Lyssetting i praksis... hvor mange lyskastre etc...

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Plecto, 14 Okt 2005.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei... har laget en film (skal poste den snart) hvor vi da bruke arbeidslamper som lyskilder. Har lest en del om lyssetting og sånt. Forsto hvordan vi skulle gjøre det, men fant du at det var veldig vanskelig hvis det skjedde mye, var mange personer eller skiftet vinkler ofte.

Noen som vet hvor mange lamper man burde ha? Er et såkalt backlight nødvendig? Hvordan blir det hvis det er mange personer som f.eks. prater?

En annen sak jeg lurer på er at jeg har hørt en del om sånt blåfilter. Noen som vet hvor jeg får tak i det? Hvilken måte er den mest effektive når det gjelder å farge lyset? Farget glass.... hvor få tak i dette?

Veldig fint om noen som har litt peil kunne svare. Skal lage oppfølgeren snart og har virkelig tenkt å gjøre noe stort ut av dette.... (pengene har begynt å fly allerede)

2. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Først og fremst trenger du 3 lamper, hvis du først skal satse på god lyssetting. Hvis det er mange som prater, og du har mye klipping involvert så er det bare å flytte mye på lampene, så lenge du setter dem riktig tilbake, så det ikke blir brudd i kontinuiteten eller hva det nå enn heter. Har ikke peiling på hvor du får tak i blåfilter, dessverre.

Bruker du 500w lamper? Glem for all del ikke brannfaren...

3. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå snakker du vel om inne, for i dagslys er som oftest lyset fordelt jevnt utover ettersom det ofte er overskyet(iallefall her i Bergen) og då er det ingen trengsel for lyskastere.

4. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du hadde fått tak i glassplater kanskje farget eller at du farger dem selv. Men hvis man bruker blå sprit tusj tror jeg du vil få alle de hvite strekene mellom hver gang du farger med tusjen. Kanskje det finnes en glassmester der du bor som kan fikse en ren blå farge uten "sprit-tusj-effekten"?

5. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, det er trengsel for lyskastere. Hvertfall hvis du vil oppnå en mer dramatisk look på filmen. Som oftest er det heller ikke nok lys innendørs, med mindre du har utrolig mange vinduer.

6. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok å si hvordan du skal lyssette er jo umulig....men jeg kan jo prøve å forklare litt basics.

først litt om lyssetting...DET TAR TID!! for å si det sånn.... cinematographers, directors of photography(les mer om forskjellene på nett), er de som setter opp shooting schedule, altså hvor lang tid en scene tar, når de skal gjøre det osv... simpelthen fordi lyssetting tar så ufattelig lang tid...
    det som alltid skjer er at det ender med regisøren og produsenten står og venter og spør om lyset er ferdig i studentfilemr osv...
    i en animasjon jeg filmet, brukte vi noen ganger en hel dag bare på å sette lys for et skudd på et par sekunder...

det du spør om farging av lys...altså...blått.....du bruker jo kun blått hvis du har behov for det.....nå forteller jeg hvordan man gjør det proffesjonelt, jeg kan ikke noe om farget glass..men jeg tror det er komplisert, brannfarlig etc.
    det man gjør er man har noe som heter gels, altså gelatin filtre, som er spesielt laget for å tåle store mengder varme..man kan legge dem rett på lampen uten at de smelter.
    det finnes forskjellige typer......(jeg sier filtre og gels om hverandre, for det er sirka det samme)...man har ND-filtre, Neutral Density, samme som finnes i alle litt dyrere kamera...det tar lyset ned noen stop's(les mer om t-stop, f-stop, aperture på nettet), altså mengden av lys som kommer, uten å endre på fargen.
    ok, litt tilbake igjen. det finnes to måter og måle lys på, la oss kalle dem mengde og kvalitet:
    mengde er "hvor mye" lys det kommer( det kalles footcandles på en lysmåler), og kvalitet, kan forklares med varmen i lyset(måles i kelvin skalaen som bare kalles K, f eks 3200K, 5200K....det er det samme man setter hvit-balansen utifra).
    altså, disse ND-filtrene man kan sette foran lampene tar bare ned MENGDEN av lys, og ikke kvaliteten. men så har man farge filtrene, som endrer fargene(de kalles f eks CTB, som står for color transparent blue, CTO for oransje osv, sjekk ut: www.leefilters.com)

