''Muzzle Fire''

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Oceanstudio, 8 Des 2008.

1. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann, jeg trenger en såkalt Muzzle Fire eller hva nå en det heter, men jeg finner ikke noe bra gratis på google, noen som vet om noe?

Takk for all hjelp på forhånd.

(Unskyld hvis jeg poster feil, ikke meningen)

Even.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: ''Muzzle Fire''

Jeg søkte på "muzzle fire", og det jeg ville søkt på, "muzzle flash" - finner massevis å bruke der..

3. DT

DT Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Siden du lurer på hva det heter, kan jeg opplyse at det heter munningsflamme.

5. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Hvis du er villig til å bruke litt penger på dette, bør du sjekke ut dette produktet:

http://fxhome.com/muzzleplug

Detter er jo en "plug-in" til After Effects da, så hvis du ikke har det, går det an å bruke en liten penge på dette:

http://fxhome.com/effectslab/pro

Der følger det med masse "Muzzle Flash's" og andre ting.

Du finner vel også noe hvis du søker etter de rette tingene på google da ;)

6. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Oi! Har bare glemt ut fxhome etter jeg hatet det fult ut pga jeg lærte meg AE. Men dette kan jo være ganske sweet, slepper man å bruke Andrew Kramer sine standard overbrukte muzzleflashes! Det positive med Vision Lab var muzzle flash muligheten for 3D og hvor enkelt det var å lage en grei muzzle flash.

7. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kan lage en til deg hvis du har lyst. Er ikke noe særlig vanskelig å lage ;)

8. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Og nå kommer jeg inn og er den kjedelige gammeldagse "anti-data" gubben, men altså... Hallo? Hvorfor bruke masse tid og sikkert noen tildels urealistiske cgi-flammer når det er så lattelig lett å bare bruke et blankvåpen MED munningsflamme? Da får du jo lyst opp omgivelsene også idet skuddet går av. Og ikke minst, du får en mye mer realistisk rekyl. (om du bruker pistol da)

Jovisst, CGI er fint det, men det aller mest realitsiske er jo å bruke ekte vare så langt det er mulig, er det ikke?

(en startpistol koster ikke mange kronene, 1-2 000... rundt der. Det å få åpnet dem så du får munningsflamme er for mange litt vanskeligere, men dette har jeg skrevet ganske mye om på "Spesialeffekter")

9. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du har egentlig rett i det Pyro-Pelle ;)

Forresten, en 9 mm pistol har vel ikke munningsflamme?

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

På film har alle våpen munningsflamme! Er nesten på grensen til at kniver ig lignende også har det ;)

11. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Om en 9mm. har munningsflamme kommer an på to ting:

1: Ladningen i ammunisjonen

2: Om det er lyst eller mørkt.

I mørket vil ethvert kruttdrevet våpen ha en eller annen form for munningsflamme. Uansett hva forskjellige folk her i forumet måtte mene, så kommer vi ikke bort fra at det faktisk er en ildbasert detonasjon som skjer i kammeret på våpenet, noe som i alle tilfeller MÅ skape en viss stikkflamme. Det er udiskutabelt.

Om våpenet har lyddemper derimot, så vil flammen i de aller fleste tilfeller ha slukket før den når munningen. (og nå snakker vi fortsatt om 9mm!) Det som da kan nå munningen er som regel små glør og gnister.

I dagslys vil skjeldent munningsflamme synes. Dette gjelder også større våpen.

Noe å tenke på er at om det kun skytes ett skudd, så vil flammen være liten. Skyter du flere skudd i rask rekkefølge vil flammen først ta seg opp på skudd nr. 2, og vokse til omtrent skudd nr. 4. Etter det vil den holde seg omtrent like stor for hvert skudd. Dette kommer av temperaturøkningen gassene som ligger igjen i kammer og løp. Dette er grunnen til at flammene blir ganske enorme på maskingevær.

