Manusutvikling: Hvordan få en ide ned på papiret...

En tråd i 'Tutorialer' startet av HenrikSolberg, 23 Sep 2005.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I kveld tar jeg for meg en liten tutorial vedrørende ideutvikling og manus...

Tutorialen er beregnet på nybegynnere og skal dekke alt fra ide til ferdig manus. Jeg vil bemerke at dette kun er en måte å arbeide på, det finnes sikkert mange andre måter.

Here it goes:
    Ethvert manus starter med en ide... Ideen kan være til en kortfilm eller langfilm, det spiller ingen rolle. Men som regel er det utrolig vanskelig å tenke ut en ide. Som regel pleier det å være noe som faller naturlig.
    Så når jeg går videre går jeg ut fra at en ide allerede er på plass...

Finn scener til filmen din:
    • Gå vekk fra PCen.
      Finn en bunke post-it lapper og en kulepenn
      Skriv ned et par ord på hver lapp som beskriver en enkelt scene. Skriv på baksiden, slik at du ikke ser hva som står på lappen når du henger post-it lappen på veggen.
      Fortsett å skriv helt til du ikke har noen flere ideer til scener for den aktuelle ideen igjen i hodet, uavhengig av hvor lang filmen vil bli med alle scenene du har notert.
      Når alle lappene henger på veggen, begynner du og da de ned og legge de med teksten opp på bordet.
      Plasser de etterhvert som du tar de ned, og la bordet være en slags timeline... Plasser de der du mener de vil passe på "timeline".
      Altså; hvis du plukker ned en lapp med en scene du mener bør være midt i filmen, legger du den midt på bordet (timeline)

Når du legger ned disse lappene er det noen ting du må tenke på som vil gjøre filmen bedre:
      • En må bli presentert for hovedrolleinnhaverne og "miljøet".
        Manuset må ha et anslag (plot point 1) der hovedpersonen(e) blir stilt ovenfor en problemstilling de må løse.
        Manuset må flere punkter hvor hovedpersonen(e) blir "slått tilbake" i sin kamp for å løse problemstillingen. Altså at noe nytt dukker opp, forverrer situasjonen.
        Manuset må ha et vendepunkt (gjerne plot-point 2) hvor hovedpersonens(e) forhold til problemstillinger vender seg fullstendig.

Når du har fått plassert de post-it lappene du vil ha med, og kvittet deg med de du ikke trenger starter du enkelt og greit å skrive manuset....
    I et manus er det viktig å holde strukturen ryddig... Før hver enkelt scene er det lurt å starte med følgende:
    Eks scene 1 som er innendørs (INT):
    1. INT - HUS - KVELD

Videre er det viktig å skrive replikker på følgende måte, og midtstille de:
    KAREN
    Jeg skal bare gjøre ferdig først.

I beskrivelsen av hva som skjer osv. er det også et par viktige ting å passe på:
    • Teksten skal være høyre-justert.
      Skuespillere som blir nevnt, som f.eks. gjør noe, skal skrives med store bokstaver (f.eks: Inne på rommet leker KAREN.)
      Kameravinkler osv. skal egentlig holdes utenfor manuset... Det hører hjemme i et teknisk manus...

Jeg kan godt legge link til et eksempler dersom noen ønsker det!

Da skulle veien frem til et ryddig fint manus være overkommelig... Håper noen har nytte av denne.... :D

2. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig bra skrevet!
    Men er det virkelig så nødvendig med de lappene dine? Skjønte ikke helt det.. Jeg har i allefall aldri gjort det!

Men veldig bra :wink:

3. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De lappene er en fin mulighet for å få ideer og ett innblikk i hvordan du skal bygge opp filmen din :wink:

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De lappene er for å få overblikk over scenene i manuset og hvor de vil passe best inn...

5. comrad

comrad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Største problemet vårt for tiden er at vi ikke kommer med idèr, kunne ikke skrevet en tutorial på hvordan man får det ? :p

Var mye bedre på å finna på ting når jeg va mindre, men nå er jeg bare lat, så det er ikke så mye aktivitet inne i hodet mitt.

