Nybegynner i klipping- Trenger hjelp/tips til videklipping

En tråd i 'Programvare' startet av Lamplight, 9 Okt 2011.

1. Lamplight

Lamplight Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei godtfolk.

jeg er ganske ung og fersk i videoklipping. Jeg har holdt på med selvlære i adobe premiere og after effects i 1 år. Jeg har nettopp gått i innkjøp av et Canon HD videokamera.

Har dere tips til hvor jeg kan lese meg opp på filmklipping? (composing) Jeg vil lære meg hvordan man klipper film, på et avansert nivå.. til syvende og sist.

Trenger å lære meg alle typer funksjoner, formattyper, Codec, Import/Export til ulike type formater, ukomprimert vs komprimert redigering, hva ALE og alle de andre typer filer betyr, 8- 16 -32bit forskjellen, sleng, ect.

Noen får moped, noen får penger, jeg får AVID Media Composer 5.5 øyeblikk, skal begynne smått ved all anledning av tid. men.. ønsker gjerne tips til gode leie/kjøpe bøker/videoer (oppdaterte helst, engelsk er og en fordel) til klipping samt AVID/ADOBE

Jeg har leid diverse bøker om After effects, premiere, fortellerteknikk ect på bibliotek og har lært litt via å prøve programmene selv. Men ønsker å utvide til AVID (pga de jeg har kontakt med i filmbransjen i stavanger bruker dette i dag til klipp + HIL filmklipp linja.)

Ellers om det finnes generelle tips til klipping, så sier jeg, ja takk.

(Beklager for at jeg postet det her, var usikker på hvilket forum jeg skulle poste)

2. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Nybegynner i klipping- Trenger hjelp/tips til videklipping

Er ikke Avid Media Composer et relativt avansert program og begynne med hvis man er fersk i gamet? Tror ihvertfall jeg hadde lagt lista litt lavere og kanskje begynt med et enklere program, som er lettere og lære seg og letter og skjønne noe av. Proff-program som Media Composer er ofte ganske tungvinte, selv om de er gode.

3. Lamplight

Lamplight Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Nybegynner i klipping- Trenger hjelp/tips til videklipping

Som sagt så er jeg ikke så kjent med AVID. Har ikke brukt det før, jeg har sett på videoer på hjemmesiden dems, pluss youtube og Vimeo filmer om programmet, og det ser veldig spennende ut.

jeg har brukt Adobe premiere og AE mye det siste året. Men har fått tips å ønsker litt selv å gå over til AVID med tanke på hva de bruker i bransjen i dag. Ettersom jeg ønsker å jobbe som filmklipper i fremtiden. Jeg har allerede fått kontakter i et filmprodusent firma i Stavanger, kontakten min der har fortalt at de KUN bruker AVID pr dags dato. og at dersom jeg vil jobbe der i fremtiden må jeg lære meg det.

Etter mailing med Filmskolen i Lillehammer + Noroff, så har jeg fått et stort innblikk og tips til å gå til AVID pga de også bruker dette pr dags dato.

Del denne siden