Noen spørsmål ang. Canon XL H1 HDV- kamera

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 4 Apr 2006.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som har brukt Canon XL H1- kamera til flerkamrea via SDI og bildemikser eller generelt jobbet med det? Tenker på bildekvalitet, om det går an å få tak i og bruke optikk så man kan bruke fokuskontroll etc..

Eventuelt, noen som kan svare på hvordan Gen-Lock fungerer as well?

Noen som har testet dette kamera og kan sammenligne mot andre HDV-kamera, f.eks. JVC sitt?

2. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veit ikkje om du har sett det, men du finn linkar til nokre opptak frå kamera i denne tråden.

3. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hmm.. Fikk ikke særlig inntrykk av kameraet, da det bare diskuteres om HDV som format, og ikke selve kameraet. Opptakene fikk jeg ikke sett, da dette er et helt ukjent format for meg. M2T?!

4. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    M2T er vel HDV-filene som JVC og Canon bruker, trur eg. Veit ikkje om Sony bruker det og.

Dei kan spelast av enkelt i WMM. :)

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Windows Movie Maker du sikter til? Så det innlegget ditt i den tråden. Gikk heller ikke der. Men det er vel kanskje det samme. Ingen som har prøvd dette kameraet, og fysisk brukt det til et eller annet som kan uttale seg litt?

Generelt da. Noen som har brukt SDI, eventuelt opp mot bildemikser?
    Noen som har anelse om hvor man kan få kjøpt optikk til XL H1, spesielt med tanke på å ha en mekanisk fokuskontroll som på studiokamera..

6. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Woops, :oops: Meinte WMP, Windows Media Player. :)

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det gikk heller ikke. Må vel være at du har installert støtte for denne filtypen.
    Fikk etterhvert åpna den på Macen, no problemo. Fila spilte av fint og i full oppløsning. Herlig!

8. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OlaHaldor .. m2t er mpeg transport stream .. du kan spille av med VLC media player. Google kan hjelpe deg å finne nedlastingsside til VLC.

HD-SDI er ikke noe nytt i studio verden. Fordelen med Canon XL-H1 er at det kommer med innebygget HD-SDI og genlock. Genlock brukes til å synke opp flere enheter. Du må også være obs på at du har ingen lyd ut fra SDI delen, så lyd må du ta opp separert. Men fordi du skulle bruke flere H1 kamera mot mixer så tror jeg ikke dette er et problem for deg.

Kontakt Canon Norge , de kan sikkert demonstrere dette for deg.

9. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle objektiv/linser laget til tidligere XL versjoner passer med det nye HD kameraet. Så da lager nok ikke Canon en masse nye linser som er like de gamle (kanskje utenom å kunne velge svart fremfor hvit farge). Kjøper du XL kompatible linser så fungerer de like bra da det er bildesensoren i kameraet som bestemmer oppløsningen på bildene.

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er jo flott å vite :) Takk skal dere ha.

Og jepp - lyd fra kamera er ikke aktuelt når vi skal kjøre opp mot mikser i flerkamerasammenheng, da dette uansett tappes fra en Sennheiser helkanon og fra miksebordet på aktuell location.

Ser på noen bilder at SDI-kontakten minner om BNC - er dette samme type kabel, eller må en ha en egen kabel til SDI?

Hva med å koble til Fujinon eller Canon-optikk som er beregnet på studiokamera, så en kan bruke fokuskontroll? Går det an på en finfin måte, eventuelt finnes det XL-objektiver som kan tilkobles fokuskontroll?

11. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er også viktig å ha HD linse.. som kan levere HD oppløsning til bildesensoren. Her får du det du betaler for, garantert.

Men jeg tror ikke Ola skal kjøpe inn alt, jeg tror han skal leie/oppdrag. Da er det mye lettere fordi du velger en utprøvd oppsett.

12. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva slags fokuskontroll har du tenkt på? Follow Focus med fjernstyring? Follow focus virker med servo fokus linser. De er ikke så nøyaktige, resultaten varrierer fra kamera(linse) til kamera.

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Der tar du nok feil. :) det er snakk om å kjøpe. Vi har et Sony PD-150 med 0.5 vidvinkelforsats som fungerer greit som oversiktsbilde, og et JVC KY-27 med CCU, monitor, zoom/fokus-kontroll. Inntil videre har vi brukt å leie inn fotografer med eget utstyr, men pga. ymse erfaring med tanke på å få samme fargenyanser etc. vil vi kjøpe inn egne kamera. I tillegg har vi et rack med opptakere for DVCAM på Sony DSR-11, BetacamSP i både store og små kassetter på en Sony-enhet , scope, Telex intercom og en Brick House bildemikser med åtte mulige innganger på BNC og SDI.

Det vi har sett så langt, heller det mot Canon XL H1 kamera fremfor Sony Z1E eller JVC GY-HD100.

GenLock er en fiffig sak og når man kan kjøre SDI både SD og HD ut er det jo gøy. I tillegg til at det har ekte 16:9.

Men det er litt skummelt å ikke høre fra noen andre som har testet kameraet, erfaringer, optikk, etc..