så har man og diffusion filters....det man garantert bruker mest, som også kalles frost filter...det er helt hvitt, og gjør lyset bløtere, altså ikke så harde kontraster mellom lys/skygge.

problemet er at en rull med sånne gels koster rett under tusenlappen. men kanskje kan man gå til en lokal tv stasjon og spør om man kan få noen brugte små stumper osv....til arbeidslamper trenger man jo ikke så store biter, og de klipper ofte av masse som de ikke trenger!

videre til hvordan man stiller opp lamper(nå tar jeg ikke for meg alle de forskjellige lampe typene).

det handler ikke bare om at man skal lyse det godt nok opp, det handler om å skape dybde, spenning, kontrast osv i bildet. men det skal også passe for den typen film man lager...f eks en grøsser har helt annen type lys enn en romantisk komedie!

f eks når du filmer i dagslys, så ja det e masser av lys, men man lyssetter nesten alltid personene med litt varmere lys, bare for å lyse opp skyggene, skille dem fra bakgrunnen, siden den er veldig "blå/kald".

baklys, ja det er superfedt!! alle elsker det.....og det er veldig fint når man har en mørk bakgrunn, og gir ham en tynd linje i håret, på kinnet eller whatever for å skille ham fra den mørke bakgrunnen! bare pass på det ikke blir for mye..og at lampen ikke lyser inn i linsen så du mister masse kontrast i bildet pga det!

sånn det man sier er, du skal ha 3 lamper på en person.....et baklys, en "key-light", som kommer skrått oppe fra, 45 grader til siden og 45 grader opp fra kameraet posisjon, hvis du forstår. key-light'en skal være "hovedlyset"..den som gir høylys osv. og veldig tett på kameraet har man en fill...en litt svakere og veldig bløt lampe som lyser opp skygene og ikke gjør kontrastene for store i ansiktet(selvfølgelig kan man ta den vekk for forskjellige sjangrer). fill light har så og så alltid et frost filter på...men du kan fint bruke en silke skjerm eller sengelaken, de skal bare være vite, og stå så langt fra lampen at de ikke tar fyr!

man skal også skille mellom to forskjellige typer måter å sette lys på, realistisk og urealistisk...altså ser det realitisk ut iforhold til omgivelsene, jvanligvis prøver jeg å sette en blanding, siden erfarings messig ser folk ikke at det ikke er 100% realistisk.

og så et lite trix til når man har grupper, mange folk....de kaller det "practicals"...altså praktiske lamper som står i bildet...f eks en liten bordlampe....slå den på, og så sett en helt annen lampe til å lyse på den, eller rundt om kring den....så ser det ut som om den gir lyset, og man kan lyse veldig mye opp med praktiske lamper uten at folk ser du har jukset..

ok nå er det veldig enkelt forklart og veldig hurtig gjennomgått alt det her, men trikset er å se på andre film, hvordan de har gjort...finn noen tutorials og prøv deg frem. hvis du har litt mere penger kan du kjøpe noen sånne cd'er kodak selger med en veldig grunding, men hurtig gjennomgang av det hele! de anbefales hvis man vil legge litt penger i det.

som sagt, lys er vanskelig, og det tar fryktelig lang tid. og det krever en god del utsyr....men les mer, øv deg, se filmer hvordan de gjør det( f eks med kontinuitet ser du ofte hvis du ser litt bedre etter at det er ikke helt likt hvert skudd, gjelder å finne punktene hvor folk ikke legger merke til det, altså finne ut hvor deres konsentrasjon er i bildet), og husk..sikkerhet!!! brannfare brannfare og brannfare!!! det kan aldri sies nok!