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal tenke på det... Hvis jeg kommer på noe, skal jeg oppdatere tråden!

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har konvertert manuset fra Domino til ren HTML. Som er tilpasset for utskrift på A4 ark.

Dersom det er noen som har lyst til å bruke dette som en mal for egne manus så er dere hjertelige velkomne....

Link

8. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle bør kjøpe egne bøker som dreier seg om screenwriting. Å lære seg å beherske beats og plot points etc er noe en må kunne. Iallfall lære seg hvordan drama er oppbygd.

Derimot når det gjelder å komme på ideer. En teknikk er å bare ta for seg en enkel situasjon. Pang ut av intet tenker du noe i samme bane som dette. Ett eksempel:

"En mann i 40 årene står på en travel busstasjon, med en lapp i hånden. Han ser veldig urolig ut. Hånden med lappen i rister fælt. Han ser rundt seg hele tiden, men finner ikke det han ser etter. Tydlig stresset begynner han å skrike ut forskjellige navn"

Der har du en ide tatt ut fra en så enkel ting. Man bestemmer seg bare.

En mann på en busstasjon.
    Hva så? Hvor kommer denne mannen fra. Hvem er han? Hvorfor er han så nervøs. Hva er i veien med hånden hans? Hva står på lappen? Hvem er alle disse folkene han roper etter? Hva vil han med dem?

Man skriver ikke manus fra begynnelse til slutt. Dette kunne like godt være begynnelsen på en film eller en slutt.

Hva med "To jenter utslitt på ett nattestog fra Oslo til Bergen?"

eller "Dame som sitter for seg selv og griner på restaurant".

Hvor ville du tatt disse historiene videre?

Man skriver mange av disse. Knytter dem sammen. Det kan bli klisjer underveis, men det er normalt. Så tar man å fjerner overflødighet. Legger til litt originalitet og gjør om klisjeene til litt bedre klisjeer. Når alt begynner å henge sammen, så går man så over manuset igjen. La noen andre lese det og hør på hva de har å si. I tillegg så bruker man det man har lært seg om manuskriving selvfølgelig.

Men nå er det fortball kamp. Heia... Norge var det ja..

:) Håper dette hjalp Comrad pittelitt?

9. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så du mener man skal skrive f.eks: Dopvrak på en av lappene?
    eller hva mener du?
    abre korte ut? eller setninger?

10. cereal

cereal Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Skikkelig gode tips her! Hjelper nok utrolig på å se oppbygningen og flyten i historien. Skal prøve det på mitt nye manus, se om jeg klarer å venne meg til denne framgangsmåten.

Når det gjelder ideer, det jeg ofte gjør når jeg skriver er å starte med et bilde som gir meg assosiasjoner til en handling, og så bare skrive ut fra det. Går så etterpå tilbake og skriver om og retter på ting.
    Skrev et manus ut fra et slikt bilde.

Det var så ekelt som: en mann i frakk sittende på kne i en korridor, der kameraet starter nesten rett over ham (ovenfra og ned) for så og senkes ned mot ansiktet hans. Han sitter med lukkede øyne og ber, og kameraet snurrer raskt 360 grader rundt ham og ender opp foran ansiktet hans igjen. Hans ser opp, stirrer ut i ingenting, fokusert, korser seg, reiser seg raskt og løper ned korridoren. Han hopper gjennom et vindu nederst i korridoren.

Etter litt fram og tilbake ende jeg opp med et ca 50 siders langt (kort?) manus ut av det bildet. Men jeg tenker ofte scener i kameraføring og lignende istedet for oppbygging og følelser, så dette fungerer bra for meg. Alle har sin måte.
    Men jeg vil tro at en brainstorm er bra uansett. Og å lære seg oppsett av manus er et must! Er jo så enkelt og.
    Anywho, kjempebra tutorial.

Del denne siden