Mac redigering?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av vokteren, 12 Jan 2006.

1. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det noen her som vet noe om Mac mini er bra til videoredigering?
    Noen som har erfaringer?

2. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har aldri prøvd Mac Mini før, men hvis du tar en titt på spesifikasjonene så ser det jo ikke så veldig bra ut. Vet ikke helt hvilke oppgraderingsmuligheter det er, men hvis du først skal kjøpe Mac til videoredigering er det en kraftig PowerMac G5 som er det beste kjøpet etter min mening. Prisen blir jo en del klasser over dessverre :wink: .

3. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2349&;p=2

Ein artikkel om Mac Mini. Den seier mest om iMovie trur eg, men kan hende det står noko nyttig der.

Det avheng vel litt av kor store krav du har, men ein Powerbook (eller MacBook Pro som dei nye med Intel-prosessorar heiter)/Powermac er sjølvsagt eit betre verktøy, som StianH seier.

4. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er det.. G5 er så dyr...
    Men hva lønner seg mest? (Nå tenker jeg på videoredigering)
    Kjøpe en Mac mini, eller kjøpe en stasjonær pc?

5. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eks.
    Mac Mini til ca.7000,-
    1,4 GHz prosessor
    512 MB RAM
    80 GB harddisk

Stasjonær PC til ca.7000,- (PACKARD BELL IMEDIA5565)
    3,4 GHz prosessor
    1024 MB RAM
    160 GB harddisk

PC lønner seg alltid.
    I forhold til pris vil bestandig Mac få juling av PC hvor trist det enn er :wink:.

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Shit!8O

jaja, takk for svar uannsett :)

7. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er så dumt sagt at jeg ikke engang gidder å kommentere det... Eller okay da, jeg må kommentere det: Finn en maskin som har like god ytelse i forhold til pris som en PowerMac, MacBook Pro, eller de nye iMacene med intel-prosessorer...

Til 11.700 kroner får du en iMac med 2.0 gHz Core Dual intel-prosessor. Det kjører fra det meste på PC-fronten....

Dessuten lanserte Dell nylig en maskin som matcher spesifikasjonene til MacBook Pro'en... Den var stygg som juling, bråker antagelig som juling (med bråkete vifte og styr) og kostet 3.000 mer...

Det må også nevnes at Mac bruker et operativsystem som utnytter maskinvaren relativt mye bedre enn Windows XP!

Så det du sier er totalt feil...

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må nok si meg enig i at PC tar seg bedre ut på papiret, men kan være noe helt annet i aksjon. Selv har jeg ikke vært borti for mange mac'er, men broren min sin er bra den, en iBook, selv om i forhold til min PC, stinker den på papiret.

9. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har selv brukt både Mac og PC over lengre tid og jeg foretrekker Mac, men når jeg sier at det lønner seg utfra et økonomisk perspektiv å kjøpe PC så er ikke det "dumt" sagt av meg i det hele tatt.
    Da snakker jeg først og fremst om de litt lavere prisklassene. Hvis man er innstilt på å kjøpe en PowerMac til 30.000 så vil man ikke spare mye på å kjøpe PC.
    Jeg vet ikke hvor du har hentet priseksempelet ditt fra, men sjekket nettopp spesifikasjonene til en iMac G5 til 12.500 kr. hos Officeline.
    En PC til samme pris har betydelig bedre spesifikasjoner. Men som jeg sa tidligere; hvis man skal kjøpe en virkelig dyr maskin kan man like gjerne kjøpe Mac :wink: .

Men en interresant ting er jo at det virker som Apple skal satse mer på Mac for folket som en konkurrent til PC (mye grunnet at iPod er blitt så populært, og at Toshiba(?) har annonsert at de planlegger å selge uoffisiell Mac) og da vil de nok utvilsomt sette prisene ned på PC nivå før eller siden :wink: .

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    iMac G5 er jo en utgående modell! Det ble jo lansert nye iMacer som er 2-3 ganger raskere her om dagen (pga. bytte til intel-prosessorer), til samme pris. Så finn en PC som tilsvarer de spesifikasjonene med samme ytelse du... Ta også med i betrakning at iMacen er nesten lydløs, har en veldig lys og pen skjerm og har en basisprogramvare som følger med maskinen som du ikke finner maken til på PC-fronten.... Maskinen kommer også med FrontRow, altså tilsvarende Mediacenter løsningen til Microsoft... Det er bare det at FrontRow fungerer så uendelig mye bedre...

Priseksempelet er forøvrig hentet fra apple.no:
    http://store.apple.com/Apple/WebObj...a5Yf6A1pMGObU5/0.SLID?nclm=iMac&;mco=899BECBF

11. erik

erik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    en pc som har bedre spesifikasjoner er ikke nødvendighvis bedre enn mac..
    Operativsystemet er mye mer effektivt, og derfor trenger man ikke like gode spesifikasjoner. Så mac Ser mye dyrere ut hvis du sammenligner spesifikasjonene. Jeg sier ikke at mac er billigere, for det er det ikke :p , men det er helt klart et bedre valg hvis man driver seriøst med video. Mange av de beste programmene har jo PC-versjon også. Har mac på skolen, og pc hjemme, og føler alltid programmene har mer kvalitet over seg på macen, det føles liksom som jeg går fra windows xp til windows 98 :p (når man går fra mac til pc)
    Mac er jo det det de fleste professionelle bruker, men jeg skjønner deg godt hvis du heller kjøper pc, siden mac har så dårlig utvalg av spill og uproffe programmer.. og er også billigere

12. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har iMac 20" G5 (den nyeste med PowerPC, ikke Intel). Maskinen har "bare" 2,1GHz prosessor ("bare" til dere som absolutt må sammenligne noe som ikke kan sammenlignes) - og jeg har en PC med 3,06GHz prosessor. Hvilken tror du er best? (Macen, selvfølgelig)

Så det er ikke alltid så enkelt å sammenligne PC og Mac. Jeg får mye mer ut av iMacen enn den, unnskyld utrykket, ræva PCen. PCen klikka minimum 7-8 ganger om dagen. Macen har aldri klikka på snart 2 måneder. Så til dere som er overbevist om at PC er best, ta turen innom en lokal Apple forhandler og du vil forstå hvorfor du bør velge en Mac. Du vil også finne rimelig fort ut at det var dumt å kjøpe PCen du kjøpte for noen måneder siden - hvor bortkasta de pengene var.

