Nye Final Cut Pro X

En tråd i 'Programvare' startet av OlaHaldor, 13 Apr 2011.

1. MadsA

MadsA Citizen

Sv: Nye Final Cut Pro X

Da var altså Final Cut Pro X lansert sammen med Motion 5 og en ny versjon av Compressor. Alt finnes i Mac App Store for hendholdsvis 1699 for FCPX og 279 kroner for Motion og Compressor.

Jeg har ikke fått skrapt sammen nok penger enda, men jeg gleder med til å teste det.

Hurra!

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

FCPX er ubrukelig for meg. Ingen XML, ingen multicam, ingen EDL eller OMF, ingen Color, ingen Soundtrack Pro, ingen DVD Studio Pro, og på toppen av hele skiten, kan den ikke engang åpne FCP7-prosjekter. Det var den siste spikeren i kisten for meg. Dette er iMovie Premium.

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Forhastet beslutning?

Apple har vel aldri vært god på programvare i versjon 1.0.. Husker når Motion kom - jublet over det, men skuffelsen over det ene og det andre var veldig til stede. Samme gjaldt Aperture. Men det bedrer seg når de får tilbakemelding fra massene.

Men jeg er enig i at det er svakt å ikke inkludere de standard protokollene for å kommunisere med andre verktøy i form av XML, EDL, OMF og AAF.

Jeg har ikke kjøpt det selv ennå, men kommer til å hive meg over det straks jeg får mulighet til å sitte litt i ro med verktøyet.

Jeg syns det ser spennende ut, men vil ikke la et eventuelt skuffende førsteinntrykk ødelegge. Ting BLIR bedre med tiden. Med mindre Premiere eller Avid kan overbevise meg, vil jeg holde meg til FCP7 og gradvis pusle på FCPX. Apple har balletak på meg når det gjelder arbeidsflyt og codec. Prores er uunnværlig i mine daglige arbeidsoppgaver.

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Ikke en forhastet beslutning fra min side, jeg kan virkelig ikke bruke FCPX så lenge det mangler dette. Etter min mening burde de aldri ha sluppet denne versjonen, men fortsatt å utvikle til de i hvert fall fikk med de mest basale funksjonene. Håper jo at det kommer mer snart, men det er begrenset hvor lenge man kan vente før man må ha noe nytt som er up-to-date. FCP7 er jo allerede flere år gammel, og halter i lyset av både Avid og Premiere på mange områder.

Lastet dog ned Compressor i går, men har ikke fått prøvd å transkode noe. Jeg liker at Qmaster er integrert, håper bare det fungerer bedre enn standalone-Qmaster.

5. MadsA

MadsA Citizen

Etter de videoene jeg har sett ser FCPX ut som et program for enkamera-folk med DSLR og ekstern lydopptaker...
    Etter hva jeg har skjønt er det heller ikke støtte for flere skjermer eller I/O bokser.

Tror jeg holder meg til FCP7 inntil det skjer noe med FCPX

Derimot, Motion 5 har jeg ikke sett på, men håper det har skjedd noe der!

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg har klipt litt i FCPX nå. Det er uvant, men jeg liker det jeg ser. Har prøvd både på den første MacBook alu 13" fra late 2008 og på Mac Pro 2009, som er den samme jeg bruker til DaVinci. Ytelsen er overraskende bra på MacBooken. Til og med transcoding fra H264 til ProRes går rimelig greit ift. hvor lite kraft det er i maskina sammenlignet med nyere maskiner.

Magnetic Timeline er veldig intuitivt å jobbe med også.

7. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

[video]https://www.youtube.com/watch?v=sRzLP0FJ82I[/video]

8. MadsA

MadsA Citizen

One word: LEGENDARY

9. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Har lest litt rundt omkring og sett litt reviews av FCPX, og hele greia får meg til å tenke, FCPX = Duke Nukem Forever (med tanke på hype og forventninger, IKKE produksjonstid)

10. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

FcpX 1.0 = iMovie turbo....
    Mangel på alle former for kommunikasjonsmuligheter mot andre programmer, mangel på SDK for utviklere av hardware(og ditto ingen hardware støtte ut over Aja i beta versjon) og ikke bakover kompabilitet mot eldre prosjekter gjør programmet nærmest ubrukelig for proffbrukere som ikke gjør alt i final cut fra før. Virker som en forhastet release....

