Noen her som er spesielt interessert i visuelle effekter?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av OlaHaldor, 17 Jan 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lurer, fordi det fra tid til annen kan være aktuelt å leie inn hjelp når det blir litt mye for meg alene.

Men sånn ellers er det jo gøy å dele erfaringer og problemløsninger i diverse programvare. Nevne "helter" og hvilken programvare vi bruker, og hvor mye eller hva slags erfaring vi har rundt disse.

Jobber konstant i After Effects og bruker Final Cut til å klippe. Motion brukes når jeg skal keye, siden jeg syns keyeren i Motion er bedre enn den som kommer "straight from the box" i After Effects. Noen andre plug-ins er ikke aktuelt da jeg ikke gjør så mye keying nå, eller har gjort før. Det koster mer enn det smaker, enn så lenge. :)

Har fryktelig lyst til å sette meg inn i Shake, men nå om dagen er det for mye som skjer til at jeg føler jeg kan begynne å knote særlig med det. Har prøvd bildestabilisering så vidt, og det er vel det.

Kunne virkelig tenkt meg å jobbe mer med visuelle effekter. Om ikke på toppnivå, i allefall noe høyere enn jeg gjør i dag.

Kom i dag over et post-productionfirma jeg har lurt lenge på hvem de var. Hvem som hadde gjort de grusomt fete effektene i f.eks. Constantine.
    Hydraulx - sjekk showreelen deres!

Digital Domain har utrolig mye spennende behind the scenes materiell.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: Noen her som er spesielt interessert i visuelle effekter

Jeg er interessert i visuelle effekter, og ønsker å bli en compositor (visual effects artist) - og senere Visual Effects Supervisor. Og kanskje en regissør tilslutt (men de fleste visual effects supervisor som blir regissør, lager som regel drittfilmer, hehe). Håper at jeg er en av dem som klarer seg fint.

Hvis du trenger hjelp til det - hjelper jeg gjerne deg (eller noen andre her på NAF). Jeg krever ikke betaling, med mindre om du/noen har tenkt å tjene på filmen.

Programmene jeg bruker nå:
    - Adobe Photoshop CS2
    - Adobe After Effects 7
    - Adobe Premiere Pro
    - 3D studio max
    - Bryce 6
    Mestrer de fleste programmene i Adobe-familien og Macromedia. Og kjenner til flere mindre programmer, og har ikke noe imot å bli kjent med flere.

Samme med meg. Jeg kan mye av After Effects og jeg vet ikke om det er noe jeg ikke kan med programmet. Det ser ut som man må utvikle seg mer med å bruke andre program, som feks 3D-programmer. Jeg klarer å modellere, men er elendig med lys og texture.

Og takk for linkene - jeg må se gjennom dem når jeg er hjemme. Alt for å bli klokere ;)

edit: hehe, jeg skal velge hva arbeidstillingen min skal hete. Neida, jeg har rettet opp nå ;)

3. Kyrre

Kyrre Citizen

Melwasul, det heter Visual Effects supervisor, ikke superior. :wink:

4. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Digital Domain har jeg stor respekt for! Var forøvrig de som utviklet programmet Nuke D2

5. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er lite interessert i visuelle effekter, men du må bare si ifra hvis du trenger en klippeassistent :wink:

6. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg er ekstremt interessert i visuelle effekter. Har ikke tall på hvor mange latterlige dårlige filmer jeg har sett kun for effekter...og da er pauseknappen mye i bruk :p

Har jobbet endel med After Effects, hovedsaklig med motion graphics lignende lekegreier. Men har i det siste kommet litt mer inn under skallet på Shake, og liker meg godt der :)

Har også jobbet mye med Final Cut Studio pakken, og er godt kjent i alle programmene der (bortsett fra livetype...udugelig program) :p

Brukte forresten flere timer igår på å surfe rundt på denne siden:
    www.vfxtalk.com

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tar meg naturligvis betalt for det jeg gjør. Det er jo med dette jeg får inn all inntekt til å betale de stygge papirene som smyger seg oppi den grønne boksen hver måned. Samt noe flerkamerafoto e.l.. Man skal jo kunne "henge med i svingene" - både rent hardwaremessig, men også med programvareoppdateringer etc. - og det koster penger! Så ALT går ikke i lomma.

Jeg er ikke noen mester i modellering, så her kan man jo kanskje få til en liten co-operation? Lys/kamera/tekstur er mer min greie :)

Tror ikke vi trenger klipp.ass. med det første. Vi er to klippere her, så mens jeg gjør grafikk sitter den andre å klipper der jeg slapp feks. :)

vfxtalk så spennende ut! Takk for linken :)

Forøvrig vet jeg at Storm Studio og BUG konstant er på jakt etter talenter - har dere et talent i magen, mot visuelle effekter, kontakt dem, så kanskje det ordner seg med en finfin deal :)

8. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vet om en som har svart i den tråden her som skal på et jobbintervju på fredag... Men skal ikke si noe mer hvis han ikke vil røpe noe enda... :p ;)

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fortell fortell! Det er ikke tilfeldigvis intervju på Chimney ?

10. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har også interessen for visuelle effekter, som er det jeg bruker mye av tiden min på.

Bruker Photoshop og After Effects. Blir vell Mac, Maya og Shake om ikke så lenge (forhåpentligvis) 8).

Fra før har jeg greie på Maxon Cinema 4D, men har nå prøvd ut Maya, og trail'n er akkurat gått ut. Har likevel muligheten for å bruke det. Liker forsåvidt det mye bedre.
    Modelering er hovedsaklig mitt felt, og sånn som lyssetting som HDRI og rendring i Mental Ray har jeg enda ikke utforsket helt, men det skal jeg få tid til om ikke alt for lenge :)

Hvis noen er interessert i å lære Shake og vil ha læremateriale så sjekk ut:
    http://www.thegnomonworkshop.com/dvds/groups/shake_g.html

Her er noen gratis tutorials til diverse programmer deriblant Shake:
    http://www.cmivfx.com/tutorials.asp

Noen læremateriale på DVD:
    http://www.cmivfx.com/products.asp

Var det Storm som stod bak Slipp Jimmy Fri?

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for tips! Nå har jeg akkurat sendt mail til begge, og håper på noe positivt i framtiden. Vet ikke hvor høy krav de stiller til oss, men jeg håper at jeg er bra nok - selv uten utdanning innenfor filmverden.

Jeg lurer også på hvem som skal på intervjuet på fredag - tror ikke at det er meg det, hehe.

edit:
    Har bare sett Hydraulx og Digital Domain til nå - og må si at Digital Domain har masse bra Behind the Scenes. Lærte en god del nå, og det var ikke så vanskelig som jeg trodde, hehe. Det var iallfall bedre enn å se behind the scenes på dvdene, de prater alltid off-topic enn det jeg ville vite.

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    BUG og Storm Studio har skyhøye krav. Vet ikke hva BUG jobber i, men Storm bruker i allefall Shake, og da jeg var der sist høst, var de 10-12 stk fra Danmark, Sverige, Norge og Frankrike som satt å jobba i Shake med rotoscoping og compositing.

Dvs.. De driter nok langt i om du har utdannelse - men at du LEVERER og har erfaring.

13. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg skal en tur bort på Chimney pot på fredagen for en liten prat ja :)
    Så den posten deres på storedyret.com, og skrev en liten søknad bare på impuls. Tenkte ikke noe mer på det før jeg fikk et særdeles uventet svar...
    Har ikke no fancy showreel og ikke noe som helst erfaring, så jeg har null forhåpninger.

Tar det kun som en sjangse til å få inn navnet mitt, så er det kanskje større sjangse når jeg kommer med en super showreel om et år! :)

14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du må si fra hvordan det går, og evt. hva slags type jobbing du skal gjøre :)

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enda en side jeg kom over. Har visst om matte-painting, og det var rimelig godt introdusert og vist hvordan foregår i bonusmaterialet på Final Fantasy-filmen. Men at det brukes så omfattende og mye i dag har jeg ikke tenkt på.

http://www.dylancolestudio.com

Sjekk showreelen!! :D

Han har også lagd tre training-DVDer om matte-painting som er å få kjøpt via Gnomon.

16. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg finner ikke noe om Final Fantasy på nettsiden, eller matte painting (bortsett fra de ferdig bildene). Eller mente du at du så den i bonusmaterialet i dvden?

17. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er nesten et eget kapittel som tar for seg og viser hva matte-paintingen gjør med set extension og konsepttegning, på bonus-DVDen ja.

18. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, da må jeg se. Hvilken Final Fantasy er det snakk om? Final Fantasy fra 2001 eller Final Fantasy VII fra 2005?

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er den animasjonsfilmen fra 2001. Visste ikke det var kommet flere..

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ville heller spørre i denne tråden enn å starte en ny tråd. Jeg har nettopp laget et stramt budsjett på mine inntekter og utgifter fram til sommeren. Er litt veldig stramt, at jeg må kanskje droppe noe "ønsketing".

Som feks jeg tenkte meg et digital speilrefleks kamera til 6000 kr. Jeg tenkte at slike ting kunne være lurt til å lage feks matte painting, eller noe folk her lurer fælt på den med lavlukkertid og lysstripene, hehe.
    - men er det egentlig behov for oss som liker å jobbe med visuelle effekter? Har dere et slikt selv? eller bør jeg nedpriotere det?

Da blir den lagt til på DVD-listen som jeg skal kjøpe i framtiden ;)

Del denne siden