Og så til topicet - Mac Mini.
    Jeg vil ikke tro at Mac Mini er noe å satse på skal du drive videoredigering. Den er nok litt for "treg" for mye videoredigering i Final Cut Pro. Men det vil sikkert gå, hvis du tar tida til gode. Men husk at Apple har bevisst designet Mac Mini for enkle oppgaver som E-Post, surfing, litt Photoshop kanskje og enkel musikk innspillinger.

Det er iMacen du får mest ut av. Jeg har den selv, og her går både Final Cut Pro og Adobe Photoshop som smurt.

13. Fixer

Fixer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå sier jeg ikke dette for at jeg påstår PC er bedre enn Mac, for jeg har absolutt ingen erfaring med Mac, men det er jo ikke akkurat normalt at en PC "klikker" 7-8 ganger om dagen. Hva legger du i "klikker" og hvordan får du den til å "klikke" så ofte? :?:

Og når det gjelder mhz og å sammenligne de tekniske spesifikasjonene så er jo ikke det mulig selv innen PC-verdenen. AMD og Intel opererer også med ulik klokkefrekvens på prosessorer med påstått tilsvarende ytelse. Så jeg er ikke overrasket over at en Mac yter bedre enn en Intel prosessor med samme hastighet.. :)

14. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjer ikke i verden med min pc i hvert fall! Trenger aldri å restarte pc-en fordi det har skjedd noe galt, og det sier litt når jeg bruker et så vannvittig krevende program som Avid. Det har nok heller noe med hver enkelt sin pc å gjøre, og ikke pc generelt. Kommer veldig an på hvor god pc-en din er sannsynligvis :) Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd Mac, så jeg sier ikke noe om hva som er best, bare det at det er forholdsvis uvanlig for meg at pc-en klikker i det hele tatt. Føler meg fornøyd med min pc, og har ikke noen grunn til å bytte foreløpig i hvert fall :wink: Har vel ikke nok penger heller regner jeg med :roll:

Btw, vi skal ikke bare skifte ut navnet på tråden til "PC VS MAC"? :p Haha.

15. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke med min pc heller. Og her sitter jeg på en 2 år gammel laptop fra dell som ikke er helt up to date når det gjelder hardware. :?

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mac bruker faktisk intel-prosessor på sine nyeste modeller... I løpet av 06 hr samtlige macer intel-prosessorer...

17. Fixer

Fixer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hmm, ja, det må jeg si.. Har lest meg opp litt kjapt og selv om det tydeligvis ikke er helt de samme prosessorene som vi kjenner fra PC-verdenen så åpner det helt klart for lettere sammenligning ettersom man har mulighet til å kjøre windows XP og mac OS X på samme plattform. Og etter hva jeg har lest så må OS X være et utrolig mye mer effektivt OS enn winXP (selv om det vel ikke er noen som har påstått at winXP er spesielt effektivt.. :roll: ). Og når jeg sier mer effektivt så mener jeg da at den utnytter maskinvaren bedre enn winXP. Ser ut til at dette kan bli en suksess for Apple og det øker i alle fall sannsynligheten for at jeg investerer i en bærebar Mac.

Men jeg syns ikke dette på noen måte avgjør diskusjonen om hva som er mest for pengene av PC og mac. Et annet spørsmål som dukker opp er jo på vilken måte man lenger kan skille mellom de to. Er det produsent av hardware, vilket OS den kjører, eller hvordan den ser ut som bestemmer om det er PC eller mac? :?:

18. Falcon

Falcon Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Mac mini er bra til videoredegering.
    Gjerne med 1GB ram.

For enkel redegering følger Imovie med.
    Dette er muligens som pinnacle studio 9.

Hvs du ønsker et proff program, kan du bruke Final Cut Pro 5.
    Men du kan ikke bruke MOTION 2, pga skjermkortet.

Men jeg hadde ventet med investeringen til mars/april
    Da kommer Final Cut Pro 6 for Intel mac og ny MacMini?

19. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da sitter jeg fortsatt i samme situasjon som når jeg startet tråden for 1 år siden. Bare PCen jeg brukte da er kaputt, og jeg befinner meg bak en middelmådig bærbar dell maskin :roll:

Skal kjøpe nytt snart nå. Jeg har veldig lyst på mac, og lurer litt på iMac 24". Har noen erfaringer med denne? Skal trolig kjøpe FINAL CUT STUDIO 2 hvis jeg kjøper mac, så dette MÅ kunne dras smertefritt.

Vil iMac 24" håndtere dette, eller blir det for tungt? Må jeg eventuelt opp til MacPro? :roll:

Jeg har ingen anelse på tekniske spesifikasjoner på datamaskiner og hva som er bra eller ei. Så hadde håpt om noen har erfaringer?

mvh

20. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    iMacen vil ikke ha noe problem med dette i det hele tatt. Gyv på!! :)

Del denne siden