Noen spørsmål ang. Canon XL H1 HDV- kamera

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 4 Apr 2006.

1. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mitt inntrykk er derimot av HDV er en codec som er vanskelig å forutsi hva den "ikke takler"/når den kollapser. Spesielt i vanskelige lysforhold, mye bevegelser, sterke kontraster o.l., kan man risikere at opptaket plutselig er ubrukelig. Sikkert mest fordi det er så heavy komprimert, her har de tvunget HD inn på samme bitrate som mini-DV.

Fikk det på mandag, men har ikke fått brukt det til så mye fornuftig ennå. Førsteinntrykket er veldig bra, det gøyeste var å leke med 50 fps. Men har ikke noe fungerende system for å redigere ennå, det er neste prosjekt.

Planen er å skyte en kortfilm med kameraet i løpet av mai.

EDIT: Når det gjelder oppløsningen, så er det jo ganske mye lesestoff på dvxuser.com (Men det var du sikkert klar over)

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da snakker vi altså IKKE om samme ting. Du refererer til en gjenstand som tydligvis er brukt til filmproduksjon der fotografen har en egen fokuspuller.. :roll: Det er en vesentlig forskjell fra studio/OB-produksjon og film. Det jeg snakker om festes på venstre arm på stativet, og zoom-kontroll på høyre.

Den dagen da HD er aktuelt som opptaksformat, har vi sannsynligvis HD-recorder og kan ta opp på HD-tape, tenker jeg. Foreløpig er det SD som gjelder, da mikseren vi har er en SD- mikser. Ligger en del økonomi i bildet som grunnlag for hvilke valg vi tar.

3. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er hyggelig at du har en HVX. Hvis du leser på DVXuser da har du sikkert sett bildet av en tysk kontrollenhet til HVX. Du kan styre IRIS, Zoom, Focus via "Lan". Veldig bra.

Jeg er ikke så begeistret for DVXuser. De testene de lager er ikke så uavhengige. Jeg ville helst anbefalle å lese www.dvinfo.net/conf.

Om HDV codec. Jeg tror de fleste feilene kommer av å bruke vannlig miniDV tape. Dropout oppstår hovedsakelig bare når man ikke bruker Sony's dyrere HDV tape. Det er noenting som man unngår dersom man tar HDV direkte opp på harddisk. F.eks DVrack har HDV modul som fungerer veldig bra. Da har du ingen dropout.

HDV codec-en er beregnet for 25mbit og dersom det er mye bevegelser i bildet da går det ut på oppløsning. Det stemmer. Bruker man HD-SDI da unngår man HDV codec-en og tar opp ukomprimert HD på andre media. Da har du perfekt kvalitet.

4. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det du fester på stativet er elektronisk. Samme som du viste på foto. Slik kan du få kjøpt til og med til PD150 -n din også. Men, da skjønner jeg hva du er ute etter.

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei. Det er IKKE elektronisk. Zoom-kontroll er det - men ikke fokuskontrollen.

Fokuskontrolleren har et mønster. Sammenlign det gjerne med en nøkkel. En tilsvarende metallisk del, motstykket til nøkkelen som har passende mønster, festes til fokuskontrollet og styrer en kabel/wire i den sorte bøyelige tuben, og ender opp i samme utforming på den metalliske biten i andre enden, og koples til en enhet som er festet til objektivet med en skrue. Det er en 100% mekanisk løsning.

Vet ikke om du har erfaring med større kamera/studiokamera - men på fokus-delen av objektivet er det noen tette og dype hakk - her går tannhjulet i den enheten som er koplet til objektivet til verks..

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, men hvis man skal bruke det til (har kapasitet til) HD-SDI, kjøper man vel ikke et FX1-kamera. (Da kjøper man sikkert XL-H1. Eller noe kjempedyrt.)

Kameraer som FX1 brukes som HDV-kamera med tape, og da synes jeg det er for mange irriterende svakheter med codecen.

