Mitt første manus - Håper ydmykt på tilbakemelding

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av SkeletonKey, 8 Jun 2008.

1. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg dukket over et gratis manusprogram som heter Celtx og fant ut at jeg skulle gjøre et forsøk på å skrive et meget kort manus for forsøkets skyld. Jeg snoket litt rundt på internett og fant en side hvor det stod hvordan man skulle skrive i denne sjangeren, men jeg ble ikke helt overbevist. Derfor setter jeg veldig stor pris på om noen kunne lese manuset (link følger lenger nede i innlegget) og fortelle meg hva jeg gjør rett og galt. Aldri før har jeg skrevet et manus, så jeg vil bli evig takknemlig for dette. Vil veldig gjerne forebygge enn å måtte skrive manus galt for resten av livet.

Et par ting om manuset:
    Det prøver ikke å være samfunnskritisk og genialt, men å fortelle en enkel historie som ikke nødvendigvis går fra A til B.

"Frida" har en lang monolog et stykke uti manuset hvor hun forteller en historie. Burde jeg ha det slik det er nå, eller burde den historien også bli visualisert? Er litt usikker fordi jeg tror at det kan bli for mye hopping etter hvert.

Jeg hadde virkelig satt pris på dette!

Les manuset her:

http://www.fileshack.us/get_file.php?id=198605&;file=Br++kstreken.pdf

(Man er nødt til å trykke "Click here to download requested file" - håper at det ikke blir for suspekt for noen. Tar gjerne imot tips om hvor det er best å lagre slikt slik at andre kan lese).

2. Elvellon

Elvellon Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heihei fra...

Heihei fra den andre siden av kloden. Jeg er en filmstudent ved Sydney International Film School (www.sifs.com.au). Vi har lert veldig mye om manusskriving, og tenkte at jeg kunne prove saa godt jeg kunne aa videreformidle min "expretise" :p Jeg skal prove aa kritisere skrivinga di, uten aa kritisere manuset saa godt jeg kan. Og vist du foler at jeg kritiserer deg for mye, ikke ta det personlig :p

Jeg vil forst si at CeltX er et glimrende program som kan gjore MYE mer enn du vet om. Lek med det, og se hva du klarer aa finne utav. Er det noe du lurer paa, er det bare aa ta kontakt.

1. Paa forsiden der det staar tittelen og forfatteren, burde du skrive navnet ditt og ikke et nettnavn. Dette ser baade mer profesjonelt ut og naar du legger det ut paa nettet, hadde det vert greit aa skrive navnet ditt slik at folk kan se at det er deg. Paa grunn av dette ville jeg ogsaa skrive e-mailen min og nummeret mitt nederst paa siden, slik at vist noen liker manuset, saa har de en maate aa kontakte deg paa.

SCENE 1.

2. Naar det gjelder hver scene, ikke skriv hvilken scene det er, trykk heller paa "Script/Manus" overst, saa paa den nederste, saa velger du "Storrelse - A4", saa haker du av begge boksene og velger "Begge". Da kommer scenene opp automatisk, og du slipper aa tenke paa dette. Gjor dette hver gang du bare begynner aa skrive et manus.

3. Der det staar "Vi ser innsiden av en kirke som er fylt til randen med
    mennesker i finklær." er det for mye detaljer. Prov heller aa skrive "Kirken er fylt til randen med mennesker i finkler." Dette gjor det lettere aa lese, og du slipper aa gjenta at det er paa innsiden av kirken.

4. Der det staar "Et par gjester danser til musikken, men de
    fleste bare ser på." trenger du bare aa skrive "Et par gjester danser til musikken.". Du trenger ikke aa legge til at resten bare ser paa, det du allerede har fortalt foer kommaet forklarer seg selv.

SCENE 3/4

5. Her har jeg blitt litt forvirret. Bildet KEVIN ser paa naar han er gammel i scene 3 staar det at bildet er tatt i 2007. Naar vi kommer til scene 4, tar PETTER opp en mobiltelefon. Jeg forstaar det slik at "gamle" KEVIN" er i fremtiden. Vist dette skjer i fremtiden, ville jeg skrevet hvilket aar det var i begynnelsen av hver scene.

