Nye Final Cut Pro X

En tråd i 'Programvare' startet av OlaHaldor, 13 Apr 2011.

1. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Nye Final Cut Pro X

Som FCP-bruker syns jeg faktisk dette ser spennende ut. De fikk meg på kroken straks jeg leste om at Prores er støttet uten å bruke noe AMA-greier (hva nå enn dette skulle bety).

Det vil nok kanskje også by på spennende muligheter mtp. DaVinci, og jeg vurderer å kjøpe crossgrade innen nyttår. Time will show!

Ikke minst er det spennende i forhold til at potensielle kunder nokså sikkert enten oppgraderer eller går over til Avid - da er det viktig å følge med og tilby en like god løsning for etterarbeid som jeg har for Final Cut-brukere i dag.

3. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

At man ikke trenger å gå via AMA vil nok si at det er full støtte for Prores inne i Avid som ett hvilket som helst annet broadcast format. Regner i alle fall med det når de har fått prores encode støtte og ikke bare decode på mac. For brukere som idag har en prores arbeidsflyt vil det sikkert bety en noe lettere overgang til Avid. Men regner med det fremdeles er snakk om MXF filer så fort det skal inn i Avid MediaFiles. Blir interessant å se hva de (få) men store Finalcut brukerne vil gjøre nå, feks. Monster og NRK. FCP7 selges enda, fcpx er foreløpig ikke ett alternativ for noe produksjonselskap som er avhengig av bla. multicam verktøy....

Time will show, ingen tvil om det, men at det vil kapre en del kunder fra å gå for feks. Adobe er det nok liten tvil om.

Som de og påpeker i en video på Avid.com, man mistet kunder til fcp tidligere, de vil man gjerne ha tilbake. Gui gjør nok og at nye brukere lettere kan bruke avid uten å klø seg for mye i huet...mens folk som har brukt det mye ikke blir helt satt ut av nytt gui.

4. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Er det bare meg eller er det slik at Apple nå går vekk i fra "Pro" markedet? Har i de siste tiden lest at MacBook Pro og Mac Pro skal fasest ut til fordel for Air og iMac, i tillegg til at Final Cut plutselig ble et "One-Man-Band" program. Har vertfall full forståelse for det ettersom pengene som Apple håver inn ligger i consumer markedet med iPad, iPhone, iMac og snart iTv.

Avid 6 er nesten alt jeg håpte på og mer, eneste er at vi fremdeles er bundet til 1920x1080 som høyeste raster.
    Det med ProRes er vell noe lignende som skjer ve fast import, bare en rewrapping av quicktime filene, på samme måte som Avc-Intra og DVC Pro HD i MXF format er nativt i.

5. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Er litt interessant hvor apple er på vei, pro apps og mac pro er ikke der de tjener penger. Det som skaffer dem de monstrøse inntektene er konsument varer som ipods/pads/phones, imac, air og til en viss grad sikkert macbook pro. Det er og hvorfor de kan selge FCPx for 299$ mens Avid koster 2499$ sånn ca, for Avid(og adobe) må nå en gang tjene penger på softwaren. MEN, mac brukt av kreative bransjer er ett viktig pr punkt for apple og hvorfor utvikle prores om man skal snu nå?

Raster størrelse på 1080 begynner å bli litt lite for noen, men på en annen side har man feks. 4k materiale så klipper man ikke i 4k og grading/vfx gjøres ikke i Mediacomposer. Symphony kunne man kanskje brukt om man leverer til tv, men er kilden 4k så er man gjerne ett annet sted enn Avid MC/Symphony for finishing. Men kan jo hende vi ser det i en kommende oppdatering. Jeg er nå mest spent på hva de store brukerne av FCP gjør det neste året....

6. Kapteinen

Kapteinen Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg barer lurer på, hvordan er situasjonen for FCP per i dag?

Del denne siden