Manus skriving

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av christer_aa, 2 Apr 2006.

1. christer_aa

christer_aa Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal starte på et stort film prosjekt te sommeren nå, så eg begynner på manuset neste uke, fordi nå er ideen på plass, er ganske ny når d gjelder å skrive manus, noen som vet hvilket program som er best til manus skriving? eller noen andre tips setter eg pris på.

2. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg fikk dette anbefalt fra noen andre her men:
    http://www.celtx.com/
    det er et glimrende valg! :wink:

3. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Microsoft Office Word. Må jo være perfekt :wink:

4. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg lastet ned Celtx idag og testet litt, det jeg rakk å teste virket ihvertfall veldig bra! Så det anbefales.

5. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det enkleste er vel å gå for Word eller OpenOffice eller noe lignende synes nå jeg.

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Final Draft er til å anbefale.
    Men det koster.

7. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Final Draft er bra for de viderekomne, men i første omgang bør man lære seg å skrive et skikkelig manus "manuelt", med en hvilken som helst tekst-editor som støtter TAB-funksjonen.

(Eventuelt en skrivemaskin.)

8. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ville prioritert å lere å tegne før mann lerer å skrive skikelig manus. er i affal det jeg har prioritert. da lerer mann å fortelle i historien med billeder - og det er netopp det film laging dreier seg omkring, ikke?
    og ang manus. hva trenger man for å utrykke seg! notepad )

Edit: sikkter seffølgli til storey bords

Edit number #2: Open office org er å anbefalle, som han der oppe på skjermen anbefalte. det finnes det nemligen plug-ins for manus formatering som er veldig bra. og alt er gratis.

http://www.geocities.com/n2geoff/OO/oo.html

9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Man må lære seg å gå før man kan løpe, og sette seg til storey bords.

10. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Final Draft er det beste manusprogrammet etter min mening! Det er ikke Hollywood standarden for moro skyld. :wink:

Men det kommer selvfølgelig litt an på størrelsen på prosjektet og de involverte.
    Skal man f.eks. bare lage en kortfilm på noen minutter med stort sett kjente involvert kan man jo like gjerne skrive det i MS Word istedenfor å gå til anskaffelse av et dyrt manusprogram. :)

11. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg hadde ingen problemer med å laste ned final cut gratis.. bearshare eller limewire har det;)

12. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    MS Word er sannsynligvis dyrere enn Final Draft?

Men det som er viktig å huske er at:

På enhver seriøs liste over de 10 beste filmmanusene som noensinne er skrevet, vil minst 8 av dem være skrevet på skrivemaskin.

Så det er ikke programvaren som er det viktige.

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    probleme m offise er vel at det er en del av word, så man må kjøpe hele pakken, og da er vel final draft billigere. iaffal om dei har student versjon.

men det er oxo klart att ein tømrar får eit dpårlig hus oppført om alt av verktøyet han har er ein plast hammer laga av hard plast. og ein syl. verktyet er vegen, hardware'n og lønnen.

Edit: MAN KANN DA IKKE KUN KJØPE WORD?????

14. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå er det vel snakk om hvilket program/hjelpemiddel som er mest enkelt men også bra. Og da mener jeg at det er mye bedre å bruke en programvare på datamaskinen.
    Skrivemaskin? :? Da må du vel kladde alt først og så føre det inn på skrivemaskinen, og du kan ikke endre på det du har skrevet... Mener da jeg..

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, bruk programvare du er komfortabel med, men det er ingen vits i å gjøre det så avansert. Det kan være Final Draft eller Microsoft Word eller Notepad eller ... Underwood skrivemaskin. Dette har liten eller ingen innvirkning på hvor bra manuset blir; det man må fokusere på er å skrive bra.

Hvis man er kommet så langt at man bør være opptatt av riktig formatering, bør man lære seg å gjøre det riktig manuelt, sånn at man forstår hvordan det skal være, forstår systemet -- heller enn å gå rett på programvare som gjør det automatisk for deg.

16. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei. Final Draft koster litt over 1500 kroner. Word får man for 500 om man kjøper Works suite (og man kan sikkert få Word enda billigere om man kjøper det separat). :)

17. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De fleste PC'er i dag har Word innlagt på maskinen, så hvorfor ikke bare bruke det til å skrive manus?

Selv prøvde jeg å skrive i et manusprogram, men jeg syntes det var bedre å skrive med word :? Men det er nå min mening! :p

18. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Okei da, har bare sett noen avskrekkende priser på Office fullversjon rundtom. Det er vel uansett ikke så mange som betaler for Office/Word.

19. effortfilm

effortfilm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    celtx er både lett å bruke å lar deg ha god kontroll over hva du har skrivd ned :D

8) 8) 8) 8) 8) 8) 6 av 6 smilies

20. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og dersom man ikke ønsker å bruke masse penger på verken Word eller Final Draft så finnes det jo også en del gratis manusprogrammer som man kan laste ned (Cinergy etc.). :)

Del denne siden