Ny nettside om speilrefleks

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Marius Loland, 13 Jan 2011.

1. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Jeg lanserte denne uken en ny nettside som gir råd og tips om å filme med speilrefleks. Derfor lurer jeg på hva dere her på forumet kunne tenke å lese om? Hvilke tema, tester, reportasjer osv. har dere nytte av å lese om?

Mvh. Marius Loland
    www.speilfilm.no

2. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Ny nettside om speilrefleks

Utrolig bra initiativ :) Vært kult om du hadde fått tak i problemer de hadde på opptak på feks "Dag" eller "Gråtass". Har lest litt om produksjonene litt overalt, men en skikkelig gjennomgang av workflow fra før opptak til siste finpuss på litt større produksjoner og kanskje noen bakom videoer og om det finnes. Det hadde vært gøy å se!

3. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Godt forslag! Bare synd jeg ikke var der under opptak... Har også savnet litt mer info rundt erfaringene med speilrefleks osv. Tusen takk for tilbakemeldingen!

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Fotografen fra Dag var innom her hos meg i går for å ferdigstille noe som kommer på alle norges fjernsyn om slående kort tid. (48 timer eller mindre!)

Vi kom innom temaet Dag, og produksjonen der. Han pratet litt løst om det, og i hovedsak virket det som at de gjorde opptak både på CF-kort og eksternt via HDMI som ble konvertert til HD-SDI for monitoring til script, regi, og opptak. Sansynligvis Prores, men det ble det ikke snakket videre om.

Opptak på CF-kort kunne høres ut som de ble brukt som proxy, inntil de gjorde online med Prores-filene. Der ble klippet i Avid. Hvor veien gikk videre med lyd og farge vet jeg ikke.

Han nevnte også at Avid har litt trøbbel med å takle filer uten tidskode, som jo er en av de store svakhetene med å bruke dSLR, og synking av lyd og bilde var stort sett manuelt arbeid. Det var snakk om å gjøre klipp i Avid også i neste sesong, men muligens bruke Premiere til online, nettop fordi det fungerer så godt mtp. støtte for CUDA prosessering.

5. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Her er nyeste sak om at Dag 2 også skal filmes med speilreflekskamera. Har også gjort et lengre intervju med Håvar Karlsen som slippes om ikke så lenge.

http://speilfilm.no/?p=379

Kom gjerne med flere tilbakemeldinger/tips om hva vi kan skrive om på speilfilm.no

Mvh. Marius Loland
    www.speilfilm.no

6. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ny artikkel om å filme super slow-motion med speilreflekskamera på SpeilFilm.no

Noen som har noen filmer de har lagd med enten Twixtor eller Final Cut Studio? Hadde vært artig å se hvilke resultater folk får! :)

Mvh. Marius Loland
    www.speilfilm.no

7. Jardoss

Jardoss Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Genial side Marius! Min desidert nye yndlingsside :))
    jeg filmer alle filmene mine med speilrefleks, så dette er midt i blinken!

Hadde vært kult med noen slags "lære artikler" hvor forskjellige tips og triks for DSLR filming ble tatt opp, og hvordan få den kjente "film-looken" f.eks

Jarand

8. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Skyt flatt. Sharpness på null, contrast på nest minste innstilling. Ellers er mye av cluet å justere hvitbalansen på kelvin for å få helt presist utgangspunkt og for å gjøre jobben for coloristen enklere.

9. Goodfella

Goodfella Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Konge artikkel! Er ikke en eneste av artiklene på SpeilFilm jeg har funnet kjedelige eller uinteressante. Fortsett med det gode arbeidet, og kom gjerne med innlegg oftere.

10. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! :) Jeg skulle gjerne skrevet mer, men så lenge jeg driver siden på dugnad ved siden av jobb som filmskaper vil det nok begrense seg til 1-2 artikler i uken. Så frilansere og gjesteskribenter er hjertelig velkommen!

Etter hvert som det begynner å rulle kan det nok bli aktuelt med sponsorinntekter, og da kan jeg prioritere nettsiden enda mer. Men enn så lenge må jeg sørge for salt i grøten med oppdragene jeg får som filmskaper. :)

Mvh. Marius Loland
    www.speilfilm.no

Del denne siden