Norges Beste Filmskole

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Jay, 19 Des 2007.

1. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har jeg angrepet deg fordi du droppa ut av NISS og ikke har fullført fagutdannelse innen film? Nei.

Faktisk så synes jeg at det er helt greit om folk ikke vil ta fagutdannelse innen film. Men å leke useriøs ovenfor andre og lure dem til å tro at filmutdannelsen er noe dritt er derimot ikke ok. Angrepene som har kommet mot dnf i denne tråden er usaklige og mange av dem har ikke rot i virkeligheten. Når jeg som har kontakt med en del som går der leser dette kan jeg ikke gjøre noe annet enn å konstatere at dette er basert på fordommer. Greit, hold fordommene for dere selv, men ikke prakk dem på andre som faktisk vil ha saklig info

2. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nå er du faktisk skikkelig barnslig, haha...

Andreas går filmskole nå, som klipper.

Det høres egentlig ut som det er vi som har knust drømmen din om å gå mange år skole for å bli god.

Jeg har et spørsmål, tror du virkelig at teori kan få en til å bli kunstnerisk?

3. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det var kun den første setninga som var ment til andreas.

svar på spm: jeg tror ikke at teori kan få en til å bli mer kunstnerisk, men ved hjelp av teori kan man klare å uttrykke sitt budskap. Sef er det ikke bare teori som skal til, det er også en del praktisk arbeid som skal til.

4. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jøss! Var da fælt så godt du kjente meg da. Kan ikke huske at du var hjemme hos meg og snakket om film karrieren min over ei bolle med mugne sjokolade muffins.

Hvordan i helvette vet du hvilke filmer jeg har sett? Hvordan kan du sikkert si at jeg ikke kan lage bedre? Jeg snakket om det kreative først og fremst og kan med hånden på hjertet si at jeg faktisk kan lage bedre historier en noe av det jeg har sett derrifra. Det virker som du har en instilling av at ALT fra DNF er helt konge. No bad seeds, really?

Jeg har for det første arbeidet i bransjen, går for det andre på NISS. Så jeg går på filmskole sammen med andre interesserte og lager filmer.

Dette gjør jeg i tillegg til at jeg lager "hobby" filmer. Og vet du hva? Hobby filmene blir ofte bedre. Dette er fordi jeg kan bruke så lang tid jeg vil til å tenke ut hver minste detalj. Man lærer mere om å lage film ved og analysere alle detaljene i en, en å raske seg igjennom flere produksjoner på et år. Jeg kjenner "fagfolk" som gjerne vil gi tilbakemelding på hobby filmene mine også, behøver ikke gå på skole for det. Ofte ser jeg også at kompisene mine som kan 0 om film er de beste på tilbakemeldinger. Det er fordi de ikke har forbannelsen av å over-analysere hvert eneste aspekt. Men kun ser om filmen fungerer eller ikke.

Leste du forresten sitatene jeg postet om fincher? Jeg vet at han var riggegutt, det står for svarte faen i sitatet jeg postet. Og du sier jo selv at han var riggegutt? Er det en utdannelse?

5. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    om fincher: kenny wang visste tydeligvis ikke det.

NISS: de filmene som lages på filmskoler er ofte øvelser. Filmer har som oftest deadlines. de må overholdes.

Grattis, du har oppdaga vitsen med å vise filmen for "vanlige" mennesker, også kalt testvisning i noen miljøer. Film er likevel også literatur, som kan tolkes etter ønske.

6. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg leste faktisk quoten jeg også. Å jobbe seg opp på den måten, er for meg ikke å gå filmskole, og dermed det samme som det jeg driver med - han har altså lært kun av å gjøre og tenke og prate film.

7. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Der skjønner ikke poenget her. Går du på filmskole elle ikke spiller ingen rolle. Dere må komme opp med et produkt og prøve å selge. Det er alt det handler om. Lag film og selg. Prøv å livnære deg av å lage film. Du kommer til å lære vesentlig mere av egene erfaringer enn å gå på beste filmskole. Det som kan gi deg et pluss ved å gå på det beste filmskole er at du har en "nærkontakt" med bransjen. Ofte kommer de inn som gjesteforelesere og du blir kjent med folk. Men skal du gjøre som alle de andre gjør, nemlig å vente på at noen kommer og forsørger deg, da er du ferdig.

Lag filmen din og prøv å selge den.

Har lest at noen påstå at hollywood regisører tjener fett. Selvfølgelig tjener de fett fordi du kjenner bare de som kan tjene penger. Har du hørt om regisører som gått konkt pga dårlig film. De fleste glemmer at både skuespillerne og regisører har egene produksjonsselskaper. De tar risk. Selvfølgelig er det flere investorer / produsenter i bildet, men de satser selv. Og det er det som skjer der. Både de store og de små satser. Skraper sammen noen 10k dollar og lager film. Om vi kaller det for B, C, D, .... Z film spiller ingen rolle. De er i business.

