Norges Beste Filmskole

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Jay, 19 Des 2007.

1. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror du putter feil mening i ordet amatør. Få deg en ordbok.
    Og du har helt rett, jeg har ikke sett noe norsk film siden Olsenbanden og har null anelse om hva DNF-folkene lager, men jeg har allerede forhåndsdømt norsk film og rikker ikke på meningen min. Jeg kan ikke innrømme noe jeg ikke tror på, akkurat som en kristen ikke innrømmer at jødene hadde rett. Men jeg kan innrømme at det lages akseptabel film i Norge, tatt ressursene i betraktning. Jeg har sett dette, men jeg har ikke sett det på kino, og ingen av skaperene har vært gjennom DNF-kverna.

Men jeg skal si som en klok politiker en gang sa,
    "Jeg gir meg, du får bare ha feil!"

2. SelsonFilm

SelsonFilm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er en teori: De flinke elevene fra filmskolen reiser vekk for å lage film i utlandet pga at den norske filmbransjen er full av selvgode whinere som mange her på forumet. Det kan også ha noe med at det satses veldig lite på film i Norge, og for å utnytte sitt potensiale reiser man til andre steder.

Og når dere nevner Hollywood i deres argumenter folkens. Det kan ikke sammenliknest, for det er jo ikke bare folk som er utdannet i Hollywood som lager filmene der. Folk reiser dit for å lage film, for det er der det satses.

Begynner å lure på om noen her har fått avslag fra filmskolen og derfor har lagt den, og alle studentene som faktisk kom inn for hat.

Og btw når vi snakker om Hollywood. Der kan de fleste regissørene veldig mye av det tekniske. Og det hjelper. Til deg som nevnte at man ikke trengte å vite hva dolly eller 35mm er. Jeg tror det er en god idé å vite akkurat det.

3. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dere glemmer noe veldig viktig her. Nemlig at i Hollywood eller kan vi si Statene lages så mange filmer at det er helt utenkelig for oss. Noen går filmskole veien og andre går Learning by doing veien. Å lage film, kunstfilm 1 gang er greit , men dersom man vil overleve i bransjen, så må man lage film slik det er ønsket fra publikumsside og som er solgbar. Så, av filmmengden som lages i Statene får vi sett kanskje 1 promille her. Fordi bare de alle beste, "solgbare" filmer blir markedsført.

At norske filmer generelt sett suger er litt feil. Noen av de filmene er gode de andre er dårlige - jeg snakker om de tekniske her, de kunstneriske er noe annet. Største problem her er at norsk filmfolk ønkser å bli forsørget. De klarer ikke å satse selv, eller påta seg risk. Jeg mener at dersom du har råd å kjøpe bil over 200k da skulle du kanskje stå for finansiering selv. Er det 5-10 stykker i produksjon da har de en liten kapital å jobbe med.

Dersom de hadde brukt egene midler til å finansiere produksjon da neste gang ville de tenke over hva de gjør før de lager film.

Uten filmfond, statlig støtte, klarer de ingenting, eller veldig lite. Og når filmen endelig blir vist på kino og statistikken viser at det ble en fiasko da legger de skylda på publikum. De gidder ikke å lære av deres egene feil.

Vi kan også være enige om at det ble produsert alt for lite film her, så filmfolka har alt for lite trening. Muligens har de store teoretiske kunnskaper, men de tekninske er ikke på plass. Men før vi begraver hele bransjen jeg må også si at det kommer. De filmene blir bedre og bedre , og det ikke handler om budsjett, men om vilje til å lære av egene feil.

4. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Først og fremst bruker de stortsett bare det som funker. Det du lærer på DNF om dramaturgimodeller er flere tusen år gammal. Det er ikke noe nytt, eller noenting som Hollywood klarte å finne på. De bruker denne modellen fordi den funker.

Lite kreative? Hva mener du med det? Mener du at de slipper å tenke fordi det er masse penger i produksjon uansett og det holder å kjøpe noe ferdig løsning eller mener du at fortellingen, story er ikke på plass eller hva?

Som sagt, de bruker metoder som funker. Og det gjelder på alt. Klipperytme, bildeutsnitt og vi kan si nesten alt går etter samme mal. Men det er det som funker. Det gyldne snitt funker for oss mennesker så hvorfor skulle men bruke noe annet når vi ble konstruert slik at det er det vi forventer?

