.mts filer?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av dilorko, 22 Des 2009.

1. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Min far har kjøpt seg Canon HF 200, og liker det godt. Problemet er att vi filmer i .mts filer, hvilket program egner seg for dette?

EDIT:
    Vi fant et program, men det hakker veldig, kjørte det også på maccen min, g det hakker fortsatt, noen som har noen løsninger?

- Dilorko

2. SimonKlovning

SimonKlovning Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har et Canon FS100 som lagrer i .MOD format... Hva driver Canon med?

.MTS filene kan lastes rett opp på youtube i RAW format, men du vil vel redigere, og FCP leser tvilsomt .mts..

Uansett, sett minnebrikka inn i mac'en, åpne imovie og trykk på det lille videokamera-ikonet til venstre, ca på midten av skjermen. Da får du konvertert de (hvertfall jeg med mine .MOD filer, vet ikke hvordan det er med dine, men prøv)

Hvis ikke, det fulgte vel med et program kalt "imagemixer" eller noe?
    Det fulgte med mitt, men det var ikke til Mac versjon, er din det?

Tror det kan kjøpes her, hvis ikke din er Mac versjon.

Prøvd denne ?

Håper du får det til å virke!

btw, hvordan er Canon HF200? Vurderer selv det kamera. Bra kvalitet? Brukervennlig? Takk :)

Simon Klovning

EDIT: Søren, leste at Imagemixer 3 for Mac, var ikke kompatibelt med Canon sine kameraer. Typisk!

Sist redigert: 22 Des 2009
  3. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Om det er filmet i 1080i dvs interlaced, må du bruke et program som kan deinterlace.
    Feks Splash Beta (pc) hvis ikke så blir det en mengde horisontale stiper over skjermen.

Men om det er filmet i 1080p (progressivt) og det bare hakker så er nok ikke PC'n sterk nok til å spille i full HD. Du har sikkert fått med en program fra Canon, kan ofte være lurt å prøve det.
    på pc så er VLC et mye brukt program, men Mpc Star er et program som er veldig effektivt på svakere maskiner.

4. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FCE importerer .mts filer! :) "Shift+cmd+8"= åpner "Log and transfer".

5. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, men vi har problemer med avspilling på pc, med at det hakker..

6. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hvor sterk er PC'n? Er den eldre en ca 3 år? Mange litt eldre maskiner sliter med å spille av filmer i HD. Viktig er også skjermkortets 2D egenskaper (ikke 3d). Prøv å laste ned "MPC star" den er mer effektiv en Media Player og VLC.

7. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, jeg kan komme med spesifikasjoner imorra...

8. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Aha! Nå er jeg med!
    Skolens pc-er (vet ikke spesifikasjonene) klarte også å importere, men avspilling hakket. Elevene ga opp å bruke dem til redigering av det matrialet, det sluttet aldri å hakke.

9. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mitt kamera lagrer også i .mts-filer. Dette er AVCHD, som mange mener krever mye maskinkraft for å arbeide med. Det du kan gjøre er å konvertere filene til et annet format. .mov (H.264) for eksempel. Dette er veldig lett å arbeide med.

Å spille .mts-filer av som de er, fungerer ikke så veldig bra. Man ser så klart hva som foregår, men så vidt jeg har forstått er det ikke et format som er ment å være sluttproduktet. Sony Vegas har veldig god .mts-støtte. Anbefaler deg å legge dem inn der, for så å eksportere dem i et annet format.

10. SimonKlovning

SimonKlovning Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det finnes mange mulige løsninger på dette, som du har sett. Men jeg skjønner det ikke, hvorfor kan ikke Canon gjøre som mange andre kamera-produsenter? Bare lagre i et annet format? et litt mer vanlig ett!

Det skal da egentlig være lettvint å legge inn filer, men når man må til med konvertering og masse drit, føler man seg nesten lurt! Ingen vil jo det?
    Min mening om saken :)

11. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så vidt jeg vet bruker både Sony, Panasonic og JVC .mts-format. Sony Vegas, Premiere CS4 og Final Cut støtter dette formatet nå. HDV må vel også konverteres? Mener å huske at Samsung lager noen kameraer med H.264 - men de har ikke fått noe særlig med skryt for bildekvalitet. .MOD-filer er derimot ubrukelige.

12. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var sånn at Sony Vegas støttet .mts? Fordi da kan jeg be pappa sette det på ønskelisten...

13. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja. Sony Vegas støtter .mts veldig bra. Sony er vel en av dem som står bak AVCHD, så det er ikke annet å forvente:) Relativt billig er det også.

14. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Fant denne info på Internett:

(legg merke til at selv 720P krever litt kraft, RAM'en som er oppgitt er for skjerm kortet.
    Dessuten 720@ 60 fps (60 bilder i sekundet og 1080i (interlaced) høyner også kravet til PC'n)

Anbefalt maskinvare for avspilling av video med høy oppløsning (HD-video)
    et minimum for optimal avspilling:

1280 x 720 (720p), 24–30 fps :

3 GHz Intel Pentium 4-prosessor (eller tilsvarende)

128 MB RAM

64 MB VRAM

1,83 GHz Intel Core Duo-prosessor eller raskere

256 MB RAM

64 MB VRAM

1920 x 1080 (1080p), 24 fps. 720 x 1280, 60 fps:

1,8 GHz Intel Core Duo-prosessor (eller tilsvarende)

128 MB RAM

64 MB VRAM

1920 x 1080 (1080p) 30 fps, 1080i :

2,66 GHz Intel Core Duo-prosessor (eller tilsvarende)

512 MB RAM

128 MB VRAM

15. deuzx

deuzx Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg hadde Canon MG10 før. Det tok opp fine bilder (på dagtid) men i MTS filer. Disse var så og si ubrukelige. Man måtte konvertere de for å kunne redigere i det, og det tok lang tid selv med en 920 i7 prosessor. Jeg brukte ofte 4-5 timer på å konvertere 20 GB råmateriale som jeg hadde filmet i løpet av dagen. Så var det ikke alltid konverteringen gikk slik den skulle etc. Var litt av et styr. Nå bruker jeg EOS 550D og er sjeleglad jeg kan importere filene direkte inn i Adobe Premiere CS5. Ikke noe problem med det og filene er store og lite komprimerte slik at det er lett å redigere i de. Anbefaler alle som merker at video er noe som funger, å legge vekk AVCHD kameraene.

Del denne siden