Jeg sa tidligere at kvaliteten skal komme. Ved teknologien som er tilgjengelig nå og med de mulighetene som både tilgjengelig hardvare og software kan gi til alle er muligheten her. Idag er det mulig å lage kinofilm på kjøkkenbordet ditt. Så lag den. Er du skolert, det er bra. Er du bare rutinert er det kanskje bedre, men dersom du ikke gidder å ta risk som en vanlig næringsdrivende gjør, du bare venter på at noen kommer og skal forsørge deg, gi deg lønn bare fordi du mener du er "utdannet" er litt feil.

jeg antar at det blir dårligere og dårligere for norsk filmbransjen. Det er overproduksjon av "fagfolk". Det blir alt for mange eskimo og pengesekken blir ikke større.

8. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    øve seg på deadlines er neppe en stor ting og øve på. Det er bare å følge den når man først har den. Noe man burde klare hvis man ikke er evneveik.
    Vi snakker om læringsprosessen her, noe man burde bruke lenger tid på fordi man faktisk skal sette seg ned og lære det. Så da slipper man å bruke tid på sånne ting når man først har deadlines. Makes sense doesnt it?

Hva skjer med "grattis, du har oppdaga...." Skvipet ditt? Ja jeg vet hva testvisning er. Jeg brukte det for å illustrere et poeng med at man ikke behøver skole for å få gode tilbakemeldinger. Du tar ting ut av kontekst i et forsøk på å fornærme meg? Hold deg til saken da, ikke gjør sånne puny forsøk på drittslenging.

9. EidetFilm

EidetFilm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Denne posten har vel sklidd helt ut? Poenget var vel å diskutere om de forskjellige utdanningene innen film/tv. Og om hva erfaringer og synspunkt folk har. Jeg syns ialefall det er mer nyttig enn uendelige diskusjoner om filmskole er bra eller ikke.
    Hvor har dere selv studert/vil studere? Hva er bra? Hva er dårlig? Hva vil dere anbefale?
    Nå har jo Norsk filmskole fått mye plass her. Kanskje snakke om linje som slipper inn mer en 6 personer?
    Noen liker fisk, andre ikke. Noen liker filmskoler, andre ikke.

10. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Jeg håper den videre diskusjonen blir sakelig og uten innhold som KAN tolkes som personangrep.

Ser ikke noe poeng i å "skrike" til hverandre i forumet (gjelder selvsagt ikke alle innleggene her).

Jeg synes EidetFilm har ett godt poeng. Tror vi fortsetter med det.

11. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nøyaktig hva er disse tingene?

Trenger noen eksempler, så jeg kan avfeie dem.

12. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har nokon erfaring med film- og tvlinja ved UiB?

13. Pattern

Pattern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg blir bare rett og slett oppgitt her av deg. Det er ingen er som sier at å gå på filmskole er tull. De forteller bare at det ikke er nødvendig for å kunne produserer gode filmer. Og det er det ikke. Det er fint å ha litt teknisk forstårelse på hvordan visse ting fungerer som regissør men det er ikke nødvendig. Man bare forteller eller tegner opp storyboard hvordan man vil ha det. Så jeg er helt enig i det Wang sier. Og det at du begynner å komme med angrep på skjegg filmene hans, sier de er elendige. Det var jo veldig konstruktivt innspill. Wang gjør noe som vil få han fremover i bransjen, han prøver ut ting. Han viser det HAN vil vise. Han går ikke etter mainstreamen. Noe mange norske regissører går etter for tiden. Og derfor det har blitt mye drama filmer som har en veldig lik dramaturgisk modell. Og hvis du skal nevne eks Roar, så gikk Patrick Syversen på NISS. Og jeg er storfornøyd at han lagde en film som Rovdyr. For det var noe forfriskende innenfor norsk film. Greit det var ikke verdens beste. Men det var bare litt meningsløs vold på det norske lerrete for en gangs skyld.

Og jeg forstår det Kim sier og at han ikke synes NISS var noe for han. Det er opp til hver enkelperson. Sånn som på NISS så er 1.året veldig basic innenfor det tekniske, og har man filket en del med kamera så er dette noe man sikkert kan fra før. Jeg selv går 1.året på NISS og jeg har ikke hatt anledningen til å kunne produserer de filmene jeg har hatt i hodet fra før pga at på Media og Kommunikasjon så er det veldig begrenset ressurser etc. Men etter at jeg begynte på NISS har jeg laget filmer jeg selv har ønsket å lage. Jeg har fått kontakter innen bransjen, jeg har fått bra utstyr og kan drive med film på heltid. Og det du sier at alle er øvelser innenfor en tidsramme er fordi man skal kunne få tid til å prøve seg innenfor mange ulike sjangere gjennom hele året.

Merkelig at deres "selvlærende" skole ender opp med å få produkter som etterligner andres verk. Er ikke det sjelesløst?

HAHA, at du ikke vil finne likhet i filmer er nesten umulig. Er en film abstrakt så kan man si Lynch, er det rask klipping kan man si Tony Scott. Det betyr fortsatt ikke at de etterligner, men heller at de bygger på det grunnlaget og produserer noe eget.

