Noen som har greie på motion tracking?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av skippy, 16 Mar 2009.

1. skippy

skippy Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    ..........................

Sist redigert: 1 Mai 2010
  2. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Noen som har greie på...

Noe som er greit å tenke på når du filmer noe som skal motion trackes er å sette teipbiter eller lignende rundt på settet slik at du er sikker på at du har noe du kan tracke. Det er også smart å sette kort lukkertid på kameraet slik at hele klippet blir tydeligere og lettere å tracke uten problemer.

Bruker du noen match moving/3d tracking programmer eller bruker du bare 2d trackingen i After Effects eller lignende?

3. skippy

skippy Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Noen som har greie på motion tracking?

Hvor mye erfaring har du med dette? Fint å vite da MYE av arbeidet mitt vil basere seg på dette. Behøver kyndige råd og forhåndsadvarsler slik at jeg ikke driter meg ut (alt som skal bli filmet kan ikke bli gjort på nytt av ulik årsaker).

Du husker sikkert ikke dette, men jeg hadde planer om å produsere en Half life fan video for en tid tilbake som fortsatt er under planlegging. Mye tid og penger har gått med til ulik type utstyr og jeg kan derfor ikke snu nå. Videoen må gjennomføres. Da er det kurrant å kartlegge den relevante teknologien som skal benyttes på forhånd slik at jeg vet hvordan jeg skal behandle området videoen skal produseres på.

1. La oss si at jeg vil motion tracke et fly, hvordan kan jeg legge markører i luften?
    2. Generelt, hvordan skal disse markøerene legges ut? Hvor mange, form etc
    3. Hvis det skulle blitt gjort en dårlig jobb med å legge ut brukbare markører, kan man risikere å ikke kunne tracke i det hele tatt, altså være ute av stand til å legge inn 3D modeller?
    4. Ehh, glemte det.

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

For å tracke en klar himmel ville jeg satt opp et stativ med ståltrå e.l. så det ikke svaier i vinden, og i enten ville jeg festet aluminiumsfolie eller noe som gir det noen pixler i størrelse i bildet. I beste fall kanskje du har bygninger i bildet, dersom du filmer i et urbant miljø. :)

5. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette er kanskje en inspirasjonskilde:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=q1UPMEmCqZo]http://www.youtube.com/watch?v=q1UPMEmCqZo[/ame]

6. skippy

skippy Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ja, hadde man bare visst hvordan....

Forresten, noen som vet hvordan de klarte å få et så smooth kamera i denne videoen [ame=http://www.youtube.com/watch?v=IU_reTt7Hj4]http://www.youtube.com/watch?v=IU_reTt7Hj4[/ame]

Jeg har forsøkt å montere kameraet på en hjelm, men det rister noe fælt når jeg går/løper.

7. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bruker du After Effects kan kanskje denne lønne seg å se på:
    http://www.videocopilot.net/basic/tutorials/05.Motiontracking/

Og til det med helmetcam, hvis du bruker hjelm rister det ikke om du bruker noen stramme skibriller. Men jeg har ikke prøvd, jeg bare antar at det strammer ganske greit, og dermed hindrer ristingen

8. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg vil tro problemet med ristingen ikke kommer av at kameraet ikke er skikkelig festet, men at hodet faktisk rister mye mer enn man tror.

9. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

var nok mer at hjelmen rister jeg tenkte til, men det får være slik

10. skippy

skippy Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Er det ingen som vet hvordan man kan få en så smooth kamerabevegelse som i overfornevnt video??

11. hrisebro

hrisebro Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg vil gjette på at du har større sjangse for å få stødig bilde hvis du fester kameraet på skulder i stede for hodet. Eneste problemet blir jo da å "snu på hodet"...

12. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

jeg så et bilde her om dagen, og jeg tror det var noe lignende. De hadde en linse som de hadde festet med stropper rundt hodet, så en tråd som gikk ned til der hvor selve filmen ble tatt opp. Virker logisk, men da enda vanskeligere å få til... :-\

13. trondajo

trondajo Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

å begi seg ut på motiontracking helt uten erfaring, vil gi noen overraskelser. Har nå sittet mer eller mindre ett år og tracka diverse shots til en film vi holder på å ferdigstille... Selv om man følger alle tommelfingerregler for motiontracking stemmer det ikke 100% uansett.
    Men skal man nevne det viktigste man bør følge så må det være:
    1 - Det må være noe å tracke (mye kontraster i ramma)
    2 - Må ha perspektiv i bildet. Forgrunn/bakgrunn som beveger seg (ikke tilt!)
    3 - Sørg for å få filmet hjelperammer. Ta flere bilder fra forskejllige vinkler og match disse opp i etterkant.
    4 - Plasser gjerne gode kontraster i forgrunnen for å lettere få en stabil track.
    6 - Ikke ha store forgrunnselemeneter
    7 - Noter altid skala refernaser (Mål objekter på settet slik at det er lettere å få riktige størrelser)

Del denne siden