LW: Matche/tracke camera til live footage

En tråd i 'Programvare' startet av Ekksplotsjon Bang Studios, 14 Apr 2007.

1. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan kan alle hevde at Lightwave er så genialt å så bra til film og tv, når det ikke en gang er integret de nødvendige funktioner som trengs, for og så kunne lage blandings av 3d og real film, camera match/camera tracking?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LightWave er et hardcore 3D modellering/animasjon-program - godt mulig Max eller Maya har funksjoner for å tracke kamera automatisk - LightWave har ikke, og det trengs heller ikke. De som jobber med slikt gjør det enten manuelt - og får VELDIG GODE RESULTATER - eller har egen software til å gjøre det for dem, slik at du bare slenger inn en fancy fil for å fortelle kamera hva det skal gjøre.

Why do you complain? Er jo fort gjort å lage en roughly og grei kameratracking med et par nulls eller bokser...

3. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    vet dere om noen programmer som kan ha avi/video fil i bakgrunnen?

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LightWave kan.. Importer den i Image Loader eller direkte i Surface Editor, som en vanlig bilde-sekvens.

Og bare en short notice ang. kamera-matching, uavhengig av programvare - å matche zoom-faktor (millimeter er vel normalt det man måler med) er essensielt, slik at objektene du animerer får riktig perspektiv i forhold til resten av komposisjonen..

5. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvordan må gjøre det manuelt? jeg fporstår ikje.

Man må jo ha noen pungter i bilde/film som man vet mellom avstanden fra i millimeter/cm i x y og z akksen.

og så "linke" 3d scenen etter dette for å g opppnå rett perspektiv?

forklar.

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    La oss si at du har tatt et bilde med et DSLR, da har du zoom-faktoren som metadata i bildet. F.eks. har du et foto der du har 90mm zoom... Da bør du stille kameraet i LightWave til å ha 90mm zoom..

De få gangene jeg har måtte matcha opptak med kamerabevegelser, har jeg satt opp et par nulls, og frame by frame, matcha bevegelsen på opptaket, slik at nullen holder seg på samme punkt gjennom hele sekvensen.

Om det er snakk om en kamerakjøring, bør du lage en scene med dummy-objekter sånn at du kan få en viss feeling av riktig skala og zoom-faktor.

7. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hva er vitsen med en viss feeling når man bare kan taste inn reele verdier og få ting ferdig på en korekt måte. er jo andre ting som spiller inn enn zoom så vit jeg vet, fordreineinger i bildet etter hvilke linser man bruke og andre aspekkter. kanskje jeg tar feil.

føler liksom at med din metode så blir det mer på måfo. akn komme med reele eksempler i morgen. nå rer eg så trøt i hovude.

MED KLIP FRA ØSTRE VEST JYLLAND

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det brennvidde du mener?

9. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er alltid en fordel å ha original software, fordi da har du manuall og tutorials.

Gå inn i Camera Propeties ... der finner du Lens Focal Length. Velg linse. Og så gå inn i Aperture High - der velger du det du har brukt av type utstyr... 35mm film kamera linse... 65 mm super Panavision .. til og med 1/3" CCD video kamera...

Panasonic HVX tot. tele.. 423 mm el. XL-H1 tot. tele 650 mm... du kan stille inn det du måtte ønske. Du kan også velge zoomfactor.

Lightwave har alt og mer enn du noengang skal bruke.

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stemmer - Blanda sammen med begrepet "zoom factor" - som også brukes i LightWave. "Lens Focal Lenght" var ordet jeg var på jakt etter, i LightWave.

Nettopp! Og derfor er det viktig at du har riktig brennvidde!! Se eksempel på en kjapp setup jeg gjorde..

10mm - 24mm - 70mm...
    Selv om utsnittet er sånn roughly det samme - er perspektivet på objektene veldig forskjellige - håper du skjønner hvor jeg vil hen..

11. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tak for fyldie replies. har vert borte noen dage i NY for å spile ind musik (poster senere)

Men: en føler ikje at dere førstør helt hva jeg mener. OG derfor prøve jeg og å forklare nermere:

Probleme/poenge er jo at man ikje VET skalaen?

Først: min erfaring: er fra 3ds max: Og jeg skal fortele hvordan jeg har jort det før: zoomfakktor er egentli irelevant der. man jober med reele tal.

I real-filmen ser du for deg punkter som repersentere punkter i space. Både x y og z axsen.
    Og man vet avstanden mellom dette
    Det måler man på sette
    (under optak)

Man vet at avstanden melom A og B i råmateriale er 140cm, at avstanden melom B og c pg E og F = 80cm og høyden ( A og D er 55 cm) B og E 55 cm cog F 55 cm

Da er de bare å importere råfilm i 3d aplication og lave en dummy:

Derefter tar man og så taster ind kordinat placerings verdier på punkterne i dumyen baserrt på de reele mål SOM MAN VET ER 100% korekkte:::

pkt 1 på dummy tilsvare pkt a i råfilm osv. dermed matcher dummy'en objekkte i råfilmen 100% og matcher man da kamra i 3d apllikasjonen etter dette, TVINGES 3d kamra til og positionere seg 100%, med 100% koerekt perspektiv. så kan man beyne å tracke automatix og kjøre kamera i space osv osv animere kater på bore, slanger ormer dansene folk monsters EKSPLOTIONS - you name it.

Så: Hvordan vil man så gjøre tilsvarendee procedyre/operationer i Lightwave?

12. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    95% alt jeg har av software er orginal å licensiert. untagen 3d aplikation som jeg ike eier. 3ds max. er netop derfor jeg tenker å kjøpe opp lightwaeve for de er billi! spørsmåle er om de har det jeg trenger ;)

jeg har lisens på mange ganske dyre software - mengden info help tutorials osv /kvalitet på dise er VELDIG varierene, fra bra til helt elendig uavhangig av pris.

mengder tutroials (/ resourcesetc på nett for lightwave er helt elendig i forhold til 3ds max. tutorials som følger med max er briljante. hva der følger med lightwave jeg kjenner ikke til. men det ved dere som eier det.

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror det du leter etter, er Bojou. Heavy match-moving-programvare som kan outputte informasjon til de fleste 3d-aplikasjoner, though, dette koster..

15. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    var det som det de brukte i 300?

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I 300, og mange andre ting, ja.

17. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men la os si at jeg har en scene med det boret, og jeg ønsket og animere en kattekrek opp å borde. og kamera kjører/dreiet sagte rundt borde.

jeg animerer katen og lager den i rett skala 37cm høy 60 cm fra borplaten til top av hale. osv osv. hvordan er fremgang s måten?

lager jeg et usynlig objekt i lightwave som representere borde og tracker dette manuelt til datane i importert footage? hvordan er fremgangs måt'n?

Edit: jeg forstår bare ikje åsen man tilpaser kamra lett på en troverdig perspektiv i forhold til kilde filmen.... :(

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ville lagd en boks som referanseobjekt og animert kamera manuelt, slik at det er korrekt plassert i forhold til det reelle opptaket. Dermed er det bare å starte å animere katten opp på bordet. Når du da rendrer ut, velger du at boksen skal være en matte, og alphakanalen inneholder skyggene som andre objekter kaster på den - når du da komper inn dette i after effects e.l. vil du få noe som ser rimelig bra ut.

19. Snikende_Ullteppe

Snikende_Ullteppe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du ikke fikk med deg denne, ta en kikk:

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=B0stRHsw5YE[/ame]

20. Spinner

Spinner Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Bojou kommer i en "billig" utgave i løpet av mai og heter Bullet SD og kommer til å koste mellom 6-8 lapper. Like nøyaktig som sine storebrødre, men mindre funksjonalitet og tracker kun SD materialet. Kan skaffes her:www.mutator.no

Mvh

PC

Del denne siden