Nybegynner med film.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Hatle, 5 Aug 2009.

1. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei!

Jeg er 13 år og er helt ny på å lage film. Jeg har aldri gjort det før, men jeg er veldig intressert i å lære my mer.
    Jeg har lest endel på nettet, og har funnet ut mye. Til høsten skal vi lage film på skolen, og da vil jeg være mest mulig forberedt til da.

Jeg driver å skriver på ett manus som jeg vil kalle "Fjortis". Det handler omm en gutt på 13 år, som heter Pål. Han blir mobbet på skolen, og alle ser på han som en tulling, og nerd. Lærerene overser det og Pål blir bare mer og mer deprimert. En kveld bestemmer han seg for å prøve å bli "en av gutta", han begynner å tøffe seg, og starter å røyke og drikke alkohol sammen med de tøffere guttene på skolen. Sammen med noen av de "falske" vennene hans tar de amfetamin piller, og drikker seg fulle. Pål får hjerteinfarkt. Vennene hans er så høye på narkotika at de tror han bare sover. Dette er slutten.

Hva synes dere om ideen?

Og så lurer jeg på hvordan jeg skal få rett lys og lyd. Er ekstern mikrofon de beste? Hva editeringsprogram er gratis?

Mvh Martin

2. -Andreas-

-Andreas- Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann

Ideen din er en ide som går under navnet klisjé. Prøv å komme på noe nytt og orginalt. Vet at det kan være vanskelig, men prøv å se for deg en film du kunne tenke deg å se?

Ville du sett filmen om gutten som fucker livet til fordi ingen respekterer ham for den han er, som man har sett 900 ganger før i alle slags versjoner, eller ville du sett en helt orginal film om en gutt som er avhengig av epler, men en dag slutter eplesalget i hele landet og hva skjer da?

Kanskje årets dårligste eksempel, men hovedpoenget er å prøve å gjøre historien med en vri. Prøv så godt som mulig å unngå de største klisjeene som f.eks mobbing, selvmord, ungdom som prøver narkotika osv

Om du allikevel skal bruke denne ideen for å f.eks smiske med læreren, som jeg selv gjorde i fjor med filmen min "hvem er jeg?" som inneholder en del klisjeer, så prøv så godt du kan å ikke gjøre det så overfladisk. Tenk realistisk. Hvorfor ser folk på han som en tulling? Og ville en normal lærer oversett en elev som trengte hjelp på grunn av mobbing?

Ta dette til ettertanke, så skal du se at du kommer på en artig historie.

Angående lyd så er ekstern mikrofon på en såkalt boom eller stang om du vil det beste ja. Et billig og bra alternativ som mange amatører bruker er Røde VideoMic. Koster rundt 1000 lappen på de fleste foto og videobutikker.

Windows moviemaker på pc er jo gratis, og iMovie på mac. Av andre gratisprogrammer vet jeg ikke, men det vet helt sikkert noen andre?

Lykke til du ! :)

3. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for konstruktiv kritikk, skal jobbe videre:)

4. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vet du allerede nå hvilken film du skal lage på skolen til høsten, eller er dette to urelaterte prosjekt? Selv om historien er en klisjé, lærer du sannsynligvis mye av å lage filmen likevel. Jeg mener, om du kan "alt det andre", så kan du sett mer fokus på manus i ditt neste prosjekt. Det skader selvfølgelig ikke med et godt manus, men når du er tretten år og skal lage film på skolen så har du plenty av måter å overbevise en lærer på rent teknisk. Om du er ute etter gode karakterer så har jeg aldri møtt en lærer som ikke elsker "tabu". Spesielt norsklærere. Så å skrive om trettenåringer som doper seg er kanskje nøkkelen til en femmer eller sekser (som nndreas nevner). En kombinasjon av godt manus og en teknisk god film er litt mer safe. Helheten teller.

5. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vi ble fortalt på skolen på våren, at vi skulle ha ett film prosjekt til høsten. Det er standard for niendeklassinger på vår skole:p
    Jeg håper så klart på en femmer/sekser, og derfor tenkte jeg at en klisjé passet:) Jeg har noen spørsmål til: Hvordan skal jeg bygge opp ett film crew? Altså på 3-4 personer. Funker WMM ok? Jeg har tenkt å bruke en vanlig mikrofon, går det?

6. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mest sannsynlig vil "alle være med på alt", så det funker dårlig om en skriver manus alene, to gjør opptak og en redigerer alene. Manus og redigering er ting det ofte er lettest om man er flere, i alle fall i de første filmene. Likevel kan dere prøve å fordele ansvar, slik at en har foto og får ansvar for å tenke ut vinkler og gjøre selve fotojobben i tillegg til å fordype seg litt i emnet på forhånd. Hvordan kan du bruke zoomen best mulig? Hva er et bra bildeutsnitt? En annen kan kanskje ta regijobben, tenke gjennom manus og finne ut hvordan han vil dramatisere manuset. Hvordan skal man instruere skuespillerne? En tredje kan ha ansvar for lys og evt rekvisitter. Han kan jo lære seg litt basic lyssetting og finne ut hvilke rekvisitter som passer til manus. Skal dere ha lydmann, noe dere må ha om dere skal ha ekstern mikk, kan jo han lære seg litt om hvordan denne jobben gjøres best. Slik får alle sitt spesialområde, og selv om alle er med på alt, er det bestandig noen som er "eksperter" og kan lære de andre litt.

Vet ikke helt hva du mener med vanlig mikrofon, er det den innebyggede mikrofonen eller en "vanlig" scenemikk du mener? Den innebygde mikrofonen er ikke spesielt bra, men gir jo lyd. En scenemikk (type beregnet for vokal) er laget for å ta opp lyd som er nært, så det vil nok ikke fungere i det hele tatt. Finnes jo scenemikker beregnet for litt mer avstand, som brukes til for eksempel kor. Disse kan nok fungere, men det får noen med litt mer peiling på lyd utdype. En ekstern mikk er som sagt klart å anbefale, men har du ikke det så går det jo greit med den innebygde. Også jeg kan anbefale Røde Videomic. Disse er som sagt billige, så det må gå an å tvinge skolen til å kjøpe en slik om de ikke har noe fra før.

WMM fungerer, og er grei til å bare klippe gjennom en film, klipp etter klipp, uten noen form for effekter. Tror jeg redigerte et prosjekt i WMM før jeg gikk lei, og skaffet noe annet. Det er faktisk ikke flere funksjoner, enn de du ser ved første øyekast (nesten:p)
    Samtidig er det jo en plass å starte, og det virker ikke like skremmende som mer avanserte program.

7. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Temaet du snakker om å lage film rundt er i og for seg greit nok, og om ting er klisjéer eller ikke trenger ikke alltid ha noe å si.

Den største svakheten din her, er dessverre alder. Spesielt når man snakker om temaer som alkohol, narkotika, vanskelig kjærlighet og en del av disse andre tingene som begynner å bli ordentlig gjeldene mye mye senere i livet. Prøv å finn noe som er realistisk, og som DU har et forhold til. Som gjør at når en av skuespillerne sier eller gjør noe, så kan du si: "Veldig bra, men jeg tror at når man prøver å kysse en jente på fest og hun bøyer seg vekk, så blir man mye mer lei seg enn sinna" F.eks.. Du har ikke livsinnsikten til å skildre de rollene du snakker om.

En annen ting som jeg ser går igjen mye hos unge filmskapere er at de hele tiden prøver å lage film med karakterer og roller som er langt eldre enn de selv. Er skuespilleren 13 bør han/hun ikke spille noe mer enn maks 15. Vanligvis går det andre veien. Du får en 13 åring til å spille 11 og en 16 åring til å spille 13. Hold dere unna å bruke barn til å fylle voksne roller: Lærere, foreldre, vaktmester, butikkansatt osv osv... Få tak i mor, far eller en kul lærer på skolen til å ta de rollene (og gjør de små).

Skal du ha med at dere drikker alkohol, er på fest eller andre sånne ting bør dere gjøre det sånn som dere ville gjort det. Alt for mange prøver å etterligne det de ser på film av folk som er oppi 20åra som drikker... det funker ikke. De modigste er de som viser det som er ekte og som skjer rundt de. Vær ærlige!

Så i bunn og grunn burde du finne et tema som du selv har opplevd, og har helt konkrete føleler, tanker og bilder rundt.

8. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for gode svar og hjelp:)

Hallojs: Med vanlig mic ment jeg scene mic. Det funker ikke nei, det var det jeg tenkte:p Kan dere gi meg en link til en billig butikk som selger film utstyr, sånn som mic? Vi er 16 stykker i klassen, så vi blir sikkert 3 eller 4 grupper. Det var derfor jeg tenkte å ha ett film manus ferdig. Jeg tror ikke det er så mange i klassen som gidder å sette seg ned og skrive ett manus, skjønner du.
    Takk for tipset med de at vi bør fordele roller og spesialisere oss på en ting:)
    Da går jeg for WMM.

cmfossum: Jeg skjønner at alderen min er litt for ung til å vite så mye om disse tingene, men jeg har gjort bra research. Grunnen til at jeg lager manus om disse emnene om mobbing, alkohol og slikt, er fordi vi har hatt mye om mobbing på skolen, og jeg tror at ett slikt emne kan fange interessen til lærerene og klassekamerater.
    Til voksne roller som f.eks lærere og slikt, kommer vi til å bruke lærere og voksne folk.

Ellers lurer jeg på hva roller en nesten må besette for å lage film? Og kan en person ha jobben som produsent og regissør?

Mvh Martin

9. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Jeg ser greia med research, men at en 13 åring blir alkoholiker og så overdoser på amfetamin på bagrunn av mobbing har jo ikke noen rot i virkeligheten. Poenget mitt er ikke at du ikke kan få faktaene riktig osv, men dette teamet bør du helst faktisk vite noe om for å klare å lage spennende film.

Velg et tema og en story som inneholder ting du selv har opplevd på kroppen, og har egene minner og referanser fra. DET blir det bra film av :)

Se Trainspotting, Requiem for a Dream, Human Traffic, Blow, Traffic og Den siste revejakta. Alle filmer som omhandler narkotika på forskjellige måter om du først vil bruke det som en del av storyen.

Husk også at du skal kunne svare på alle spørsmålene rundt alle karakterene i manuset ditt.

10. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Skjønner poenget ditt. Jeg skal skrive manusest litt om, men jeg har lyst til å lage en film om mobbing, da dette er veldig viktig tema i skolen og ellers.
    Har dere noen forlslag til hvordan jeg kan lage ett manus om mobbing?
    Ellers trenger jeg også svar på hva jobber som vi må ha med i ett filmcrew på mitt nivå?

11. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Temaet mobbing synes jeg også er veldig fint :)

Har dere lært noe om dramaturgi på skolen? Det er et fint verktøy når man skal skrive manus.

Her er et bilde av en klassisk dramaturgi graf http://www.jbi.hio.no/FoU/FoF/bilder/dramaturgimodell2.jpg. Den er fin å se på for å skjønne hva som menes med å bygge opp spenning. starten på filmen til venstre, og hvor "spennende" den er oppover.

Man begynner ofte med et anslag i starten der ser du. Det er for å sette stemningen. I James Bond så er alltid anslaget at han er midt i et oppdrag når vi kommer inn i filmen. Man får ikke vite hvordan han kom seg dit, eller hvem noen er, men det er en laaaaang sekvens hvor han skyter vilt, blir skutt på osv osv. Det sier noe om hva vi kan forvente oss. Så bruker de den lange slake stigende bakken til å bygge opp historien før den når et klimax, og så avsluttes den :) ganske enkelt egentlig.

Det som er morsomt med film, er når man føkker litt med den grafen. F.eks slutter filmen akkurat på toppen av spenningskurven, og ikke gir seeren noen videre forklaring. Eller at man snur hele grafen og begynner i feil enda... sånne type ting.

Beste måten å gjøre manus på er research som du allerede har vist at du kan. Snakk med folk som blir har blitt mobba, folk som mobber, folk som har sett folk bli mobba osv. Finn ut hva mobbing egentlig handler om. Spør deg selv hvorfor noen mobber, hvem som blir mobba og hvorfor. Hva skjer når man prøver å stoppe det? Hva regnes som mobbing. Alle vanskelige spørsmål å svare konkret på. Det er mye synsing og ikke så mye konkrete svar å få vil jeg tro. Ta så alt du har fått, og lag deg noen egne tanker om hva, hvorfor, hvordan og hvem.

Når du skriver karakterene og replikker, så burde du prøve å si replikkene høyt sammen med en kompis. Høres det falskt, eller feil ut så skriver du om. Bruk mye tid på replikker, men prøv å hold deg til så få som mulig.

