Ny film fra Yadda Films: "Livet uten Linda"

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av MacGuffin, 17 Jan 2006.

?

Terningkast for "Livet uten Linda"

Spørreundersøkelsen stenges 7 Feb 2106 kl 06:28.
  1. 6

100,0%
  2. 5

0 stemme(r)
    0,0%
  3. 4

0 stemme(r)
    0,0%
  4. 3

0 stemme(r)
    0,0%
  5. 2

0 stemme(r)
    0,0%
  6. 1

0 stemme(r)
    0,0%
  1. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

LIVET UTEN LINDA

Da er endelig vår nyeste film klar for nedlasting :) Dette er den samme filmen som tidligere i kveld ble vist på TV Telemark. Regi og manus til filmen er ved Morten Jensen og Nicolay Aasbø, i tillegg er Thomas Kristiansen og Åse Haukvik med som regi assistenter og kamera- og lydmenn. Musikken i filmen er egenkomponert av Michael Gunnulfsen i Yadda Films, og det er meg, Morten Jensen, som står for klippinga.
    Mer om filmen kan du lese her :D

(Høyreklikk på en av linkene under og velg lagre mål som/save target as)
    Windows Media Video (Ca. 90 MB)
    QuickTimeVideo (Ca. 90 MB)

Så, noen kommentarer? 8)

Edit 3. mai: Hvis noen fortsatt er interessert i å laste ned filmen kan dette gjøres her.

2. rovlah92

rovlah92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Den var bra den, men det så ikke så ekte ut når Bernt ble slått med kølle! Men ellers var den bra! :wink:
    Du kan virkelig dine saker! :D

3. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for det :) Flere kommentarer?

PS: Han heter Bent, ikke Bernt :p Hehe.

4. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bra film Yadda....

Negativt: det er sant som rovlah92 sier det så falskt ut med han bøllen med balltreet altså!!

men ellers en Veldig bra film...
    Stå på :D :D

5. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dommens time :p
    Jeg syns dette var bra utført teknisk, helt ok der! Men skuespillet kunne nok vært bedre dessverre. Likte det der dere hadde gjort med at han så syner. Han ble på en måte syk liksom, av at hun døde. Og når han sier at hun var død, kommer på oss som et lite sjokk. (hvis du skjønner :p ) Det likte jeg! :)

Bra! Stå på!;)

6. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Pleier å ha det som en liten gyllen regel at man ikke kommenterer skuespillet i amatørfilmene, med mindre det er veldig positivt. Grunnen til det er selvsagt at det å få tak i skuespillere er utrolig vanskelig, og man tar det man får.

Bra at det ser ut til at dere likte filmen, men har dere ikke noen flere kommentarer? Noen annet dere ikke likte, eller er det bare det med slaget? :wink: Er det noe vi vil så er det selvsagt å kunne forbedre oss til neste film :)

7. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

god effekter.... men synst faktisk i motsetting til di andre her at filmen ikkje var så bra.... :( ... kan du egentlig fortelle ka poenget va?

8. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hva poenget er? Er det historien i filmen du ikke forstår? :?

9. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ja på en måte.... sjønnte ikkje slutten?

10. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du skjønte kanskje at denne personen som hele tiden "fulgte etter" Bent ikke var ekte, det så man vel ganske godt på slutten? :wink: Bent blir rett og slett på en måte litt "syk" etter at han mistet kjæresten sin, og det blir denne slags samvittigheten som snakker med ham. På slutten så innser han at denne personen ikke eksisterer, og så er det opp til hver enkelt å tolke hva det egentlig er Bent tenker på i det siste bildet i filmen :)
    Ble det litt enklere å forstå nå? :wink:

Flere som har sett filmen og har noe de vil si?

11. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

liitt enklere... men bortsett fra at eg ikkje sjønnte/like storyen så kjeme godt :roll: :lol: så synst eg at den tekniskt sett var ein veldig god film ... med fin filming :p

12. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Skal se denne, og spytte ut med masser av konstruktiv kritikk med en gang telehor får fiksa linjene sine, har bare 2kb/s her! :evil:

EDIT: Haha! Ser man det, gjett hvem som laster ned med 245kb/s nå? :D

13. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

En merkelig film som jeg desverre syntes var gørr kjedelig, ikke helt min smak akuratt.