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    While I slept... Nå handler jo ikke nødvendigvis diskusjonen om noe som helst lenger kanskje. Men niklnikm, jeg sier bare at man ikke må kunne noe teknisk for å lage god film i regissørens posisjon. Det handler da ikke om Filmskolen i seg selv. Det er du som sier de er teknisk orienterte der oppe, jeg bare undrer på årsaken til at det ikke kommer noe bra derfra. Og om en sak er korrekt eller ikke har absolutt null å gjøre med antall argumenter man kan komme på.

Og Hollywood er ikke bra bare på grunn av pengene sine. Men nå skal det faktisk sies at norsk film er teknisk bra i forhold til budsjettene sine. Men hva om de tar det et skritt lenger og lager filmer som er verdt å se også? Kanskje norsk film faktisk burde safe en gang, og prøve å lage noe som folk vil se. For meg så virker det som de ikke lager sin visjon, de lager noe de tror de kan få priser for, og de lager dermed hva de tror kritikere vil like og ikke hva publikum vil like. Men kritikerne ser filmen uansett, og de er så få, at det er ikke noe særlig til billettinntekt. Det jeg prøver å få fram er at de umulig kan lage filmen de selv har lyst til å se, med disse lavmåls fjollefilmene sine, som har dukket opp i Norge den siste tiden, selv om de later til å bli bedre og bedre. Jeg nekter å tro at de lager filmen de selv har dritlyst til å se. Hvorfor vil noen se ave mennesker i Oslos ave gater bedrive ave ting? Fritt Vilt kan nok minne om noe regissøren har lyst til å se, bortsett fra at den ikke er voldelig nok som slasher. Men slasher er ikke en spesielt bra sjanger, selv om det kan være gøy til tider, så om man kanskje prøvde noe annet enn triste dramaer og rare musikaler. Sløve liksomkomedier som ikke vet hva de skal være, men vet at de i alle fall skal ha med en usexy samleiescene...

Men her kastes håndkleet inn i den diskusjonen. Gidder ikke sette meg inn i hva som har skjedd etter at jeg la meg.

6. Thomasv

Thomasv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har erfaring med denne ja, det går mye i lyd, journalistikk og en- og flerkamera for TV, i tillegg til litt fortellerteknikk. Er også mulig å lage fiksjon her til tider, spesielt første og 3. året. Men hvis du bare er interessert i film, så er vel ikke UiS noe særlig, da må du lide deg igjennom en del TV også, selv om mye er det samme for både film og tv.

7. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I USA tjener regissørene enorme summer hvis de gjør sånn som produksjonsselskapene ønsker. I Norge har vi ikke særlig store produksjonsselskap, så det meste går gjennom staten. Og der må de klare seg med betydelig mindre summer enn det produksjonsselskapene i USA klarer.

Men ikke kom og si at hollywoodfilmer er bra filmer. Mange lider av både dårlig skuespill og handling, og enda flere er dødsens kjedelige og/eller tilpasset kun amerikansk publikum (ikke at det er noe galt med sistnevnte).

Men hvis dere så absolutt ønsker å lage en religion ut av hatet mot fagutdannede innen film så må dere bare sette igang. Lag så mange seriøse skjegg-episoder dere måtte ønske, men de aller fleste (og mentalt stabile) vil foretrekke en tur til kinoen for å se en god norsk film laget av fagfolk med bakgrunn i dnf!

8. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Kult at du vet hva Seriøse Skjegg er da. Den serien gjør jo egentlig noe av det samme som Filmskolen gjør; tester ut forskjellige ting og gir oss mengdetrening, slik at vi er bedre rustet til å lage noe med budsjett senere. En litt annen framgangsmåte riktignok, men kanskje det beste alternativet om man ikke går på skole. Og jeg legger jo episodene ut for å få tilbakemeldinger jeg kanskje lærer av. Poenget er altså ikke å lage noe perfekt, men å teste ut mest mulig rart, slik at man bedre vet hva man driver på med, på samme måte som DNF. Lavbudsjetts sådan.

9. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg tror faktisk hvermansen gir blanke faen i om menneskene bak filmen er fagutdannet eller ikke. Utdanning innen kunst er heeeeeeeeelt unødvendig, man trenger øvelse, og øvelse gjør mester.

