Noen som vet om det i det hele tatt er lov??

En tråd i 'Musikk' startet av Mazter_Man, 3 Sep 2004.

1. viciousvideos

viciousvideos Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har jeg riktig om jeg sier at all musikk som ble laget for over 20 år siden (eller 30-40?) er fullt lovlig å bruke uten at noen kan si noe på det. Grunnen er simpelten fordi musikken ble laget før loven om opphavsrett osv. osv. kom!

Et eksempel er jo musikken som ble brukt til den ene animasjons videoen av Bush og Kerry som ble lagt ut på www.jibjab.com.
    De prøvde selvfølgelig å fjerne denne videoen ved å si at de ikke hadde lov til å bruke musikken, men siden den var såpass gammel... så!

2. viciousvideos

viciousvideos Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ser man det. Du var vel akkurat et sekund før meg :)
    Kanskje var du mer korrekt en meg også.. hehe

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det vet jeg egentlig ikke, har ikke lest eller fått det bekreftet egentlig - men jeg mener at jeg har hørt det ;)

4. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den nåværende loven Lov om opphavsrett til åndsverk (åndsverkloven) kom 12. mai 1961, og før den var det andre lover, som Lov om forfatterrett og kunstnerrett av 4 juli 1893. Den eldste lov om kunstnernes rettigheter er fra 7. januar 1741... Så disse rettighetene har vært beskyttet svært lenge her i landet.
    Men uansett er det irrelevant når loven kom. Når den sier at "Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår", omfatter det ikke bare opphavsmenn som dør etter at loven kom, men også dem som allerede var døde.
    Dagens lov finner man her: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men min plan vil funke ikke sant?

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, om han har vært død i 50-70 år ;) eneste jeg kjenner er Edvard Grieg, men det er selvsagt flere - men hva med de som selger sangene på nytt? Feks de som produserer Edvard Grieg's sanger i cd (for edvard levde ikke i dataalder) - så er det fremdeles galt mot de som produserte?

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp. Det blir galt. Selv om det er original notene til Grieg så har de som fremfører musikken også rettigheter, så lenge de ikke har fraskrevet seg den. Men veldig ofte så blir musikk av Grieg osv. arrangert av en komponist/dirigent før den blir fremført på nytt, og da har også han som arrangerer musikken rettigheter! Så det er mye rettigheter!

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Plateselskapene burde heller være glade for vi "reklamer" sangene deres, istedet for å saksøke oss.

Takker å være mange filmer at jeg får flere favoritte band, som jeg faktisk kjøper cd.

Syns plateselskapene misbruker maktene deres med å få alle rettighetene, slik at vi ikke kan bruke en eneste sang uten problem.

Får vel bare lage egne, som jeg er elendig med...

edit: forresten, kom på at mzoon.no må betale 500 kr for hver sang i amatørfilmene - det var det de sa iallfall

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjente komponister som det er lov å ta i bruk musikken av (men husk på de som fremfører musikken også):

Claudio Monteverdi (død 1643)
    Antonio Vivaldi (død 1741)
    Georg Friderich Händel (død 1759)
    Johann Sebastian Bach (død 1750)
    Franz Joseph Haydn (død 1809)
    Wolfgang Amadeus Mozart (død 1791)
    Ludwig van Beethoven (død 1827)
    Franz Schubert (død 1828)
    Felix Mendelssohn (død 1847)
    Frédéric Chopin (død 1849)
    Robert Schumann (død 1856)
    Franz Liszt (død 1886)
    Richard Wagner (død 1883)
    Giuseppe Verdi (død 1901)
    Johannes Brahms (død 1897)
    Peter Ilich Tchaikovsky (død 1893)
    Antonin Dvorák (død 1904)
    Claude Debussy (død 1918)
    Edvard Grieg (død 1907)

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, takk for listen, noen av dem kan sikkert brukes til noen av filmene mine ;)

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare husk på de som fremfører musikken da, hvis du ikke arrangerer noe selv!!!

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som vet hva som gjelder hvis en skal bruke musikk av en svensk komponist? Den svenske åndsverksloven? Eller den norske siden filmen eventuelt skal vises i Norge? Hva da hvis filmen skal vises i andre land?

13. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En ny åndsverklov er i anmarsj som er samkjørt med EUs tilsvarende lover, så da blir det vel noenlunde de samme regler som kommer til å gjelde for det meste av Europa iallfall. Det eneste det har stått noe særlig om i forbindelse med det nye lovforslaget er at det blir forbudt å laste ned og opp musikk og filmer med Kazaa og tilsvarende fildelingsprogrammer, mens det hittil har vært tillatt å laste ned (men ikke opp), samt at privat kopierig av musikk-CD'er og DVD-filmer kanskje blir forbudt (alternativt innfører man en avgift på tomplater tilsvarende kassettavgiften - slik Sverige har gjort - som fordeles blant utøvende kunstnere).

14. rastalars

rastalars Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hva med å ta en tur innom P3 sine Urørt sider. Der er jeg sikker på at det er mange band som bare blir glade for at noen vil bruke musikken deres i filmer.

Mine erfaringer er at det er mye veldig bra musikk som er tilgjengelig der. Ta kontakt med bandet og hør om det går greit. Tipper du får ja i 9 av 10 tilfeller.

15. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, har musikk jeg skal bruke jeg, men rettighetene tilhører noen andre! Skal gjøre nyinnspilling av melodien!

16. idelusion

idelusion Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    25k

17. Kyrre

Kyrre Citizen

18. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner heller ikke hvorfor denne posten ble postet! Har ingen ting med pågående diskusjon å gjøre, kun noe "idelusion" mener er feil i en post skrevet for 2 måneder siden! Vet ikke hva som er riktig jeg, men det er jo totalt uinteressant!

19. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    k betyr kilo

han mente 25 000 kr, regner jeg med, hehe

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kg betyr kilo! K er vel bare sleng for 1000. Fortsatt en idiotisk post!

Del denne siden