Mye kan sies om skuespillerne, (ikke helt troverdig), men er enig i at man tar hva man får.

Det var veldig mye bra teknisk sett på filming og redigering stort sett gjennom hele filmen. Det jeg la spesielt merke til (utenom han med balltreet ja...) var da Linda blir påkjørt i begynnelsen / i drømmen. Først ligger hun nede, så kommer hun gående, så ligger hun nede igjen, så ser hun bilen komme mot henne mens hun står uten å reagere osv. Syntes forøvrig at denne scenen ble alt for lang.

Jeg fikk vel aldri helt tak i hva filmen egentlig handler om uteonom at fyren var rimelig deppa.

14. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Er delvis enig med vår venn Eivind her om at filmen var litt vanskelig å få noe ut av. Men så skal det si at jeg har en eller annen dysleksi for film - jeg kan ha det SVÆRT vanskelig med å forstå sluttpoenget med kortfilmer.

Når det kommer til skuespillet, så blir det nesten som en kritiker skal anmelde den nye CD'en til broren sin. Det blir bare feil. Alt med skuespillet, og litt med selve historien vakte veldig mange vonde følelser i meg, som det ligger en hel livshistorie og ei jente bak. Hadde denne filmen het "Livet uten June", så hadde jeg antageligvis gått ut og gjort noe fryktelig med meg selv. Det er for mange følelser inni bildet til at jeg kan uttale meg ytterligere. Derfor er det vanskelig for meg å kritisere skuespillet til han deppa fyren, men jeg må si jeg ble imponert til amatør å være Anyway, nok om det.

Det ligger et slags slør over filmen som skriker "HEEI! SE PÅ MEG! JEG ER EN AMATØRFILM!!! JEG PRØVER IKKE Å SE PROFF NOK UT!!". Det ødelegger litt. Det er litt for mye zooming inne i bildet, å bruke zoom til å etterligne et bra dolly-bilde, er for det meste fy-fy :wink: . Motivet i bildet slet tydeligvis med å holde seg i det gyldne snitt også, bildene ble forvirrende, rare og distraherende. Nå skal det sies at noen var bra.

Lyden var bra den, men i starten var dubbinga håpløs. Ja, jeg vet at det er vanskelig, så helst ikke prøv engang, gjør alt du kan for å få bra lyd på settet.

Du ligger godt over gjennomsnittet når det gjelder amatørfilm, men du begår enda tabber som kan overkommes. Gleder meg til du lager den perfekte filmen!

Stå på! :)

15. mrlee

mrlee Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Synes filmen til tider var godt redigert og med bra foto. Dog ble enkelte sekvenser unødvendig lange (spesielt den der vi ser Linda blir nedkjørt). Periodesvis er det bra stemning og flyt i filmen, hvilket er positivt.

Skuespillermessig er det på helt greit "amatør-film nivå". Man kan ikke forvente seg proff-innsats av amatørskuespillere, men det er vel de fleste klar over ifra før, så jeg gir ingen "kritikk" på den biten.

Dog var historien noe "rar" synes jeg, og jeg klarte ikke å bli helt engasjert her. Man dveler kanskje "vel" mye ved den depressive hovedrolleinnehaveren. Litt i overkant etter min mening.

Slutten er også noe "uklar". Nå liker jeg filmer der man tvinges til å "tenke" selv, når filmen er over, men her fikk jeg mer enn sånn "Hæ-følelse". Forøvrig tror jeg det er veldig vanskelig å gjøre en slik historie som dette GOD når man kun har amatørskuespillere til rådighet og begrensede ressurser (som jo alle amatørfilmskapere har...). Dog er det ingen tvil om at det er potensiale her, som jeg har sagt før, og spesielt med tanke på hvor unge dere er.

Lyd-dubbingen i starten av filmen ble også noe "rar"... og som flere har nevnt, volds-sekvensen ble nok litt for kunstig..

Ellers kort oppsummert: Bra filmet og klippet! Musikken passer stort sett bra til filmen. Til tider god stemning og atmosfære. Litt sær og "rar" historie som jeg tror ikke alle vil skjønne, i tillegg en vanskelig historie å gjøre troverdig med tanke på skuespillere osv. Men til å være amatørproduksjon, og med tanke på utøverenes unge alder er det meget bra.

