Noen som vet om det i det hele tatt er lov??

En tråd i 'Musikk' startet av Mazter_Man, 3 Sep 2004.

1. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men for å komme tilbake til det opprinnelige emnet, så er det antagelig flere som spiller musikk her i landet enn det er videoamatører, så det skulle ikke være altfor vanskelig å finne noen som er villig til å komponere litt filmmusikk mot å komme med i for- eller sluttekstene. De fleste kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen...

Musikk er beskyttet i 70 år etter komponistens død. Det vil si at det meste av klassisk musikk er det fullt lovlig å bruke. Så har man noen musikalske bekjentskaper kan de ta utgangspunkt i en klassisk låt, kanskje øke farten litt og legge på noen heavy rytmer og vips har man noe fengende å legge på lydsporet.

Skal man kjøpe rettighetene til musikk er det to instanser man må forholde seg til: Gramo og Tono. Fond for utøvende kunstnere (som forvaltes av Gramo) ivaretar utøvernes (musikerne, sangerne etc.) rettigheter, mens Tono ivaretar opphavsmennenes (komponistene, tekstforfatterne etc.) rettigheter.

2. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    forklar det der "kultur stipend" greia da, kyrre, ble interisert

3. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det er sikkert ikke så vanskelig å få tak i noen! 8)

4. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    mister kyrre?

5. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg søkt om penger i bydelen... Får bare håpe! :D 8)

6. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    lykke til :D

7. cereal

cereal Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg var produksjons assistent for Dalchows Verden da laget sin nye dokumentar 100% menneske som jeg tror kommer til høsten, og da snakket jeg litt med reggisøren, Jan Dalchow.
    Han sa at det koster flesk å kjøpe rettigheter til musikk for bruk i film. Nevnte noe som "noen tusen kr PER SEKUND av musikk" du bruker!
    Men det spørs seff på om hvor du har tenkt å få den utgitt, billigere om du bare skal utgi den i norge, blir dyrere for hvert land du må få rettigheter for.
    Men du bør sjekke med noen som vet mer enn meg, for dette er ikke jeg 100% sikker på. Lykke til.

8. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ganske dyrt gitt!! 8O 8)

9. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp, det skal jeg gjøre! 8) Skal vurdere og kanskje lage egen musikk..... Spiller trumpet, så kanskje det går ann å redigere det til no kult no'...... :p

10. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er det egentlig så farlig; tipper på at filmen min ikke blir verdensberømt 8)

11. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ganske så sant....... :wink: Men allikevel.... Kult med egen musikk!! :p

12. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jo da :D 8) :D 8)

13. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hei,
    jeg har hørt at det koster 7,30,- per sekund med musikk man ikke har lagd selv hvis man skal ha det i film, men jeg er ikke helt sikker på om det er riktig!
    og selv om det koster 7,30,- per sekund er det forsatt dyrt, 3 min med musikk er vel 1314 kr tror jeg. 8O

14. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ville bare gi ett svar på denne siden jeg har jobba for ett selskap som har med akkurat det å lage musikk for tv og film. De fleste selskaper som Sony, Emi etc tar royalties. Det vil si: Eller la oss si, at Michael Jackson sin musikk er eid av Sony. Sony vil ta da spørre om hvor mye av musikken du vil bruke. Standarden er 5 sek, 15 sek, 30 sek og 1 minutt. Du vil så måtte enten betale for hver gang du viser denne reklamen/filmen, eller du betaler ett fast beløp. Alt etter hvor mange visninger du skal ha etc. Det som kan skje om du bruker musikk uten tillatelse er at du må betale enn bot. Du blir saksøkt, men grunnen til at du blir saksøkt er fordi de vil ha pengene du har tjent på filmen som de ikke fikk noe av. Så hvis du ikke har tjent noen penger på filmen din så kan de igrunn ikke få noen penger av deg. Men det finnes firmaer i hvert enkelt land som jobber med å finne folk som bruker opphavsrettighet musikk uten tillatelse. De vil da kontakte myndighetene og kjøre igjennom sine lov paragrafer, og du vil da i det minste få en bot. Denne boten vet jeg ikke hva kommer på, men det er I Sony sitt tilfelle sikkert snakk om en 10-50 000 om en ikke har tjent noe på produktet sitt.

Uansett. Prisen å betale for sony og emi sin musikk kommer fort opp i en 20-50 000 alt etter hva man skal ha. Det finnes flere steder nettet hvor man kan kjøpe musikk av selskaper som lager musikk for akkurat tv og film. Her er det snakk om en 2000-3000 kr. Ville anbefale å søke og gå igjennom disse selskapene, fordi de har masse bra musikk som aldri har blitt hørt før. Og du betaler bare 1/10 av hva du må betale til de store selskapene :)

Og når det gjelde SR-Bank fondet så kan du gå på www.g9alt.no og lese mer om det. Men det gjelder bare for folk som bor i Rogaland :p

15. clarion

clarion Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    1. Dersom dette er viktig for deg (Å bruke Micael Jackson) kan du jo kontakte TONO (eller hvem det er som opprettholder MJ's rettigheter i norge), de har greie dealer for amatører (Koster ikke skjorta :) ), men jeg har lagt merke til at det er få som spør dem :)

Ellers finns det royaltyfree musikk på nettet (Men den koster også :) ) , men eh.. det gjør jo alt!!

En link på musikk jeg bruker er DigitalJuice

Ellers er det bare å fyre google med royaltyfree+music, og se hva som dukker opp :)

MVH
    Tor-Bjarne

16. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som tidligere nevnt er det Tono og Gramo som steller med disse rettighetene.

17. clarion

clarion Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Obs ... beklager la ikke merke til at tråden var over flere sider. ...

MVH
    Tor-Bjarne Henriksen

18. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk for alle svar! (Bukker og nikker) 8)

19. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Trodde Michael Jackson eide rettighetene til sin egen musikk jeg. Har lest et eller annet sted, at han var en av få som eide rettighetene til sin egen musikk. Han eier i alle fall rettighetene til The Beatles.

Men det var egentlig ikke det jeg lurte på. Ettersom jeg har forstått kan jeg ta et gammelt klassisk mesterverk, arrangere det for den besetningen som skal spille det inn. Øve det inn og spille det inn. Og bruke det gratis i filmen min (med tillatelse fra de som spiller). Genialt for meg som har arrangert musikk i flere år! Det blir nok da i tilfelle veien å gå for "Domino" prosjektet mitt.

20. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dersom en musiker har vært død i over 50 år (husker ikke riktig tall) er det lov å bruke sangene hans/hennes uten problem. Som feks Edvard Grieg, hehe, men tviler at jeg kommer til å bruke sangene hans, og det er ikke mange musikere jeg kjenner som har vært død over 50 år.

Og dersom man vil se hvem eier rettigheter til en sang, så sjekk deres band/artist hjemmeside - for det står sikkert der.

Når jeg tenker om, burde det ikke være ulovlig å ha musikk i filmene når filmene er likevel gratis hvor musikere taper ikke på det. MEN sangene bør være lagt ut på offentlig side til artistene. Det er faktisk noen artist som ikke bare tenker på å tjene penger ;)

Jeg finner ingen lov om musikk på nett som er godt skjult slik at de vil prøve å ta mange "pirater" som mulig. Vet dere om en offentlig side som viser lover (hvor blant dem ang musikk?)

Del denne siden