Noen som vet om det i det hele tatt er lov??

En tråd i 'Musikk' startet av Mazter_Man, 3 Sep 2004.

1. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kg betyr kilogram. K betyr Kelvin. k betyr kilo og er en helt vanlig forkortelse for 1000. Og posten var ikke "teit"... den var oppklarende.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja, enig med at det er teit siden vi bruker ikke k for tusen i norsk samfunn og de som prøver på det, burde bli skutt.

men forstår at folk misforstår kilo med kilogram for vi pleier da å si 50 kilo, ikke sant?

aaah, altfor komplisert - men ifølge av ordboken skal k stå for kilo (som tilsvarer tusen)

kg - kilogram (tusen gram)
    km - kilometer (tusen meter)

men driiit, det er altfor offtopic, hehe (og kjeder meg)

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja vel, beklager da, selv om jeg ikke skjønner hvorfor det var relevant i den pågående diskusjonen. K er også kilo i det fonetiske alfabetet hvis noen er interessert!

4. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kan man bruke Beatles sin musikk? siden noen av dem er døde og noen lever.

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, alle i bandet må ha vært død i minst 70 år - og ingen av dem har vært død i 70 år enda ;)

6. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    men det er nok ikke verdens undergang om du gjør det heller, det spørm litt på hva "du skal bruke filmen til" :wink:

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Rent teoretisk så er det ikke tillatt uansett! Men selvfølgelig så blir det jo ikke oppdaget i alle tilfeller! Men jeg vil at alt skal være på det rene, slik at jeg kan bruke filmen min lovlig over alt!

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Enig med deg Henrik. Jeg har i all gledesrus fått tak i en talentfull musiker som i fremtiden skal lage all musikk til filmene våre. Herlig med originalmusikk!

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gratulerer! Har tre janitsjarkorps å velge mellom jeg! Det ene vant NM i fjor! :wink:

10. skander

skander Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg synes svarene du har fått er preget mye av synsing og lite av fakta. Selv holder jeg på med en jaktfilm som skal gis ut på DVD. I filmen har jeg med masse kjent filmmusikk og kunne også hatt med film av Michael Jackson om jeg ønsket det. Poenget er at jeg ikke har lov til å vise filmen min offentlig, dvs. på kino eller TV. De færreste av oss får vist filmen på kino eller TV, og skal den vises på TV har helt sikkert TV-selskapet passende musikk til ditt prosjekt.

Min film selges over internett, men siden den ikke vises offentlig går den under privat bruk. Det jeg da må betale er ca 3 kroner pr. sekund av filmen som inneholder musikk. Hvis filmen er på feks. 60 minutter og inneholder 32 minutter filmen må jeg betale 5760. Dette er for mastertapen.

I tillegg må jeg betale 9% av salgssummen hvis 100% av filmen inneholder musikk. Hvis som sagt 32 minutter av filmen inneholder musikk må jeg betale rundt 4,5% av salgssummen til Tono. Min film vil koste 298 og jeg må da betale 13,41 pr. film.

Så det er mulig å lage film og samtidig bruke filmmusikk fra Star Wars, Superman eller annen favorittmusikk, men den kan da ikke vises offentlig. Har du en film som skal vises på TV eller kino har den sannsynligvis så stort potensiale at det ikke burde være noe problem å få sponsorer med på prosjektet.

Lykke til.

11. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da kan jeg vel egentlig bare takke for svar! Hehe... Hadde ingen anelse om at topicen skulle bli så lang 8O
    Men jeg fikk svar på det jeg trengte, og godt å se at noen browser gjennom gamle topics og svarer på ubesvarte sprøsmål i stede for å bare se på forsiden! :D :D 8) 8)

12. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Så lenge man ikke skal vise filmen offentlig har man lov til det meste!
    Ps. michael jackson har rettighetene til all Beatles musikk!

M.v.h. The dark lord of the sith ( er kun vikar :oops: )

13. NOS

NOS Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    eller

du kan lage musikk selv :wink:

14. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Det som var det opprinelige spørsmålet var jo om man kunne bruke for eksempel michael jackson sin musikk uten å bryte noen lov!
    å man kan ikke lage michael jackson sin musikk selv......

M.v.h. The dark lord if the sith ( er kun vikar :oops: )

Del denne siden