Mitt manus - ferdig med de to første scenene.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Andy-Boy, 30 Jan 2007.

1. Andy-Boy

Andy-Boy Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Lurt av fortiden

HOVEDROLLENE:
    Tom Blecvinger, spilles av: ?
    Harry Marsjetti, spilles av: ?
    John Eriksen, spilles av: ?
    Erik Johnassen, spilles av: ?
    Jarle Erlevik, spilles av: ?
    Fredrik Jakobsen, spilles av: ?
    Arne Jaklei, spilles av: ?

LITT ANDRE ROLLER:

Henrik Làkim, spilles av: ?
    Jeanette Làkim, spilles av: ?
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

OM ROLLENE:

Tom Bleckvinger: - Er han som fikk hukomelsen slettet! Tom er en rik og grei familiefar, som får hele livet sitt snudd opp når han skal på en foretningstur til "Brasil". Han har gode karakterer fra Vidergåede og Ungdomsskoler, han har en jobb som hotelleier og grunnlegger, også er han arkitekt.

Harry Blecvinger: - Sønnen til Tom! Harry er 13 år. Han har alltid penger nok til å klare seg (takket være sin egoistiske, og pengegriske far), og er alltid en hjelpende og støttende hånd for sin familie og sine venner. Det er han som planlegger alt om å få Tom ut av knipen han er i, men når ting går feil og de blir oppdaget, havner de på galehus før de skjønner at de har blitt lurt og at Tom/faren(til Harry) nå er i livsfare, ikke snakk om dem selv....

Jon Eriksen: Bestevennen til Harry Blecvinger, med et mål; Komme seg langt vekk fra Galehuset. Jon er en snill og trofast venn av Harry, og når en leiteaksjon etter informasjon om hva som skjedde med Tom Blecinger finner sted, havner han og co. inn på galehus. De skjønner fort at de må rømme, og Tom med sin smarte hjerne har allerede en plan klar..

Erik Johnassen: - Venn av Harry Blecvinger! Erik er en lettsint, men samtidig kjempe grei fyr, og han er den som alltid handler før han tenker, noe som han kommer til å få svi for... nærmere sagt, dø for...

Fredrik Jakobsen: - Er 14 år, og bestevennen til Harry Blecvinger! Fredrik er klok og lettsint, og prøver å komme til bunns i saken om Tom`s hukomelsestap og forsvinning de fire dagene han var i "Brasil", mens han venter på at Harry, Jon &; Erik skal komme seg ut av Galehus...

Jarle Erlevik: - Er det første offeret i serien! Han dør i slutten av episode 1. Jarle har også vært kidnappet, men greide å rømme. Han forteller Harry alt, og han greide å skaffe bevis på at Kongen og dronningen hadde slettet hukomelsen til Tom, og at de holder på med å skaffe de rikeste og mektigste folkene rundt omkring i verden for å få gjort Norge om til et land hvor Kongen og Dronningen bestemte Norske lov, og tok seg av alle ansatelser og skulle ha 10% av folks penger en gang i året og masse dritt. Når Jarle skal hente beviset, mens Harry venter hjemme, kommer det plutselig en mann å skyter han på veien...

Arne Jaklei: Korrupt politi (ingen vet om det for øyeblikket..) og Henrik og Jeanette Làkim sin medarbeider. Han jobber for Henrik og Jeanette, og er ansvarlig for å få Tom Blecvinger uskyldig dømt til døden. Hans oppdrag er også å passe på at ingen finner ut hva som skjedde med Tom Blecvik de dagene han var vekke, og at ingen heller finner ut om informasjonen han visste...

Henrik Làkim: - , også kallt for Kong Henrik, er Konge i Oslo. Han liker sin plass som konge, og er rette mann for virkelig å bruke makt! Han er slu og lettsint, og veldig kaldhjertet.

Jeanette Làkim: - er konen til Henrik Làkim! Hun er dronningen i Norge, og er en beinhard og kaldhjertet dame. Hun er veldig dyktig til å spille alvorlig og trist når hun trenger det mest...

HISTORIE/HANDLING I HELE SERIEN/HISTORIEN:

