Manusforfatter

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Imaiereh, 30 Sep 2010.

1. Imaiereh

Imaiereh Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, jeg lurte på om det er noen i norge som lever av å bare være manusforfattere? Det virker ikke som at det er spesielt stort yrke her til lands. hvertfall ikke rene manusforfattere til film. For meg virker det som at man må nesten være manusforfatter og regissør for å lage filmer. Hvordan er det i norge hvis man vil skrive manus til filmer, men ikke nødvendigvis regissere, sånn utenom å finne seg en regissørkar fra starten av? er det selskaper her til lands som kjøper/leier inn manus/manusforfattere?

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Manusforfatter

Jeg hadde en gjestelærer en gang som sa at det var plenty av jobber i filmbransjen, selv om du ikke nødvendigvis laget film. Det hun mener er at du kan skrive eller regissere som du vil, men at du gjerne har en jobb som manuskonsulent, eller noe annet, i tillegg. På den måten kan du jobbe som manusforfatter i Norge. Noe annet er TV-serier, men vi har kanskje ikke så mange av dem. Jeg så et sted at en standardkontrakt for manus til spillefilm lå på rundt 270 000 kroner, som fort blir rundt 180 000 kroner etter skatt. Jeg husker ikke hvor jeg så det, så det er uklart om det stemmer, men du må i så fall skrive (og ikke minst selge) et par i året for å overgå lønningen til kassadamen på Rema.

Du må absolutt ikke være både manusforfatter og regissør for å lage film. Sannheten er at alle er ute etter det neste gode manuset. Du kan ta kontakt med nesten hvilket som helst produksjonsselskap og avtale et møte, så vil de vurdere manuset ditt. Statistisk sett er de fleste spillefilmregissører debutanter, som også betyr at de aller fleste bare lager én film. Har du mange gode historier på lager så har du fort større kontroll selv.

Det er veldig fint å ha en "regissørkar" eller noen andre med god filmforståelse for å få tilbakemelding underveis. Det er vanskelig å vite når manuset er godt nok i forhold til potensialet. Men du får til det du vil og du kan jo alltids dra til Hollywood om du brenner for å skrive manus, slik Hawk Ostby har gjort (nå har han jobbet på filmer som Children of Men og Iron Man).

Del denne siden