Mitt første manus - Håper ydmykt på tilbakemelding

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av SkeletonKey, 8 Jun 2008.

1. Uruloki

Uruloki Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hiver meg på skrytebølgen her. Dette var meget bra. Virkelig imponerende førstemanus! Har troen på at dette kan realiseres bra på film.

Har egentlig ikke så mye mer å si, følte bare du fortjente enda litt mer skryt.

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk, Uruloki.
    Jeg hadde nok noe annet visuelt i hodet enn hvordan det kommer til å se ut til slutt, men jeg tror at Alexander kommer til å klare det kjempebra. Igjen: tusen takk!

3. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Mitt første manus - Håper ydmykt på tilbakemelding

Dette blir en bump, men lurer på hvordan det går med dem som skulle filmatisere dette manuset?

4. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hei, Marty, jeg kan fortelle litt selv om det ikke er jeg som står bak filmatiseringen.

Hittil så har AlexanderOdegaard tatt med seg manuset litt rundt og diskutert med forskjellige medelever. Vi snakket litt om det i dag, men kom frem til at det i bunn og grunn er tiden som vil vise hva det blir til. Det er tid det hele er avhengig av, har jeg fått inntrykk av. Noen andre faktorer kan være i veien, men alt i alt så er prosjektet fortsatt i pre, etter hva jeg vet:)

5. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hei Marty.

Som SkeletonKey sier selv, er jeg fortsatt i pre naar det gjelder filmatiseringen av den, men vi faar se om jeg faar tid til aa lage filmen for enden av aaret. Har en fotograf og produsent som likte manuset, men som sagt, at er avhengig av tid. Jeg gaar paa skole i tillegg, og er i pre paa en 10-min film som jeg skal skrive og produsere selv, saa er litt mer opptatt av det akuratt naa, iom at det er skolerelatert. Men jeg skal nok til slutt faa denne filmen paa skinner!

6. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vil så gjerne lese dette manuset, men får ikke åpnet det. Vet det er en gammel tråd.

7. Format

Format Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ditto! Jeg ble meget nyskjerrig.

8. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hyggelig med interesse så lenge etter:) Om det ikke er mulig å åpne manuset så er det sikkert slettet av host'en. Jeg har dessverre ikke nøyaktig samme versjon av manuset på PC-en (tok nemlig imot rådene deres og omskrev det rent utseendemessig (men historien er den samme)). Jeg kan legge ut manuset slik det ble til slutt.

Har imidlertid lært mye siden den gang - og en god slump av dette fra forumet:)

(Filen er vedlagt denne meldingen)

9. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Herlig!

Var interessant hele veien. Godt og oversiktlig skrevet! Syns du overlater akkurat passe ansvar til regissør og skuespiller.

Har den blitt filmatisert?

10. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk! Glad du likte det:)

Som du sikkert har lest i tråden, skulle den filmatiseres. Det bød dessverre på et par komplikasjoner jeg tror at AlexanderOdegaard kan svare på om han vil. Så nei, det har den ikke.

11. kaz

kaz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jøss, jeg må bare si jeg liker skrivestilen din meget godt. Et kjapt spørsmål bare; hvor villig er du egentlig til å ta imot skriveoppdrag, og hvor mye skal du evt. ha for det?

Jeg vet det er litt feil rekkefølge når det er produsentene som kommer til manusforfatteren, men vi har et plot til en film, men ingen til å skrive det. Du ser ut til å være mer en kvalifisert nok til det, så jeg bare spør litt sånn fort.

12. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er villig og billig. Eh. Det kommer så klart an på hvor mye arbeid det er snakk om, men er det under tjue sider så kan jeg godt se på det helt gratis. Det er bare å sende en PM:)

13. kaz

kaz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Flott å vite! Vi skal ha et lite møte snart der vi skal ta opp de forskjellige sammendragene vi har, og da skal jeg nevne deg! Så jeg tar kontakt.

14. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det flere som ikke kan se manuset lenger? Det hadde vært utrolig nyttig å se. Jeg har nettop begynt med Celtx, og siden alle sier dette manuset er så bra ville det vært fint å ha som et godt eksempel på hvordan et manus skrives.

15. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det første utkastet er sannsynligvis slettet, siden ingen får det opp, men jeg har lastet opp et annet utkast. Det ligger som vedlegg til en post jeg skrev på side 3:) Håper du finner det nyttig!

16. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Der ja. Kjempenyttig :) Takk.
    Noe jeg lurer på: Er det vanlig å skrive karakterene i historien med store bokstaver?

17. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er vanlig å skrive karakterene i historien med store bokstaver første gang de kommer inn i en scene (for å markere at de ikke er med, før gitt tidspunkt). Samme gjelder egentlig for viktige objekter. Hvis det er et stort poeng at en rose ligger i vinduskarmen, så bør du skrive noe sånt som:
    "En ROSE ligger i vinduskarmen".

Også viktige lyder. Som:
    "Gunnhild åpner døren. Hengslene SKRIKER".

Dette er for å understreke viktige lyder (da-ah) som lydmannen må være klar over når han går gjennom manuset.

Men dersom du skriver manus til en film du selv skal regissere, så er det visse friheter du kan ta deg. Vil likevel oppfordre til å skrive så riktig som mulig. Er enda ikke sikker på om jeg gjør det selv:)

Sist redigert: 10 Okt 2009
  18. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker for gode tips :) Er det en tråd for tips og triks innen Celtx?

19. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På dette forumet? Da ville jeg brukt søkeboksen:)
    Kan alltids gå på CeltX' forum: http://forums.celtx.com/

Sannsynligvis det mest relevante.

20. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, sant det. Jeg må bare spørre om en ting til. Hvis en scene skal foregå i både Interiør og Eksteriør, hva er vanlig å gjøre da? Hvis for eksempel en person gjør noe utenfor huset, og deretter går inn igjen.

Del denne siden