lurer du på noe mer så spør gjerne!!!

og ja, glemte helt å si reflektor boards..det er triks det! kjøp en stor hvit isopor plate! så kan du bruke den som fill, eller bare reflektere lys med! får alltid bruk for dem! evt kjøp en liten en, og fest noe sølvpapir på den ene siden, så kan den og reflekteres med! reflektor brett gir flott bløtt lys, og sparer deg sansynligvis for en lampe eller to!
    du kan også kjøpe sånne litt dyre utbrettbare små reflektorer, som man kan pakke i ein liten taske! de er hendige!

7. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk skal du ha :D

Dette med reflektor. Er det en ide å feste en helt hvit paraply rett foran lampen slik at man ikke trenger å tenke på at evt. isoporplata må støttes intil en vegg e.l.?

En annen ting jeg lurte på var om hvordan man da filmen på store steder, f.eks. ute om kvelden. Da er jo de eneste lysene gatelys og de har jeg hørt gir et elendig lys. Er da fill-light noe vits? I og med at det ikke er noen vegger og da sannsynligvis ingen skygger.

Skjønte ikke helt det der med å filme når det er sol. Sola gir vel alt det lyset jeg ber om, men det er vel vrient å sette noe filter foran det? Er andre lamper noe vits? Hva med reflektor?

En siste sak her: Kunne du gitt meg et nettsted eller en butikk hvor de selger disse filtertypene?

Kommer antagelig til å spørre litt mer når jeg vet hvordan scenene kommer til å bli.

8. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg har aldri prøvd med paraply foran en lampe....men det fungerer jo på samme måten som et laken, silkeskjerm osv...bare pass på den ikke blir for varm og tar fyr! den er også nådt til å slippe en del lys igjennom siden du nok ikke har sterkere lamper enn omkring 1kw.

tingen med en isopor plate er at du får ennå bløtere lys igjen enn en skjerm foran lampen. men det spørs hva du vil "simulere".

første regel når man lager film er gaffer tape...med gaffer tape kan man teipe isopor plater overalt..ta med et lite stativ eller noe du kan støtte d på....

det de proffe gjør er som regel å bruke en såkalt c-stand....det er et genialt stativ som du kan feste alt på og kan sette i hvilken posisjon du vil. den skolen jeg gikk på hadde fått alle sine c-stands fra en stor tv kanal bare ved å spørre om de kunne få de gamle eller noen som var litt istykker...så prøv det! de er geniale!

om å filme ute imørket....først av alt.......når man filmer i mørket, så filmer man ikke i mørket! hehe, det jeg mener er, man filmer når det er lysere og så bruker lys, kamera til å få det til å se ut som natt......
    altså, hvis du skal filme noe som ser ut som natt, så film det om kvelden når d forsatt er lys, ellers vil kamera ditt ikke klare å skape bilder og du vil få grain! ikke bruk gain i kamerat...det gir bare grain som du ikke trenger, såfremt det ikke er looket du vil ha!

film om kvelden, sett høylys på skuespillerene, ikke bruk fill, få kontrast mellom skygge og høylys og lukk litt for iris/blender, og sett gjerne en litt blålig hvitbalanse, og ja, prøv å undgå store lyse flater, da det tar vekk illusjonen av natt. så skal folk nok lett tro at det er natt!!

sol: sola gir masser av lys, problemet er bare det er veldig flatt lys og veldig hvit/blått lys! derfor må du lyssette skuespillerne med enten en lampe eller en reflektor, bare sørg for at det ikke ser ut som om de har en 10kw lampe strålende i ansiktet! man vil gjerne gjøre folkene litt varmere, som du gjør ved en lampe eller reflektor. det skiller dem også litt fra bakgrunnen. en annen ting er også at det kan godt se veldig belyste ut, men hvis du har masse solskinn, så blir det veldig harde kontraster i skyggene, noe som gjør skyggene blir mørke og trenger litt lys, prøv en liten reflektor, så ser du med en gang det gjelper masse!

