Litt om det å kjøpe utstyr fra utlandet

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av alekstef2, 29 Feb 2012.

1. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hei alle sammen!

Det er jevnlig folk som lurer på ting vedrørende kjøp av kamera og annet utstyr fra utlandet. Mange av spørsmålene går igjen, så jeg tenkte jeg skulle prøve å besvare disse en gang for alle, og forhåpentligvis er det til hjelp for noen.

Avgifter

Det er ikke toll på det meste av utstyrstypene som folk her inne ville kjøpt, derunder kameraer, stativer, mikrofoner og annet teknisk utstyr. Bøker, aviser og tidsskrifter er blant varegruppene som er helt unntatt fra toll og merverdiavgift. Klær er tollbelagt med 10,7% av varens verdi, i tillegg til 25% merverdiavgift.

Varer med verdi under 200 kr er unntatt merverdiavgift. Varer med verdi fra 200 kr og oppover, skal det regnes 25% merverdiavgift av. Når varens verdi tilsvarer eller overstiger 200 kr, skal det også regnes merverdiavgift av fraktkostnadene. Det kan være greit å ha i tankene at merverdiavgiften beregnes basert på kursen den dagen tollvesenet / speditøren mottar pakken, og ikke den dagen du kjøper varene. Utenlandske leverandører som Globalmediapro, B&H Photo & Video og de fleste andre, oppgir prisene sine netto (dvs FØR mva etc). Det betyr at for å få et mer ærlig anslag, kan man regne slik:

Varens verdi + frakt * 1,25 = sum inkl mva

I tillegg vil det i de fleste tilfeller komme et gebyr som går på forenklet tollbehandling. Dette pleier å ligge på rundt 150-200 kr. Dersom speditøren (Posten/Bring, UPS, FedEx, etc) må legge ut merverdiavgift for deg, vil det i tillegg tilkomme et gebyr for dette. Vanligvis er dette gebyret relativt til utleggsbeløpet.

Dine rettigheter

Når du kjøper varer fra utlandet, er det opphavslandet sin lovgivning som gjelder. Du har ikke angrerett, og som regel er det kun ett års garanti mot produksjonsfeil. Dersom noe skulle gå galt med utstyret innen reklamasjonstiden, kan leverandøren kreve at du returnerer produktet til dem for at de skal ordne det. Her må du i de fleste tilfeller betale porto selv.

Skulle det skje at utstyret blir skadet under transport, er dette en sak mellom deg og transportøren. Leverandøren skal i utgangspunktet ikke involveres i denne prosessen. Sørg for at leverandøren forsikrer varene hos transportøren. Det koster noen få kroner ekstra, men kan spare deg for mye frustrasjon. Så lenge varene er forsikret ved forsendelse, skal det i utgangspunktet ikke dette være noe problem, utover det byråkratiet man må gjennom for å klage.

Spesielt om Globalmediapro

Mange har hørt om Globalmediapro, og deres lave priser. Søk på nettet viser at de har noen fornøyde kunder, og mange som er misfornøyde. Det er viktig å forstå forretningsmodellen til GMP. De kjøper varene direkte fra fabrikkene. GMP fungerer på mange måter som en brusautomat; du velger hva du skal ha, betaler, og får det tilsendt. De har ikke noe support- eller salgsapparat som er tilgjengelig for å besvare eventuelle spørsmål, dette må man finne ut av selv. GMP selger ikke produkter med garanti. Eventuell garanti er en sak mellom deg som kunde, og fabrikken. Dette er noen av årsakene til at de kan tilby produkter til så lave priser.

Dersom noe skulle gå galt med utstyr som er kjøpt fra GMP, har du ingen rett til å kreve at GMP skal ordne opp eller dekke kostnader. De kan assistere deg med relevant kontaktinformasjon, og garantisakene ender som regel med at man må sende utstyret til opphavslandet for å få dette reparert eller erstattet. Også her er du selv ansvarlig for å betale porto ved forsendelse til fabrikk / reparatør. Alternativt kan man selv ordne med reparasjoner lokalt (men da må man dekke kostnadene selv). Det har vært eksempler på at autoriserte forhandlere/reparatører ikke ønsker å hjelpe når de hører at utstyret er kjøpt fra GMP, men om dette er et utstrakt problem, kan jeg ikke bekrefte. Jeg tror de fleste vil hjelpe så lenge man betaler for seg.

Når det er sagt, så har jeg bestilt utstyr fra GMP for 80 000 kr, og andre jeg kjenner har bestilt for flere hundre tusen kr, og er veldig fornøyd. Det gjelder å vite hva man går til.

Lønner det seg å kjøpe fra utlandet?

Vel.. Prismessig der og da, vil de fleste spare en del penger. Skulle det være noe galt med varen, kan det koste litt mer (men i beste fall bare porto for retur). Man må spørre seg selv hvilke krav man har til "oppetid". Det kan fort ta en 3-4 uker før man får utstyret sitt returnert fra utlandet etter reparasjon. Hvis man er avhengig av å ha kameraet tilgjengelig til enhver tid, kan det lønne seg å kjøpe utstyret i Norge. Ikke bare har man som privatperson veldig gode vilkår når det gjelder reklamasjonstid, forhandleren er også mye nærmere, og kan i mange tilfeller tilby låne/leiekamera (eller annet utstyr) mens ditt eget utstyr er til reparasjon.

Sist redigert: 29 Feb 2012
    pgnja liker dette.
  2. ee95ee

ee95ee Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Litt om det å kjøpe utstyr fra utlandet

Tusen takk for oversiktilig og bra informasjon!

3. collignwood

collignwood Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

De har ikke noe support- eller salgsapparat som er tilgjengelig for å besvare eventuelle spørsmål:cool:

4. torarve

torarve Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

De har ikke noe support- eller salgsapparat som er tilgjengelig for å besvare eventuelle spørsmål sier du??????
    Da tror jeg ikke du har handlet fra de store aktørene som B&H eller Adorama i USA. Jeg har handlet veldig mye derfra og det har hendt seg at jeg har måttet ta kontakt underveis,
    og de har svart umiddelbart, så der tror jeg du bommer litt. Må selvsagt ta kontakt når de er på jobb...

5. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: Litt om det å kjøpe utstyr fra utlandet

Hvis du leser hvor det står, så står det under overskriften om GlobalMediaPro. B&H, Adorama, Canford og de fleste andre har et fantastisk salgs- og supportapparat som man sjelden finner maken til i Norge.

Del denne siden