6.Der det staar "Vi ser et klasserom hvor kun Kevin og PETTER sitter." ville jeg heller skrevet "Kevin og PETTER er alene, et par pulter fra hverandre." og fortsetter med akuratt det du har skrevet.

Det var det jeg kom paa i forste omgang. Skal innromme at jeg kan ha gaatt glipp av noe, men det er meg... Jeg har lest gjennom det 2 ganger, en full gjennomlesning, og en der jeg skrev ned disse kommentarene.

Da du spor om hva/hvordan du burde gjore monologen til FRIDA, saa skriver en ikke en visuell historie. Dette er opp til regissoren og/eller produsenten, men slik jeg ville gjort det, var aa bare vise reaksjoner til motspilleren/motspillerne. Se paa denne scenen fra Chasing Amy (1997 - regi Kevin Smith): [ame]http://www.youtube.com/watch?v=XFw7Myb34zw[/ame] se scenen til han feite med caps og royk begynner aa snakke. Her han Smith bare brukt reaksjoner paa hva han forteller, noe jeg personlig finner veldig virkningsfult.

Det du har gjort veldig bra er at du har faatt med deg at ALT som ikke er dialog SKAL skje i naatid. Ellers er det ogsaa veldig bra at du ikke skriver noyaktige detaljer om hvordan ting skal se ut, dette kan gjore manuset ditt vanskelig aa selge, og kan bli altfor visuelt fra forfatterens side. BRA JOBBET! Veldig bra!! Maa innromme at jeg er imponert.

Jeg likte historien, men som med alle historier, blir de redigert frem og tilbake over lang tid, men dette er da selfolgelig i pre-prod. Du burde bare vere klar over det. Likte historien veldig godt. Ikke tenk paa aa fortelle en historie fra A til B (som du selv sa), det er slike filmer Michael Bay lager (Bad Boys-regissoren) og kan vere bra, men handlingsmessig veldig tam. For all del, jeg elsker Michael Bays filmer, men det er vel for aa kunne se paa de uten aa tenke paa noe som helst :p

Haaper noe av det jeg har skrevet har hjulpet det. Er det noe du lurer paa, er det bare aa kontakte meg paa alexander.odegaard@gmail.com saa skal jeg svare saa snart jeg kan!

3. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Utrolig flott tilbakemelding Elvellon. Kjempebra at vi har sånne brukere som deg her på forumet :)

4. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker

Takker for komplimentet :) Jeg har skiftet brukernavn, vist noen lurer :p

5. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ...

Som Andyax sier så er det en utrolig flott tilbakemelding som jeg setter stor pris på! Spesielt er det imponerende at du tok deg tid til dette selv om du mangler de tre siste bokstavene i det norske alfabetet. Virkelig.

Ettersom jeg ikke har hørt noen andre bruke CeltX, så trodde jeg at det var som OpenOffice - helt greit, men aldri noen Office Pakke utfordrer. Men dersom du sier at det er glimrende, så skal jeg la være å se etter noe annet. Og det er på norsk! Skal leke meg litt med det og se hva som dukker opp.

1. Jeg endret faktisk fra mitt virkelige navn til nicket rett før jeg la det ut på nettet av den grunn at alle faktisk kan lese dette dersom de vil. Men jeg tenkte ikke over de tingene du nevner om at folk kanskje kunne ha et ønske om å kontakte meg. Tviler litt på det, men ja, det er jo noe å tenke over.

2. Tusen takk for et veldig nyttig tips her. Slike ting er alltid kjekt å vite!

3. Så jeg skal i bunn og grunn bare holde alt så enkelt som mulig? Gjør det lett å lese? Enkelt, men tydelig. Det er notert.

4. Det jeg egentlig prøvde å sette fokus på her var at noen av gjestene så på at andre danset, men langt ifra alle. For å vise at dansegulvet er et midtpunkt. Men det er jo helt unødvendig. Jeg ser det nå. Resten kan regissøren finne ut av.

5. Bildet er fra 2007 og må ha vært før Frida døde. Altså må Petter ta opp mobilen etter 2008 (i og med at det er nevnt at det tar plass et år etter at hun døde). Gamle Kevin er i fremtiden. Årstall, der har du en fin liten ting som kanskje ville ha hjulpet på forståelsen av historien, og det er det viktigste.