da jeg bor i danmark for tiden har jeg ingen anelse hvor man får kjøpt sånn i norge....prøv ebh(www.ebh.com), forklar situasjonen din og spør om de kan hjelpe deg litt med noen små biter, de pleier å være veldig hjelpsomme! ellers må du bare finne noen filmfirma i norge som forhandler sånn, og jeg tror det er mange andre her som vet det bedre enn meg!

som sagt, spør gjerne hvis det er mer du lurer på!

9. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så dette forklarer altså hvorfor du skrive halvt dansk :p

10. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    haha var det noe dansk der?.....ja der ser du hvordan det kan gå

11. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå begynner endelig brikkene å falle på plass her :D

Men der fortsatt noen småting her :roll:
    Dette med lyskasternes possisjon. Key lighten skal 45grader opp og 45 grader til siden av kameraet, men til hvilken side? Hvilken side skal da Fill lighten på?

En annen sak her er dette med hvitbalanse. Hvor mange Kelvin demper et lag med ND filter lyset? Er ikke da planen at hvis det er overskyet en dag så skal jeg legge så så mange lag med ND filter slik at lyset fra lyskasteren skal få det til å virke som om det er overskyet? Gjelder det samme inne også hvi det da f.eks. er vanlig lyspærer som lyser opp? Vet du forresten hvor mange K disse arbeidslampene sender ut, uten noen filtre over seg?

12. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok fill og key....man MÅ ikke ha begge...men hvis man vil...så er det jo opp til deg selv å bestemme...dette er er bare retnings linjer...
    key'en kan være på akkurat hvilken side du vil, men f eks hvis publikum vet solen eller en lampe står til høyre i bildet, så bør jo nesten key'en komme derfra!

ut ifra disse retningslinjene bør fillen komme fra den motsatte siden av hvor key'en er. fillen er der for å lyse opp de skyggene som kommer fra key'en, så det ikke blir for stor kontrast og den ene siden av ansiktet ikke bare er helt svart.

ikke ta det så nøyaktig med de gradene og vinklene, det er bare sirka mål. samme som de sier fillen bør være max 35 grader til siden fra kameraet, men man trenger ikke følge det slavisk, er bare sirka mål, hvis man i det hele tatt følger dem. men er et fint sted å begynne!

tingen med et ND filter er at det IKKE endrer på kelvin i lyset!
    ND tar bare ned STYRKEN, og IKKE fargen på lyset, som kelvin beskriver.
    man har 3 typer filter:
    ND - som tar styrken i lyset, altså hvor mye lys
    DIFFUSION - som styer hvor bløtt lyset er
    FARGE filtre - som styrer fargene

hvis det er overskyet, vil du spør deg selv HVA slags lys det er. er det overskyet er lyset som regel veldig flatt. det vil si veldig bløte overganger fra lys til skygge, og kontrasten, altså forskjellen mellom lys og skygge er mindre. på en skyfri dag vil det derimot være helt motsatt, med skarpe overganger mellom skygge og lys, og stor kontrast forskjell i lys og skygge.
    se for deg skyene som en stor lampe, og skyene som et "frost/diffusion" filter foran lampen, akkurat som et laken eller hvit paraply foran lampen!

så hvis du skal filme en overskyet dag, bør du sette et hvitt filter som gjør lyset bløtere foran lampene dine. hva slags farge(altså kelvin) på lyset du har er jo opp til deg selv, men det sier seg selv siden sollys er veldig hvitt/blått, at du ikke bør sette et fullt CTO(color transparent orange, altså et kraftig oransje filter) foran lampen!

