Nyeste film: Domino

En tråd i 'Reklame !' startet av HenrikSolberg, 8 Feb 2006.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. Darth-sjabi

Darth-sjabi Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ser bra ut!
    synd at den bare går i fredrikstad da...(litt for langt borte :( ), hadde avstanden vært litt kortere, er dette noe jeg garantert ville brukt tid på å fått med meg :)

3. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, Henke, må si at jeg syns ikke musikken passet så godt inn på begynnelsen, men må nok se hele filmen for å gi noe kritikk i det hele tatt. Litt lite å si ut i fra den ene vinkelen på den første scenen :wink: Satser på å få sett den en gang!

4. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Joda, dette ser jo bra ut det :) Som det andre jeg har sett av dette. Men jeg må nok si meg litt enig med Yadda, musikken var ikke helt som jeg hadde tenkt/sett for meg, men jeg likte den på en annen side også. :) Som nevnt tidligere, hadde jeg bodd nærmere, hadde jeg kommet å sett den på kinoen i Fredrikstad :wink: Men dessverre gjør jeg jo ikke det...

5. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser lovande ut. Musikken var kanskje ikkje akkurat slik eg hadde sett han for meg, antok at du skulle ha noko meir kjenslelada musikk i starten, men, eg har jo ikkje sett heile filmen so...

Når eg får pengar til det, so kjøper eg filmen din, Henrik :wink:

6. rovlah92

rovlah92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg sett begynnelsen også! :D
    Herlig! Jeg syntes musikken passet bra, og jeg tenkte ikke at det skulle bli noe annerledes!

Sleve introen var fantastisk, til og med lille broren min likte den! (Og han pleier å være skeptisk til sånt no!) Den introen kunne nesten vært introen til en serie! :D

7. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, nei, nei, nei. Musikken var et dårlig valg, dessverre. Jeg er sikker på at jeg har hørt den musikken i en Chaplin-film av et slag, altså musikken hintet til at filmen er i det minste litt komisk, noe jeg vet den ikke er.
    Men det er veldig synd fordi introen er egentlig fantastisk, den bare passer ikke til filmen. Når du lager/skriver film er det alltid viktig å tenke på hva slags føleleser ulike deler av filmen skal fremme. Det er viktig å tenke på hvordan publikum tar det imot, for det siste du vil er å forvirre publikum på den måten.

Jeg er heller ikke veldig sikker på hvordan den siste vinkelen var. Det byttet aldri vinkel på et helt minutt. Det kan hende dette passer inn i forhold til resten av filmen, men i seg selv er det heller kjedelig.

8. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du vet at det er mulig å benytte f.eks. skjebnesymfonien i en komisk sammenheng... Det betyr ikke at skjebnesymfonien er komisk, bare for å ta et eksempel litt offtopic.

Er det noe som er gjennomtenkt med denne filmen så er det tre ting, manus, kameravinkler og musikkvalg. Domino har som film, noe som kalles utvikling. Altså det begynner litt som en slags "happy-story" men slutter som en tragedie.

Egentlig hadde vi tenkt til å benytte Tchaikovskys Marche til introen av filmen. Denne fantes ikke i jantisjar-arrangement og vi måtte tenke videre. Etter noen uker i tenkeboksen gikk vi for Marche from The Love of Three Oranges som er ca samme type låt. Marsj, skrevet på ca. samme tid og var russisk.

Husk at det er forskjell på å forvirre publikum og forklare publikum. Dette er hva vi ønsker å fortelle publikum ved denne introen:

Vi ønsker å fortelle publikum at vanlig bruk av dominobrikker består av f.eks. å rase de. Det er den mest kjente handlingen gjort med dominobrikker, sammen med det og spille med de. Jeg vil ikke si dette er å forvirre publikum. Dette er å lede publikum til å tro det samme som foreldrene til Karen tror. Det er historiefortelling. Når en forteller en historie så er det nemlig viktig å tenke seg om. Hvem er alltvitende? Er fortelleren alltvitende? Er hovedpersonen alltvitende, eller er det seeren som sammen med fortelleren er alltvitende. I dette tilfellet er det forfatteren (meg) sammen med hovedpersonen som er alltvitende, og det er ikke noe feil i det.

