Musikk som innspirerer

En tråd i 'Musikk' startet av knutegutt, 27 Mar 2007.

1. knutegutt

knutegutt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok. Lenge siden jeg har vært aktiv her nå.
    Hvilke sanger har innspirert deg til å lage en film, eller har du hatt lyst til å bruke i film?
    Kan nevne;
    Knights Of Cydonia av MUSE - Her skulle jeg likt å lage noe som starter rolig, men det fantastisk strålende riffet, og klimakset, som varer de tre siste minuttene fortjener en avslutning med raske klipp, stor veksling mellom perspektiv o. l.
    Tresher's Flail - Be Your Own Pet (omtrent deres eneste bra sang) - Denne eller Mary av RATM SKAL jeg lage en film av. Starter forholdsvis rolig, ett klipp for hver takt i starten av denne sangen. En kis på moped som kjører. Først oversiktsbilde, så halvnært på ham som sykler, nært (er det det som kommer etter halvnært?) på fjeset/ hjelmen, ultranært på noen detaljer, som feks at han girer (bare håndtaket) og kjettingen osv. Orker ikke legge ut om hele shiten, men ja. Forholdsvis høyt tempo og en historie uten følelser. For de av dere som har sett på CONVERSE.COM og made by you, der, så har blant annet den med kisen som sykler, inspirert meg utrolig. Se den.
    Someday You Will Be Loved - Death Cab For Cutie - Ser for meg noe veldig rolig, følelseladd og surrealistisk her. Noe med strand, ensomhet. Tror, hvis jeg skal lage noe, at Jær-strendene blir location.
    Title And Registration - Death Cab For Cutie - Denne er fantastisk. Fortjener noe bra. Ser alltid for meg en kis som går inn i en skog, typisk urban gutt med tilbehør, og skyver tilside noen busker. Dette har jeg helt klart i hodet, men så må jeg finne ut hva som er videre. Tenkte å prøve å skape downtempo, men med korte klipp. Tror jeg skal prøve veldig like farger osv i de forskjellige klippene slik at man får en følelse av å gli/ fly gjennom det.
    Omtrent alt av The Subways - Musikken deres er herlig. Dere forstår hva slags filmer som bør lages av et slik band. I Want To Hear What You Got To Say er blant annet fantastisk. Vet rett og slett ikke helt hva jeg skal lage, men noe uptempo her.
    Uncle Johny - The Killers - Dritrå intro og veldig slepende bass og rytme. Denne har jeg heller ikke klar, men hver gang jeg hører den får jeg bare tusen ideer til iallefall en åpningscene.
    ALT av The Mars Volta - Ok, de som har hørt disse vet hva jeg snakker om. Dette er riktignok elsk eller hat-band, men det de lager er veldig surrealistisk, har geniale tekster med ett lyrisk snitt så høyt at jeg ikke har ord for det. Tenkte på en samfunsskritisk film her. Seks menn i dress står midt i en frodig og grønn skog, litt sump-feeling over det hele. Mye ultranære klipp. Har bruddstykker av denne klar. Skulle da brukt Televators. Men alt annet har også innspirert meg. Kan ikke ramse opp alle ideene...
    En del av sangene til Rage Against også, men det er forholdsvis framhevet vokal i disse sangene så det gjør seg ofte litt dårligere. Her får jeg alltid lyst til å lage noe jævlig. Ekstremt meningsløse greier. Sosialister som sloss mot verdenssamfunnet og kaptialismens jernklo. Know Your Enemy, Take The Power Back, I'm Housin o. l. frister. Ser spesielt for meg Take The Power Back, en rolig intro. Soloppgang eller noe, før tempo skrues opp, og et slag av en eller annen sort.
    I tillegg må jeg nevne Turbonegros fantastiske The Age of Pamparius og Fuck The World.

Ok. Skal edite for å vise hvilke, ca type film jeg ville ha laget. Det faller seg naturlig at Death Cab sine sanger appelerer mer til rolige, "mystiske" eller følelsesladde filmer, mens det er mer driv i RATM.

2. damageX2

damageX2 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    En sang jeg kunne tenkt meg å bruke i en film var:

Broken home (papa roach)

Den sangen passer veldig bra til å introdusere et urbant miljø.

3. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fin tråd :) Kan du editere innlegget dit ved å skrive ved siden av sangene, hva slags filmsjanger eller scene du kunne tenke deg med hver enkel låt?

4. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg elsker, vil og SKAL bruke følgende låt i en scene hvor en fyr skal komme frem til en som er i ferd med å bli drept. Og, dere som kjenner igjen låta; ja, det er den i Axe reklamen med damene som nesten løper ut av bikiniene sine :)

Karl Jenkins - Dies Irae

[ame]http://youtube.com/watch?v=87OkvKLvBtc[/ame]

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sluttscenen til Donnie Darko, virket det som filmen er inspirert av sangen "Mad World" av Tears for Fears.

"And I find it kind of funny
    I find it kind of sad
    The dreams in which I'm dying
    Are the best I've ever had"

edit:
    Regissøren fikk Gary Jules til å synge sangen på nytt, og det ble en hit igjen.

6. The_Dog

The_Dog Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dette ervel heller ein 'lage film av'-song enn ein 'bruke i film'-song, men uansett: Tøysemusikk by Gunnar - Esbensongen.
    http://www11.nrk.no/urort/user/?id=17002
    Eg trur faktisk det blir ein kortfilm om ikkje så alt for lenge; ein herleg morosam kortfilm om hemningslaus politisk relatert vald.

7. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke for å være off-topic, men det var ikke Richard Kelly sitt førstevalg å bruke Mad World av Tears for Fears. Eller av Gary Jules for den saks skyld. Han har blant annet byttet ut en del sanger på Director's Cut da de fikk nok penger til å bruke sangene han egentlig ville ha.

8. knutegutt

knutegutt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Doh. Nå satt jeg nettop en halvtime og skreiv om alle forskjellige filmene jeg hadde laget, for nå å oppdage at jeg lukket fanen som som submitet innlegget mitt (som brukte veldig lang tidp på det, også)...
    Kort sagt, da;
    Death Cab - Downtempo, mystisk og følesesladd. Mye surrealisme og symbolbruk.
    RATM - Opprør. Korte klipp. Slowmotion og fastmotion om hverandre. Får veldig sosialister-som-sloss-mot-kapitalismens-jernklo-feeling.
    Subways - Rask, følelsesløst. Sjekk ut www.converse.com --> made by you, og noen av videone der, blant annet kisen som sykler og hopper over converse sko, så vil dere forstå hva jeg mener angående klipp, og stemningen vil også være mye lik.
    Mars Volta - Her gidder jeg ikke begynne å skrive igjen engang. Hør det, og forstå det.

9. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Bjørk faktisk... :wink:

10. SimenLie

SimenLie Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    all filmmusikk av Hans Zimmer

11. Samsonite

Samsonite Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Thomas Newman! Søk på Road to Perdition.

12. dole

dole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg digger låten Requiem For A Dream. husker ikke helt hvem som har laget den. men den egner seg veldig bra som trailer musikk. :D

13. SimenLie

SimenLie Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt enig med deg dole, bruker Requiem for a dream i en trailer jeg holder på med nå

14. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    allt av Tom Waits...tengte å lage en serie musikkvidioer...får se hva det blir til.
    Blå Jazz (piano, trommer, bass og vokal) er også noe av det stiligste som er og er definitivt det beste å høre på når man trenger gode ideer...
    Av klassisk må det vel bli mussorgsky og sibelius som er mest inspirerende.
    Deep purple, Emerson Lake and Palmer, Led Zeppelin, Pink Floyd osv er også svert inspirerende...
    Kan vel i grunnen konkludere med at literatur og musikk er mine viktigste inspirasjoskilde for å lage filmer som ikke er en parodi på andre filmer (for da ser jeg jo andre filmer, men filmer kan også gi gode ideer.)

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Erik Satie og The Misfits.

16. dole

dole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den nye filmen "Shine" eller no bruker denne som trailer musikk også:)

17. SimenLie

SimenLie Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du mener Sunshine?

18. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    en eller annen gang kommer Queen's Bohemian Rhapsody inn i filmen min!

driver å planlegger en splatter nå, "keep you selv alive" var inne på vurderingslisten som ironi ;)

men, MYE bra fra Queen som kan brukes. dem har nesten alle sjangere du trenger + en utrolig vokal

Del denne siden