hvor på kelvin skalaen lyset fra en lampe er, varier på hvor kraftig den lyser. f eks en 1,5kw lampe vil ha et hvitere lys enn en 500w.
    setter du en dimmer på kan du selv bestemme hvor orange det skal være, men man mister da også MENGDEN av lys. derfor bruker man et filter istedenfor hvor man kan kontrollere enten mengden eller kvalitet(farge) uten å påvirke den andre samtidig!

men prøv selv hvis du har en dimmer i huset på en lampe, så kan du se når den står på fullt, at lyset er hvitere enn når du skrur ned for den, da blir det mer og mer oransje.

som sagt, spør hvis det er mer du lurer på!

13. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå fårstår jeg :D

Jeg snakket med TV Vestfold angående disse filtrene og vi kunne låne frostfilter av dem. Etter det jeg forstå så hadde de visst ikke noen andre typer filtre :wink:

Som farge filtre kan jeg vel bruke hva som helst bare utslaget blir den fargen jeg vil ha... har jeg rett? F.eks. blått silkepapir som ga en fin (etter min mening) en fin blåfarge.

ND filter får jeg da ikke tak i. Er dette viktig? Er det noe jeg kan bruke i stede?

Siste spørsmål her: Lyssetting i bil mens bilen kjører om natten? Da blir jo lyset i bilen mye påvirket av ting man kjører forbi.

14. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok tingen med disse proffesjonelle fargefiltrene er at de tåler ekstreme temperaturer! når film lamper og arbeidslamper står på, blir de utrolig varme! og det er veldig lett å glemme å skru dem av når man kanskje tar en pause eller noe. jeg har mang en gang smeltet de filtrene.
    jeg beklager å si det, men silkepapir er kanskje det siste jeg ville brukt! det kommer garantert til å ta fyr i den etter noen minutters filming! samme med sånn plastikpapir ting man får kjøpt til pakker osv, unngå det!!! jeg vil faktisk si hvis du ikke finner ordentlige filter, så må du nesten bare unngå farget lys.
    som sagt, prøv å ring til EBH norge...finner det som sagt på www.ebh.com og spør om de kan selge noen småstykker billig! at du er amatørfotograf og ikke trenger så mange forskjellige farger osv!

som sagt, jeg vil ikke anbefale å bruke silkepapir!

ND filter er veldig kjekt å ha, men hvis du ikke har det er det ikke katastrofe. det kan bare være fint hvis du står i et lite rom og har en litt for sterk lampe å trenger å dempe den litt osv osv.
    men nå var du jo så heldig at du fikk låne litt frost, som, vel, det gir ikke samme effekt, men f eks hvis du står med et høylys som står og skriker i pannen på en skuespiller, og ikke har ND, så kan frost hjelpe en del. bare det å gjøre det bløtere gir litt effekt av å dempe lyset.
    husk å ta godt vare på filterene du fikk låne hvis de veldig gjerne vil ha dem tilbake igjen! så får du kanskje låne litt mer neste gang!

det er ikke noen av disse tingene som er direkte viktige, men de kan være veldig hendige og kjekke og ha og gjør at man får maximum effekt ut av utstyret sitt!

haha den me bil har jeg tenkt på selv en del ganger....det er en utfordring for å si det sånn. man har ingen synlige lyskilder, man har ingen steder å ta strøm fra og det er lite plass å sette lampene opp i. '

jeg ville prøvd å sette opp noen svake lamper som ser ut som om de kommer fra displayer osv. kanskje en lommelykt med et svakt frost filter foran kunne hjulpet.
    så eg gang hvor det bare hadde gjemt en lampe i baksetet som lyste opp passasjerene, det funket, bare pass på den ikke blir for kraftig.
    ellers så vet jeg ikke helt.....har som sagt aldri vært i den situasjonen!

spør bare!

15. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk... det har vært en kjempehjelp :D har nå lagret denne posten på harddisken ;)

Snakket forresten med ebh (Er det en tysk kanal?), men de kunne ikke hjelpe meg. Har du noen norske (eller kanskje nordiske?) nettsteder som selger disse filtrene? Det er snakk om CTB og ND filter. CTO trur jeg ikke blir brukt i denne filmen her i alle fall. Kanskje jeg kan punge ut litt penger for disse filtrene. Man vet jo aldri hvor seriøst film produksjonen vår kan bli :roll:

16. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hmmm....ja, merkelig, når jeg skrev posten, så sjekket jeg at det var ebh.com, men når jeg gjorde det nå fikk jeg en merkelig side, nok den som du fant. men, den jeg EGENTLIG ville gi deg var www.ebh.cc , som nettop er et nordisk firma, som vi ofte bruker her i københavn. og på hjemmesiden deres står det de har en norsk avdeling. så, beklager jeg skrev feil, men denne gangen burde det stemme!

husk en ting hvis du skal kjøpe filtere, de finnes i forskjellige "styrker", det vil si kvart, halv og full. og så dobbelt og kvadruppelt tror jeg. tingen er hvis du f eks kjøper halv styrke, så kan du bare brette den dobbelt og du får full styrke.
    derfor vil jeg anbefale at du kjøper kvart eller halv, da du alltids kan brette dem for å gå opp i styrke, men ikke kan gå nedover.
    jeg vet de kommer i ruller som er en meter breie, men tror også du kan kjøpte de i halvmeters breie ruller, som er billigere, og passer ditt bruk mer.
    litt bruks tips:
    altså vanligvis når man bruker sånne filtere, så har proffesjonelle lamper noe som heter låvedører, de er de fire, hva skal jeg kalle dem, "flippene" foran på lampen , som man kan bruke for å styre lyskjeglen med hvis du forstår. enkelt forklart er det noen plater man kan lukke og åpne for å kontrollere hvor brei lys-strålen er. uansett, det er dem man setter filtrene fast på.
    nå har du en arbeidslampe, og jeg vet ikke om de har sånne låvedører, men prøv å sette filtrene på lampen så de ikke ligger over HELE lampen, men bare der lyset kommer ut. de klarer fint varmen fra lyset, men kan godt smelte litt hvis de ligger direkte på selve huset. sett dem gjerne litt i spenn, så minst mulig berører selve lampen. så kjøp noen treklyper til å sette dem fast med foran på lampen. jeg har brukt treklyper på 2KW lamper, og det gikk fint, men hvis du har metalklyper, så er jo det det beste.
    prøv å undgå gaffertape, da de har en tendens til å brenne seg fast til selve lampen, og er umulige å få vekk igjen.

synes det er kjekt at du gjerne vil lære mer om lys, da det er et utrolig omfattende og spennende emne! :D
    hvis du vil kjøpe, så tror jeg ikke det er en dum investering, lys hjelper sinnsykt mye på "looket", og jo mer du lærer om lys, jo bedre vil filmene dine se ut. ta godt vare på filtrene dine, så kan de vare ganske lenge.

så må jeg bare si det igjen, sikkerhet/brannfare!!! vær forsikt og hold øye med lampene og filtrene!!!!

som sagt før, spør bare!

17. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har nå prøvd å få tak i ebh men det er ikke lett :p

Det telefonnummeret som de har på nettsiden deres er ikke i bruk. Litt merkelig for det står en norsk adresse til et sted i oslo over, men så står det et +45 nummer under og en e-post adresse med .dk til slutt. Resten av siden er på delvis engelsk og delvis norsk og hverken adressa, firmaet eller telefonnummeret finner jeg i telefonkatalogen :p merkverdig.

Har du et norsk nummer hvor du vet jeg kan få tak i dem?

Hvis jeg ikke får tak i filtre fra ebh, trur du det er verdt å spørre nrk eller tv2 da?

18. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    merkelig med ebh, men nej, jeg hra ingen nummer til deres norske avdeling dessverre :S
    jeg vet ikke med nrk og tv2, da de er ganske store, men altså, det kan jo ikke skade å prøve, hvis ikke så kan de kanskje hjelpe med hvor de får kjøpt sine filtre hende.

19. GviA

GviA Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Har et prosjekt jeg vil sette i gang, men har et par problemer som jeg må ta tak i før det:

- Hovedscenene i filmen har lyset kommende oppenifra. Jeg ser for meg en 1000w m/lysmiks, hvor jeg kan regulere i forhold til lukkertid/blender. Er dette et ok valg? For:

- Jeg må regulere blender/lukketid samt lysmiksen for å få bakgrunnen helt svart (dette vil bli gjort med sort backdrop eller vegg). Jeg er ikke interessert i å (herregud glemte nettopp terminologien helt, så dette blir forklart litt enklere) få for mye lys på personene i bildet, heller ikke for lite. Eneste målet her er å få ok lys på personen det gjelder, samt at backdrop/vegg er helt sort (skal virke som tomrom, så kan ikke vises i det hele tatt). Noen forslag til lukker/blender, samt kanskje forskjellige aktuelle watt på lys?

- Bør jeg ha backlight på personen i bildet, når keylight henger loddrett ned over vedkommende?

- Bør jeg bruke reflektor for å utheve kontrastene i ansiktet, og gjør dette med et lys som skinner fra lampe -> reflektor -> i ansiktet på personen?

- Andre forslag når det kommer til lyssettingen (med det lille av infor dere får).

Takk for all hjelp!

20. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg filmet nettop noe lignende faktisk.

angående lampestyrke, lys på person, og blender:

det du gjerne vil er å ha masse lys på personen, og ingenting på backdroppet ditt, sånn at du kan lukke blenderen så mye at backdroppet forsvinner og du fortsatt har nok lys til å lyse opp personen.
    hvilken apertur-size(hvor åpen den er) det vil si på blenderen kan jeg ikke si, men jeg kan si såpass at den bør være mer lukket enn åpen, maximum sirka to stops fra at den er lukket(de sier man får best resultat hvis man ikke beveger seg lengre ut enn det).
    hvor kraftig lampe du trenger vet jeg heller ikke. men jeg synes 1KW høres litt mye ut kanskje. jeg tror noe rundt 800W burde være mer enn nok. men dette er bare noe jeg tipper, så du får prøve deg fram selv.
    jo mer avstand du har fra personen til backdroppet, jo sortere blir den og jo mindre detalje vil du få i den, og ikke minst mindre lys som smitter over på den. kanskje zoome litt inn så du får litt skarpere dybdefelt.

backlight:

ja absolutt! en svak kant runt personen vil se veldig bra ut, da den vil hjelpe med å definere skillet mellom personen og bakgrunnen så han ikke "flyter" inn i bakgrunnen. keylighten vil kun gi lys på oversiden.

reflektor/softlight:

nå spørs det jo veldig hva du er ute etter her. du sier du vil ha en keylight som kommer fra rett over personen. dette vil jo selvfølgelig kaste noen mørke og lange skygger under nesen, øynene osv. jo mørkere skygger/kontrast, jo mer dramatisk. og med tanke på at du skyter med en veldig lukket blender, så vil de bare bli endnå mørkere.
    min inngangsvinkel vil være å, som du sa, få noe softlight inn. bouncet fra en isoporplate, og ja, bruk en egen svakere lampe til dette(200-300W eller noe). dette vil lyse opp skyggene litt så du har litt tekstur og detalj i skyggene, da de faktisk er ment som skygger, og ikke bakdropp midt i ansiktet. ikke minst vil det også gi en liten refleksjon i øyene som vil vise mer hvor øynene er siden de er i skygge, og det vil gi veldig mye mer menneskelighet til personen.

håper noe av dette var til hjelp :)

Del denne siden