Musikk på youtube?

En tråd i 'Musikk' startet av Ole_M, 6 Nov 2007.

1. Ole_M

Ole_M Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har en liten snutt som jeg har lagd for en kunde som inneholder musikk som jeg ikke har rettighetene til. Kunden spør meg om han kan legge det på youtube uten å få noen torpedoer på døra. Vet at alle vanligvis driter i rettigheter osv på youtube men er ikke 100% sikker!
    Noen som har noen erfaring eller vet noe om musikk, rettigheter og youtube?

2. Eivind O

Eivind O Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror ivertfall at hvis politi eller andre skal ta folk fordi de ikke har rettigheter til musikk, på youtube. får de en helvettes STOR jobb :wink:

3. ZtilongZ

ZtilongZ Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det har jo ingenting med saken å gjøre...

Ole: Det at du legger det ut på youtube er ikke noe annerledes enn om du legger det ut på f.eks. en hjemmeside el.l. Poenget er bare at det er lettere å finne det på youtube.

Er ingenting som gjør at det er mer lovlig fordi du har det på youtube, men sjansen for å bli tatt er jo svært liten om de som har laget musikken i det hele tatt bryr seg...
    Blir du derimot tatt så har du gjort noe ulovlig og kan bli straffet for det :)

4. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er det bare å drite i

5. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Med litt sannsynlighetsregning så finner du fort ut at sannsynligheten for å bli tatt for det kan veldig raskt runnes ned til 0. Tenk alle videoene som ligger der fra før :O

6. Pattern

Pattern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er opp til deg. Legger du det ut så kan du risikere å bli tatt. Men som tidligere sagt er det liten sannsynelighet siden youtube er en så utrolig stor portal full av musikkvidoer etc :)

7. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Herregud folkens!
    "Går du ut kan himmelen falle i hodet på deg!"

Legg ut filmen du.
    Jeg garanterer at du aldri kommer til å få som mye som en påklagelse ved bruk av ulovlig musikk.

8. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fordelen med YouTube er at de som regel sletter videoen din og gir deg en advarsel hvis du har gjort noe galt. YouTube vil neppe forfølge deg og så lenge du ikke har som hensikt i å dele musikken, men filmen du har lagd, så tror jeg ikke du får RIAA på nakken heller. Hvis du faktiskh har brukt hele sangen kan det være det byr på noen mindre problemer, men det vil nok ikke ende i torpedoer på døra, eller agenter med solbriller.

Det som derimot bekymrer meg er at du har en kunde og at du har gitt kunden et ferdig produkt med musikk du ikke har tillatelse til å bruke. Her er det du som har gjort en gedigen feil, hvis kunden har betalt skal han ha lov til å gjøre hva han vil med sitt ferdige produkt, avhengig av hva dere avtalte på forhånd, men som regel så innebærer det at kunden kan plassere filmen hvor han vil, det inkludert musikken brukt i filmen. Du må også huske på at når du legger det ut på YouTube så gir du fra deg rettighetene til filmen din. I dette tilfellet blir det hans problem og ikke ditt, siden det nå er hans film.

Og til alle som tror at å dele musikk, filmer eller programvare de ikke har betalt for vil bli straffet for det i Norge, think again. Hvis det var av interesse for det norske politiet å ta noen for slike kriminelle handlinger, ville de etter første dagen på TG (se [ame]http://no.wikipedia.org/wiki/The_Gathering[/ame]) låst dørene, slått av strømmen og med ekstern strømkilde gått igjennom PC etter PC. De ville mest sannsynlig kunne bøtelagt og straffet alle som hadde med seg egen PC. TG har foregått i over 10 år, så det er tydelig at dette ikke er en problemstilling som er på dagsordenen. Men dette er såklart ingen garanti. Uansett så i en filmsammenheng klarer du å vri deg unna siden hensikten din ikke var å sørge for at hele verden fikk musikken gratis, men å skape den riktige stemningen i filmen, og å sørge for at hele verden så filmen. Det kan jo være filmen din resulterer i flere ulovlige nedlastninger av sangen du har brukt, men det tror jeg ikke de kan ta deg for. Ikke har vi en utleveringsavtale med USA heller, slik jeg har forstått det. DVD-Jon ble ihvertfall ikke utlevert etter hva jeg kan huske.

9. Ole_M

Ole_M Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takker for all tilbakemelding. Sa til kunden min at det bare var å smelle filmen ut på nett!

10. christer_aa

christer_aa Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hørre FBI leite itte deg.....

Neida:p

11. filter video

filter video Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Musikk på youtube?

På youtube har di ett filter ... så om di ikke gokjenner filmen er det pga musikken .... tut og kjør ....

Del denne siden