Nye Final Cut Pro X

En tråd i 'Programvare' startet av OlaHaldor, 13 Apr 2011.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Nye Final Cut Pro X

Det ble som jeg fryktet. Apple har kuttet alt de har av profesjonelle produkter, og nå har de laget «iMovie Pro», som er tilgjengelig via Mac App Store (det i seg selv sier jo litt...). Skal denne liksom erstatte hele FCS-pakken? Hvorfor i alle dager har de kjøpt opp Motion, Shake, Color og så videre, for så å legge det dødt et par år senere? De skulle heller latt være å kjøpe det.

Det er noe fin funksjonalitet der - 64-bit støtte, utnyttelse av flere kjerner, auto-synk etc, men mye av det «nye» er funksjonalitet som Premiere Pro har hatt i et år nå. I tillegg er jeg ikke særlig imponert over grensesnittet, som ligner skremmende mye på iMovie. Nei, jeg tror jeg klarer meg fint med FCS3 inntil videre.

3. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Apple har ikke uttalt seg om de andre programmene annet enn "wait and see". At man har mer sofistikerte fargeverktøy rett i Final Cut er jo positivt for de som ikke vil ta seg råd til colorist.

Selv om Premiere har hatt det en stund, betyr det ikke at det er gammelt nytt for Final Cut-brukere. Det er nok noe mange har ønsket lenge, og mange har nok ikke ønsket å gå over til Premiere av ulike årsaker.

Jeg ble først veldig skremt og provosert av hvordan programmet ser ut, og jeg har noen spørsmål i forhold til hvordan metadata blir behandler, import/eksport av EDL, XML, håndtering av konvertering eller lage masterfil av ferdig sekvens etc.

Det som skremmer meg mest er fil- og prosjekt-behandling. Dette ligner faretruende mye på iMovie, og det syns jeg ikke holder mål. Videre er jeg skeptisk til den Viewer-løsningen. Spent på hvordan å markere I/O i kildeklipp for så å dra ned i tidslinja fungerer i praksis.

Til den prisen kommer jeg nok til å kjøpe uansett, spesielt med tanke på prisen, men også for å være kompatibel med kommende kunder og prosjekter. Jeg lar meg gjerne overraske, til tross for utseendet. "Skinnet bedrar" heter det, og jeg håper virkelig det er tilfelle med FCP X.

4. SondreRy

SondreRy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Fikk en liten følelse av imovie da jeg så bildene.

Så litt skeptisk.

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

offtopic: hva har skjedd med apple.no? menyen er borte elns. også på .com

7. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Den funker fint hos meg.

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bedre videoer på Vimeo.
    Del 1: http://vimeo.com/22329493
    Del 2: http://vimeo.com/22341718

Jeg var ærlig talt veldig negativ til det hele ved første øyekast, med uskarpe bilder, sammen med tekst som jeg ikke helt fikk til å stemme med bildene jeg så.

Etter å ha sett videoene et par ganger nå er jeg lamslått. Magnetic timeline og de fleste andre nye ting er helt vanvittig!

9. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Skulle akkurat til å si det samme. Jeg har fortsatt noen bekymringer, men ser at dette kan bli meget bra! Det som blir interessant å se, er jo hvor vieweren tar veien, hvordan man skal gjøre det uten denne. F.eks. ved multicam-klipping, men også vanlig arbeidsflyt. Heldigvis kan man skru av alle de teite bilde-tidslinjene, så man slipper å redigere i et program som ser ut som iMovie Pro. Men jeg skulle ønske at de holdt på Final Cut Studio-pakken, i stedet for å selge det individuelt.

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

En jeg følger på Twitter mente at man kunne veksle om man ville ha viewer eller ikke. Den de viste forleden dag var åpenbart uten viewer. Jeg tror det ikke før jeg ser det - men om han mener å ha sett det er det i alle fall et håp.

11. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg sitter igjen mest som ett spørsmålstegn etter å ha lest/sett litt på fcpx....

Ser fint ut, men mye endringer og lite info. Hvordan kan GUI tilpasses? Format støtte? Hardware støtte? Hvordan snakker FCPX med andre applikasjoner? I en proffesjonell verden er det sjelden man gjør finishingen av både lyd og bilde i redigeringsprogrammet...
    Hvordan vil FCPX fungere i flerbruker miljøer/delt lagring? Kan man overstyre fcpx slik at auto funksjoner ikke blir en hengemyr tidsmessig?

For min del, hvor jobb primært har vært foto/onliner, så merker at jeg ikke liker for mye forbrukerfisering av software, det har en tendens til å komme i veien for effektivt arbeid. Sånn som FCPX ser ut nå så beveger det seg faretruende mye mot prosumer markedet og lar proffmarkedet være igjen til Avid/Adobe/Quantel......personlig ville en mellomting mellom Avid sin brutale effektivitet og fcp sin brukervennlighet(og arbeidsflyt ifht filbaserte formater) vært det ideelle programmet.

