170, er at de kan ta opp i DV formatet (som MFX filer), i tillegg til å overføre opptakene over USB. Jeg slipper å investere i korter eller bokser eller whatever ...

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Det er en grunn til at kameraene har FireWire i stedet for USB, og det er at USB ikke greier å ta unna de samme datahastighetene som FireWire. Skaff deg en ordentlig datamaskin i stedet for å lete etter jallaløsninger som kanskje funker. Eller så kan du kjøpe deg et speilreflekskamera med videomuligheter, der får du USB.

5. Agave

Agave Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Gammel tråd, dette - men om noen andre har samme behov, så leier TV nor ut kameraer med FireWire-overføring, selv om det nok sikkert går an med analog overføring også.. men det vil man vel ikke. Prisene er i hvert fall fine. Det mindre LEGRIA-kameraet fra Canon bruker minnekort og AVCHD, da trenger man bare en kortleser.

Link: Leie videokamera – Oslo « TV nor

Del denne siden