6. I og med at jeg allerede har skrevet hvor det foregår (i klasserommet) så er det høyst unødvendig å nevne det to ganger. Det har jeg ikke lagt merke til før du påpekte det. Takk!

I bunn og grunn så føler jeg at det er viktig å ha en forståelse av hvordan det skal skrives før jeg kaster meg uti det, og jeg har lært mye av din gode post. Det er også imponerende at du faktisk leste gjennom det to ganger!

Jeg er ingen fan av Kevin Smith (Jay and Silent Bob: Strikes Back var en smertefull affære), men akkurat den scenen illustrerte godt poenget ditt. Jeg har lagt merke til at de ofte bruker "en ekstern film" (om du skjønner hva jeg mener) i kriminalserier, da detektiven forteller om hva som har skjedd og hvem som er morderen. I og med at dette er en kortfilm, så tror jeg at det er best å gjøre det enkelt.

Det med at alt som ikke er dialog skal skje i nåtid falt meg egentlig naturlig inn. Kan ikke huske å ha lest det noe sted. Men flaks skal man ha! Hehe. Bare ta med detaljer som er symbolske/viktige for historien. Det er notert. Jeg har absolutt ingen planer om å filme dette, så det er derfor jeg tillot meg at noe (relativt lite, egentlig) av handlingen foregår inni en kirke med mange gjester/statister, og det går jo litt på dette med å holde det enkelt, så vidt jeg skjønner.

Michael Bay laget Transformers også, gjorde han ikke? Har sett begge Bad Boys filmene, og likte dem relativt godt, men Transformers var nesten litt flaut. Store eksplosjoner og slikt er lett å skrive inn i en historie som går fra A til B.

Jeg lærte veldig mye fra svaret ditt - og jeg tror at de andre som leser det vil ha mye utbytte av dette også! Veldig bra! Og tusen takk!

Det er ikke umulig at jeg tar kontakt heller! Vær forberedt.

6. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hjalp det? VIRKELIG??

Har blitt saa vant til aa skrive norsk med et engelsk tastatur at det er ikke noe stress :) CeltX er saa mye mer enn folk aner, og en lerer paa skolen min som kan ALT om data, er en av programererne til CeltX, selv om hovedpersonen er dansk. Det er bare aa skrive til meg om det er noe du lurer paa naar det gjelder CeltX (jeg elsker det og leker meg med det like mye som jeg leker meg med PhotoShop CS3:p)

1. Skjonner paa en maate at du skiftet navn, men likevel. Baade fordeler og ulemper.

2. No problem!

3. Enkelt aa greit. Det forste en produsent vanligvis gjor er aa aapne manuset til siste siden for aa se hvor mange sider det er. Det er en liten regel om at 1 side i et manus tilsvarer 1 min, men dette er jo litt om og men... Laget en 6 min kortfilm uten dialog, og manuset her maatte vere paa max 3 sider, siden det ikke er dialog. Dialog tar opp MYE plass i et manus!

4. Regissoren/produsenten ser mye mer av manuset enn det forfatteren vanligvis gjor. Naar du har skrevet manuset, print det ut, les gjennom det NOYE, legg til smaa haker i margen og les gjennom det en gang til. Bare les det til du spyr, saa finner du plutselig noe som ikke burde ver der. Begynner aa hate manusene vi skriver paa skolen (leser minst 2 manus hver dag, selv om jeg har lest det hver dag i 1 uke...)

5. Aarstall: alltid naar du skriver at handlingen skal skje i fremtiden eller fortiden.

6. Forfatteren legger ikke merke til slike ting, som sagt ;)

Det tar da ikke lang tid aa lese et 9-siders manus. Det tar vel en 4-5 min.

INGEN KEVIN SMITH FAN?? Jeg er skuffet... Neida. Maa innromme at jeg tror jeg er Norges storste Smith-fan, men skal ikke begynne aa rable i vei om dette, men saa flott at du forstod hva jeg mente :) Prov aa legg merke til hvilke type filmer som har slike "visualiseringer": det er, som du sier, kriminalserier. CSI (som jeg er fan av; LAS VEGAS, ikke de andre) bruker dette hele tiden. Det finnes selfolgelig unntak, men sjelden.