Det er ikke tape-drop out jeg tenker på, men situasjoner der det blir for mye for HDV-codec'en.

(For all del, det er jo noen idiotiske ting med HVX-kameraet óg, først og fremst prisen på P2-minne.)

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja når vi først er inne på P2-greiene her. Det er en uting. Og en godt poeng for oss at vi går bort fra dette kameraet som en aktualitet. En annen ting er at deti kke er beregnet til bruk som skulderkamera, noe som er mye greiere når man skal ut i felten å gjøre intervju for så å sende til NRK! Man blir faktisk veldig sliten av å holde et PD-150- kamera i 10-20 minutter uten å bevege på seg.

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, det er vel bare prisen som er en uting med det? Synes virkelig det er på tide å bli ferdig med tape.

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Prisen er en ting. Og det er ikke akkurat noen "WOW"-opplevelse med tanke på hvor "mange" minutter du får inn på en brikke, hvor maksgrensen pr. dags dato er 8GB? Deng meg om jeg tar feil. Men det var det jeg hørte på mandag, at det man maksimalt kunne kjøpe i dag er 8GB-brikker. Det re litt i minste laget for oss og vår type produksjon - da vi skal i gang NÅ, og ikke til neste år når prisene har sunket.

10. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når HD verkeleg er nødvendeg, so er nok prisen på P2 ganske liten. :wink:

Men, eg visste ikkje at FX1 har uncompressed SDI-output? Trudde XL-H1 var det "fyrste" kameraet i lav prisklasse med det. Men uansett, ingen av dei har progressive scan, og då går det jo ein del oppløysing i de-interlacinga.

edit: OlaHaldor, eg trur du får 20min med 720/25p inn på ei 8gb-brikke.

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp. Og skal man ha skikkelig HD går man gjerne for Ikegami eller Canon optikk og kamera, og stativ som koster over halvparten av hva kamera kostet, om ikke mer... :roll:

12. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skjønner. Det jeg har vist på bildet er en fokuskontroller som man monterer på road system og kommer i kontakt med focus gear eller med linsen's egen gear. I mindten av store svarte hjul kan du sette inn en tilsvarende "kabel" som har en hjul på enden. Canon's linse er servo. Du må montere focus gear (tannhjul) på linse og bruke en tilsvarende follow focus opplegg med lange wire. Wire kan erstattes med trådløs styring. De er dyre saker uansett hva du måtte velge. Om det går an å bruke andre canon broadcast linse på XL-H1 det vet jeg ikke, Canon norge kan svare på det sikkert.

Dersom dere har oppdrag da er ikke det billigere og enklere å lease utstyr. Leasing må være vesentlig billigere og til og med kan dere få bedre utstyr.

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Leasing/leie er ikke en greie vi tjener på sikt. For å si det sånn, tjener vi inn kjøpet av ett enkelt kamera på tre-fire oppdrag.

Fokuskontroll til broadcast er ikke så umenneskelig dyrt, tatt i betraktning hva man egentlig får og hvilken fysisk helse man unlater å skade fotografen med. Å stå framoverlent et kamrea for å styre fokus er uaktuelt, da det skader nakke og rygg veldig. Been there, done that x)

14. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det stemmer. Canon XL-H1 er det første som har HD-SDI ut. Men alle de andre miniHD kameraene har HD-component ut. Der bruker du en HD-SDI konverter eller hvis jeg ikke tar feil da Kona kort på Mac kan håndtere HD-component inn.

I dette tilfelle spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig codec-en er fordi du gjør ikke noe annet enn å ta opp video strømm fra "linse", før mpeg encoding kommer inn i bildet.

Eneste ordentlig progressive kamera av de miniHD kameraene er Panasonic HVX 200 og JVC HD100. Resten er en smart innkamera deinterlacing.

Om tape. Det beste som finnes av HD løsning idag er tape. Sony HDCAM-SR 4:4:4 880 mbit. Her er det snakk om så stort datamengde at det foreløpig ikke er mulig å erstatte med andre lagringsløsninger.