Men jeg har en liten følelse vedr. denne filmen her at man kanskje har tatt seg litt vann over hodet, fordi en film i denne genren er VELDIG avhengig av ekstremt dyktige skuespillere, dvs. proffesjonelle skuespillere, for å bli troverdig og "ekte". Når man da forsøker å lage en "proff-film" med amatører så faller det litt igjennom, selv om det var et godt forsøk da!

Det er kanskje greit å innse at man driver med film på amatør-nivå og så legge lista deretter (historiemessig sett i allefall).

Stå på videre! Det er ihvertfall veldig godt utviklingspotensiale her, og mye bra er på plass allerede! Blir interessant å følge utviklingen fremover!

16. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Eivind87:
    Jeg skjønner ikke hva du mener angående drømmescenen? Mener du at en slik surrealistisk drøm ikke bør være surrealistisk?
    Du sier du ikke skjønte hva den egentlig handlet om? Vel, den handler om kjærlighetssorg, som er ganske realistisk og hverdagslig i mange menneskers liv. Det du ser er det den handler om, det er ikke noen "skjult" handling i filmen.
    Hvorfor var den gørr kjedelig? Den var ikke spesielt lang.

MiniMan:
    "HEEI! SE PÅ MEG! JEG ER EN AMATØRFILM!!! JEG PRØVER IKKE Å SE PROFF NOK UT!!" Hvis det er en ting vi prøver på, så er det nettopp det å se proffe ut.
    Angående zoominga, hadde det vært bedre uten?
    Synes ikke filmer burde holde seg til alle mulige "regler", som f.eks. dette med "gyldne snitt".
    Selvfølgelig ville vi helst at lyden på settet skulle bli bra, men slik ble det ikke. Men ikke si at dubbinga var håpløs, vi gjorde så godt vi kunne.

Mr. Lee:
    Uenig med deg i at drømmescenen var for lang, kort og greit.
    Du synes den var for depressiv? Det er nesten meningen det :D Etter at Linda dør, så skal ikke filmen være lys og koselig, det er hele pointet.
    Jeg fikk litt "hæ-følelse" når jeg leste posten din jeg :lol: Det er jo en sånn "tenke sjæl" slutt, som du selv sier. Hva tenker Bent på slutten? Tenker han å ta selvmord eller ikke?
    Takk for at du synes vi har talent, vi er tross alt ikke eldre enn 16 år, og går ikke på noen medialinje.

Mer ros fra noen? :p

17. Fixer

Fixer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Konstruktiv kritikk: :)
    Først av alt vil jeg bare si at jeg hadde ingen problemer med å forstå historien, jeg syns faktisk til tider at det var litt "overforklart". Det var spesielt to ting jeg la merke til:
    - Vi hører hovedpersonens tanker noen ganger. Dette kunne etter min mening vært gjort annerledes for å få frem denne informasjonen på en mer naturlig måte, hvis den i det hele tatt var nødvendig. Ting som "hvorfor skulle dette skje meg?!" (husker ikke ordrett replikken) og "hvem var den mannen?" kan med fordel fortelles gjennom handling eller dialog i stedet.
    - Sekvensen på slutten som "avslører" at Mannen var en innbilning hele tiden med tilbakeblikk syns jeg var overflødig. Jeg hadde for lengst skjønt sammenhengen etter den grundige brødskalkscenen der Mannen får frakken. (Hvordan har det seg at Bent har frakken i neste scene forresten?) Man skjønner også at det er noe mystisk med Mannen når Bent løper opp gata og Mannen hele tida er der før han, noe som for min del gjør at jeg begynner se etter en forklaring på dette (som jeg da får i brødscenen).

Andre ting jeg merket meg var at William spilte Mannen bra. Han var nok den karakteren som kjentes mest "naturlig" på meg. Syns også klippingen er bra, jeg får en god følelse av flyt i tiden og det er ingen unaturlige "hopp" i tidslinjen. Ellers kan jeg være enig i tidligere kommentarer om at noen scener ble litt lange og jeg syns overfallet burde vært kortere, feks at allerede etter første slaget burde han svartne og eventuellt flere slag burde ses utenfra. Ellers syns jeg det var en god innledning og etablering om man ser bort fra den noe uheldige dubbingen.

