Lensflare filter DSLR

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av mjaorh, 7 Jun 2012.

1. mjaorh

mjaorh Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei

Jeg lurer på om det finnes et filter til DSLR som gir denne typen lensflare?

2. Huxy

Huxy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Lensflare filter DSLR

Nei.
    Denne type flare kommer av hvordan linseelementene i en anamorfisk linse er bøyd. Du behøver en anamorfisk linse for å få denne type flares. Selv har jeg brukt dette på DSLR og funker ganske så fint.

Det finnes dog et filter som gir en tilsvarende effekt (veldig bare "tilsvarende") som gjør at lysene flyter ut til siden. De blir ikke en strek, men flyter bare trist utover. Men trur du ikke jeg klarte å glemme navnet. Skal se om jeg kommer på det igjen.

Ta en titt på dette (uredigerte) bildet fra en scene vi filmet. Bommer jeg ikke fælt er dette Canon 5D. Om jeg bommer er det en Lumix GH2. Vi brukte begge på scenen her:

3. AndyShoutOut

AndyShoutOut Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei!
    Den lensflaren du viser til ser ut som er laget med en plug-in til After Effects av Video Copilot som kalles for Optical Flares.
    Den finner du her: https://www.videocopilot.net/products/opticalflares/

Ellers så finnes det noe som kalles for star-filter ellerno sånn som kan gi lignende effekt...

4. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bahh vær så snill å hold optical flares utelukkende for en gang skyld. Ekte lens flare er mye mer interessant!

5. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Det finnes flere enkle løsninger som kan etterligne denne horisontale "anamorphic flare"-looken. De to enkleste av dem koster deg faktisk ingenting i det hele tatt.

Den første jeg vet om er så enkel som å feste et fiskesnøre (eller nylon) vertikalt bak alle elementene på objektivet, altså i mellom objektivet og sensoren (eksempel på resultat: https://vimeo.com/9733059#) . Du må selvfølgelig være forsiktig så du ikke lar snøret komme i veien for låsemekanismen. I tillegg er det viktig at snøret står nøyaktig vertikalt når objektivet er festet, hvis ikke vil ikke "flaren" bli helt horisontal.

En annen mulighet er å gjøre nesten det samme, bare foran linsa. Noen bruker plexiglass (https://vimeo.com/9498434) og skjærer en vertikal linje gjennom glasset, mens andre bare fester fiskesnøret eller nylonsnøret foran frontelementet. Med vidvinkel kan (i noen tilfeller) denne "frontmetoden" føre til en liten forvrengning i bildet. Bakløsningen vil ikke føre til noen særlige forvrengninger. Disse metodene fungerer best når du bruker en stor blender, siden når du stopper ned vil selve snørene eller linjene bli mer synlige, og "flaren" vil bli kortere.

Hvis du heller vil kjøpe et filter kan du se på Cokin 2 Point A058, disse er ikke så dyre. Flere foretrekker likevel DIY-metodene over. Andre løsninger kan være CineMorph Filter av Vid-Atlantic.com eller Vantage Blue-Vision, sistnevnte vil koste deg litt. Eller, som Huxy skrev, så kan du skyte med en anamorfisk linse.

Mange muligheter, så det er bare å prøve seg fram. Husk å være forsiktig med glasset :)

Sist redigert: 10 Jun 2012

Del denne siden