Motion tracke masker

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Jara, 10 Okt 2009.

1. Jara

Jara Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Er relativt ny på AE, og har lært meg å lage masker. Er det mulig å motion tracke masker? Finner ingen tutorialer på dette. I klippet mitt følger jeg en person, med håndholdt kamera. Klippet er i svart/hvitt, bortsett fra en plakat i bakgrunn. Problemet er at masken ikke følger plakaten ut av bildet. Der kommer trackingen inn. Har noen AE-folk på forumet råd?

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp. Men det er litt vanskelig. De har en tutorial på Videocopilot.net som omhandler en som skyter hodet av seg. De motiontracker da over hodet hans, slik at det ser ut som om det er borte.

Men ja, jeg kan prøve å forklare.

Du lager et nytt NULL (Layer -> New -> Null Object). Så skifter du workspace til Motion Tracking. Trykk på layeret du vil motion track'e (dvs klippet av personen du følger). Velg Track Motion, og kryss av for "Position" og "Rotation". Plasser firkantene på et sted som holder cirka samme avstand til plakaten hele veien. F.eks. personen, vil jeg tro (om du motion tracker bakgrunnen, vil plakaten bevege seg deretter).

Trykk Analyse forward (Ser ut som "Play"). Trykk Edit Target og se at det er Null 1 (eventuelt en annen Null, om du har flere). Nå skal det stort sett bare være å trykke "Parent" på layeret med masken din, og velge "Null 1" som mål. Så skal det henge sammen (du må så klart plassere masken der den skal være selv:)).

Dersom du skal tracke noe ut av bildet, må du har enda en Null som begynner å tracke når den andre er ute av bildet. Dette finner du også på en tutorial på videocopilot.net. Det er mulig at den heter noe sånt som "Set replacement".

3. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du er klar over at det går an å animere masks?

5. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er rotoscoping, som kan være tungvindt. Det løses lett hvis klippet du har er lett å motion tracke.

Det du kan gjøre er å motion tracke scenen. Legge trackingen til en Null Object. Deretter lager du en ny solid(samma hvilken farge. Jeg bruker lysegrønn). gjør den usynlig ved å trykke på "øyet" til venstre. deretter masker du rundt det du skal maske vekk. Parent den grønne "soliden" til Null Object. Jeg antar at du vet hvordan du gjør det.

6. Jara

Jara Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for svar! Rotoscoping fungerte bra til mitt bruk. Heldigvis er ikke sekvensen så lang heller, og figuren har en form som er lett å tegne rundt.

Del denne siden