Alt i alt syns jeg det var godt jobba. :D

18. mrlee

mrlee Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Jeg har ingen problemer med å skjønne at filmen og hovedpersonen i sin essens er depressive. Det er helt greit det. Men mitt poeng er at jeg synes det ble litt mye repeterende depressive sekvenser. Det ble liksom understreket veldig mange ganger hvor depressiv hovedrolleinnehaveren er. Og DET var det jeg mente med "for depressiv".

En følelse, eller stemning, kan ofte understrekes med bare et enkelt bilde eller en kort sekvens. Det blir litt "utdratt" (synes jeg) hvis man dveler unødvendig mye med det. Nå er det jo slik at siden temaet i filmen deres, i seg selv er "tungt", så kan det være vanskelig å vite akkurat hvor man skal la linja gå, for å si det sånn. Blir det for mye eller blir det for lite.....

Og ja, slutten deres er en sånn "tenke sjæl" - slutt, og det er bra det, men det jeg vil frem til er at historien allikevel er noe "uklar" til tider, og det kan gjøre at filmen får et litt sært uttrykk, men på den andre siden kan jo det også være positivt.

Det er bra med filmer som er litt anderledes, og jeg er forøvrig helt enig med deg i at disse "reglene" om det gylne snitt, zoom osv. slett ikke trenger å følges alltid. Så sant man har mål og mening med det man gjør, ser jeg heller ingen grunn til slavisk å følge dette. Hvordan skal man klare å skape noe originalt da, hvis alt skal være likt i fra film til film?

Helt til slutt vil jeg si at dere har valgt en historie som er ekstremt vanskelig å gjøre bra innen amatørfilm, men at dere har gjort et veldig godt forsøk, og teknisk sett er det til tider imponerende! :)

19. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Selvfølgelig vet jeg at dere gjorde så godt dere kunne, og tro meg, jeg har vært vitne til mye, mye verre dubbing. Tingen er den at det i det store og det hele er håpløst å prøve, det må unngås til enhver pris. Men jeg synes dere gjorde det bra, men allikevel er det er for stort eple å bite i.

Når det gjelder "regler" som zooming og gyldne snitt, så er jeg helt enig i at regler er til for å brytes. Men zooming er en av de tingene som jeg mener man må være mer forsiktig med. Servo-zoom på et vanlig konsument/semi-pro kamera er for det meste veldig hakkete, uten glatte overganger. Det blir mer enn forstyrrelse i bildet enn noe som ser bra ut. Og det gyldne snitt kan selvfølgelig også brytes i hytt og pine, men det passer ikke særlig bra i starten av en film, før man er blitt kjent nok med personen til å forstå hva han føler. Det kan godt brukes til å skildre depresjon o.l, men når vi ikke er 100% informert om hva som egentlig foregår, så blir det en smule ubehagelig. Når noe er ute av det gyldne snitt, så fører det til at øyet "leter" etter motivet, man blir lett distrahert fra selve historien, og det blir ubehagelig å se på. Men selvsagt, det kan godt være at jeg er den eneste med den meninga.

Og forresten, angående klippinga. Ser godt at du har proffe ambisjoner her, men klippene inntraff liksom på feil tidspunkt, og var noen ganger litt for hyppige. Hadde timinga vært litt forandra på noen kutt, så hadde klippinga blitt veldig bra. Noe den til tider var også.

På alle måter en god amatørfilm, og jeg skal ikke sette meg selv noe høyere :wink:

20. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg synes bare det var så merkelig klippet da hun blir påkjørt, hun ligger på bakken og står oppreist så mange ganger. Jeg ville heller sett for meg at akkurat idet hun blir påkjørt og faller over panseret så bråvåkner typen. Du ser også tydelig at sjåføren fortsatt ser på veien mens han stiller på radioen. Kanskje han burde vært mer opptatt med bilradioen?

Dette var ikke en film etter min smak, derfor syntes jeg den ble litt kjedelig. Det gikk lange tider uten at det skjedde noe nytt liksom.
    Men vi har jo alle forskjellig smak. (jeg er også av den typen med liten tålmodighet)

Det var ikke meningen å ta fra deg hele motet. Stå på videre. Man lærer så lenge man lever. :)

Del denne siden