Mørkeproblemer med canon 500d

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av mwftw, 12 Jun 2010.

1. mwftw

mwftw Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

Fikk nylig ett problem med mitt canon 500d. Det var at når jeg tar bilder uten blits, så blir alle bildene skikkelig mørke. Ute så blir bildene fine, men hvis jeg skal ha lyse inne så må jeg bruke den Av moden, og da blir lukkertiden lav så bildene blir spøkelse bilder. Hva slags innstillinger er det jeg har trykket på?
    Når jeg har brukt Manuell før, så har bildene blitt vanlige, men nå blir de mørke.

Alle instillingene som kommer på skjermen når du tar bilder er vanlig, eller auto. Har prøvd og skru ting sånn som iso og blenderåpning, men samme problem er der fortsatt.

Noen som vet hva som har skjedd?

(Har gått på instillinger og trykket sånn slett instillinger, men dette funker heller ikke)
    Hadde vært super fint hvis noen vet hva jeg kan gjøre..

mvh Magnus

2. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei! Når du sier at du får spøkelsesbilder ved bruk av AV modus har jeg et vesentlig spørsmål: Bortsett fra at det er spøkelseseffekt, er bildet korrekt eksponert? Hvis det er for lyst, så kan det hende du har stillt kamera for å kompansere for vanskelige lysforhold slik at kamera tror det trenger å ta lysere bilder enn normalt. Hvis det ellers er normalt eksponert altså riktig mengde lys er det noe annet galt. Den eneste måten å være sikker på, er å bruke manuell-modus. Det er her du har full kontroll på alle instillingene. Skru blender ned på det aller laveste tallet du kan oppnå. Dersom du har en ef-s zoom, så velg den største vidvinkelen du kan, da blenderen som regel er mest åpen der. Antakelig kan du gå ned til en blender på f.eks F/3.5 eller F/2.8 jo lavere tall jo bedre. Deretter så må du inn på iso-instillinger og velge iso3200, som er den høyeste kalibrerte iso-modusen du kan oppnå. Når blendertallet er lavest mulig, og iso er høyest mulig, kan du begynne å ta bilder mens du hele tiden senker eller hever lukkertiden frem til du har en korrekt eksponering. Dersom du opplever at kamera fortsatt er mørkere enn før, så ta det med dit du kjøpte det for å sjekke om noe er galt.

3. mwftw

mwftw Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om det er jeg som er ekstremt dårlig på kameraer, eller kameraet selv som er det vet jeg ikke.
    Men ihvertfall uten at jeg rørte en eneste innstilling så er plutselig bildene like lyse som når jeg kjøpte kameraet..

Men uansett takk for svaret, siden skjønner da litt mer åssen innstillinger jeg burde ha i ulike forhold osv :)

4. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Bra at du har fått det til. Jeg anbefaler ikke å ta bilder ved den høyeste ISO du kan oppnå, det var bare en test du skulle gjøre for å "presse" kamera til sitt ytterste. Det er ingen god ide å ha dette som utgangspunkt sden dette skaper mye støy i bildet. Håper ikke du ble mer forvirret enn du var i begynnelsen

Del denne siden