Fokuskontroll er meget viktig for at fotografen skal kunne jobbe optimalt, fremfor å måtte stå skeivt fremoverlent over kamera for å justere fokus fra tid til annen.

EDIT:
    Follow fokus? Har ikke anelse på hva det er. Det jeg ønsker er en mekanisk løsning, noe som det går an å bruke på broadcastingobjektiv, med rett og slett en kabel fra kontroll til mekanikk som festes på objektivet. Der kommer det inn det med å ha riktig type objektiv as well..

En annen ting som òg er en smule viktig. Hvordan er det med å koble til et display, type CRT eller LCD? Svart/hvit CRT er vel å foretrekke, da av typen "studiosøker".

14. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kameramannen rører ikke fokus kontroll i virkeligheten. Det er en kamera assistent , focus puller som gjør det. Er det det du har i tanker?

Monitoring er HD component ut til HD monitor eller å bruke downconverter for å ha SD til SD monitor.

I følge av det du beskriver så skal dere bruke en god del penger nå. Hva slags produksjoner er det snakk om? Sport, konsert opptak, drama.. evnt "film" produksjon?

Jeg tror ikke Canon var en typisk flerkamera produksjonskamera tidligere. Og i tillegg er de dyre. Det kan forklare manglende tilbakemelding. Standard linsen som kommer med H1 egner seg perfekt til en naturfotograf. Canon XL1 var det perfekt xxx-movie kamera. XL2 ble tatt i bruk av indy filmmakere og H1 tror jeg skal brukes overalt.

15. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det en Callisto R som dere har?

Edit:

Ok, jeg ser at linken din er det samme.

Follow Focus er mekanisk som monteres på linse, mens det du beskriver er en elektronisk kontroll.

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da tror jeg ikke vi snakker helt samme språk. Du tenker vel på film-produksjon. Det det er snakk om, er som nevnt, flerkameraproduksjon. Der gjør fotografen alt selv, utenom å styre hvitbalanse, iris, ND, etc.. Da dette gjøres fra kontrollrommet. Dog, siden slikt utstyr koster mangfoldige hundretusinger må vi legge oss på et litt lavere plan. Men fokuskontroll er fremdeles et ess!

Hovedsaklig konserter, musikaler, revyer, sceneshow, oppdragsvideo/minnevideo. I tillegg er vi i kontakt med NRK Tyholt i Trondheim for å levere stoff i ny og ne. Et lett skulderkamera er også noe vi ser etter, og siden NRK skal gå over til 16:9 fra nyttår 2007 er det bare positivt om man kan få et kamera som har ekte 16:9 med det samme.

kanskje ikke til så lett utstyr som dette, men Canon er like store som f.eks. Ikegami og Sony på studioutstyr vet jeg. :)

EDIT: legger til noe info

Hmm.. Da er det nok followfokus jeg er på jakt etter ja. Elektronisk styring har jeg ikke prøvd, og vil tro det er noget ubehagelig. En mekanisk styring av fokus har jeg aldri opplevd som annet enn veldig presis og rask å håndtere, som f.eks dette

Ser det er en zoomkontroll helt til venstre som er sneket seg med as well..

17. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På XL-H1 delen av dvxuser.com, får du sikkert mykje betre respons på dette. :)

18. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok. Follow focus er mekanisk utstyr som kan utvides med trådløs styring. F.eks. focus pulleren slipper å stå siden av kamera og stiller fokus etter behov.

19. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    XL-H1 er nok et bra kamera med SDI-ut, hvis du skal bruke det i situasjoner der det er praktisk. (Der det i det hele tatt er gjennomførbart å håndtere en slik datastrøm)

Problemet er jo at HDV-systemet er ganske dårlig. Derfor valgte jeg Panasonic HVX200, som bruker en skikkelig codec.

20. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nilsjnesse, du valgte et veldig bra kamera, men... Selve HVX-en har like mye "problemer" som alle de andre kameraene. Jeg personlig går for HVX, men når det gjelder HD-SDI, da alle de begrensningene som HDV standarden har forsvinner med en gang. Da har du ukomprimert video som har litt høyere oppløsning enn HVX.

Jeg tror at Canon satset riktig når de lanserte XL-H1 med genlock og HD-SDI ut som standard. De har sikkert tenkt på mindre studioer som ønsker å gå inn i HD produksjon. XL-H1 er det billigste kamera idag som kan brukes i flerkamera HD produksjon.

Selve HDV standarden.. jeg har sett en del HDV opptak og jeg kan fortelle at riktig håndtert f.eks FX1 kamera kan også levere enn utrolig bra kvalitet. De tilfellene hvor feil oppstår kommer av "uvitenhet" rundt bruk av kamera. Ikke minst både Sony FX1 har ukomprimert HD ut dersom du skulle ha det. Beste måten å oppnå høykvalitet er å bruke de kameraene som camerahead og ta opp ukomprimert hd eller hdv på harddisk.

nilsjnesse.. har du allerede fått HVX-en? Kunne vært lærerikt å se hvordan oppløsningen er.

Del denne siden