P2 er "farlig" å investere i dersom man ikke kan tjene penger med utstyret. I følge av Panasonic de skal aldri senke prisen på kortet, men bare øke lagringskapasiteten. Det vil si at det som man må betale for en 8Gig P2 kort idag skal en 16Gig P2 kort koste i fremtiden. Veldig dyrt.

15. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det du nevner er ikke så dyrt fordi en god del av prisen er allerede priset inn i selve linse tror jeg.

Det jeg viste deg koster uten focus gear eller wire ca. 11 000,- +mva. Kanskje finnes billigere men ok.. fra 1000 usd til 4 - 5 000,- dollar.

En broadcast linse kan gå fort koste mere enn selve XL-H1. Men jeg tror begrensningen ligger i Canon's fatning.. hva bruker de? Muligens er det mulig å få kjøpt overgang til 2/3 linser. En 2/3" broadcast HD linse skal fort spise opp fortjenesten på produksjonen.

Ok, men jeg tror du vet bedre enn meg hva dere tåler av utgifter.

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alternativet til XL H1 ligger på JVC GY-HD100, men det som trekker ned der er at det ikke har SDI eller BNC, men usle composite utgang. o_O Snodig spør du meg. MEN der hra du skikkelig fujinon-optikk som jeg vet funker til fokuskontroll.

En fokuskontroll med wire og det som skal til for å styre Fujinon/Canon-optikk, koster mellom 7.000 og 10.000,- NOK + mva. Mulig det er en stiv pris, men med tanke på hvilke fysiske skader en kan pådra seg som fotograf er det heller billig spør du meg. Og det letter jobben for fotografen som skal gjøre sitt aller beste til en hver tid.

HD-optikk er helt ukjente priser for meg, da jeg ikke finner en døyt med priser på nett, kun produktshots og beskrivelse.

17. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    SDI er ingen problem, men Genlock får du bare med XL-H1. JVC har fujinon linse (lav kvalitets linse) som er uten servo motor.. de har også linse med høyere kvalitet men det koster igjen.

Jeg personling hadde HD100 som førstevalg. Men da viste jeg ingenting om de "feilene" som utstyret har. Da tenkte jeg på HVX200 som heller ikke er det samme som man hadde forventet etter å ha lest bruksanvisningen. Så da kan man si at man får det man betaler for. Vi glemmer alltid at de miniHD kameraene er så "billige" at vi ikke kan forvente alt for mye. De er billige fordi man inngår en kompromiss ved kjøp av kamera. Hvis man tenker etter da en sikkelig søker til en HD kamera koster mere enn selve HVX 200, da skjønner man at man kan ikke få mere enn man har betalt for utstyret. En mattebox kan koste mere enn Sony Z1E osv.

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som nevnt tidligere, er det ikke stort å velge mellom når vi er på jakt etter et skulderkamera i tillegg, slik at vi kan være aktive i retning NRK.

19. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er absolutt utfordringen her å finne en arbeidsflyt som funker, for den typen prosjekt en driver med.

På 8 GB får man vel enten 16 eller 20 min 720p, med DVCPRO50 får man vel mer.

Til dokumentar/reportasjebruk kan det hende at dette ikke er en bra nok løsning per i dag. Skal man f.eks på en 3 ukers tur til Tibet for å skyte mest mulig, er P2 litt vanskelig å anbefale akkurat nå.

EDIT: dette gjelder vel også "russerevyer, konserter, scene-show og andre arrangementer".

Til fiksjon (kort/spillefilm) bør det ikke være noe problem, så lenge man tenker seg om før man begynner å skyte.

20. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann. Oppdaterer litt..

Får et H1-kamera på prøve gjennom påska nå, så får vi se hvordan det går. :) Skal teste det sammen med et JVC KY-27 på bildemikseren vår. Kommer tilbake med egne ord på dette, om det er interessant.

Del denne siden