Flaks? Dette var mer enn flaks, dette var gullkorn i %$@#$!!!!!!! Jeg har ennaa problemer med aa skrive alt i naatid. Legger nesten alltid til ord som "Og da" og slikt :? Men dette er veldig viktig, som jeg har paapekt. (Jada, jeg vet at jeg gjentar meg selv.............) Hvorfor har du ingen planer om aa filme dette? Historien er bra, og det er ikke vanskelig aa faa filmet dette i en kirke og aa faa en masse statister. Sok hos alle i Norge som har med film aa gjore, sok hos alle, og du faar plutselig mer penger enn du aner. Det skader ikke aa soke overalt! Det med enkelt er noe annet paa et manus enn naar en egentlig skal filme dette. Maa huske at det gaar ann aa bare ha 15-20 personer og lure publikum til aa tro at det er fult - the magic of cinema!

Jeg elsket Transformers ogsaa, men dette kansje fordi jeg vokste opp med serien da jeg var liten, sammen med Iron Maiden :twisted: Jeg merker at vi ikke har samme filmsmak, men maa jo innrommer at filmene hans ikke er Oscar-verdige...

Ingen aarsak! Det haaper jeg ogsaa. Trodde egentlig at jeg bare gjentok det du allerede hadde lest paa nettet, men det gjorde jeg vist ikke! Bare aa sende meg manus eller andre lignende ting vist du vil at jeg skal lese gjennom det, har ingen problemer med aa gjore det. Vil gjorde det :) Og jeg skal ikke stjele historiene dine :p

EDIT: skrev PhotoShop feil

7. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Etter hva jeg har forstått så har CeltX nærmest et nettsamfunn rundt seg, og det er jo mer enn man kan si om det meste. Dersom du feilskrev "PhotoShop" så er jeg med på hva du mener, for det programmet er artig. Har begynt å rote innpå After Effects nå, så det kan bli interessant.

Nå tror jeg forresten at jeg er mer med på hva årstall angår: de skal stå i manuset uansett, selv om de kanskje ikke er med i selve filmen? For at de som leser manuset skal forstå det bedre?

Går du på en manuslinje eller en mer generell linje om film?

CSI har jeg bevisst holdt meg unna, av ukjente grunner (altså en smule underbevisst, eh), da jeg er mer typen til å se på Battlestar Galactica og 24. Sistnevnte er kanskje et bra eksempel på en A til B - historie.

Oi, er det såpass vanskelig å skrive i nåtid? Da høres det ut som om jeg har vært mer enn heldig. Slike vaner er lurt å adoptere tidlig. Som nevnt er det mitt første manus, så jeg hadde ikke tenkt så langt som til å filmatisere noe. Bare øve frem til jeg én dag finner ut at jeg skal skrive noe som skal filmes. Dessuten så vet jeg ikke helt hva jeg skulle ha gjort med filmen når den var ferdig. Nei, jeg tror at jeg holder meg til skriving inntil videre. Der er alt lov, uavhengig av vanskelighetsgrad. Og jeg ville nok bare ha gitt bort hele oppgaven med å filme dette til noe andre. Det blir enklest slik.

Jeg likte Transformers frem til de begynte å slåss. Den hadde sjarm og var spennende - for ikke å snakke om godt laget - men da det viste seg at de var i stand til å snakke(!) og da de begynte å slåss så ville jeg bare at den skulle slutte. Man skjønte jo hva som kom til å skje hele tiden. "Shoot em' up" er for meg den perfekte no-brain filmen. Herlig sak.

Du har virkelig hjulpet meg godt på vei. Jeg skal tenke ut neste manus i dag og skrive det i uken, for så å jobbe virkelig godt med det til jeg er skikkelig fornøyd. Deretter er det ikke umulig at du får et manus i innboksen :)

8. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, jeg skrev PhotoShop feil :oops: AfterEffects er et VELDIG goy program, men det tar tid. LANG tid. Men det er goy det ogsaa, spesielt naar det gjelder film!

Aarstallet burde staa i manuset ja, og da er det igjen opp til regissoren/produsenten om han/de vil ha det med i selve filmen. Jeg ville personlig hatt det med, siden han ser tilbake paa seg selv og de bruker mobiltelefoner, men det er jo bare meg da. Det er for at de som leser det skal forstaa det bedre.