Det jeg prøver å si er at åpningen er gjort som den er gjort for å underbygge publikums formening om hva dominobrikker vanligvis brukes til, noe som gjør Karens aktiviteter med dominobrikkene litt mer oppsiktsvekkende og litt vanskeligere å tro, noe som er med på å gjøre historien spennende. Samtidig er introen med på å gi en beskrivelse av temaet for filmen (som ikke er så viktig innen film).

Det denne scenen gjør er egentlig å introdusere en karakter og samtidig et problem primært ved hjelp av lyd i stedet for video. Det er viktig å tenke på at lyd også er en viktig del av en film. Når kameravinkelen er den samme vil det føre til at seeren bruker mer tid på å høre hva som skjer, mer tid på å høre at personen har en trist telefonsamtale, mer tid på å se at når han setter seg ned så skjelver han i hendene. Det fører til at det viktige i scenen blir trukket frem. Skuffelse og redsel...

Men du har selvsagt lov til å ikke like det du har sett, jeg bare gir mine tanker rundt hvorfor ting er gjort som de er gjort jeg...

9. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Godt forklart, Henrik! :) Selv må jeg bare få korigere meg selv litt, det jeg mente med musikken var ikke at det var dårlig, derimot bra! Kan vel føye til at jeg likte dette klippet, og det spesielt fordi det er gjort på den måten det er gjort på, nemmelig som du selv sier at det er fokusert på lyd, ikke bilde :wink:

Tris bien! :D

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. rovlah92

rovlah92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor lenge varer filmen, det står ingen steder? (Ihvertfall ikke som jeg har sett!)

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    35 minutter...

13. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kjempe bra:) gleder meg (hvis jeg får se den da)

Trenger sponsor! vet noen om hvor jeg kan finne det?

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  15. mr

mr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må bare grattulere på det sterkeste, Henrik! :D Det er ikke alle forundt å få en 5'er på ett av sine prosjekter :wink: Grattulerer, og lykke til på premieren i kveld!

17. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gratulerar med det svært gode terningkastet, Henrik! :)

18. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men den var altså for lang. Si meg Solberg, ville du ha klippet den ned?

19. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gratulerer Henke! Men en ting jeg tenkte på, hva synes du selv om anmeldelsen? Noe du er uenig i?

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå er jeg tilbake fra premiere og premierefest... Jeg så filmen på torsdag formiddag (pressevisning) og i dag, fredag... Når jeg leste anmeldelsen på torsdag kveld, etter å ha sett filmen på lerettet en gang, så var jeg enig med anmelderen i det punktet som gjelder at "sagaen" (historien) trer litt for sakte frem. Det var vel egentlig det eneste anmelderen var litt kritisk til.

Etter å ha sett filmen for andre gang på kino i kveld, ved premieren, så er jeg ikke lenger like sikker på om jeg er enig med anmelderen i det punktet, men jeg tenker fortsatt på det...

Senere på kvelden så snakket jeg med flere av mine klassekamerater som var og så filmen og de hadde en åpen/fin/ærlig samtale med meg om hva de synes om filmen. De trakk frem flere små hendelser og grep som de var litt skeptiske til, og som jeg var mer eller mindre enig i. Noe var jeg veldig enig i og noe ikke (noe av dette er jo litt subjektiv). Samtidig hadde jeg noen ting jeg ikke var fornøyd med, som de ikke brydde seg om/la merke til.

Da jeg spurte de om dette punktet med at historien tredde litt langsomt frem, og at jeg kanskje lurte på om den gjorde det, så var de ikke enig. Det mente i alle fall ikke de.

Så det er litt delte meninger rundt akkurat den saken. Selv er jeg fortsatt litt i tvil, kanskje noe slikt som 70%/30%, der 70% mener at filmen bør stå slik den er, mens 30% vet om en scene jeg kanskje kunne kortet litt, eller tatt vekk i sin helhet...

Men slik skal vel film være.... Men nå skal jeg sove, og i morgen skal jeg legge ut noen bilder fra dagen :)

Del denne siden