Nå kjører de færreste større brukere(type etterarbeids firmaer/produksjons selskaper) nyeste versjoner av software uansett, men Apple er nødt til å få ut fingern her om de ikke skal miste kunder til Adobe og Avid.

11. MichaelPaine

MichaelPaine Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg er også imponert over hvor raskt programmet jobber, og et uvant grensesnitt er jo ikke noe problem for oss som gidder å bruke programmet mer enn noen minutter.

Selv om jeg kunne vært fornøyd med en ny versjon av FCP7 som kun hadde hatt 64-bit, bakgrunnsprosessering og metadatabasert media management, tror jeg UI-forandringene er til det bedre.

Men uansett: uten XML-, AAF-, OMF- og EDL-eksport og -import er programmet ennå ubrukelig for mange. Blir det ikke mye pes å jobbe med et redigeringsprogram uten EDL-eksport for deg som jobber mye i Resolve?

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jo, det er ubrukelig i den sammenheng. (Et sidenotat Resolve 8 kan importere/eksportere multi track XML) Men som rent klippeverktøy er det fint.

Jeg har ikke gjort mye lydarbeid i FCP tidligere, men jeg syns det var kanskje en smule mer kronglete nå å justere dual mono. Har ikke sett så nøye på det ennå.

Det var nevnt noe skepsis fra flere om at FCPX ikke har støtte for XDCAM. Det kan jeg avkrefte. Vi skyter mye på XDCAM med JVC HM700. Går rett inn i tidslinja uten problemer. Glattere og mer fornøyelig opplevelse av XDCAM har jeg ikke hatt.

13. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Å endre grensesnitt for brukbrukere er en ting, å endre det for folk som feks. har jobbet med final cut i 10 år som verktøy er en annen sak.

Interessant å se rabattene på Avid og Adobe som har dukket opp....
    At apple og skrotet Server uten å se ut til å ha noe mer på lager der er jo og interessant. De overlater i praksis flerbruker markedet til Avid(som vel var like greit....).

14. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  15. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  16. MadsA

MadsA Citizen

Ser veldig bra ut!

Har aldri vært borti AVID, men håper jeg kan få testet dette. Final Cut Pro 7 trenger oppdateringer og det ser ikke ut som apple vil oppdatere så da er det vel bare å bytte!

Gleder meg!

17. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Final Cut studio er ett produkt som ikke leger er støttet av apple, all utvikling er stoppet og FCP X er det nye....
    At både Avid, Apple og Adobe må fornye seg er jo naturlig pga. konkurranse, men apple ser ut til å konsentrere seg om markedet de omsetter mest i...og det er ikke proffbrukere. Apple kommer nok til å kapre brukere i "one man band" leiren, mens de vil tape hos tyngre kunder.

Så blir det interessant å se hva de legger i "The need to address frame sizes bigger than HD, with 2K and 4K" og mer åpenhet mot tredjeparts hardware. Mediacomposer 6.0 vil jeg tro er skrevet fra bunn og opp slik at man får en "ekte" 64bit app som kan utnytte dagens flerkjerne systemer.

18. Marius Loland

Marius Loland Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Her er mine tanker om Final Cut Pro X: http://speilfilm.no/?p=835

Liker programmet veldig godt jeg! :)

Marius Loland
    SpeilFilm.no

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg liker konseptet og den nye klippemåten. Men de har en lang vei å gå med tanke på ytelse. Sitter med en Mac Pro og får tidvis dårlig ytelse ved enkle operasjoner som å flytte på klipp i tidslinja. Det blir for dumt.

Nå får DaVinci Resolve støtte for FCPXML også, så det er i alle fall ikke noe problem å ta imot FCPX prosjekter i fremtiden.

20. MadsA

MadsA Citizen

Skuffet over ytelsen jeg også. HD-opptak sliter jeg veldig med. Jeg har bare en følelse av at det går mye kraft tapt i interfacet og unødvendinge funksjoner. FCP7 var et straight forward program hvor du måtte gjøre ting selv. Poenget mitt er at det er bedre å bruke hjernen enn at man skal vente på at programmet gjør jobben for deg. Men for all del, det er ikke et dårlig program. Hadde det vært raskere hadde det nok vært mitt weapon of choice.

Del denne siden