Noen spørsmål om Adobe After Effects

En tråd i 'Programvare' startet av spetwols, 26 Aug 2008.

1. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei. Hva er Egentlig adobe premier ? Jeg bruker adobe after effect ,men har hørt mye om premier.
    Og på after effect får man den beste kvaliteten på filmen å lagre som quicktime fil ?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Lage rulletekst og logo til film i adobe after effect cs 3 ?

Skriv den teksten du skal ha med tekstverktøyet. Deretter må du manuelt sette keyframes to steder i tidslinja, og flytte teksten opp eller ned, etter behov. Tettheten på keyframene avgjør hvor rask rulleteksten blir.

Avhengig av hva du ønsker skal være av ekstra elementer og bakgrunn, er det kort og godt bare å importere en .psd, .ai eller .eps e.l. som logografikk. Om du ikke har et dedikert emblem i logoen, kan du fint bruke tekstverktøyet for å skrive det som skal skrives, og bruke ønsket font som kjennetegner deg.

Kan f.eks. anbefale å trykke deg innom hjelpefunksjoenn og sjekke ut animasjon på tekstelementer. Mye spennende man kan gjøre der.

3. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ok. når jeg har laget en ny compostition. og lagt til en layer,solid. så la jeg på farge. så dobbel klikker jeg på ellipse tool men da skal det komme opp den sirkelen på hele bilde. men det kommer ingen ting der ? :S Kommer bare opp mask 1 på source name

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Var layeret markert når du la på masken? Hvis ikke vil det komme en ny layer som er en "shape". Har ikke AE på noen maskin for øyeblikket, begrenset hvor mye jeg kan hjelpe nå.. Kan du slenge ut screenshot?

5. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du har sikkert blitt fortalt det før, men videocopilot.net er et veldig fint sted å lære basics i AE. Jeg kan anbefale deg å se så mange tutorials du orker! (Jeg sier ikke at du kan bli verdensmester i AE med Videocopilot (for det kan man ikke), men jeg syntes iallefall det var en veldig fin ressurs da jeg var helt fersk) ;D

Lykke til!

6. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Hjelp med adobe after effects cs3

Hei. åssen legger man til sakte film i a.f.e cs3 ? og åssen får man filmene etterhverandre. når jeg skal legge inn flere klipp å redigere dem ?

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hvordan du legger opp arbeidsflyten din er helt opp til deg. Jeg pleier å legge hvert enkelt klipp i hver sin composition slik at det blir lettere å jobbe med dem uten å dysse ned maskina i mer arbeid enn jeg har behov for at den skal gjøre.

For å legge flere klipp eller annet materiell i èn composition kan du dra klippet/materiellet ned i tidslinja til compositionen du vil legge det i, eller på ikonet til compositionen i browseren.

Jeg husker ikke menyvalget i hodet - men du høyreklikker på klippet, og da skal du i den øverste bolken ha noe med Time.

8. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

men når jeg legger frks 2 klipp der å lagrer de så spilles bare den første av ! siden om jeg skal lage en composition for hver film så blir jo ikke det etterhverandre. skal liksom få det som i windows movie maker. att man kan legge dem sidenav hverandre

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

After Effects er i utgangspunktet ikke et program for å klippe. Men om du nå likevel vil bruke det til det står du naturligvis fritt til å gjøre som du vil. Og med tid og stunder vil du skjønne hvorfor jeg legger klippene enkeltvis i nye compositions. :)

Når du har flere klipp i en composition må du flytte dem bortover slik at de spilles i sekvens - normalt legges de på frame 1 alle sammen, som layers nedover - dermed er det øverste klippet det som blir synlig, fordi de andre ligger under.

10. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ok. men vist jeg bruker bare adobe adter effect cs3 som ett redigerings prgoramm da som og lage film triks og effekter osv.
    men kan jeg bruke det vegas programme da som og klippe og lime ? vist det er mere til det

11. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Jepp, det blir mer riktig. AE er mer til effekter og stuff, Sony Vegas er det du vil bruke for å klippe :)

12. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

: ) Dere skulle bare vist hvor mye jeg har skrytt til kamerater osv av forumet her. Den varmeste velkomsten en kan tenke seg og man får absolutt svar på alt det man lurer på. Og jeg får hvertfall svar innen 5min som regel. Hadde ikke dere hjelpet meg ville jeg antageli ikke vist hva adobe after effect cs3 var en gang :)
    så jeg sier spesielt takk til Aleksander Steffensen og OlaHaldor som har hjelpet meg på vei !

13. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Sånn. da er jeg ferdig: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=iw95_WCgLVI[/ame]
    Dette er den første jeg har laget. ble gangske fornøyd.

14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

En god start det. Lykke til videre!

15. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk

16. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Et lite tips som du *kanskje* ikke har fått med deg: om du går til slutten av filmen der du vil stoppe den, så kan du trykke "N" og minske "Work area"-et til det bildet du står på. Altså vil du ikke få med alt det sorte etterpå. Et annet tips er jo å lære seg de mest brukte snarveiene på tastaturet, om ingen har nevnt det, for da går arbeidet virkelig raskere.

Dette er en fin begynnelse som gir inntrykk av at du definitivt ikke har brukt Movie Maker, som kanskje er vanligere på youtube. Bare fortsett med dette, så blir du nok veldig flink:)

17. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tusen takk :D
    Men har ikke finnet ut åssen man får ting i sakte film osv ,sånne effetker. hva heter det ? Trenger den sagtefilm funksjonen nå

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Høyreklikk på layeret, velg Time - så får du noen valg slik som på bildet.

19. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ok. er det time remap som er det ?
    Er bare en ting jeg ikke skjønner noe av.
    Du vet layer tinga. frks når jeg får opp time remap. så er det bilde av en klokke på en måte. hva er det ? å hva er det gule skeve firkantene ? de som ligger der jeg spiller av. visr frks drar den . fårstår ikke det helt enda. vist man frks drar de talle der til høyre i boksen time remap så kommer det opp en sånn gul greie ett sted på avspilleren

20. spetwols

spetwols Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

trur jeg vet det er noe med når det skal skje osv. men fatter det ikke helt !

Del denne siden