Lag filmen på MAX 3 minutter når det er din første film. Tro meg, det kommer til å bli vanskelig nok å gjøre det spennende i 3 minutter. Egentlig ville jeg anbefalt deg 1 minutt. Det er bedre med 60sekunder gull enn 180sekunder bronse.

Når det gjelder roller, så burde dere ha en produsent og en som har regi. Det er like greit å bli vant til med en gang. Få med deg en jente som kan ta ansvar for å ordne alt som skal ordnes. Holde styr på tider, locations, folk og rekvisitter. Da får du tid og ro til å skrive manus og skyteplan.

På sett burde dere ha følgende:

Regi - Har siste ordet på alt som skjer foran og med kamera. Det er han som avgjør om en replikk skal sies sånn eller sånn, om det skal være nærbilde eller halvnær. Alle de andre gjør jobben sin ferdig, og så godkjenner eller forandrer regissøren om han/hun føler for det.

Kameramann - Han har selvfølgelig ansvaret for å filme, sette opp utsnitt osv osv. Det er dumt at regi også har kamera, for de fokuserer på helt forskjellige ting når det først ruller. Regi skal sørge for at alle skuespillere gjør jobben sin. Kameramann skal sørge for at bildet ser bra ut.

Lydmann - Dette er også utrolig fint om man har! Har man ikke muligheten, så har kameramann også lyd.

Innspillingleder - Dette er en litt vanskelig rolle, og kanskje spesielt for dere når dere er unge og ikke har gjort film før. Innspillingslederen har ansvar for at alt går som det skal under innspilling. At man rekker alt man skal, at alle er tilstede og slikt. Når dere er så få, så kan f.eks produsent også være innspillingsleder :)

Lys - Her tenker jeg regi og kamera kan gjøre dette sammen. Lær dere 3-punkts lyssetting! http://filmskolen.vgb.no/2007/11/24/filmskolen-3-punkts-lyssetting/

Yes :)

Fortsett å stille spørsmål! Det lærer man mye av. Håper det var til hjelp.

12. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    TUUUUUSEN TAKKK!!!
    Det var sykt mye hjelp i det innlegget:)
    Vi har desverre ikke lært om dramaturgi på skolen, men jeg skjønte hvordan det funket. Men det jeg forsatt lurer på, er om du eller noen andre har noen forslag til om hva liksom en film om mobbing skal ha som innhold. Skal jeg skrive om en gutt som blir mobba? Eller fra mobberenes ståsted? Tar all hjelp i mot med stooor takk:p

PS: takk for at du fortalte meg litt om ulike crew roller også cmfossum:)

13. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Noen som kan hjelpe?

14. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tenke ut av boksen

Jeg er heller ingen erfaren mann innenfor film feltet, men noe jeg vet er at jeg ikke er glad i klisjeer når jeg ser på film. Det er ofte det orginale som fanger meg. Jeg har lest at du allerede har forstått at det fort kan bli veldig klisjefullt ved å lage en film som omhandler mobbing(som ender med en eller annen drastisk slutt som f.eks overdose) Nå vet ikke jeg hva slags lærer du har, eller hva dine tanker er om å prøve å tilrettelegge filmen etter hva din lærer mener for å oppnå en best mulig karakter.

Men det jeg vet er at MANGE setter pris på orginalitet. Det gjør sannsynligvis din lærer også. Han har sannsynligvis sett mange elev filmer opp gjennom tidene som omhandler mobbing etc. så hvis han først fikk se noe som omhandler mobbing, men likevel er orginalt så ville han nok satt stor pris på det.

Så hva med å få lærern til å trekke litt på smilebåndet og vri hele historien opp ned. Kanskje prøve på noe humor? Hva hvis det er en populær gutt som vanker i den kule vennekretsen. Men i denne vennekretsen føler han seg ikke komfortabel(han kan ikke være seg selv), så han prøver å komme i kontakt med de personene som blir sett på som mer "nerdete" enn andre fordi han egentlig deler samme interesse som dem(som f.eks klinkekuler for å ta et elendig(!) eksempel :p ) Så ved å ta kontakt med "nerdene" og bli venner med dem så blir han plutselig utstøtt av sin forrige vennekrets("de kule"). Men siden han endelig har kommet seg tilrette og møtt mennesker han føler seg komfortabel så klarer han å overkomme mobbingen ved hjelp av sine nye venner og lever dermed et bedre liv(happy ending :D)

Nå har dette kanskje blitt brukt før i noen filmer, men mener at det er mer orginalt enn den typiske mobbe filmen.