En liten digresjon;
    Ifht Norge, for NRK som har satset hardt på FCP...hva vil dette få og si? Kan proffene få merke at Apple pro apps står for promiller av Apples turnover?

12. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

NRK har vel allerede gått over til annet program, FCP var jo ganske råttent uansett da, med rending hele tiden og dårlig layout eller interface eller hva det heter :p

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Rendering "hele tiden" er for meg en myte. Det er klart det vil oppstå konflikter dersom man ikke vet hva man driver med. Nå drar jeg mange under en kam - ikke alle - for det er slettes ikke alle som har tunga rett i munnen når man setter opp prosjekter og tidslinjer, og sjonglerer med masse forskjellige dritt-codec som gjør at man "alltid må rendere". Det er en grunn til at det å klippe og drive med dette er en profesjon og fulltidsjobb.

Christian, om du er redd for å kaste bort $299 til sommers skal jeg gledelig være en "early bird" og rapportere om erfaringen.

14. SimonKlovning

SimonKlovning Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hadde vært deilig om det gikk ann å jobbe mellom AE of FCX, men blir vel lite sansynlig, ettersom at Adobe har Premiere..

15. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

For en teit påstand. Det er jo en grunn til at de bruker/brukte det i det hele tatt. TV 2 bruker FCP på promoavdelingen, og jeg har ikke hørt noen klaging derifra. Hvis du må rendre hele tiden, så er det sannsynligvis fordi du redigerer speilrefleks-opptak som er tatt opp i et format som krever rendring. På dét punktet er ikke FCP noe bra. Men så er ikke dette så ofte et problem for oss som jobber profesjonelt med dette. Dårlig layout/interface? Høres ikke ut som du har så mye peiling at det gjør noe.

16. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Da er det vel en grunn til at de byttet også da :) ? Og når vi snakker om teite påstander, så er det vel en ganske teit påstand at jeg ikke har så mye peiling, fordi du ikke har no annet argument. :) uansett, har en del peiling, men liker ikke fcp no bedre for det.
    Synes adobe får det mye bedre til, deiliii å jobber på tvers av programmer uten å måtte rende, konvertere og importere HELE TIDEN :)

17. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Jeg har ikke hørt noe om at de har byttet i NRK, så det kan jeg ikke ta stilling til. Ut ifra hvordan du skriver, virker det ikke som om du vet noe konkret om det heller. Har du noen kilder? Både NRK og TV 2 bruker flere redigeringsprogrammer til ulike formål. Klipping av reportasjer og nyhetssaker foregår jo utelukkende på Quantel hos TV 2, og dokumentaravdelingen bruker Avid.

Jeg har ikke sagt at du ikke har peiling, jeg skrev at det høres ikke ut som om du har så mye peiling. Og så kan du ikke sammenligne Premiere CS5 og FCP6. Det er produkter av veldig forskjellig årgang. At Apple burde ha oppdatert FCP for lenge siden, nekter jeg ikke for, men FCP er ikke noe dårlig program. Påstanden din om dårlig grensesnitt i FCP står forøvrig fortsatt ubegrunnet.

18. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

NRK bruker finalcut mot programbank til all redigering ut over sport/nyheter som gjøres på Quantel, sånn om noen skulle lure på det.

Både Avid, Premiere, FCP og Quantel har sine styrker, som jo er hvorfor man fremdeles bruker en god miks av disse profesjonelt. Sitter man med eget utstyr kan man velge selv, skal man på jobb hos andre må man pent kunne Avid eller FCP som majoriteten bruker.

FCP X kommer sent, lovlig sent for FCP begynnte å henge etter på en del områder. Men det samme gjaldt Avid for ett par år siden også....og Premiere som knapt ble tatt seriøst for 2 års tid siden. Spørsmålet er om Apple forbrukerfiserer FCP X for mye.

Men for å gi FCP7 en tupp i ræva, det er for mye rendring for småting i FCP7....
    http://vimeo.com/12314709

19. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

okå..
    først. Å si at det ikke høres ut som om noen har peiling, og påstå at noen ikke har peiling, betyr jo akkurat det samme.

Andre. Selvfølgelig må jeg sammenligne cs5 og fcp7, man må jo sammenligne det tilbudet som finnes per dagsdato.

Tredje. Det med grensesnitt er vel en smak-sak, kan ikke forklare hvorfor jeg ikke liker en type mat heller, det bare er sånn :):):)

Hahah, uansett føler jeg at denne diskusjonen drar lenger og lenger ut på viddene, så foreslår at vi stopper her, blir nok ikke enige uansett :)

unskyld hvis noen har blitt støtt av mine synspunkter på fcp :3

20. MadsA

MadsA Citizen

I morgen?

Please apple!

Del denne siden