Mac redigering?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av vokteren, 12 Jan 2006.

1. Dannyboy007

Dannyboy007 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Veldig interessant diskusjon her :p Men jeg lurer på noen ting først. Har vurdert selv å kjøpte en Mac, før sommerferien tar slutt. Har blitt veldig interessert i videoredigering og videokonvertering i det siste, og har søkt meg inn hos Medier og Kommunikasjon.

1. Kan du kjøre Adobe (Premiere Pro, After Effects, Audition etc.) sine programmer i Mac OS? Hvordan fekk du til Andyax å kjøre Final Cut Pro og After Effects samtidig i både XP og Mac OS? Kjørte du begge OS-ene samtidig?

2. Du kan installere XP Pro SP2 på en Mac nå, som er veldig greit. Men om du kjøper en PC, kan du da installere Mac OS på den? Etter det jeg har lest nå så er det Mac sitt OS som gjør at maskinen jobber så raskt og effektivt, eller er det selve Mac'en som er raskere enn en vanlig PC? Måten den er bygget opp på?

3. Hvordan er det med Codec's i Mac OS?

4. Vanskelig å konvertere filer? Tenker på om det er andre filtyper i Mac OS, slik at om jeg vil ha filmene mine fra Mac, inn til Windows, hva må jeg gjøre? Eller bruker begge AVI-formater?

5. Hvilke skjermkort kan du velge mellom når du kjøper Mac?

Og et lite OT spørsmål:

6. Hvilke programmer bruker dere på Medier og Kommunikasjon skolen? Lurt å kjøpe en Mac som du kan bruke der?

Jepp, det var vel alt jeg lurer på for øyeblikket. Takker for alle svar :)

2. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kan nok ikke svare på mac spørsmålene dine, men jeg kan svare på nr. 6: Det kommer ann på hvilken skole det er snakk om....

3. DarthAllan

DarthAllan Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Damn. Fin stund tiden jeg har vært innom her, nå. Vi snakker år.

1: Ja, Adobe har programmer til Mac OS. Nå vet jeg riktig nok ikke om alle programmene deres vil kjøre, men jeg vet at de har Photoshop-serien og After Effects.

1.2: Han kjørte Windows "inne i" Mac OS X ved hjelp av tredjeparti-programvare, f.eks Parallells.

2: Ikke uproblematisk. Det blir masse driverkonflikter og liknende, men det finnes nok noen folk som har greid å installere Mac OS på en PC.
    Det som gir Macene ytelsen, er vel det faktum at både maskinvaren og programvaren er designet og utarbeidet av samme selskap. =) Integrering.

3: Codecs er helt fint, og ikkenoe problem. Du kan spille av, behandle og konvertere stort sett alt. Flip4Mac WMW er en plugin til QuickTime av Microsoft, som lar deg se stort sett alle Windows-relaterte formater i QTplayer. Vi har jo også så klart VLC, som tar stort sett alt.

4: Det ble stort sett svart på i 3. Det er veldig enkelt å konvertere diverse filer, og slik. Komprimerte mapper de-komprimerer seg ved et dobbelklikk, og mer til. =)

5: Det er spesifisert under den enkelte Mac-modellen på Apple store.
    Gi Apple.no et besøk, du.

Håper dette hjalp.

Allan.

4. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg går siste året på Medier og kommunikasjon. Slutter helt på skolen om noen uker! =) Vi bruker Mac på skolen og de er kraftig nok til videoredigering. Jeg tipper flere skoler satser på mac, særlig de skolene med medier og kommunikasjon. Så ja, du burde gå for mac ;)

5. Dannyboy007

Dannyboy007 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Tusen takk folkens :D Fikk absolutt vite alt det jeg ville. Da blir det nok jobbing og sparing til en Mac i sommer :wink: Blir nok en MacBook (bærbar), siden det ville vært mest praktisk.

6. DarthAllan

DarthAllan Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    MacBook er en nydelig ting.

Personlig har jeg en sort MacBook med en 160GB HDD, Intel Core 2 Duo-prosessor på 2,0 GHz, og 2048MB RAM. Altså - den beste MacBooken du får. (Ja, jeg vet det finnes en med en 200GB HDD, men den er mye tregere enn den på 160.)

Den står ved siden av meg, og er koblet til en 22" Samsung widescreen LCD skjerm som er koblet til ved hjelp av en Mini DVI -> DVI adapter.
    Den har en FireWire 400-port som jeg bruker til capture av materiale fra kameraet, og to USB-porter. En står ledig til hva enn jeg trenger den til, og den andre går til en hub som har litt av hvert i seg. (iPod, tastatur etc)

Litt utdypelse og skryting, hah.
    Vel, blir vel en 24" iMac på meg senere. Når jeg har råd.

Du vil ikke angre, for å si det sånn. :D

Allan.

7. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sitter og tenker på å kjøpe meg ny Mac selv nå, den gamle er for treig og jeg vil heller ha en ny med Intel enn å oppgradere G4'en. Gikk inn på Apple.no og konfigurerte først en MacBook Pro 17" med dette: 2 GB RAM og 100 GB Harddisk, og 2,33 GHz Intel Core 2 Duo. Det kom på 25.090,00.

Så gikk jeg inn og konfigurerte en Mac Pro med: 2 Dual Core Intel Xeon 2,66 GHz, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB, 250 GB HD. Det kom på 28,310.00.

Det er ikke så stor forskjell i prisen.. Får jo mye mer i Mac Pro'en, skjønner ikke hvorfor MacBooken koster så mye. Grunnen til at jeg tok kun 250 GB HD var at det er dyrere å kjøpe HD med maskinen. Kan likegodt kjøpe en vanlig og sette inn senere. Samme med mer RAM om det skulle bli nødvendig.

Så er tingen da, trenger jeg egentlig bærbar? Er ekstremt greit å ha når man er så mye på farten som jeg er, men samtidig så er det og veldig greit å ha en stasjonær kraftig maskin sånn som Mac Pro.. Uff, dette var vanskelig! Men først av alt må jeg spare. Hehe

8. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Si man kjøper en iMac, og finner ut om noen måneder at man ønsker mer RAM. Kan dette gjøres like enkelt som på en PC da?

9. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ikke like enkelt nei.. Men det er mulig. Er vel enten 2 eller 4 RAM-sloter der. Husker ikke hvordan man åpnet den men mener å huske at det var noe herk.

10. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Del denne siden