Nybegynner med film.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Hatle, 5 Aug 2009.

1. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Skolen jeg går på sliter med penger, så jeg tror nok ikke vi har noe film utstyr.
    Kanskje vi har Adobe pakker, men det får jeg sjekke
    Jeg kjenner klassekameratene mine svært godt, og jeg tror nok dersom jeg klarer å skrive ett bra nok manus, så vil de heller bruke mitt enn å skrive ett manus på nytt. Ingen andre i klassen som kan så særlig mye om manusskriving og filmskaping.

Jeg har noen spørsmål angående manuset jeg skriver på.
    Jeg skal ha noen scener med stemmen til hovespilleren i bakgrunne, slik som SkeletonKey foreslo. Hva andre scener kan jeg bruke enn det han foreslo?

2. Andrès

Andrès Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Prøv å finn på scener selv og så kan du legge ut første utkastet ditt og så er det sikkert mange som kan hjelpe deg ut i fra det:)

3. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Manus utkast

INT.KLASSEROM-DAG
    NIKLAS sit på ein stol og lager papirfly, NIKLAS kaster papirlfyet på ein annen person.

NIKLAS:

Dagen i dag var fin, eg lagde eit skikkelig bra papirfly.

INT.KLASSEROM-DAG
    NIKLAS går bort til ein annan person og stjel maten hans.

Personen gjer ikke noko, han berre sit rolig.

NIKLAS:

So åt eg ein kjempegod lunsj.

EXT.SKOLEGÅRD-DAG
    NIKLAS og to andre dytter rundt på ein person.

NIKLAS:

Etter lunsjen hadde eg og vennene mine det morosamt.

INT-KLASSEROM-DAG

NIKLAS kaster krølla papir til ein anna i klassen.

NIKLAS:

Eg jobba fint i timane.

INT.GANG-Kveld
    NIKLAS står og grin foran eit speil.

NIKLAS:

Eigentlig skjønner eg ikkje kva som gjorde så vondt.

Første utkast av manuset på nynorsk:) Jeg skrev dette fort, og derfor er det sikkert endel feil.

Trenger hjelp folkens. Helst konstruktiv.

4. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Noen som kan hjelpe?
    Sorry for mas, men jeg trenger litt hjelp til å forbedre manuset.

5. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis dette er et skoleprosjekt vil du ikke ha det før godt inn i skolesemestre. Så du har det ikke travelt. Dere har også tid i prosjekte til å skrive manus.

6. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Akkurat når jeg leser dette på måten det er skrevet på, så virker det som om dette blir en film på tjue sekunder. Tenk deg at du nå har skrevet hovedhandlingen i hver scene. Dette er det som skjer i scenen. Se om du kan få litt kjøtt på beinet. Beskriv kort atmosfæren (Driver læreren med tavleundervisning? Stjeler han maten til en elev i et friminutt? Er skolegården tom, eller full av folk?). Kanskje du kan legge til et par personer som støtter mobberen - det er vel ofte gruppepress i slike situasjoner? Kan du legge til flere scener?

Må rose deg for å være ivrig. Det er viktig at du ønsker å få til noe bra! Som noen andre har nevnt så går folk fort lei på ungdomsskolen. Dersom du er villig til å lære, kan du bli kjempeflink på kort tid. Fortsett slik!

7. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Driver på med det nå.
    Men selv om jeg legger litt til på hvoredan scenen ser ut, vil jo ikke det gjøre filmen lengre eller? Jeg trenger også hjelp til å lage noen scener. Noen forslag?

8. Oceanstudio

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, scenen blir lenger fordi mere skal oppfattes.

9. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det vil i mange tilfeller ikke gjøre filmen lengre, men det vil gjøre den mer interessant - spesielt å lese. Det jeg mente var at det du har skrevet på sett og vis er hovedpoenget med scenene - hva de skal formidle. Du kan legge på ekstra detaljer for å gjøre det lengre.

INT. KLASSEROM - DAG

Det er stille. Et dusin elever sitter bak like mange pulter og skriver i hver sin arbeidsbok. LÆREREN sitter bak kateteret og noterer ting i sin egen arbeidsbok. Han ser opp i ny og ne for å være sikker på at ingen jukser.

NIKLAS sitter bak en pult midt i klasserommet. Han river et ark ut fra arbeidsboken og bretter det forsiktig om til et papirfly.