Det som tiltrekker hvermansen til kino er riktig promotering, og et godt navn. Har de sett noe fra deg tidligere de likte, så stoler de på at de får noe kult denne gangen også.

Gode eksempler på riktig promotering er Rovdyr og Fritt vilt, her er det gjor t helt riktig, og de fanget oppmerksomheten til masse mennesker og presse innen filmen ble løssluppet. Utdanning har ingen ting å si her.

Men igjen, for de menneskene om IKKE har vokst opp med å lage film i hytt og pine, men fortsatt lider av "jeg vil lage film" syndromet. Så passer det seg jo bra å gå en filmutdanning, rett og slett for å få denne øvelsen, som de ikke har hatt tidligere eller kanskje ikke har hatt muligheten til å gjøre på hjemmebasis.

Men å si utdanning er nødvendig er jo helt feil, og publikum er av dem som ikke kunne gitt mer faen i om tissen din er 12 eller 24 cm da de skal se filmen du har laget.

10. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I dnf er det ikke konkurranse om å ha den kjedeligste og lengste instillingen som mulig, for deretter å skylde på kameramannen. Seriøse Skjegg er - unnskyld uttrykket - elendig. Hvis du tror den er god nok grunn til å kunne kritisere andre som er på et langt høyere nivå faglig så er du direkte naiv. Jeg kan faktisk gå så langt som å si at deltagerne på dette forumet lager dårligere filmer enn det man gjør første året på dnf.

11. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Roar Uthag var en av dnfs regissørstudenter. :wink: lønner seg å gjøre hjemmeleksa før du prøver deg

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nei, folket på DNF trenger jo ikke mase med seg uvillige uerfarne folk, så de slipper selvsagt å skylde på kameramannen. Prøver heller ikke å konkurrere i lengste innstillinger, men om man er et crew på to stykk som også er skuespillere, så blir det manko på diverse ting. Og at de lage bedre filmer på filmskolen første året enn de som er her, ligger vel i kortene siden de bare tar inn kremen som allerede er flinke i faget. Og jeg gidder ikke engang gå inn på diskusjonen om at man må ha laget noe bedre selv for å kritisere andre; da er det bare for alle filmkritikere i verden å slutte i jobben sin.

13. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er jeg fult klar over, men nå er han jo også en av de få som kommer ut derfra og kjører løpet fult ut...

Men! det eneste jeg ville frem til i denne diskusjonen er at å vektlegge KUNST på undervisning er feil.

Det er ingen ting som heter fagfolk når det gjelder kunst i henhold til å være regissør, fotograf, klipp og manus.

Det er rett og slett to kategorier, Selvlært og opplært.

Det finnes mennesker som har den beste utdanning innen kunst, men som ikke lager noe som er spesielt bra, rett og slett fordi de ikke har denne evnen i seg, selv om de har lært hva som fungerer og ikke fungerer.

Kreativitet er en del av mennesket, noen har masse av det, andre har ingen ting. bare se på alle de som gikk i klassen din på ungdomskolen og måpte da de ble bedt om å skrive en 2 siders historie. Det tar en kreativ person kanskje 20 sekunder før han har hele plottet i hodet og begynner å skrive, og en annen person hele timen og en oppspist blyant til å komme frem til absolutt ingen ting.

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det Lopez mente var selvsagt at det var promoteringen som gjorde filmene salgbare, ikke regissørene. Altså at det var likegyldig om Uthaug gikk på Filmskolen.

Edit. Men det klarte han kanskje å få fortalt selv.

15. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Filmkritikk som du leser i avisa har helt andre faglige krav. Mange av de har også en slags "utdannelse" innen området.

dnf tar inn folk som har jobbet hardt for å utvikle seg og som viser stå-på vilje. Når såpass mange søker så er det sef bare de beste som kommer inn. Å whine ubegrunnet på andre og leke badass i et lite forum kvalifiserer ikke. Det er derfor det er et stort gap mellom ditt og dnf-studentenes nivå.

16. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har sett filmer som er dritt fra DNF. Selv om de er teknisk helt "OK" så er noen at de totalt blottet for kreativitet. Og noen har rævva casting o.s.v. Mange store talenter her ute i verden som ikke har film utdanning i det hele tatt. David Fincher feks. Vil gjerne sitere noe Davind Fincher har sagt

"I went to a place called the Berkley Film Institute for a summer program with a grade school friend of mine, and we just thought it was a joke. It was very impressionist, very Berkley. There were all these people who were there to communicate and change the world, to do all these lofty things -- and then they made these really shitty, stupid little movies. And we were kind of like, "I'm not here for this, I'm just here to pull cable." We were the youngest people there and we ended up being the grips and electrics on everybody else's movies, and it was pretty good those six or seven weeks, we got to shoot Panaflex cameras and make a married print - it was in black and white and you made these little cheese-ball movies, but at least you were making "something." It was kind of like film school in that way, but those who can't do, teach, and those who couldn't teach, taught there. They tried, they just didn't want to get dirty with it, they didn't want to get in up to their necks. It was all very patrician."

Her er enda en lur ting.

"Directing ain't about drawing a neat little picture and showing it to the cameraman. I didn't want to go to film school. I didn't know what the point was. The fact is, you don't know what directing is until the sun is setting and you've got to get five shots and you're only going to get two."

Hør på de som kan det de driver med. =)

17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Vil påstå jeg viser ståpå-vilje ved å lage film etter film jeg også. Har aldri ment at det er badass-acten på forumet som skal skaffe meg filmbudsjett. Men du må slutte å være så forelska i Filmskolen. Det er litt kvalmende. Jeg satser på den selvlærende skole uten regler, slik som Spielberg, Fincher, Tarantino og Rodriguez. Sistnevnte bruker til og med budsjettfilmer til å fortsette å teste; Spy Kids-filmene, som resulterte i Sin City.

18. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    peter jackson havner ved under der også? hvertfall med de første filmene sine..

Jeg må også legge til det at omtrent 50% av de jeg jobber med i bransjen er selvlært (dvs av å jobbe). Inkludert meg selv.

Ja, det er kvalmende hvor forelsket du er i skolen nå, for jeg har aldri hintet til at det er dumt å gå filmskole, eller at DNF er dårlig, rett og slett bare det at jeg selv som regissør ikke føler jeg trenger det.

Jeg jobber faktisk i bransjen, jeg har ikke behov for å "overbevise" deg på noen måte om at jeg har lært meg dette selv siden jeg var rundt 10 år gammel, og droppet ut av filmskolen på NISS fordi jeg følte at det var en stor sløsing av tid og penger.

19. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Beklager å knuse drømmen deres i stykker, men alle dere har ramsa opp -unntatt spielberg- har tatt en eller annen form for film/regiutdannelse: fincher jobba som riggegutt for John Korty's Korty Films (mentor), quentin tarantino tok skuespillerutdannelse og robert rodriguez gikk på en slags filmlinje på universitetet sitt. spielberg prøvde visst å komme seg inn på filmskole tre ganger, men misslyktes pga hans lave gjennomsnittskarater.

Merkelig at deres "selvlærende" skole ender opp med å få produkter som etterligner andres verk. Er ikke det sjelesløst?

ustabil-andreas: det "drittet" du så fra dnf er milevis unna det du kan klare. det er ok å kritisere deres filmer, men ikke tro at men gjør større fremskritt av å sitte hjemme og lete etter noen som kanskje gidder å lage film, enn å være i et miljø der alle er filmintresserte, har tilgang på godt utstyr og mange gode mentorer som kan hjelpe. ta en kikk på

www.filmskolen.no

20. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Etterligner andres verk? For det første går det ikke an å lage noe som ikke er laget før, og det kreves tid og ofring for å lage seg et filmuttrykk og en stil. Selvsagt er det bra å være på Filmskole med likesinnede og lage film, har ikke sagt at det ikke er en fin mulighet. Men det er ikke for alle. Jeg har allerede et år på film og tv-linje, og det var bare noe dritt hvor jeg kunne mer enn lærerne - lærere som allerede faktisk har jobb i norsk filmindustri, så jeg ga fort opp den veien. Og det er da ingenting galt med å jobbe seg opp på egenhånd. Slik at når jeg søker om penger til et av mine budsjettmanus, så kan jeg stille opp med selvsikkerhet og vise til utallige produksjoner og engasjement. Så du knuser våre drømmer, nå som du helt tydelig sier at det er umulig å lage film profesjonelt om man ikke går på skole... Selvsagt er det mulig. Andreas går dessuten andre året på NISS. Denne uforbeholdne gudedyrkelsen din av Filmskolen er veldig merkelig. Er du lærer der, din lille syking?

Del denne siden