Lyssetting i praksis... hvor mange lyskastre etc...

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Plecto, 14 Okt 2005.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Litt sånn off-topic her: Er litt nysgjerrig angående ekspertisen din Andy. Tør jeg spørre hvor proffesjonelt arbeidet ditt er? Har du laget noe som har blitt vist på tv?

2. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    haha du tviler på min kunnskap?
    jeg arbeider som lærling i et produksjons selskap, og driver for det meste med kamera og klipp. jeg har laget noen dokumentarer osv, hjelper til med lys og kamera/b-fotograf på diverse filmer, musikkvideoer, konsertopptak, tv-program osv osv. og ja, jeg får ting vist på tv og min avgangsfilm(som jeg filmet og lyssatte) var konkurrerende på noen festivaler.

jeg er ikke john schwartzman når det gjelder cinegrafi, men litt kan jeg likevel(håper jeg) ;)

3. GviA

GviA Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Takker for hjelpen Andy!

Kan være det blir prøveopptak før filmingen, så jeg kan kanskje legge opp noen forskjellige klipp. Hvis du hadde hatt mulighet (hvis det i det hele tatt skjer) så hadde det vært morsomt å fått noen tilbakemeldinger :)

Kjenner du Hawks og Shortt forresten?

4. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    vil gjerne se resultatet!

hmm nope vet ikke hvem de er :/

5. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dybde er viktig

Det kjedeligste som finnes er flate bilder.. Sørg for å få litt dybde i komposisjonene dine, da ser filmen straks mye mer proff ut. Baklys er fint å bruke for å få markeringen rundt silhuetten/konturen av personen. Lek deg også med kontraster og single light source. Hvis du bruker arbeidslamper, så prøv å få til en diffusjon som sprer lyset litt. For 'hardt' lys ser ikke bra ut. Spesielt på digital!

6. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå er lysskastere og belysningsfiltre kjøpt (fant på www.expservice.no). Fikk tak i 12 ark hvor det var både ND, CTB og CTO filter, men selve lyssettingen er det verre med.

f.eks. så har vi en scene sent om kvelden inne i et hus. Det er jo en veldig mørk og dyster film og en leiemorder kommer da og tar hovedpersonen en liten stund etter han har kommet inn. Hva slags filtre skal jeg da ha på? Skal jeg sette på et svakt CTO filter i og med at forskjellige lyskilder inne gir et gult lys? Men sollys er jo også forbindet med gult, så jeg vet ikke. Det er jo også mørkt, skal jeg da bruke blå?

En ting er jo at vi kan teste ut, men hvordan vet vi hvordan vi vil ha det?

7. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fant dette og dette om billig lyssetting. Tenkte kanskje det kunne være nyttig...

8. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bruk blått filter når du lyser gjennom vinduer, for å simulere månelys. Innendørs, kveld er gult som regel å foretrekke for å skape en varm atmosfære.. Men skal det være skummelt, ville jeg brukt moderat med lys innendørs, og kjøre på hardt med blått månelys gjennom vinduene på wide shotene dine, så kan du gå inn i close up, og justere de blå lysene etter ansiktet. Alt som ikke er viktig, kan du la være i skyggen for å skape en mørk ramme. Når det gjelder å bruke farger, så tenk på hva slags følelse du vil ha frem i scenen.

9. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja enig med det blå lyset og fargene.

du sier folk assosierer gult eller oranst med sollys. vel, det spørs jo. hvis det er en scene hvor publikum vet det er sollys, så ja. men her, hvis du har et etablerings skudd fra utsiden, som du sikkert har siden du har en leiemorder som kommer utenfra, så kan du sende blått lys på ham og huset, og folk vet med en gang at det er natt(forutsatt at du har filmet tidlig på kvelden og har mørke skygger og stor kontrast i bildet osv osv). så kan du ha noe oransje lys eller noe i vinduet, og folk vil med en gang forstå at det ikke er en stor sol midt inni huset.

så når du filmer innendørs kan du kanskje ha en peis eller stearin lys som gir de få lyskildene du bør ha der inne. så kan du gi blått backlight og oransje fill/key i ansiktene, eller omvendt, og kanskje en svak skygge mellom backlighten og fillen, jeg tror det kan se superfedt ut på den måten.
    oi idé! du kan ha en tv f eks som de ser på, så kan du kanskje gi litt sånn grønn-gult lys istedenfor oransj, og så får du en til å stå og vifte hånden rett foran lampen, så ser det ut som om det er bevegelse i tv'en. det er et trix jeg vet blir brukt, og har brukt det selv, og folk var sånn, hei, hvordan fikk du til tv en?!!!
    kan og være kult at lyset beveger seg siden du har han lejemorderen; tror hvis du har et forvirrende og halvirriterende lys, så vil publikum føle seg ennå mer ubekvem i den scenen. og det er akkurat det du vil! gi publikum den følelsen som fyren de sitter og ser på har, og de vil da føle at filmen er dobbelt så bra regissert osv når de følelsesmessig involvert!

det er ihvertfall den inngangsvinkelen jeg ville tatt på scenen, så kanskje prøv det som en start, og arbeid deg utifra det!?!

og gratulerer med lys og filtre! *missunnelig* har ingenting selv :p

edit:
    når jeg sier det med du kan bruke peis, stearinlys, tv som lyskilder, så mener jeg selvfølgeli at du ser de er der i ett skudd, og så i de andre bruker du en en lampe til å gi et lys som liksom skal komme fra de kildene, men det går jeg utifra du forstår ;)

10. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lurer på en sak til her. Hvis man bruker en isoporplate som en reflektor? Hvilken størrelse på isoporplaten er opimal?

11. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ca 1x1 m holder lenge=)

12. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har nå fått det meste oppe å gå, men problemene ser ut til å hope seg opp. Som sagt så har jeg kjøpt belysninngsfiltre av exposervice.no og disse kom da i ca. 20x15cm store ark. Det virker som om de er laget av plast (kjennes helt likt som disse gjennomsiktige plastikkarkene som kan legges på en overhead). Da jeg satte sammen en kombinasjon av 2-3 ark, hang dem foran arbeidslampen så smeltet de sammen! tok ikke langde tia. Jeg kunner rive dem fra hverandre igjen, men jeg har på følelsen at de ikke vil se så pene ut etter en stund :S

Skal det være sånn eller har jeg fått dårlige belysningsfiltre?

13. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Filtere, eller Gel's som vi kaller det er akkurat slik du forklarer det. De skal vanligvis tåle mye varme hvis de er ekte. Hvis du skal sette de foran en kraftig arbeidslampe, så må du passe på at de har litt avstand fra pæren, så mye som mulig. Sett de fast med klyper på siden, og bøy de i en halmåne foran lampen. Da skal de kunne tåle endel varme. Men at de smelter sammen? høres ikke helt bra ut!

14. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nå var jeg nettop inne å sjekket på exposervice siden, og de selger lee filters, som er proffe gel's. jeg har selv brukt lee filtre før, og har og opplevd at de smelter sammen. grunnen til det er som thomas north sa, de sitter for tett på lampen eller ligger å hviler på selve lampehuset noen steder. nå sa du at de var 20x15cm store, og med den størrelsen forstår jeg godt at du har satt dem tett på for å ikke få masse spill-light over det hele. men du må bare prøve å plassere dem på en måte så du har luft mellom lampen og filteret. :)

15. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den kles-klype ideen fikk jeg og, og jeg prøvde å gjøre det også, men hvordan kan jeg få festet klypene? All teip detter jo av i og med at det blir så varmt. Lim fungerer vel heller ikke?

16. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    må bare være oppfinsom=) klesklype eller duc tape kan fungere, vet ikke hva slags lamper du bruker, men på de professionelle er det alltid ting å feste de i.

17. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg har ingen anelse hvordan lampen din ser ut. gaffa fungerer fint, problemer er bare det brenner seg fast! nå har du en arbeidslampe ikkesant? så jeg vet ikke hvordan du skal gjøre det, men på min arbeidslampe har en sånn buete "nett" foran glasset. jeg ville prøvet å feste klypene i hjørene der, og så sørge for at filtere stikker litt ut på en slags måte og ikke ligger og viler på stengene utenom der klypene er.

18. palantir

palantir Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ville bare si at jeg har jobbet med en bilscene hvor vi hadde grip på bilen og da plasserte vi 650W lamper med ca 10 meters mellomrom for å skape illusjonen av gatelys. Det var forresten vanlige gatelys der i tillegg, men de fungerte på sett og vis som fill-light i stedet.

- Men det var en proff produksjon og nå er jeg i startfasen med noe mer amatør-messig. Planlegger en film-noir og er litt usikker på hvordan vi skal gjøre lyssettingen. Spesielt med tanke på ansikt.. er detbest å lyssette ens ide av ansiktet og la den andre siden være helt svart, eller bør også den andre siden ha litt svakt lys?
    Dette blir selvfølgelig et valg jeg må ta, men skulle gjerne hatt noen tips!

19. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hehe film noir er gøy!

det handler om skygger, og jeg har ingen anelseom om hva det er du skal filme, men jeg vil personlig ville bare gi en key/fill ting, som lyser opp en side av ansiktet, sånn at halve ansiket er skyggelagt. og så en veldig tynn linje med backlight på den andre siden bare for å definere formen på hodet og orientere publikum litt. pluss det gir dybde mot bakgrunnen som sikkert er mørk.
    nå spørs det jo hvordan hele filmen er, men noen ganger bittelitt fill i skyggene, og noen ganger ikke. som en slags tommelfinger regel vil jeg si at jo mer dramatisk selve scenen/skuddet er, jo mørkere og større skygger. det er mitt take på det hele.

en annen ting som kan være fint å ha, er et bittelite høylys i øynene. sett opp en bitteliten lampe som ikke gir NOE annet lys enn høylys i øynene. formålet er ikke å lyse opp noe, men å gi øynene et lite skinn, siden det er øynene folk fokuserer på, og hvis de kan se øynene vil det hjelpe en hel del på hvor mye du klarer å fange publikum!!! det vil og gjøre skuespilleren mer menneskelig osv osv. bare gjør det ok!?! :p

ellers anbefaler jeg "touch of evil" som inspirasjon!! en orson welles film(ikke det at jeg er spesielt stor fan av ham, men den filmen er god), i noir sjangeren hvis jeg ikke husker feil. den har også et fantastisk langt og utrolig godt produsert one-take skudd i begynnelsen som er verdt det hele!!!

håper det ga LITT hjelp hvertfall!!!

20. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Angående dette med arbeidslamper så har jeg funnet på en fin løsning selv...

Kjøpte 2 stk 500w arbeidslamper på stativ fra Clas Ohlson. Lagde et firkantet bur av hønsenetting og ståltråd til å binde det sammen med, og satte det rundt lampen. Så tok jeg og kuttet noen "striper" med hønsenetting og bandt det fast til firkantburet jeg allerede hadde lagd, dette gjorde jeg på alle sidene. Så tok jeg aluminiumsfolie rundt firkantburet, og foran lampen har jeg filter festet med treklyper. Det funker fint det, men må skaffe meg noen dimmere, låvedører hadde ikke vært å forakte det heller akkurat.

Hvis det var noen som ikke skjønte hva jeg mente med dette, så si ifra så skal jeg ta noen bilder.

Del denne siden