Norges Beste Filmskole

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Jay, 19 Des 2007.

1. Hakvaag

Hakvaag Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kjenner en 3 - 4 stykker som har gått på skole i Lillehammer.
    De er veldig flinke, og kan det de holder på med. Har vært med å lage film sammen med dem. Den heter "Sommerhuset" og hadde premiere på TIFF. Jeg tror vi amatører ikke vet om alt som fåregår ute i den Norske film verden. Jeg var vell inne i den verden i en måned, og jeg er overasket over hvor mye det egentlig blir produsert. Men det er lite vi "normale" folk vet om.

2. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hahaha whaaaat?
    når ble liksom den norske filmbransjen så "WOOOOW"?

Alle, og da mener jeg ABSOLUTT ALLE her inne på forumet over 18 år helst med billappen får sjansen til å jobbe i bransjen bare ved å bruke en dag på telefonen.

Det igjen som bestemmer hva som skjer videre er jo faktisk om du takler denne arbeidsmetoden dag ut og inn over lengre strekk, det er ikke det samme å jobbe på et filmsett som det du ser på behind the scenes, av alle mennesker så burde vel vi her vite hva som faktisk skjer når man klipper en film. man tar vekk det tunge, kjedelige og mindre interesange og lager noe som er spennende.

Det er grisefett å jobbe i bransjen dersom man takler det, og synes det er morro det man driver med. men det krever en hel del pågangsmot og frivillighet.

Selv er jeg nå i produksjonen Max Manus, hadde første innsp dag i dag, satan å morro =)

Tilbake til topic, jeg vil nok tro at lillehammer er det man får mest ut av, men da må man nok være ganske mye eldre en gjennomsnittet av forumet her og ha en god del produksjoner bak seg...

3. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De som fnyser av Den Norske Filmskolen burde tenke seg om en gang til. Jeg har sett mange fantastisk underholdende og teknisk gode filmer fra DFS, for eksempel "Regjeringen Martin" som er regissert av Roar Uthaug himself.

DFS er uten tvil en av de få faktorene som er med på å heve nivået til den norske filmindustrien. Grunnen? Flere mentorer per student, noe som forbedrer undervisningen betraktelig, i tillegg til at de velger ut søkere med størst potensiale. Du skal med andre ord jobbe hardt for å få plass der.

http://filmskolen.no/boksalg/reklamevid2.html
    http://www.nfi.no/english/norwegianfilms/show.html?id=80

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Å utdanne teknisk flinke regissører er jo ikke egentlig noen vits - man har tildelte fagfolk til slikt. Regissøren skal i bunn og grunn bære fram visjonen og fortelle en historie. Selvsagt er teknikk greit å ha, men det er ikke et must. Dessuten er ikke studentene med tilsynelatende mest potensiale nødvendigvis de som kommer til å lage bra film, eller film i det hele tatt. Filmskolen har allerede fått påskjønn for at ingen av studentene derfra faktisk jobber med film. Så de gikk der sannsynligvis mest pga prestisjen og fordi "det kunne vært kult å bli noe innen film". Jeg tviler ikke på at lærerne er gode, og at fasilitetene er flotte, men det hjelper så fryktelig lite om de ikke utdanner de rikigte folkene. Ikke engang verdens best kokk kan lage nydelig bløtkake av bæsj.

5. SelsonFilm

SelsonFilm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det der var vell i ovekant dumt sagt mr Wang? Trudde du viste såpass at det er veldig mange KJEMPEVIKTIGE tekniske ting er regissør må kunne. Dessuten blir filmen garantert bedre om regissøren faktisk vet hva han ber fagfolkene sine gjøre. Og uansett er det også veldig stor fokus på historiefortelling på filmskolen her.

Hvor har du egentlig hørt det at ingen av elevene ved den norske filmskolen jobber med film? Og tror du "det hadde vært kult å bli noe innen film-instillingen" er god nok til å være en av de 6 utvalgte til f. eks regi?

Det virker faktisk sånn at du prøver å heve deg over elevene på filmskolen. For å være ærlig så er filmene de lager som små skoleprosjekter (som jeg har sett på lukkede visninger) MYE bedre enn det jeg har sett av deg, eller forsåvidt alt jeg har sett på dette forumet.

6. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, dette er feil. Det er bare kremen som kommer inn, ikke pappaguttene med masse penger, de går på Noroff :lol:

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg tror ikke grunnen til at de kom inn, var fordi de sa til utvelgerne at de hadde syntes det ville vært kult. De har nok sagt akkurat det juryen vil høre, men innerst inne har de kanskje ikke visst noe av hva de egentlig har gitt seg utpå, med tanke på at svært få har gjort noe etter endt utdannelse. Og at kremen kommer inn, er egentlig ganske tåpelig, for om det er de aller beste som kommer inn, så er jo de egentlig allerede flinke nok til å bare sette i gang og lage film.

Jeg har jo ikke sett noen av de lukkede visningene, men jeg går jo selvsagt utifra at de ikke vises for allmennheten, slik at media ikke skal se hvor mye de suger. Men om de er bedre, noe de selvsagt burde være når det er en filmskole, så er det jo ganske naturlig. Det er folk som bruker all tiden de har til å bare studere og lage film, og trenger ikke tenke på jobb eller annen utdanning, og de har folk med seg i klart definerte oppgaver i skoletildelt tid med nøye overvåking fra flinke lærere og til og med et viss budsjett. I motsetning til oss slitere på forumet som gjerne har en drivkraftsperson og gjør alt på egenhånd med begredelig utstyr. Litt tåpelig og i det hele tatt sammenligne. Poenget mitt er egentlig at når de først har filmutdannelse, så får de sette i gang å lage film, og jeg synes de kunne utgitt i hvert fall eksamensfilmene på DVD.

Selvsagt er det nyttig å kunne tekniske ting, og vite hva man snakker om når man er i dialog med det tekniske personellet. Personlig er jeg mer i kategorien av å faktisk være ganske teknisk kyndig. Men det i seg selv lager ingen god film, og siden de som har laget film fra Filmskolen har laget teknisk bra filmer, som ikke holder mål historie- og regimessig, så kan man kanskje tenke seg hvor problemet ligger. Det går faktisk fint ab å bare si til crewt at du vil at det skal se sånn og sånn ut, og ikke vite hva verken hva 35mm eller dolly er. Du sier bare -"Proddesigner - goth - FIKS. Foto - virrete krigsfilm - FIKS" og så regisserer regissøren skuespillerne sine til å oppføre seg korrekt og genialt, for det er tross alt disse som forteller historien, selv om tekniske duppeditter er dritkult og gjør sitt. Ergo, man må ikke absolutt kunne noe teknisk.

8. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Studentene som har søkt veit meget godt hva de begir seg på, og de lager mye film i ettertid. Hvorfor skulle noen med 1337 skills

http://www.hil.no/hil/den_norske_filmskolen

I linken over står alt du trenger å vite om filmskolen. Eksamensfilmen er - tro det eller ei - til salgs på dvd. Alle filmene som lages på dnf vises faktisk på en rekke norske og utenlandske festivaler, der de også har vunnet priser blant annet for manus og regi.

Nå handler ikke filmstudium om å løpe rundt med kamera og tape alt man ser, man må pugge filmhistorie og div metoder så det sitter skikkelig. Det er slikt som skiller effektivt arbeid fra tidskrevende skrap som feks du og jeg lager. Poenget med å ha budsjett og drive med film på heltid er jo at man skal bli forberedt på filmbransjen.

Å gå rundt på settet som en besserwisser og dirigere folk rundt med ting du ikke har kunnskap om er ikke særlig respektvekkende blant medarbeiderne. Når jeg jobber med andre så forventer jeg at de har peil på hva de sier. Det gjelder uansett hvor du er i arbeidslivet

9. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Da må jeg se å skaffe de DVDene. Men jeg bare sikter til et nyhetsoppslag jeg leste om at ikke nok studenter derfra gjør noe etter utdanningen. Jeg har ikke sjekket opp hver enkelt selv, nei...

Og ja, jeg er fullt klar over hva et studium innebærer. Det er jo som en hvilken som helst annen bachelor utdanning med fordypning etc. Slik som lærerutdanningen også har masse praksis, men også tonnevis av pedagogisk materiale man må pløye seg gjennom. Og man blir forberedt på å være lærer. Den er riktignok 4 år da, masterutdanning om man vil være lektor.

Full peil kan man aldri ha om alt som regissør uansett. Man skal jo bare delegere arbeid, hvis ikke får man for mye arbeid mellom hendene og det gpr utover filmen som helhet. Hvis du er en person som gir teknikerne den respekten de fortjener så får du respekt tilbake, selv om du ikke vet hvor mange kelvin lampa til lysmannen holder. Du kan si at du vil ha dagslys i scena di, du trenger ikke si at det skal være x antall kelvin - det fikser mannen selv. Hvis man ikke kan hva de gjør, så later man heller ikke som om man kan det bedre, og du vil fremdeles ha respekt. Å være en besserwisser er noe helt annet enn å bare ikke kunne teknikken.

10. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Veldig sant det Wang. Et filmcrew er et team, og uten et crewmedlem fungerer det ikke. Det som er med og gjør filmene i Hollywood så vellykket er at hver mann har hvert sitt ansvar. Alle er spesialisert på å gjøre jobben sin, og når alle kan samarbeide på den måten, og vise respekt og forståelse ovenfor de andre crewmedlemmene, ja, det er da det funker. Det går ikke an å kunne alt selv. Regissør må stole på at crewet kan gjøre jobben sin.

11. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Godt det er noen som forstår hvordan film blir laget. Vil bare sette det litt på spissen for å kanskje la det gå opp et lys i toppen på de som ikke enda forstår hva vi snakker om: Man trenger ikke pyrobevis for regissere en skuddscene, man trenger ikke førerkort for å regissere en bilscene, man trenger ikke kunne spille for å regissere skuespillere og man trenger i alle fall ikke kunne noter for å få en komponist til å lage musikken til filmen din. David Lynch ber komponisten lage noe mer rosa, og det er mange som likevel synes han lager bra filmer. Merkelig. Det er dessuten når man ikke stoler på at crewet kan gjøre jobben sin, fordi du kan den bedre selv, at de mister respekten.

12. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ikke vri deg unna nå. Du har åpenbart ikke gjort hjemmeleksene dine. Neste gang du ytrer deg såpass negativt mot noe som dnf bør du ha sjekka det opp på forhånd og ikke spre dine egne konspirasjonsteorier.

Film er helt klart et samarbeid, og ansvaret for å opprettholde god moral ligger på regissørens skuldre, derfor er det viktig at h*n veit hva h*n driver med. Grunnen til at hollywoodfilmer ser så bra ut (og samtidig så utrolig lite kreative) er fordi det er sprøyta inn masse penger fra store produksjonsselskaper som vil gå safe.

13. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uten å gjøre verken hjemmelekser eller sjekke opp noe på forhånd, vil jeg med stor sikkerhet si at DNF er noe dritt. Jeg antar nå at de som går der er de samme som lager de dårlige norske filmene man kan se på kino, og for meg virker det som om alle sammen presses gjennom samme hull og når de kommer ut er alle formet helt likt fordi de måtte passe gjennom dette hullet. Jeg hadde noen leker når jeg var liten som var som dette, men det var ikke slik at alt passet i det samme hullet, og hvis jeg prøvde å presse det igjennom ble leken ødelagt. På DNF er det vel heller motsatt...

14. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    da kan jeg uten å sjekke noe på forhånd kan jeg med stor sikkerhet si at du er en homofil gutt med psykiske traumer fordi din far slår deg :)

En spade er en spade, er dnf en god filmskole så er den det. Bitre amatørfilmere med alt for lange instillinger kan ikke forandre på det

15. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er vel bare skaphomse eller hva enn de kaller det når man er i denial. Ellers stemmer alt du sier om meg der, men min far kan ikke slå meg lengre siden jeg ikke bor hjemme hos han. Hvordan visste du egentlig dette?

16. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da er vi vel enige om at dnf er den beste filmskolen siden dere åpenbart har gått tom for argumenter

17. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi er vel ikke enige. Wangen sover sikkert og jeg står på mitt om at alle norske filmer er dritt. Forventer at folkene som lager disse filmene kommer fra DEN NORSKE FILMSKOLEN og ergo må skolen være dritt. Eventuelt så er studentene som går der komplette idioter.

18. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    slik fungerer det da i norge også. alle har sin oppgave, de gjør den, og lar resten være til de som er ansatt til å gjøre det.

19. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Ja men jeg vil likevel si at ting skjer på et helt annet nivå i Hollywood.. + store budsjetter. Folkene er ofte dyktigere, storyen mye bedre. Du vet.

Angående norsk film så har Varg Veum dratt det kraftig opp. Må si jeg er imponert!

Men.. så var dette en diskusjon om filmskole så jeg stopper her.

20. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    dere har åpenbart hverken sett særlig norsk film eller sett noe særlig på dnf. beklager men dette er bare hilarious. ikke rart dere er amatører når dere nekter å bli bedre eller å innrømme at det lages god film her i norge. :lol:

Del denne siden