Levere film i DCP format (?)

En tråd i 'Programvare' startet av Boblesaft, 16 Jan 2012.

1. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

I forbindelse med en film vi skal vise på den lokale kinoen her i bygda må vi levere filmen i dcp (digital cinema package).

Samtidig som jeg googler rundt og prøver å finne ut hvordan dette gjøres er jeg interessert i å høre om noen her har noe erfaring å dele.

Vi klipper hovedsakelig i premiere og after effects, men har også final cut pro tilgjengelig. Eller er det slik at vi må konvertere filmen til en slik "digital kino pakke" med et program tilegnet dette?

Takker på forhånd!

- boblesaft

2. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Levere film i DCP format (?)

Er det ikke mulig og kjøre ut filmen i DCP via Adobe? Jeg vet ihvertfall at man i Pinnacle Ultimate Studio 14 har mulighet for å kjøre ut filer i DCP-format, litt rart om dette ikke er mulig i Adobe egentlig..

3. MadsA

MadsA Citizen

Ola Haldor har vel litt erfaring med dette? Er vel litt man må passe på?

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg tviler sterkt på at du får kjørt ut DCP direkte fra noe som helst NLE. Dette er en relativt ny leveringsplattform - selv om teknologien har eksistert lenge. Det skal veldig spesifik programvare til for å gjøre konverteringen.

En kollega av meg som sitter på andre siden av veggen her spesialiserer seg på å gjøre konvertering til DCP, og kan nok være behjelpelig med å ta imot ProRes, 16b TIFF, DPX e.l. og gjøre jobben for deg. Jeg vil ikke anbefale noen å fikle med DCP uten å virkelig gå inn for det - dette er tungt nerde-stoff når det gjelder både bitrate og fargegjengivelse. Og du bør ha tilgang til en digitalkinoserver + projektor for å teste at DCPen fungerer som den skal. Litt ugunstig å fylle en sal med flere titalls, om ikke hundretalls publikum, også streiker DCPen.

Èn ting er den praktiske biten hvor du konverterer fra en video (eller bildesekvens) til en JPEG2000 bildesekvens (som da er det en DCP i praksis består av), en annen ting er å ta hensyn til konvertering fra et fargerom til et annet. Denne prosessen tar mye tid.

Digitalkino viser ikke bildene slik du kjenner det, som RGB. Enhver digitalkinoprojektor viser bildene i et fargerom som gir større dynamikk og dypere farger, betegnet som XYZ og/eller DCI P3. Legger ved et eksempel under.

RGB

XYZ

Kan også nevne at selv om du konverterer mer eller mindre riktig fra f.eks. REC709 til DCI P3 vil du mest sansynligvis oppleve at bildet er litt slapt, og muligens en smule magenta-stikk. Sånne ting kan man unngå om man gjør siste finpuss i kino med det utstyret man normalt projiserer med på kinoer rundt omkring i Norge og resten av verden. Det være seg DCP-testing (som krever mye tid) eller at man rett og slett gjør sluttfasen av gradingen i kinosalen. Jeg kan snakke litt om det også, men det får bli senere - nå er jeg trøtt! :)

Sist redigert: 17 Jan 2012
  5. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for svar!

Ahh, ser ut til at dette var mer avansert enn jeg trodde. Så for meg at det bare var så enkelt som at det var et filformat man kunne eksportere/konvertere til og enkelt og greit spille av på prosjektor i kinoen.

Det vil bli prøvevisninger i kinoen i god tid før premiere (dog må trailer leveres en måned før), så dersom muligheten er der for at dette er noe jeg er i stand til å gjøre selv vil jeg gjerne vite litt mer konkret om prosessen, så vet jeg i hvert fall hvor jeg skal starte.

Dog er jeg også interessert i å høre litt mer om kollegaen din... Vi har i utgangspunktet en del andre ting vi prioriterer å gjøre ferdig først, så dersom dcp-formatet krever litt ekstra tid, utstyr og kunnskap, lønner det seg nok kanskje å overlate dette til noen som kan det - selvsagt mot betaling, men dette kan vi diskutere senere, og i så tilfelle gjennomføre på en ordentlig måte.

Del denne siden