Movie Maker

En tråd i 'Programvare' startet av Ole Jørgen, 29 Feb 2012.

1. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei. Foreløpig redigerer jeg kun i Movie maker da jeg samler mest mulig klipp før jeg kjøper et annet redigeringsprogram. Det jeg legger merke til er at jeg syns ikke kvaliteten blir bra nok når jeg bruker Movie maker. Det blir alt for kornete og jeg synes formatet blir for lite. Har dette noe med innstillingen på kamera å gjøre eller er det kun at Movie maker formaterer det selv?

Er det noen som har noen tips til andre redigeringsprogram som er lettvint og bruke, men samtidig litt mer avansert en Movie Maker?

2. MoreBrains

MoreBrains Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Movie Maker

Vist du vil ha billige program er er IMovie eit fint alternativ. Lett å bruke og med gode nok muligheter.

3. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hva koster Final Cut Pro X. Funker det på vanlig PC?

Noen som har svar på det med Moviemaker og filmkvalitet?

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Dritdyrt? Hahaha... Hallo? Uansett hjelper det han ikke så mye at du foreslår et Mac-program, når han tydeligvis bruker PC.

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Final Cut Pro X koster 2100,- i AppStore. Men det kjører kun på Mac.

6. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Noe du kan prøve for å få eksportert videoen din fra iMovie i bedre kvalitet er å eksportere som QuickTime fil. Da får du mange flere muligheter og bestemmer selv oppløsning, lydkvalitet, etc. (Skal komme opp en "valg" knapp om du velger QuickTime).

Når det gjelder mer avanserte program så har man Final Cut Pro X som ligger hakket over iMovie. Selv bruker jeg en blanding av Adobe Premiere Pro og After Effects (CS5 på begge). Vil anbefale deg å prøve testversonen av Premiere for å se hvordan det går. Er ganske ryddig og pent når man blir vant til det og det finnes mange plugins, etc. som er lette å installere hvis det trengs. (Selv har jeg stort sett bare brukt Magic Bullet Looks og Twixtor av plugins)

Sist redigert: 29 Feb 2012
  7. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Hei!

Hvor mye har du tenkt å bruke penger på redigeringsprogammet. Her har du en liste som forhåpentligvis kan hjelpe deg litt.

Under 1000 kr:
    - Sony Vegas(Mange forskjellige versioner, jeg ville ha valgt movie studio platinum(5-600 kr)

- Pinnacle Studio(Tre forskjelige versioner, det spørs hva du har tenkt å redigere. Alt annet en familiefotoene til far er det bare å glemme. Kanskje verdt en titt men jeg ville ha gått for Sony Vegas.

- Magix Movie edit pro 18( Ser ut som et interresant program men har ingen erfaring med et. Sjekk det ut)

- Adobe Premiere Elements( Vel, en kjip verison av Premiere som mediamartin snakket om. Sony vegas er bedre)
    Har jeg glemt noen da??
    Ellers har du:

Sony Vegas Pro
    Avid Media Composer
    Adobe Premiere

Mellom disse kategoriene har du Avid Studio som er en oppgradert Pinnacle Studio med noen elementer fra Media Composer. Interresant.

-Dipol

8. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ja, har egentlig ikke bestemt meg for hvilke prisklasse. Ikke helt bestemt meg for når jeg skal investere i et redigeringsprogram. Det jeg driver å filmer er jakt og natur. Dermed trenger det ikke å være så veldig avansert og jeg har null peiling så fint om det er lett og forstå. Jeg har en stasjonær PC som jeg trur er god nok. Eneste er at jeg må få fjernet noe virus og få koblet den opp mot Internet igjen slik at jeg kan publisere filmer.

Som dere sikkert skjønner så har jeg veldig lite peiling, men jakt er noe jeg driver mye med og jeg håper at jeg om noen år kan kalle meg jaktfilmprodusent. Bare så det er sagt. Dagens jaktfilmer som er på markedet er ikke veldig avanserte så jeg har god tro på at dette er noe jeg også kan få til.

9. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Om bildet blir kornete i kamera eller etter å ha vært gjennom klippeprogrammet kan du enkelt undersøke ved å eksportere et par sekunder og sammenligne med råklippet. Det er lenge siden jeg har brukt Movie Maker, og har det ikke tilgjengelig, men du skal ha ulike eksporteringsmuligheter. Synes å huske at du kunne velge mellom diverse kvaliteter – samt velge omtrentlig størrelse på sluttfilen. Parametrene til filmen oppdateres i sanntid når du skriver inn ønsket megabytes, så du kan jo dra slideren oppover til oppløsningen og bit-raten ikke lenger øker. Burde blir mindre kornete. Er mulig at Movie Maker bare kan eksportere i .wmv eller noe lignende, og det har jeg egentlig ingen erfaring med. Vil anbefale Sony Vegas. Det har alt som trengs for en jaktfilm. Veldig enkelt å lære og har gode nok eksporteringsmuligheter.

10. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Forklarte litt lenger opp hvordan man bestemmer kvalitet i iMovie.

11. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Han bruker ikke iMovie.

12. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Spørs nok om ikke jeg skal investere i Sony Vegas etterhvert. Skal sjekke opp det der litt "SkeletonKey".

Når jeg kobler kameraet opp mot data'n via Firewire kommer det ikke opp noen alternativer til å filmen inn på data'n. Det jeg må gjøre er å gå på moviemaker og importere rett fra videokameraet. Er det samme funksjon på Sony Vegas? Bare så jeg ikke går på en smell der.

13. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du kan laste ned en gratis prøveversjon. Konseptet er veldig enkelt: sett klippene hvor du måtte ønske. Trykk "S" for å klippe hvor markøren står, eller dra i kantene. Om du trykker hjørnet av klippet og drar, så fader den inn, eller ut, alt ettersom du er på begynnelsen eller slutten av klippet. Akkurat det samme med lyd. Du har også flere lydspor, i motsetning til Movie Maker(?), så du kan legge musikk på ett spor, dialog på et annet, eller referanselyd, osv. Det er ganske visuelt fremstilt.

14. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ja, takk for hjelpen. Jeg skjønner at jeg må få restarta "redigeringsdata'n" og få inn internett på den igjen. Noen som veit hvordan jeg restarter?

15. MadsA

MadsA Citizen

Vanlighvis følger det med en CD som gjør dette, men google is your friend. Du må bare google hvilken pc du har så får du nok til det.

16. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Noen som vet hva de forskjellige Moviemaker'ne heter? Jeg har Windows Vista med en Moviemaker jeg syns funker utmerket. Det er mye likt den som heter 2.6, men litt forbedra. Driver å hjelper en kompis, Han har Windows Live Movie maker. Han vil gjerne ha slik som jeg har, men jeg er usikker på hva jeg har? Jeg har hverken 2.6 eller Live Moviemaker...

17. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
  18. Ole Jørgen

Ole Jørgen Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Kan noen linke til hvor jeg kan laste ned "testversjon" av Sony Vegas? Bare så jeg har det her i tråden...

19. janthomaswf

janthomaswf Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Selv bruker jeg Pinnacle Studio, og er ganske fornøyd med det. Det er litt mer komplisert en Movie Maker, men er ganske enkelt å bruke. Det er også billig!

20. Hameister

Hameister Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Filmproduksjon, med hvilke verktøy.

Del denne siden