Mac redigering?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av vokteren, 12 Jan 2006.

1. mr.Jonas

mr.Jonas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vil bare si at det er en grunn til at alle skoler som driver med film opplæring driver med mac... selv har jeg pc, men hvis jeg hadde vist hva det var jeg ville med den når jeg kjøpte den så hadde jeg nok gått for en mac... det er kanskje dyrt men det er nok verdt hver krone.
    (Virus og annet sabotasje matriell eksisterer omtrent ikke på mac :D )

Men for all del...du må jo ta avgjørelsen selv.
    Lykke til!

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er to svært gode grunner til å gå for en Mac vs. Windows-basert PC til videoredigering. Eller kanskje tre... Vi får se hvor lang lista blir!

a) Ting FUNKER enkelt og greit på en Mac. Jovisst, det tryner _av og til_ - men hva kan man forvente? Det er jo tross alt _bare_ en datamaskin..

b) Final Cut Studio finnes kun til Mac - og det er en vanvittig kraftig programvarepakke i forhold til det du betaler!

c) Du får et operativsystem som er utrolig intuitivt og lett å lære seg, og fint å bruke i praksis

d) Full støtte for multicore-CPUer i de aller aller fleste programmer (After Effects CS3 kan f.eks. rendre multiple frames vs. AE7 som rendrer en og en frame, etter hverandre) Video har ALDRI vært så gøy før! Minimale rendertider i et dønn solid og flott operativsystem.

3. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du trenger å ha litt mer peiling på hardware når det gjelder PC. Mac er kunstverk inni, og du trenger ikke åpne kassen med mindre du skal skifte ut noe..
    Du kan ikke lenger sammenlikne en pc med 1024mb og en pc med 1024mb heller! Det er så utrolig mye mer enn bare hvor mange megabytes det er..
    Gjelder selvsagt ikke bare ram heller skjermkort og prosessorer går under samme greia..

Så det bør ikke være så vanskelig å forstå at det ikke går å sammenlikne hardware specs mellom en pc og en mac, for det første på grunn av forskjellen mellom selve hardwaren (utenom det faktum at de begge er 1024mb) og for det andre på grunn av at det er 2 vidt forskjellige systemer som opererer veldig forskjellig..

4. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har en Imac 20" med 2,16 GHz intel Core 2 Duo og 2 GB DDR2 SDRAM, for å skyrte litt, og dette fungere utrolig, utrolig bra. =) Alt kosta 14k tilsammen, og den maskina går så fort vettu. Blir helt bortkjemt! Jeg ville gått for 20" imacen istedet for 24" og spart de ekstra tusen på det. Kjøp deg heller en 22" ekstern skjerm i ettkant. Det gjorde jeg. Nå har jeg to skjermer på pulten. En 20" i Imacen, og en 22" ekstern som kosta 2999,- Det er drømmesituasjon for oss som driver med film. Noen som er misunnelig? :p Vent..skal ta bilde... Der ja. Enkelt og greit. Tok bilde med mobilen og overførte med en gang via bluetooth til macen. Gikk på 20 sek. Genialt =)

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig OT: Ser ut som at du har en visittkortholder - som ligna fælt på den Video 4 delte ut på stand.. Right? 8)

6. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    sitter nå med en MAC fra mediefabrikken.

fy faen så godt det er og jobbe på! digger det så rått!

Finalcut pro.... SIKLE,SIKLE!

EDIT:

den jeg har nå er en PowerBook G4 1.67 Ghz, RAM = 1.5 DDR

7. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ah, så man kan plugge i en ekstern skjerm ja. Jeg skulle til å spørre! Virker som jeg snart er overbevist her! :D
    Nå gjelder det bare å overtale "lommeboken" :lol:
    Takk for tilbakemeldinger. :wink:

8. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja! Dæven at du så det :p hehe

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi entusiaster som er mest gira på det visuelle, og ikke historien, legger merke til alle mulige slags detaljer :twisted:
    Jeg bruker den forøvrig til kortholder for VISAen. :p

10. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må bare opplyse om at det vel er stikk motsatt nå om dagen, forskjellen i hardware er borte. Det morsomme er og hvor naive macbrukere er til sikkerhet, det finnes trusler til mac også for å si det pent, men ikke like mange som til windows. Har nada problemer med sikkerhet på avid godkjennte hp'n min og trynern så er det driverfeil som i 99,9% av tilfellene er problemet.

Men jeg skulle gjerne hatt FC studio2, hvorfor? Color....elsker å drive med fargekorrigering/grading, dog ett helvette med Dv siden det er så lite data å leke med, men mye morro man kan få til. Om det er Avid GUI eller FCP er ikke det jeg bryr meg mest om, syns Avid er like lett å jobbe i(så langt...), men mangler hele den pakkeløsningen som Apple kan tilby nå etter oppkjøpet av Silicon Color. I tilegg bred støtte for formater og framerates.
    Pakka har nå enkelte features(sammen med Aja IO-HD) som du må opp på Avid DS for å få i Avid verden og det oppsettet koster mer enn...ja...de som vil vite det kan finne de ut selv, stikkord nesten syvsiffret. :oops:

Men ja, jeg er hardbarka pc bruker som vurderer å bli myk å få meg en macpro :mrgreen: nesten ene og alene pga. Color...

11. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    iMac kan anbefales! Sterkt! Pappa har en sånn, er noe av det raskeste jeg har vært borti! Mac Pro (tidligere Power Mac) er konge hvis du har penger til det da, men det er dyrt, hehe.

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forresten, jeg har hørt at de nye Intel-Macene kan ha Windows. Så jeg lurte om det stemmer?

13. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel du sier at forskjellen er borte (uten å egentlig gi noen form for argument) den ER ikke borte! du kan ikke sammenlikne feks en HP og en Applebygd datamaskin! nå snakker jeg ikke om nødvendigvis specsene vi ser i et elkjøp reklamebilag "hele 1024 mb ram!!" men måten alt er satt opp på og hvordan delene fungerer sammen, og alle de detaljene vi aldri får vite om når det gjelder mhz på de forskjellige komponentene.. Men jeg kan være enig at det er mye mindre forskjell enn før, mye på grunn av intel. (cred. til intel :) )

14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stemmer. Jeg har Windows på min - og det funker helt knall det. OBSOBS! Det er kun Windows XP med SP2 som er offisielt støttet, og det krever mao. at plata du installerer fra, har SP2 integrert.

Christian m: Mac Pro er ikke annet enn en fryd!! Valget kan ikke bli lettere.. Pappa har konvertert gradvis fra nå i høst til nå, fra Avid Liquid til Final Cut Studio - og han skjønner virkelig hvorfor jeg anbefalte ham det. :twisted: Go on!

15. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En HP workstation, feks. XW8400 er omtrent kliss lik en macpro hva angår teknisk spec, dette er IKKE elkjøp maskiner men arbeidstasjoner. De utstyres med samme cpu, Xeon(2/4 kjerne), brikkesett og ram type. Hp'n min mangler fw800 riktignok....
    Så på hardware nivå er dette veldig likt, mens Os er det som nå skiller dem.
    Men skulle ikke bli noen pc vs pc...mac diskusjon da, bare en liten detalj.

OlaHaldor, jaggu har du lurt en Liquid bruker over til mac altså... 8)
    Sitter egentlig med helt ny maskin med Avid Xpress/Liquid, som jeg angrer litt på nå, men skal man tenke sånn i dataverden kan man aldri kjøpe utstyr. Det kommer hele tiden noe nytt og bedre.
    Color og integrasjonen mellom programmene er ene og alene grunnen til at jeg kunne vurdert en overgang. Den biten mangler Avid helt, med unntak av det gamle Xpress studio som både er dyrt og ikke like funksjonellt som FCP. For å nærme seg FCS så må du både innom Protools, Symphony(ds iflg. noen) og fremdeles mangler du noe ala motion, dvdstudio og integrasjonen mellom dem.
    For gjøre litt research på om det er noen programmer jeg må ha pc for å bruke, er dyrt å hive ut kraftig pc/laptop og erstatte det med tilsvarende nytt :?

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner den ja.. Men på den annen side tror jeg du kommer langt over budsjettet på en Mac og FCS2, om du tenker å kjøpe enkeltstående programvare som Pro tools, tilsvarende Motion 3 og sånne ting.

Color er i all hovedsak den eneste grunnen til at jeg vil over på FCS2! Upgd. prisen er jo ikke avskrekkende! :)

17. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er blitt problemet med avid, for dyrt og integrasjonen er sånn som jeg ser det for dårlig.
    Man kan jo få en feit mac, FCS og aja boksen til pris rett over mediacomposersoftware, hvertfall etter priser fra utlandet. Blir vel litt dyrere her hjemme, men fremdeles.....har ikke lyst å regne på hva tilsvarende fra Avid eller Quantel koster...

Nei nå må jeg slutte å argumentere for mac ellers hiver jeg hp'n min ut av fjerde etasje... :twisted:

18. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan nevne at jeg har en 200 Mhz mac med innebygget pal-videokort stående og den kan ta opp video i halvparten av dv oppløsning, 25 b/s uten hakking.
    Så en mac med mange ganger høyere klokkehastighet og mer ram skal nok klare dv. :wink:
    Lurer litt på å skaffe en litt større disk til den og se hvordan det er å redigere på den maskinen.

19. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så det fungerer som en PC? Altså, man kan spille PC-spill? hehe, da ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe en Mac.

20. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Yess, Windows på Imac er knall. Jeg kjører Final Cut i Mac OS og After effects i Windows på samme maskin samtidig!

Del denne siden