Noen spørsmål ang. Canon XL H1 HDV- kamera

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 4 Apr 2006.

1. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det må du gjøre. Driver å velger ut HD her selv. Her også er valget mellom JVC'en og Canon'en. Må nesten ha utskiftbar opptikk.

Men finnes det ikke progressive scan på HD kameraet til Canon?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fadern var på Video4's roadshow i Trondheim tidligere denne uka, og ble mindblown av Canons kamera i allefall. Joda, den skal visst ha progressiv..

Vi var i kontakt med 2MTV òg, men de hadde ikke mulighe til å sende JVCs GY-HD100 på prøve. Litt ergelig..

Vi får kameraet antakeligvis på mandag. Så skal vi teste med Gen Lock, SD SDI, 16:9, 4:3, etc..

3. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, XL-H1 har berre fake-progressiv. Men, dei fleste seier det ser ganske likt ut som native progressive bilder. :)

Men for all del, det er eit interlaced-kamera.

4. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, så lenge det er samme progressive scan som på de tidligere XL modellene så er det samme for meg :) Har funket bra estetisk for min del tidligere ihvertfall, så får heller de andre ta seg av den tekniske biten :p

5. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    XL1 og XL1s er interlaced, XL2 er progressive. :)

edit: ikkje spør meg kvifor dei ikkje laga progressive sensorar til XL-H1... :?

6. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    min xl1 har progressive scan, men om det er "ekte" progressive er den sikkert ikke? Men den tar opp 25 hele bilder iallfall

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så hva mener du med at Canon XL H1 ikke har "ekte" progressiv? At den tar opp i deinterlaced interlaced e.l.?

Progressiv eller ei - det er uansett ikke et problem for oss som skal drive med OB/videoproduksjon av type oppdragsvideo - ikke fiksjon.

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    GeEzah : Din Xl1 har "frame mode" eller kva det heiter. Er ikkje ekte progressive scan.

Olahaldor : Ja, den tek opp i deinterlaced interlaced. :wink:

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Haha snodige greier x)

Har vært i kontakt med Canon Support pr. epost, og kommer vel til å ta kontakt med Canon Norge etterhvert òg.. Der fikk jeg høre at det er mulig å benytte XL H1 og broadcast-optikk uten problemer. Stor pluss i boka!

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva har du tenkt å bruke av broadcast-optikk? Så vidt jeg vet finnes det bare 2/3" broadcast-optikk fra Canon. Muligens kommer de ut med 1/2" optikk, det må jeg skjekke.
    Har de laget adapter til XL-H1 fro å kunne montere 2/3" broadcast-optikk på en XL-H1?

Mener du å bruke HD-broadcast-optikk på XL-H1? Hva er budsjettet ditt egentlig? 200 000,- - 300 000,-/ kamera? Skulle ikke du ta en titt på andre løsninger som ikke er 1/3" CCD?

Edit:
    KH20x6.4KRS er for 1/2"
    KJ20x8.5B KRS er for 2/3" HD ... så hvordan kan du montere en slik optikk på XL-H1.

Jeg tror du kan glemme SD broadcast-optikk dersom du ønsker å jobbe i HD.Tross Canon klarer ikke å levere så bra HD oppløsning som en KJ20x8.5B KRS trenger for å bli utnyttet 100%, men kan levere bedre oppløsning enn SD.

Så , hva var det Canon anbefalte deg å bruke?

Edit 2:
    Jeg tror hvis dere dropper OB-like oppsett, jeg mener det er litt meningsløst å leke med XL-H1 på denne måten, og dersom dere bruker EF serie linser med Canons EF adapter, da får dere kvalitets- , ekte manual linser mellom 5-12 000,-.

Vitsen med å bruke XL-H1 i studio sammenheng er å spare penger. Hvis man kan leve med kameraet som kommer ut av boks uten å investere i masse ekstra, da sparer man betydelig beløp, men det samme man begynner å style kameraet da blir det til slutt dyrere enn et bedre kamera. I hvert fall det er det jeg mener om XL-H1.

Canon standard (HD) optikk som kommer med XL-H1 er bra, ikke perfekt , men bra nok. Har sine begrensninger og feil, men er billig. De som skulle bytte ut linsen , de burde prøve Ef -adapter og fotolinser på kamera. Du får bra resultat for mye mindre investering. Jeg går ut fra det at dere ikke skal lage techno-broadcast-style produksjon, hvor du zoomer inn og ut hele tiden. Husk at kameraet er bitte små i forhold til det som forventes av skulderkameraer. Så her er det nytteløs å snakke om helsemessige årsaker. Du rekker fint å justere både fokus og zoom uten å anstrenge deg betydelig.

Men som jeg sa tidligere, det er dine penger så du vet bedre hva du har råd til å kjøpe, eller tape.

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det han fra Canon Support sa, var at han visste om noe, men kunne ikke komme med noen detaljer. Skrev vel forrige innlegg uten særlig mer informasjon enn dette. *kaste seg i støvet*

Ellers har jeg ikke anelse på hvilke objektiv som er aktuelt å skulle bruke heller.

Grunnen til at vi går bort fra tyngre kamera er at i tillegg til disse, kommer det stativer og kabler. Som koster mye. I forhold til hva vi skal bruke det til, og har regnet med å bruke, vil skikkelige kamera som er bygget for studio, med dets tilbehør, pulsgenerator, SDI-konverter etc, bli mange ganger den prisen det vil koste å lage egne videokabler for BNC/SDI.

Sjokk-zoom og den slags er ikke aktuelt å bruke når den er valgt inn på programrekka og er "på", men sånn for å finne nye bilder så snart man ikke er "på" er det jo knall å kunne zoome raskt og lett. Har en zoom-styring via LAN.C-pluggen, og den er grusomt treig, uansett hvor rask innstilling jeg setter opp på kameraet. Ubrukbart.

Det med helsemessige årsaker har med det at det er mer avslappende og mindre belastning ved å stå rett opp-og-ned, fremfor å stå fremoverlent eller strekke seg for å måtte ha en hånd på fokusen.

Har Canon XL H1 ved meg nå, og kan ikke annet enn skryte så langt, bortsett fra at søkeren er LCD og har sterke antydninger til "ghosting" og er i farger.. Vet det går an å få kjøpt i S/H, men har ikke sjekket ut videre om disse er CRT.

Del denne siden