PS. Hvis du har lyst til å venne alt totalt opp ned så kan din hovedperson prøve å komme i kontakt med "nerdene", men i stedet for å bli kompiser med de så ender han opp med å bli mobbet av nerdene for sine mangler som en "typisk nerd"(nerd er ikke nødvendigvis et stygt ord... betyr bare kort fortalt at du er flink til noe :) ). Dette blir jo selvfølgelig mer en parodisk film, men med et godt manus og gode replikker kan det få mange til å trekke på smile båndet.

Nå har dette vært en veldig lang og uryddig post, men kort fortalt så vil jeg bare si at det kan fort være smart å tenke litt ut av boksen og prøve å gjøre noe annet enn hva alle andre gjør, for det blir fort lagt merke til!!

15. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for tipset Andrès:)

Hva kan jeg kalle hovedpersonen? Er det bare å ta ett navn eller er det viktig å tenke litt mer på hva navn som jeg bruker?
    Hadde det gått an å lage en film om mobbing, med en liten tvist?
    I filmen er hovedpersonen en mobber. Filmen følger liksom mobbing fra mobberens ståsted. Mange som sikkert ikke vet hvordan mobberene har det, så det ville kanskje vært litt orginalt? Hva synes dere`?

Sist redigert: 6 Aug 2009
  16. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Én måte å gjøre det på er å ha en fortellerstemme - tilhørende mobberen - som forklarer situasjonen helt harmløst, samtidig som du viser bilder som ikke er harmløse. Eksempel:

Mobber: "I dag hadde jeg en fin dag. Først laget jeg et skikkelig godt papirfly"
    *viser mobberen som kaster et papirfly på mobbeofferet i timen*
    Mobber: "Så spiste jeg en utmerket lunsj".
    *viser mobberen som stjeler lunsjen til mobbeofferet"... osv.

Slutter gjerne slik (for å få et poeng):
    *viser mobberen som står foran speilet på badet og gråter*
    Mobber: "Så dagen min var fin, den. Skjønner ikke hva som gjorde så vondt, jeg".

Eventuelt så kan han sitte på rektors kontor og fortelle hans versjon av hva som måtte ha skjedd, på en måte som gjør ham uforstående til sine egne handlinger. Om han vet nøyaktig hvor vondt det må gjøre å bli mobbet hver dag, så hadde han sikkert ikke gjort det med mindre han hadde en god grunn, og da blir det igrunn ikke mobbing - heller hevn.

17. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk SkeletonKey:)
    JEg bygger manuset mitt rundt ideen din. tuusen takk.
    jeg kommer med en del av manuset i morgen.
    Noen som kan gi meg råd om hvordan jeg skal skrive ett manus. JEg vet en del, men jeg skjønner ikke disse INT. hva står det for?

Sist redigert: 7 Aug 2009
  18. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    INT. står for interiør (altså alt som foregår innendørs).
    EXT/EKS er vel exterior (altså alt som foregår utendørs).

19. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ok, takk:) Manuset vil sikkert bli lagt ut i dag. ett første utkast.

20. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, det er ikke i mange i klassen din som vil og kommer til å skrive et gjennomført manus. I og med at dere ikke er delt opp i grupper enda tviler jeg dessverre på at manuse ditt i det hele tatt kommer til å bli brukt? Jeg har selv erfaring med å jobbe utalige timer med synopsis, manus, om karakterene og alt annet teknisk for at det så forkastes for å lage en patetisk skrekkfilm med ulvehodet maske. I den aldern bådde du og jeg er i er ikke folk rett og slett voksene nok til å holde seg til slikt og se hvor mye arbeid som faktisk er lagd i det. Jeg ville heller ha skrivd ned noen ider og tatt dem med på skolen når dere skal ha prosjekte istede for å bruke mange timer nå uten noe grunn.

Btw, sjekk opp med skolen din hva de har av film utstyr. Jeg fant ut at skolen min har flere Macer med Final Cut pro som jeg kan få bruke til redigering.

Lykke til :)

Del denne siden