Og å kritiserer Andreas sånn var barnslig som fy. Han går også på NISS så han vet hva han snakker om. Og kan du være litt mere konstruktiv i stedet for å si at de lager noe milevis bedre enn han? Har du sett noe av han?

Men men, kan avslutte med hva min lærer sa til meg, film er kunst. Så det er ikke noe riktig eller galt. Bare om det fungerer eller ikke.

14. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vis jeg ikke tar helt feil, så mener folk at det er bortkasta og betale masse penger for bra film skole?

Jeg har planlagt og gå på skole i America for å studere film. Film er mer enn å bare tenke rett frem. Og på skoler så filmer man jo ti ldeadlines osv, og man lærer da underveis, fordi da kan lærerne steppe inn og si, gjør heller sånn og se hva du syns. osv.. Du kan til og med bygge flere ideer.

Jeg ser for meg en idee jeg får i hodet som en film med en gang. Jeg ser for meg alle vinkler, farger og måten stemningen er. Ganske rart. Men det er en egenskap regissører burde ha og det er noe man ja, ikke kan LÆRE, så jeg skjønner folka på det punktet.

Men er verdt og studere film, Jo mer du kan jo BEDRE blir det. Du lærer jo masse om produksjon, manus arbeid, jobbe med skuespillere osv. Som sakt jeg skal reise til amerika for å studere. Det er fordi da lærer jeg meg og jobbe med andre mennesker, bruke annet språk. Gå på skole i et land der FILM er litt mer seriøst og mer kontakter.

Jeg vet ikke hva folk syns om sånt. Men altså du må ha det i hue, men du kan forbedre deg og lære og jobbe i mer større produksjoner vis du satser utenlands på skole.

15. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Erfaringen som kommer av å gå på skole kan være uvurderlig for mange, men poenget ligger i at mange vil ha like stort utbytte av å lage ting på egenhånd fordi de faktisk har anledning og ork til det. De som ikke får laget noe på egenhånd, har jo selvsagt best av å betale for filmskole. Dessuten lærer man best på den måten man liker å arbeide. Liker man ikke situasjonen man er i, så hjelper det fint lite med verdens beste lærere, fordi man ikke tar innover seg ting når man hater. Så det er jo klart det er opp til hver enkelt. Men jeg sier igjen, som mange har nevnt og Pattern bringer opp igjen; diskusjonen gikk på om man kan lage bra film uten skole eller ikke, altså ikke om skole er bra eller ikke. DNF-debatten er jeg dog ferdig med, det blir ikke samme gate.

16. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen som har gått/tenker å gå medieproduksjon på NTNU?
    Er det lettere å komme inn der enn på DNF, og hvor bra er utdanningen?

17. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  18. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er enig med Kenny Wang, men ikke det med at de som ikke kan lage noe på egen hånd har best av å gå på skole. Se på Harald Zwart? Han gikk på film skole, han har allerede arbeidet i Hollywood osv. Men seff har han ARBEIDET hardt på egenhånd uten skole.

Jeg har min egen måte og arbeide på selv. Skal man drive med regi, så burde man kunne det med produksjonen å gjøre, hva man burde tenke på i STØRRE produksjoner når du arbeider med det HUSK at du da jobber med en VELDIG STOR GRUPPE med mennesker! Ikke deg og 10 andre kamerater eller 20 kamerater. men du kan fortsatt arbeide på din måte både i stort og smått. Men det å arbeide i større ting med en del mennesker.

Men det jeg mener! HAR man tenkt og arbeide på store filmprosjekter og satse hardt i livet fremover med film, så burde du kunne litt mer enn skrive synopsis, manus, dreiebok og filme. Altså er MYE mer å tenke på.

Er liksom du er ikke en FULT god sjåfør vis du dropper bil skolen, selv om man tror det, men man kan fortsatt være en god sjåfør. Vis noen skjønte den da.

Men som sakt jeg mener! FILM, ha det gøy, lær mer, jobb på din måte, MEN ikke glem grunnlegende ting i en film produkson (jeg prater da ikke amatør filming)

19. Marty

Marty Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg går litt on-topic jeg ^^

HiNT i Nord-trøndelag har ei filmlinje, tror den er på Steinkjer eller noe.
    Noen som har gått der og vil anbefale det? For jeg har ikke fått så godt intrykk at det gjør noe.
    Det er en del år til at jeg skal søke på ny skole, går bare første år media enda, men hadde vert greit å vite hvilke skoler som er å anbefale og hvilke som man børr holde seg unna...

Jeg har jo vert å sett på Noroff sine sider, men til dags dato er det alt for dyrt for meg, å etter det jeg har kjønt etter å ha lest disse 6 sidene, så er det utrolig vanskelig å komme inn på den i Lillehammer...

Finnes det foresten noen skoler i utlandet som er å anbefale?

20. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    MI var virkelig en skole å holde seg unna, men det er noen år siden nå og de har fått nytt navn og sikkert også nye eiere, så det kan jo være at de har ryddet opp i søpla etter at studiesjefen stakk av med 2 millioner kroner...

Del denne siden