Filmskolen jeg gaar paa lerer vi alt som har med film aa gjore; regissering, produsering, foto, lyd, lys, klipping, manus , casting mm. Det er ikke slik som andre filmskoler der de velger 1 linje aa gaa gjennom hele skolen, her har vi alt. Paa mandag regisserte jeg en film, og imorgen og fredag er jeg DP, og slik fortsetter vi i 4 uker. De 4 ukene vi filmer, jobber jeg paa 8 av de, mens det blir laget ca. 40 kortfilmer paa hele skolen, og vi er ikke mer enn ca. 40 paa hele skolen! De tar imot maks 24 stk pr aar, mens i min klasse var det bare 16 fordi de ikke likte de andre som sokte. Eneste kriteriet for aa komme inn paa skolen gaar via et intervju, saa det er der det gjelder aa imponere dem :p

Har aldri sett Battlestar Galactica, men jeg skjonner hva du mener med 24. Jeg saa 1 sesong, og tenkte at alle de andre var like, men det gaar jo paa smak og behag :p

Det er ikke vanskelig aa skrive i naatid, men plutselig legger du bare til ord som IKKE horer hjemme i et manus. Siden dette er ditt forste manus, er det veldig bra at du klarte det helt perfekt. Viste det til en annen paa skolen min som er norsk/engelsk, og han ble ogsaa imponert og likte manuset! Vist det er manusforfatter du vil bli, saa er det veldig bra betalte jobber en faar. En lerer fortalte om en kompis han har paa skolen som er manusforfatter, og har vert det i 20 aar, men har aldri hatt noe som han har skrevet filmet, og fortsatt er han rik! Hehe

Tranformers er en gammel tegneserie fra 80-tallet der de snakket, saa det har jo noe med det aa gjore. Har ikke sett Shoot Em Up enda... Vil se den da!

Det er bare aa sende meg manus, onsker virkelig aa hjelpe saa mye jeg kan!

9. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ..

Jeg har sett noen fine tutorials på nett som absolutt lar seg gjøre - i teorien - men det tar nok en god stund før jeg mestrer det helt uten hjelp. Synes at slike ting er artig å pusle med på fritiden, så om sånn ca 10 år er jeg sikkert flink.

Eventuelt så kunne jeg kanskje ha fjernet selve mobiltelefonen, da den bare er noe som skal holde på Petters oppmerksomhet (i stedet for å se på jentene, slik mange andre ville ha gjort, vel og merke). Hva tror du om at man for eksempel hadde filmet en kalender på de forskjellige tidene, slik at det blir mer integrert i filmen enn om man slenger på en tekst som sier: 2007? Uansett, det må stå årstall i manuset. Det skal jeg huske til neste gang. Det jeg holder på med nå hopper i tid på samme måte, selv om historien er annerledes. Tid er et fint virkemiddel.

Får du bachelor eller noe sånt når du er ferdig? Selv vurderer jeg 2 år på Norges Kreative Fagskole, og deretter 2 år i England for å få bachelor. Der skal man visstnok lære generelt om film på samme måte. Det er godt å høre at de bare tok inn seksten, for det vitner jo om kvaliet dersom skolen har slike krav.

Battlestar Galactica er forskjellig fra hver eneste episode (ofte forskjellig regissør for hver episode au) så de bruker ufattelig mange virkemidler. Som at de viser deler av handlingen først, og så hopper tilbake i tid for å vise hvordan personene havnet i situasjonen som først ble vist (og så følger en avslutning). Et show som absolutt er verdt å se. Så selv 3-4 sesong av 24 før jeg kom til samme konklusjon som deg, hehe.

Det er ikke vanskelig å skrive i nåtid, men det er enda mindre vanskelig å blande tidene, heh. Du får si tusen takk til han som leste det! Ettersom jeg kun har skrevet dette hittil, så har jeg ingen planer om å bli manusforfatter, men det er absolutt ingen jobb å forakte. Hvordan klarer han å være rik av å ikke få filmet noe han skriver? Kjøper filmstudioer manusene og lar være? Det høres utrolig rart ut.

Jeg vet at det er en tegneserie som var svær og mange hadde et forhold til, men jeg er nok litt for ung til å være en av dem. Spiderman er mer min greie, når det kommer til tegneserier. Det teiteste med Transformers var absolutt historien. Hørt det før! Men toeren kan jo forbedre en hel haug på den kanten.

10. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heihei, meg igjen. Jeg viste manuset til en annen nordmann paa skolen, han likte det ogsaa veldig godt, og vi lurte paa om vi kunne oversette manuset og filme det? Det blir en egen produksjon og ikke en skoleproduksjon, og du faar selfolgelig tittelen som manusforfatter.

11. Bredesen

Bredesen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Veldig bra skrevet!

Jeg så bare to skrivefeil, noe som er veldig uvanlig når det går litt fort.

12. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ...

Oi, dette kom som en positivt overraskelse (spesielt siden jeg bare tilfeldigvis var inne på forumet og så dette). Dere må absolutt filme inn dette hvis dere har lyst (får jeg se det endelige resultatet?). Jeg ble veldig glad for tiltroen:) Navn og sånt vil jeg gjerne ta over mail, om det går fint, for jeg liker å være anonym. Ta gjerne kontakt på haa_kon2000@hotmail.com

13. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk, Bredesen!
    Jeg prøver å holde det mer eller mindre riktig=)

14. Bredesen

Bredesen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    ... noe du også har klart.

Også glemte jeg nesten å si noe: Du skriver også fantastisk bra. Hadde du skrevet en bok, ville jeg nesten garantert lest den, ettersom jeg både er forfatterspire og bokorm selv - og manusforfatter, skuespiller og filmskaper, ja.

15. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ooh, fant nettopp en annen miniatyrfeil i manuset naa som jeg holder paa aa oversette det; du skal aldri bruke utropstegn. Kun punktum. Dette er fordi skuespilleren skal tolke manuset selv og ikke vere bundet til aa si setningen som om det er KUN denne maaten han kan si det paa. Tenkte jeg skulle nevne det.

16. mrbull

mrbull Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    WOW! Er dette ditt første manus?! I så fall er det en bænkers start! Jeg elsket måten du fortalte historien på, hvor leseren/seeren forstod litt og litt, men han/hun liksom fikk litt tid å tenke på (jeg følte det i hvertfall sånn).

Studerer selv animasjon på høyskolen i Volda, og skal lage eksamensfilm dette året... Kjenner jeg ble litt nærvøs nå. Hehe. Veldig bra jobbet! Håper og tror det kommer en god film ut av dette! Søk til filmfondet og diverse private sektorer! Dette er penger ;)

Og du, synes det er rart du vil være anonym når du har et så stort taltent. Sjeldent man hører om anonyme filmskapere. Rop navnet ditt ut mann! ;)

17. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, ja, jeg har tenkt aa soke om stotte, selv om det blir filmet i Australia. Har alt utstyr jeg trenger gratis fra filmskolen, men jeg vil bruke mye tid paa pre-production og har veldig lyst til aa faa denne filmen til aa se bra ut. En annen til om forfatteren er at han er ogsaa veldig flink til aa skrive paa engelsk!!! Fyren er bare en helt genial manusforfatter!!!!!!!

18. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Måtte nesten lese manuset siden du fikk så god kritikk.
    Må si meg helt enig med alle andre, det er utrolig at dette er ditt første manus.
    Jeg greide og se for meg alt filmatisert mens jeg leste det og jeg er helt sikker på at manuset er et godt utgangspunkt for en veldig god film. Hvis det blir slik at flere av dere lager en film av den MÅ dere legge den ut her slik at jeg og alle andre kan få se dem!
    Dette var virkelig bra.

19. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, Marty, SEFF skal den legges ut (VIST det blir noe av den, har hort at 2. semester paa skolen min er veldig travel, men jeg skal prove saa godt jeg kan aa faa laget den)!!! Haaper paa aa faa filmet den i lopet av oktober/november

20. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk, alle sammen. Det med at dette er mitt første manus er sant, men historier har jeg skrevet en stund, så det er det rent tekniske jeg var *mest* usikker på. Det må også være lov til å legge til at manuset har blitt endret litt, etter alexanders punktliste, men jeg ser ikke vitsen i å legge den versjonen ut. Tusen takk for flotte tilbakemeldinger!

Greien med å være anonym er uforklarlig, men det er slik jeg liker å ha det. Kanskje ikke så lurt, når du sier det på den måten. Hva filmen angår så er det Alexander som har peiling på den (i og med at han er regissøren) så det blir i så fall han som legger den ut:)

Del denne siden