Tom Blecvinger er en høyt respektert forretningsmann som eier "Hotell Barrista" i Oslo. Han er familiefar, rik og arkitekt også, og hans kone, Yvonne Làcarde og han har en sønn sammen som er 13 år. Tom skal til Brasil på en foretningsreise for to døgn, men så skjer merkelige ting. Et døgn etter at Tom dro, får Yvonne plutselig en telefon om at mannen hennes ikke er kommet, og han lurer på hvor Tom er. Mannen i telefonen heter visstnok Steinar Sjakkvet, halvbroren til Henrik og Jeanette Làkim (Kongen &; Dronningen). Yvonne setter politiet på saken, men ingen fant noensinne ut noe mer om hvor Tom kunne ha blitt av. Fire døgn etterpå kommer han bare helt plutselig tilbake, men han er blitt forandret, han har ikke hukomelsen sin! Harry (sønnen hans) får plutselig Jarle på døren en dag, han kommer plutselig tilbake etter at han har vært sporløst forsvunnet i ni dager! Jarle har også vært dinappet av samme folka som kidnappa Tom, men greide å rømme. Han vet topphemmelig informasjon om onde planer og om korrupte politifolk, samme informasjonen som Tom visste, og som førte til at han fikk fjernet hukomelsen (uten tillatelse selvfølgelig :p). Harry skal få bevis på at det Jarle sier er sant, men noen onde politifolk kommer i forkjøpet. I det de kommer blir to skudd avfyrt rett i pannen til Jarle. Harry og guttene får sitt livs sjokk, og løper livredd og umerket vekk fra åstedet. De forteller alt til politiet, men de nekter å tro på det. Når de skal sjekke stedet er liket vekke, og guttene har problemer med hodet sitt. De er livredd for å bli funnet, og plutselig kommer noen politifolk på døren og skal arrestere de og få de inn på Barnehjem fordi de har "drept" Jarle Erlevik. De skjønner fort at de er i livsfare og Tom også, og bestemmer seg for å komme seg til helvete ut fra Barnehjemmet før Tom blir drept.

MANUS:

EXT. INNE - DAG

Det er rundt fire-fem tiden om dagen, og Harry Blecvinger sitter ved TV-skjermen og ser på TV. Været er normalt i hjemmeyen, Bergen, og på TV er det samme gamle programmet "Friends". Det går noen sekunder når noen plutselig ringer på døren, og Harry reiser seg. Han går ned og åpner døren, og der står en annpusten og sliten 13-årig gutt, Jarle Blecvinger.

BlackScreen

"En time senere".

EXT. INNE - DAG

Harry og Jarle sitter i vær sin stol etter å ha hatt en lang samtale sammen.

HARRY
    (Nysgjerrig og overraskett)
    ... men hvorfor ville de kidnappe faren min då?

JARLE
    (Trekker seg mer tilbake i stolen, og begynner å bli litt nervøs).
    Harry, eh... Om jeg forteller det, er du like mye ettersøkt som meg!

HARRY
    (Forskrekket)
    (Fniser tungpustet; Heh!) Ettersøkt? Av hvem?

JARLE
    Det kan jeg jo ikke si. Harry, jeg må snakke med faren din før det er forsent...

HARRY
    Forsent? Hva i helvete snakker du om?

JARLE
    Greit. Visst du.. visst du lover, og då mener jeg LOVER, at du ikke sier dette du får høre no til noen, greit?

HARRY
    Jaja, selvfølgelig. Herrlighet, er du dritings eller?

JARLE
    Ja! Neida... Hva tror du? Slutt å kødd deg og følg heller med, dette er fullt alvor... Faren din jobber for politiet, ikke sant! Eller, jobbet... men uansett, så er saken det at Tom hadde noen venner i politiet som drev med ting bak han og Politisjefen`s rygg. De har drevet med korrupte ting for Kongen og Dronningen, og det fant Tom ut. Når politi-folkene fant ut at Tom var på vei for å fortelle det, tok de å kidnappa han og tok han med seg til Oslo hvor de dopa han ned og fjerna hukomelsen hans. Det han fant ut var at kongen og dronningen drev med ulovlige ting, og begynte derfor å leie inn leiemordere og ga de jobber rundt i verden som Politifolk så de kunne hjelpe kongefamilie med, ja...

HARRY
    Har du røykt hasj eller drukket Brennevin? Ble litt usikker nå...

JARLE
    Slutt å kødd deg for faen, visst du vil unngå at faren din blir drept og jeg også, så møter du med ved "Akkvegate" om en halvtime. Jeg gjømte beviset der i tilfelle noen ut av politifolkene skulle ha greid å bryte seg inn her når jeg kom... Og ja, du tror sikkert at dette er en kødd, men jeg kødder ikke med sånn... Jeg mener fullt alvor! Ta med noen venner for sikkerhets skyld, det anbefaler jeg deg, og ikke fortell de en drit! VÆR DER!

Jarle går mot stuedøren i det han skal gå ut, men Harry har visst noe på hjertet.

HARRY
    Jarle... Hva var det egentlig pappa fant ut om de? Du vet, kongefamilien...

JARLE
    Bare vær der, hent beviset og løp som faen!

Jarle går ut døren!

EXT. INNE - DAG

Harry sitter på en stol mens han snakker i telefonen med Erik!

HARRY
    ... Nei, det trenger du ikke! Vi skal jo ikke drepe noen for helvete! Ta med deg Jon også...

Det går noen sekunder, og Harry begynner å bli rød i trynet.

HARRY
    Nei, bare kom! Det blir nok ikke noe snus med i dag, men jeg trenger litt.. ja.. hjelp! Kom til huset mitt begge to, okey? Ja, bra! Hæ? Nei, bare fort dere, jeg har en "Deadline" skjønner du...

2. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    EXT??

EXT= Ute
    INT= Inne

Så man trenger ikkje å skrive Ext. inne - dag

Skriv heller feks. INT. Dagslys - rom

3. nesit