Manus skriving

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av christer_aa, 2 Apr 2006.

1. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis det er penger det er snakk anbefaler jeg å klikke deg inn på OpenOffice.org og laste ned ned OpenOffice helt gratis. Jeg har brukt det i flere år, og jeg savner ikke Word overhodet.

2. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    for noe tull!!

Forstår hvordan det skal være? hva i alle dager snakker du om? det eneste programmer som final draft gjør er å sette opp de riktige mellomrom og plasseringer, det har da ingen hensikt å gjøre dette manuelt sjøl!

Det er innholdet som teller:)

3. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fordi man bør vite hva man driver med, ikke bare være en tulling som putter masse bokstaver inn i en maskin og ut kommer et manus. (Noe som ligner på et manus.)

På samme måte som at en webdesigner bør vite litt om HTML og ha forståelse for prinsippene, i motsetning til å kun kunne bruke Frontpage.

4. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det var liksom poenget mitt! En webdesigner trenger faktisk ikke lengre å kunne html! det er bortkastet tid. De bruker som regel programmer som f,eks frontpage på vanlig html basert design, mens mesteparten er flash og andre lignende programmer. Du kan fint jobbe som webdesigner uten å kunne en eneste html kode, og det setter deg ikke tilbake et eneste skritt!! Det du sier er at hvis du er kunstmaler så må du vite hvordan du lager maling! det er det samme for manus skriving!

Det tar meg to sekunder å se om en nybegynner har skrevet manuset, samme om formateringen er riktig. Det finnes masse rom til å føcke det til i dialog, overskrifter og actionbeskrivelser.. som jeg sa: det er innholdet som teller:)

5. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er en dilettantisk holdning.

Nei, men hvis du er kunstmaler bør du også ha en viss oversikt over de teoretiske aspektene av jobben. Det finnes også her prinsipper for hva som funker og hvorfor. Mens din innfallsvinkel ser ut til å være å putte masse maling inn i en automatisert kunstmalemaskin, hvis du insisterer på sånne sammenligninger.

Som jeg skrev i setningen før det utsagnet du kritiserer:"[Hvilket manusprogram man bruker] har liten eller ingen innvirkning på hvor bra manuset blir; det man må fokusere på er å skrive bra. "

Men kanskje det bare er jeg som har en gammeldags holdning. Jeg har jo skrevet manus lenger enn de fleste på dette forumet har levd, virker det som.

6. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    for å komme langt i noe - Å det gjelde i Aaaalt av kunstneriks arbejde, gjelde der ikke å bare vite hva som er bra, men også hvorfor.

Poenge med detEdit: Er vel bare å sette seg ner hele familien å vente på at inlegge mitt blir censureret.

7. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En webdesigner som ikke kan HTML er en lat webdesigner som ikke kan faget sitt...

Når det gjelder manus så må da det riktige være å skrive godt, selv om det så er med kulepenn på servietter. Så får en heller formattere det riktig senere hvis en ikke finner det hensiktsmessig å gjøre det underveis... Folk er forskjellig, men det sentrale er jo innholdet...

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, du har skjønt det, Solberg.

Jeg skriver forøvrig det meste av manusene mine med penn og papir først, jeg skriver så mye som hjernen min takler den dagen, og så fører jeg det inn på PC'en. (Dette er en nyttig omskrivingsrunde.) Neste dag skriver jeg videre, med penn og papir, så inn på PC.

Dette er selvfølgelig ikke noen fasit som andre må følge, det som er viktig er å finne en metode som funker. Som ikke står i veien for å få de tankestrømmene overført til manusform.

Jeg har vel skrevet 8-9 kortfilmer på omtrent like mange år, og et 1. utkast til en spillefilm.

9. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LOL!

10. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Slik så vårt første manus i Yadda Films ut:

Så slik kan det altså gjøres, folkens :p

11. effortfilm

effortfilm Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    celtx 8) det eneste du trenger

12. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ler av hele greiene, jeg sverger. Hva har det å si hvilket program du skriver manuset ditt på? Hvilken forskjell er det på å skrive i Word eller Open office eller Final Draft eller noen av de uendelige andre (og ukjente) skriveprogramene?
    Hvis du virkelig sitter og lurer på hvilket program du skal skrive på er du nok ikke meget alvorlig i hva du driver med. Altså manusskriving. For hvis du var det, så hadde du ikke spurt spørsmålet ovenfor, men satt deg ned for å skrive manuset ditt og få ut idéene.

13. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heilt enig.

14. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hva er dilettantisk med det? det er jo bare fakta. Jeg regner med de fleste webdesignere idag kan html, men poenget mitt er at de ikke trenger å kunne det for å jobbe som webdesigner.. ikke i det hele tatt...

Jeg kan ikke fortelle deg hva marginene er nøyaktig for oppsettet i final draft.. ikke er jeg interresert i det heller.. Ikke har det noe å si om jeg kan det, og jeg kommer langt i denne bransjen uten å kunne dette i det hele tatt...

hehe, for en håpløs diskusjon.. *banker i hodet* kanskje vi kjeder oss litt for mye? jeg tror jeg må komme meg tilbake til manusskrivingen heller ;)

15. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle som lerer litt omfattene veb design i dag i skole samnengheng, lerer også grunleggene html codes. Så om det virkeligen ikke er vitsi å lere det, er det temelig merkli at det leres bort i skolene.

Det kan verte nytti å kunne i mange til felle. Til dømes når ein trefer på komplikasjoner i forhol til kompabilitets komplikasjoner i forholdt til f,eks, kompatibilitet melom ulike browsere. som fire fox/mozilla firefoxed, internet explorer, opera, asta la vista reader, Netscape, foxit Flesh Steamer osv. ofte får man en feeil i en eller anen browser på sider man lager på, og da er det ofte en enkel problem som er orsaken, som lett kan fikses i html, men som alene ikke kan itsoleres og justeres i et WYS-is-WYG-interface. (det betyr hva du ser er hva du får på Norsk)

Husk at de fleste web(ster) design utvikklings software programmene (!) ikke lager på/generere serlig reine koder, men legger til alskens rare greier, som er overflødi, og som ikke egentli trengs. har man html kunskap, kan man fort få en mistanke om hva probleme kan skyldes.

uansett er dette egentli bare et eksempel. som nevnt av han moderatoren (virker da som ei okei fyr, da!) så har det lit med å kunne sitt fag. å vite litt om garve prosesene i vinen når du jobbe på pole - ikke bare om smak- forstå hva som skje me vinen når den e laget sånn å sånn, vilke druer er brukt, klima osv. da forstår man mer av hva som er bra av vin - og hvorfor. de som ploker ut viner smaker seg ikke bare frem - de tenker at DET partie fra DEN vingåren er INTER-ESSANT fordi.....

En arkitekt skal vite litt om hvor kompakt ett furutre er, og dets ferdige trevirket's bære-egen-skaper - ikke kun vordan et ferdi- bugg skal se ut.
    Da kan han nemli sitt fag. da er han en mester. da har han sukses og self kofidens!

16. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehehehehe... jeg gir opp!

17. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125