NIKLAS (V.O.)
    Dagen i dag var fin. Jeg laget er skikkelig fint papirfly.

Niklas sender det avgårde og treffer PETRUS i nakken. Petrus stønner og griper papirflyet. Læreren ser opp og får øye på Petrus. Han reiser seg brått opp og stormer bort til Petris.

LÆRER
    Gi meg det.

Læreren snapper papirflyet ut av Petrus' hånd og sender ham et stygt blikk. Niklas ler for seg selv.

På den måten trenger du ikke så mange scener for å få samme resultat. Det kan også være lurt å ha samme person som mobbeoffer. Han blir mer som en bølle dersom han er ute etter hvem som helst.

En annen ting du kan gjøre er å ha en scene før alt dette, hvor eleven gjerne snakker med... helsesøster, rektor, foreldre, eller noe der. En samtale som begynner eller ender med spørsmålet: "Vet du hvorfor du er her, Niklas?". Da bruker han på en måte resten av filmen til å svare på dette, om du skjønner.

10. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Etter en stund med tenking og andre ting har jeg begynt å tenke litt mere på film(interessen går i daler:p).

Lurer på å lage en dolly, p.g.a at det ser mye bedre ut. Er det nødvendig?
    Manuset jeg lagde ble dårlig, og jeg skal satse på noe nytt, kanskje en skrekkfilm. Hva er vitkig i forhold til ikke å gå i de vanlige klisjeene?
    Og hvordan skal jeg få bra lyd uten å bruke noen ekstra penger?
    Hvordan får jeg den klassiske filmlooken? Takker for all hjelp.

11. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du må huske og ikke gi opp, alt man prøver oredntlig på kan gå bra.. Jeg filmet den derre "det sitter et dusin elever der og arbeider" igår, det gikk fint uten en dolly, men vis du vil så er det vledig lett og lage en dolly..

Dilorko (13)

12. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for svar:) SKal nok ikke gi opp. Begynner på skolen i morgen så da får jeg vite når på høsten vi skal ha film prosjektet:)
    Men jeg trenger ideer til skrekk film, uten at det blir klisje. Mange lager jo skrekkfilmer men det blir litt det samme som før. Har lyst til å lage en orginal filmmen likevell noe som ingen har settt før.

13. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok.. Lykke til!

14. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ingen andre enn dilorko som har noen forslag?=)

15. Oceanstudio

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skrekkfilm for ungdomer er totalt klisje uansett.

16. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, fikk du vite idag når på høsten du skal ha filmprosjekt??

17. Hatle

Hatle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Oceanstudio: Unødvendig å komme med sånne kommentarer. Har du ingenting hjelp å komme med, så kan du la være.

Vi skal begynne allerede i morgen med film teori og litt sånn planlegging. Så jeg trenger ideer!!

18. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du sa du skulle ha skrekk, men du kan gi skrekk med narkotika.. hvis du gjør det samme som en annen foreslo, tenk at du skal flytte synspunktet litt: f.eks (har du sett max manus når han drømmer

Du går rett inn i et opptak hvor en ligger halvdød(overdose nesten)
    så hører du i bakgrunnen navnet til den rollen som har dopmisbruk

derreter får du han til og våkne liggende i hjemmet sitt på senga, han har hatt flashback fra en litt tidligere tid, det var moren som vekte han..

Du går over til moren sitt synspunkt, hun prøver for harde livet og vekke han.. Plutselig finner hun dop gjemt under puta, da blir hun sint, men sier at hun skal hjelpe til..

Dopmisbruker går på skolen, han har det tøft der, han blir mobbet, og lærerene bryr seg lite.. Ingen der, bortsett fra vennen vet at han er dopmisbruker..

Håper du kan jobbe videre derifra, dette var ikke helt klisje, lær av tidligere filmer..
    Håper det går bra med prosjektet, og LYKKE TIL!

Dilorko

19. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selv om det er klisjé, trenger ikke filmen være dårlig. Synes denne var ganske godt gjennomført (tror den er litt gammel):
    [ame="http://www.vimeo.com/3863385"]Gargoyle Wood on Vimeo[/ame]

20. Oceanstudio

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Iden din er faktisk meget god. Bortsett fra at det ikke er mange 8,9, 10 klassinger som er avhengi av narkotika. Som en sa tidligere her, sett dere inn i noe dere kan og vet noe om. En 14 åring kan ikke spille en troverdig 19 åring f.eks.

Del denne siden