Noen her som er spesielt interessert i visuelle effekter?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av OlaHaldor, 17 Jan 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den koster 99,50 på Platekompaniet.no :)

Jeg har digitalt speilrefleks - først og fremst fordi jeg gjør foto som hobby. Som nevnt en del ganger tidligere, er ikke film hovedfeltet mitt, så jeg har ærlig talt ikke brukt foto til å lage matter til set-extension etc.. Og tegning kan jeg ærlig talt ikke, selv om DVDene til opplæring i matte-painting hos Gnomon virker veldig spennende.

Men det kan helt klart være aktuelt, om du gjør en del matte-greier, å kjøpe et kamera. Men det trenger ikke være speilrefleks! :) Et hvilket som helst kamera i "lommeformat" tar like gode bilder, bare at det stort sett blir sånn at du ikke får noen særlig liten dybdeskarphet som i noen tilfeller er ønsket. Det kan både være en god ting og en kjip ting.

F.eks. noen ganger kan det tenkes at "søren, hvorfor tok jeg ikke fokus på det området i stedet for langt borti der?".. Bilder som er like skarpe over det hele ville vært greiere da, for å gjøre uskarpheten i compositing i stedet.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lukkertid og bildekvalitet (med stor oppløsning) er viktigst for meg å ha, tror jeg. Og jeg tror ikke at vanlig digital fotokamera har muligheten til å innstillere lukkertid og blenderåpning, for jeg har hørt at de fungerer mer som en scanner?

Jeg liker også foto, og anser det som hobby under film/video. Og det er veldig nyttig til film, syns jeg. Mye av det kunne læres av og brukes til film.

3. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Yes sir! Fyr løs med digitalt SLR! Sånn utover det vil jeg anbefale at du kjøper ny og bedre optikk enn de som følger med - de har som regel veldig dårlig lysfølsomhet, altså, du har veldig høy blender i forhold til hva det smaker.

På den annen side koster "skikkelig" optikk en del.. "Skikkelig" optikk som er nede i f/2.8 gjennom hele brennvidden (normalt 70-200mm eller 70-300mm) koster alt fra ca 6700,- til godt over 20.000,-.... Velg og vrak 8)

4. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gnomon-dvd'erne ser interessante ut. takk for tipset,..

I det mindste utrolig inspirerene den show reelen til han der Dylan Cole Studio (kul logo had'n oxo=) takk for linken Ola H

slår meg at de har utrolig godt "visuel" fantasi de folkene, på toppen av teknisk dyktighed. igjen: veldig istily og inspirerendne :)

Edit: Apropos Final Fantasy. har hatt dvd'n i flere en 1 år, men aldri sett filmen ennå. var nysjerig på hvordan levene folk i cgi ville funke i film i nær foton realistisk bilder. men leste at karakterene virket livløse og flate og KJEMPE utryksløse i mimikken, så har liksom ikje heilt gitddet og se på den.

ola H,:
    Hva heter den snutten på den final fantasy hukser du det?

Edit 2: Compingen, er den gjort i 3d program eller compe program?
    (i showreelen) der man ser filmen normalt rett, så dreie kamra og man ser det i 3d og hvert elemente som kompen består av komer til syne - man ser hvordan kompotsisjonen er byget opp.... gør man det her i programs som AE, eller maya. utrolig fedt...

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Compositing kan gjøres i Combustion, Shake og After Effects. Disse programmene er rimelig "low-budget" for å si det sånn, vs. Flame, Inferno, Smoke osv. som ligger på en del titusenlapper.

Kan også compe i LightWave, Maya, 3D s max osv ja, men du kan ikke blende og gjøre ting med masker osv som du kan i de førstnevnte.. :)

De klippene der du ser hvordan ting er bygd opp med layers innover vet jeg ikke, og det er vel rimelig uviktig. Du kan gjøre det i alle programmene jeg har nevnt uansett.

6. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  7. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    whoooooooooooooooooooooo...nå er jeg jammen et skritt nærmere junior-jobben på chimney pot!! Intervjuet gikk ganske bra syntes jeg, og det må de også ha trodd for nå skal jeg bortover og "prøvejobbe" fredag! :D

DET gjør meg nervøs... :p

Noen som kjenner til noen andre som også skal "prøvejobbe" for dem?

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gratulerer! Håper at du får jobben hos dem - og ikke glem å opplyse dem om norskfilmforum.com ;)

9. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gratulerer :) Moro! Hvor gammel er du egentlig?

10. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg er 21, 22 i mars. Er egentlig halveis gjennom en Digital Medieproduksjons-Bachelor, noen som har synspunkter hvor lurt det er av meg og hoppe av midtveis?

Sånn som jeg ser det så er vfx-junior stillinger rimelig sjelden vare, spesielt i et av norges kuleste postproduksjonshus. Og i akkurat denne bransjen er det vel ofte showreel/cv som kanskje veier ørlite tyngre på vektskåla, eller?

For spesielt interesserte, dagens lille øvelse i Shake: http://www.ia-stud.hiof.no/~ivararys/shake/view.png
    (gjort uten tutorial, men materiale er fra tutorialvideo)

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, du kan jo alltid komme tilbake og studere i framtiden. Så jeg ville ha tatt den sjansen, tror jeg. Pga man får mer erfaring av å gjøre det praksis, og man blir kjent med folk, samtidig tjener penger og ikke minst CV ;)

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    CVen tror jeg ikke spiller så fryktelig stor rolle. Showreel og det du praktisk talt har å kunne vise frem er vitkigere, i allefall det jeg har lest og erfart selv.

Men gratulerer med prøvejobb! Det er veldig spennende :) Hadde jeg bodd i Oslo, skulle jeg prøvd meg på den stillingen selv. :)

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, definitivt!

i slike ansetelser ser man på:

1. hva man kan prestere
    2. hvor egnet man er til å jobbe i team

resten har 0 (zero) verdi for dem!

LYKKE TIL!

14. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mitt inntrykk er at det er helt andre, og dessverre mindre ideelle verdier som vektlegges i mediabransjen.

Det viktigste er:

1. Hvem man kjenner
    2. Om man kan snakke for seg på en måte som får ens evner og bragder og visjoner til å høres imponerende ut, helt uavhengig av om de egentlig er det.
    3. Flaks.
    4. Hvor mykt håret ditt ser ut.
    5. Hva man kan prestere og hvor egnet man er til å jobbe i team.

15. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    må si meg 100 pst enig med nilsjesse der.

16. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    JEG FIKK JOBBEN!!!!!

whooohooooooooo!!!!
    helt utrolig...viste seg at man jammen kom langt med rette innstillingen, selv uten flashy showreel :)

17. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Grattis! :wink:

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Flottflott. :) Du får gi oss litt tilbakemelding om hvordan du trives, hva slags oppgaver du har :)

19. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor mykt ser dit hår ut?

Gratulurer

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Var innpå dvoted.net idag og så at de hadde en Special Effects Weekend. Linken her kan du finne litt behind the scenes i disse artiklene:
    http://www.dvoted.net/index.php?option=com_content&;task=blogcategory&;id=38&;Itemid=418

edit:
    Darkshogun: Gratulerer ;) Jeg har ikke sett arbeidene dine, men du fortjente jobben helt sikkert.

edit2:
    Det var egentlig en showreel jeg tenkte på, men det er da nesten som CV for det viser jo hva du har gjort tidligere, og hva du kan.

Del denne siden