Maya vs 3d max vs Cinema 4d

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av berg, 28 Des 2009.

1. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hei,
    Jeg har i senere tid begynt å intigrere 3d elementer inn i filmene mine. (tekst animasjoner, eksplosjoner og lignende). Har foreløpig jobbet i 3d studio max, men opplever at integreringen med After effects er ganske dårlig. Ellers er jeg ganske fornøyd med programmet.

Jeg har imidlertidig hørt blant kjente at hvis jeg skal jobbe med 3d of film kombindert burde jeg heller satse på Autodesk Maya istedefor 3d max. Problemet er bare at maya koster omtrent like mye som en bil og dette kan bli problematisk når jeg eventuelt skal kjøpe det på ett senere tidspunkt.

Det sies også at cinema 4d har utrolig bra intergrering med AE og derfor er det ultimate valget.

Noen som har prøvd noen av disse 3 programene og kan dele litt insikt?

2. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har jobbet både i 3D max og Cinema 4D. Jeg syntes dem begge er like vansklige/lette å inegrere i AF. Men jeg tror dette egentlgi er en smakssak. Jeg ville ha fortsatt med 3D max hvis jeg var deg, evt. gått opp til Maya, grunnet det er et sterkere program en C4D og 3DMax.

3. wisur

wisur Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg har selv jobbet MYE med 3ds max, og noe med Maya. Prisen er jo ca det samme.. På autodesk sine sider så var prisen på maya 4090$ mens 3ds Max kosta 3990$.. Så pris messig er det lite som skiller.

Jeg personlig liker 3ds max MYE bedre. Av den enkle grunn at jeg synes brukergrensesnittet er mye lettere i 3ds Max.. Det er ett vanskelig program og lære seg. Har sotte med det i tusenvis av timer. På større produksjoner så er det ofte av Max brukes til å lage modellene, teksturere, lyssette, etc.. Mens Maya blir brukt til å animere.. Hvor man rendrer det blir nesten det samme. Med mindre man bruker pixar sin renderman til maya eller noe sånt.

Men hvis du allerede er kjent med 3DS max, ser jeg ingen grunn til å bytte. Og jeg synes det blir feil å si "gå opp til Maya". De er to Veldig like programmer, Det man kan gjøre i det ene kan man gjøre i det andre.

Men som sagt.. tidsmessig er 3DS Max bedre på modeller, mens Maya er bedre på Animasjon.

4. Disasterpictures

Disasterpictures Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    3DS Max er et utrolig bra program, og jeg er relativt sikker på at det er lys setting og reflection som er ditt problem. Ting ser desverre ikke realistiske ut hvis ikke lys settingen / reflection er ordentlig satt opp. Dette er et problem som er veldig lett (ofte) å fikse, men du må lære deg til å bruke dette, som de fleste andre tools i 3DS max.

Jeg jobbet et par år i Maya før jeg gikk over til 3DS max som jeg føler er mye mer bruker vennelig. Som sagt tidligere her så er 3ds max et utrolig bra program til å lage modellen, men maya egner seg bedre til å animere dem

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LightWave er heller ikke helt bortevekk.. Spesielt når det gjelder pris. Særdeles billig, og gir kraftige muligheter rett ut av pakka uten å måtte ha plenty av plug-ins.

Det finnes en plug-in for LightWave som gjør at du kan eksportere kamera-informasjon fra LightWave til AE, så på den måten kan du lage avanserte kjøringer i LW hvor du passerer tekst og andre elementer, og bruke samme kamerainformasjon i AE når du skal legge til partikler, bilder, video etc. og få det til å passe sømløst.

Tekst og elementer i 3D-programmet må naturligvis renderes som normalt for videre bruk i et compositing-program, som f.eks. AE.

Del denne siden