Ser mange som klager over overdreven bruk av munningsflamme her. Og mange har sikkert helt rett, er nok mange som overdriver. Så da mener jeg at den aller beste løsningen er å bruke et blankvåpen, som lager sin egen munningsflamme som INGEN kan komme og si at er fake eller helt urealistisk.

(Klart at en blankvåpen heller ikke er helt likt et skarpt våpen, for der har du projektilet, altså kula, som spiller en rolle. Men det er ikke nevneverdig langt fra virkeligheten!)

12. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

som sagt før her på forumet, kan man bruke noe annet enn skytevåpen. Også med tanke på at det ikke er kjempelett å skaffe slikt her i Norge...

13. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Det der medfører ikke fullstendig riktighet altså. Våpen er på ingen måte veldig vanskelig å skaffe seg i Norge. Har du de rette kontaktene, og tilhører det riktige miljøet så får du fint tak i.

Men, sånn som her ute på bygda hvor jeg bor har så godt som alle hussander opptil flere våpen i hus. Stort sett rifler og hagler til jaktbruk, og mange har også pistoler og revolvere. Er mange som har fedre eller andre slektninger som har vært med i/er med i pistolklubb, og er samlere osv... Da er det ikke så vanskelig å fikse skytevåpen. Men en "gammeldags" jaktrifle eller hagle er mer sannsynlig enn en maskinpistol liksom.

14. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, det kommer veldig ann på hvor man bor.

15. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Pelle-boy har du erfaringer med å kjøpe fra disse: http://modelguns-worldwide.com/ ? :)

Ser jo sweet ut det meste der inne. Når du ser videoene der av våpnene har du bare lyst å bestille med en eneste gang. Du får nok også den skikkelige følelsen av å holde en pistolen, pga vekt, blowbacken, de delikate patronene som flyr ut + muzzle fire.

Frister en del å kjøpe en pistol derfra, koster rundt 2000kr. Man kan jo bruke paypal så det må jo være sikkert?
    :)

16. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ser jo greit ut, er det samme som du kjøper hos game-on.no i Norge.

Men har du sjekket at de sender til Norge? Er nemlig veldig få utenlandske butikker som gjør det. Og de modellene som de eventuelt sender, de har mest sannsynlig ikke munningsflamme, da dette i utgangspunktet er ulovlig i Norge og ville blitt stanset i tollen.

Det enkleste og billigste for deg i alle tilfeller vil nok være å prøve game-on sine startpistoler. Du må gjennom så veldig mye papir-styr for å få slikt gjennom tollen. Jeg har gjort det noen ganger, og det er på grensen til at jeg syntes det var verdt det. Eneste grunnen til at jeg gjorde det var fordi modellene jeg trengte ikke var å finne i Norge.

Men dette er ikke visuelle effekter. Dette er SFX og rekvisitter. Det finnes flere tråder under "spesialeffekter" som handler om blankpistoler. Har du flere spørsmål om blankvåpen, så send meg enten PM eller skriv i en av trådene på "spesialeffekter"

17. Mumledyret

Mumledyret Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Du kan jo alltids lage dine egne munningsflammer? Ta deg litt tid med Photoshop, så vil det meste se bra ut. Det er jo tross alt snakk om en effekt som går over veldig, veldig kort tid.

18. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Trenger ikke photoshop hvis du har After Effects ;)

19. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

kan man lage en muzzleflash fra skratsj i ae?

20. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det vil jeg tro, du!

Da ville jeg i så fall startet med å lage en solid og tegnet en maske, ikke så ulikt fremgangsmåten i Photoshop, og derfra ville jeg brukt smudge til å frese opp kantene og få de mer ild-aktig og taggete med mykere kanter. Duplisèr denne layeren, gi den en ny farge, kanskje bruke en ramp for å få litt nyanser. En adjustmentlayer med compound eller fast blur og glow ville sikkert gjort det mer spennende også.

I tillegg kan du animere muzzleflammen så den går over to frames og er forskjellig fra frame til frame for å gi det en ørliten spennende twist.

Del denne siden